ناگفته‌هایی در مورد کاشت آستریاس ها

ناگفته‌هایی در مورد کاشت آستریاس ها

ناگفته‌هایی در مورد کاشت آستریاس ها: معمولاً روش‌های متعددی برای کشت کاکتوس وجود دارد. اما هیچ کجا درباره توازن خاک و تنظیم اسیدیته خاک صحبتی به میان نیامده است. کسانی که تجربه کشت کاکتوس را دارند می‌دانند که پیت ماس (peat moss) یکی از موارد مهم در کشت کاکتوس به شمار می‌آید.

کاکتوس‌ها برای رشد بهتر و با کیفیت نیازمند خاکی اسیدی هستند با PH در حدود ۵ تا ۶٫۵٫ تمام کاکتوس‌ها تمایلی به خاک اسیدی ندارند مانند یکی از مهم‌ترین آنها یعنی آستریاس ها (Asterias). تقریباً هر چیزی که ما برای بستر کشت بذر کاکتوس استفاده می‌کنیم دارای خاصیت اسیدی می‌باشد مانند: پیت ماس (peat moss)، کودهای شیمیایی (Chemical fertilizers)، سموم قارچ‌کش (fungicide) و حتی ذغال (charcoal) که برخی عقیده دارند برای بستر کشت مناسب است.
تمامی این موارد  دارای خاصیت اسیدی هستند و هم خاک را به سمت اسیدی شدن سوق می‌دهند.

پیت ماس با محدوده پی هاش ۵٫۵ الی ۶٫۵ خود مهم‌ترین عامل در اسیدی شدن خاک بشمار می‌آید. برای رشد بهتر و با کیفیت آستریاس ها ما نیازمند آن هستیم که خاک و بستر کشت را متوازن کنیم تا بهترین نتیجه را کسب کنیم.
همیشه برای تمامی علاقه‌مندان کاکتوس در ایران این سؤال به وجود می‌آید که چگونه است در تایلند و ژاپن بذرهای کاکتوس به این سرعت و با این کیفیت رشد می‌کنند. اگر دقت کنید روی بستر کشت دانه‌های سبکی وجود دارد که همان رس منبسط شده ( لیکا) می‌باشد.

رس چند مزیت دارد که ما در اینجا تنها به یک مورد آن اشاره می‌کنیم که آن ایجاد توازن در خاک و بستر میباشد. معمولا خاکهای روشن دارای ذات قلیایی هستند و هرچه خاک تیره تر باشد نشان دهنده اسیدی بودن خاک است.
آستریاس ها برای رشد بهتر نیازمند خاکی هستند که بیشتر به سمت قلیایی کشیده شده باشد، محدوده پی هاش ۷٫۵ الی ۸ نه بیشتر. کاکتوس لفوفورا (lophophora) حتی بیشتر از این مقدار را ترجیح میدهد.

البته این به این معنی نیست که بذر این کاکتوس ها در خاک های اسیدی سبز نمی شوند یا رشد نمی کنند بلکه در شرایط یاد شده رشد بهتر و سریعتری خواند داشت. تجربیات خود را در مورد نحوه کاشت آستریاس ها در زیر این پست برای ما بفرستید.

برای خرید بذر آستریاس ابلق اینجا کلیک کنید.

نویسنده: مهران محمدی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

ناگفته‌هایی در مورد کاشت آستریاس ها

پست‌های مرتبط

ویژگی گلدان مناسب کاکتوس‌ها

ویژگی گلدان مناسب کاکتوس‌ها

ویژگی گلدان مناسب کاکتوس‌ها: گلدان محل زندگی گیاهان آپارتمانی است...

آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات

آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات

آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات: سلام خیلی از دوستان...

تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش

تکثیر کاکتوس و ساکولنت از طریق پاجوش

یکی از ساده‌ترین روش‌های تکثیر گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت...

نظرات (23)

سلام
من از سایت خوب شما ۱۷ نمونه بذر گرفتم که آستریاس نیشیکی و ژمینو خاص ابلغ هم بینشون هست و میخوام بهترین بستر رو براشون آماده کنم
منظور شما از لیکا همون لیکوپن هست دیگه؟؟یعنی روی پست ماس یه لایه لیکوپن بریزم بعد بذر بپاشم؟
من میخوام کف ظرف رو لیکوپن بریزم لایه بعدی پیت ماس و ماسه و لایه بعدی کمی ورمیکولیت طلایی و در آخر هم یک قاشق کود پوسیده حیوانی ک یکسال ازش گذشته باشه ک مواد مغذیش تا مدت طولانی تامین بشه
نظرتون چیه؟؟ این روش رو از کسی پرسیدم ک خودشون چندین ساله آستریاس و نمونه های خاص پرورش میدن

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ تیر 14ام, 1398 14:21:

سلام، بله همون لیکاست،ترکیب خوبی هست، میتونید ورمیکولیت رو حذف کنید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام. از شما تعدادی بذر تهیه کردم تا چند وقت میتونم نگهدارم. یا باید سری اقدام به کاشت کنم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ خرداد 10ام, 1398 00:10:

سلام، تا یک سال میتونید داخل یخچال ،جای تخم مرغی نگهداری کنید.

[پاسخ]

پاسخ

تشکر

[پاسخ]

پاسخ

سلام. غیر از لیکا با چه چیز های دیگه ای میشه خاکرو قلیایی کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ خرداد 9ام, 1398 00:07:

سلام، خاک رس، سفال خرد شده.

[پاسخ]

پاسخ

ممنون.من چند نمونه بذر داخل یک خزانه کاشتم حدود ۴۰روزه و حدود ۵۰درصد بذرها سبز نشدن.امکان داره هنوز سبز بشن؟هوادهی رو شروع کنم و چجوری؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ اردیبهشت 11ام, 1398 08:32:

سلام، روش کشتتون چطور بوده؟ بذرها رو از شرکت ما تهیه کردید؟چه نوع بذرهایی هستند؟ بله هوادهی رو شروع کنید،سه روز اول ۱۵ دقیقه، بعد ازسه روز، روزی یک ساعت.

[پاسخ]

پاسخ

سلام بر شما
ممنون از مطالب خوبتون
پس با توجه به مقاله بالا لطف میکنید بفرمایید بعد از سبز شدن بذرهای آستریاس در بستر پیت ماس ، درچه زمانی و چطور بستر رو به سمت قلیایی شدن ببریم برای نتیجه بهتر . لطف کنید زمان و روش رو بفرمایید ممنون میشم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 10ام, 1398 17:53:

سلام، ممنون از شما، میتونید برای قلیایی کردن خاک از لیکا استفاده کنید یاروی سطح بستر لیکا بریزید،ویا میتونید قبل از کاشت بذرها پیت ماس رو با لیکا ترکیب کنید، بهتر هست برای این کار از لیکاهای سایز ریز استفاده کنید چون لیکا سبک هست وموقع ابیاری روی سطح بستر میان وشکل بستر رو بهم میریزند.

[پاسخ]

پاسخ

سلام.زمانی که لیکا رو بریزیم رو سطح کشت به جوانه و ریشه اسیب وارد نمیشود؟میشه همون اول قبل ریختن بذر اول لیکا بریزیم؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 10ام, 1398 17:46:

سلام، در هر دو حالت میتونید لیکا اضافه کنید مشکلی پیش نمیاد. بعد از رشد جوانه ها ،حتما باید جوانه ها یک ماه رو تموم کرده باشن وباید مواظب باشید که جوانه ها زیر لیکا نمونند، از لیکای سایز عدسی بهتر هست استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

مرسی از لیکا برای کاشت بذر آستریاس در ترکیب خاک چجوری استفاده کنیم

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1398 22:19:

بعد از جوانه زنی بذرها، میتونید روی سطح بستر بریزید.

[پاسخ]

پاسخ

سلام خسته نباشید میشه لطف کنید یه ترکیب خاک عالی برای کاشت بذر بهمون بگید لطفاً درصد ترکیب هم بگید

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اردیبهشت 6ام, 1398 15:41:

سلام، ممنون، بهترین خاک برای کاشت بذر انواع کاکتوسها پیت ماس هست، ویا میتونید بصورت ۵۰،۵۰ پیت ماس وماسه شسته عدسی ترکیب واستفاده کنید،من خودم فقط از پیت ماس استفاده میکنم برای بذرهایی که ریشه بزرگی دارند مثل اگاوها ویا سرئوسها از ترکیب پیت ماس وماسه شسته عدسی استفاده میکنم.

[پاسخ]

پاسخ

منظورم اینه که پوست تخم مرغ رو تو آب خیس کنیم و از آبش برای آبیاری استفاده کنیم. آیا این کار باعث قلیایی شدن خاک میشه؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 29ام, 1398 15:20:

بله میتونید استفاده کنید،البته باید پوست تخم مرغ رو داخل اب بجوشونید بعد از اینکه سرد شد استفاده کنید.

[پاسخ]

پاسخ

برای کاشت این گونه ها بستر کوکوپیت مناسبتره یا پیت ماس؟
میشه از پوست تخم مرغ برای آبیاری استفاده کرد؟

[پاسخ]

کارشناس میهن کاکتوس پاسخ در تاريخ فروردین 29ام, 1398 09:22:

برای بستر کشت انواع بذرهای کاکتوسها پیت ماس بهترین گزینه هست، اگر به پیت ماس دسترسی نداشتید گزینه دوم کوکوپیت هست، منظورتون از پوست تخم مرغ رو متوجه نشدم.

[پاسخ]

پاسخ

سلام !
بنده از اب اکواریوم برای ابیاری کاکتوس‌هام استفاده می‌کنم و ph این اب ۸ هست که با ph سنج گرفتم و دلیل این ph قلیایی وجود کربنات کلسیم توی اب هست که بخاطر وجود شن دریا و صخره‌‌های مرجانی هست ( این اکواریوم اب شور نیست فقط یک اکواریوم اب شیرین با دکور مرجانی هست)
سوال بنده اینه که این اب می‌تونه به قلیایی کردن خاک کمک کنه ؟

[پاسخ]

کارشناس 2 پاسخ در تاريخ اسفند 18ام, 1397 13:02:

سلام، مقدارش کم هست نه خاک روقلیایی نمیکنه، ولی بهترین اب برای ابیاری انواع گیاهان هست.

[پاسخ]