آفت و بیماری‌های گل گندمی

آفت و بیماری‌های گل گندمی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

آفت و بیماری‌های گل گندمی: گل گندمی که به آن گل عنکبوتی هم گفته می‌شود گیاهی است همیشه سبز که بومی مناطق استوایی و جنوب آفریقا می‌باشد. نام علمی گل گندمی Chlorophytum comosum است. بعضی از آفت‌ها و بیماری‌ها این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند که در مراحل اولیه باعث زرد یا ایجاد لکه‌های قهوه‌ای در برگها می‌شود.

علت زرد شدن برگ‌های گل گندمی:
کنه تار عنکبوتی گاهی بر روی این گیاه مشاهده می‌شود که در نتیجه برگها زرد و زیر آنان تار عنکبوت ایجاد می‌شود. گرمی و خشکی هوا به شیوع کنه تار عنکبوتی کمک می‌کند.

 

شپشک و شته نیز ممکن است گاهی این گیاه را مورد حمله قرار دهند که هر دوی این حشرات از شیره گیاه تغذیه کرده موجب زردی و ضعیف شدن برگهای آن و در صورت شدت فعالیت ریزش برگهای گیاه خواهند شد. این دو حشره همچنین عسلک ایجاد می‌کنند که موجب چسبناک شدن سطح برگ می‌شود. شپشکها بیشتر در سطح زیر برگ و نواحی نزدیک ریشه فعال هستند.

 

تریپس آفت دیگری است که از قسمت‌های مختلف برگ تغذیه می‌کند و موجب بدشکلی و در هم پیچیدن برگها می‌شود و نقاط نقره‌ای یا سفید رنگی در پهنه برگ شکل می‌گیرد. در مورد آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد.

 

بیماری لکه برگی باکتریایی و قارچی از جمله بیماری‌های این گیاه هستند. که لکه‌هایی قهوه‌ای و یا سیاه رنگ بر روی برگها به وجود می‌آورند.
پوسیدگی ریشه ناشی از قارچ‌های فیتیوم و ریزوکتونیا نیز از دیگر بیماری‌های این گیاه هستند که منجر به پژمردن برگ ها و کل گیاه و در نهایت نابودی آن می‌شوند.

 

در مورد بیماری‌ها پیشگیری از درمان بهتر است. خاک زهکش خوب داشته باشد و هیچ گاه خیس و غرقاب نماند. برگهای گیاه در زمان آبیاری خیس و مرطوب نشود. در مورد بیماری‌های قارچی می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد. برای خرید سم قارچ‌کش اینجا کلیک کنید.

 

دلیل اصلی سوختگی برگ‌های گل گندمی:
برگهای گیاه گندمی از وجود بیش از اندازه عناصر فلوئور و بور آسیب می‌بینند و نوک و حاشیه آنها قهوه‌ای رنگ و سوخته می‌شود. پس باید از کودها و خاک مناسب برای این گیاه استفاده شود. همچنین استفاده از موادی که جهت براق کردن برگهای گیاهان بکار می‌رود موجب ظهور لکه‌های قهوه‌ای رنگی بر روی برگها می‌شود. در این صورت با پارچه‌ای خیس برگها را تمیز کنید.

برای خرید کود مخصوص اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدو ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

guest
79 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
ف ش
ف ش
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۳:۲۶

سلام وقتتون بخیر
چطور تشخیص بدیم گل گندمی برای کدام منطقه است؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
در پاسخ به  ف ش

سلام، اگر منظورتون محل اصلی زندگی گیاه هست بومی مناطق استوایی وجنوب افریقا هست.

امیری
امیری
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۰

سلام من گیاه گندمی دارم حالش خوب بوده چندین ساله یکهفته نبودم برگشتم دیدم به این شکل در آمده لطفا راهنمایی بفرمایید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۱
در پاسخ به  امیری

سلام، از گیاه عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ریحانه
ریحانه
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۴

سلام گل من از ریشه خشک میشه و کنده میشه به راحتی قبلش هم برگ هایش سفید و کم رنگ شده بود که جای گرم تری بردم خوب شد الان فقط مشکلش اینکه از ریشه خشک می شود و به راحتی کنده می شود و بعضی از برگ هایش هم از نوک خشک می شود

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۱
در پاسخ به  ریحانه

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو هست؟از گیاه وبرگها وخاک وریشه گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

نرگس
نرگس
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۵

باسلام و خسته نباشید.
گل گندمی ۲هفته پیش خریداری شد, تا چند روز پیش خوب, بود, ولی, الان,برگاش, روبه, کم رنگی, رفته و داره کم کم خراب, میشه. بافاصله ۱متری از, پنجره نور, نمیبینه هوا متعادل نه سرد نه گرم و آبیاری, هفته, ۲بار,به,مقدار, لازم بهش, میرسه؟
comment image
باتشکر.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۴
در پاسخ به  نرگس

سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل میشه که طبیعی هست گیاه رو در جای ثابتی که نور ودما وتهویه ی مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید، بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

میرزایی
میرزایی
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۷

سلام روزتون بخیر من یک ماه و نیمه گندمی خریدم سرحال بود گذاشتم رو استند جلوی پنجره شمالی از پشت پرده نور بخوره هفته ای دوبارم با خشک شدن خاکش اب میدادم ولی دیدم کم کم نوک برگاش قهوه ای شدن اوردم رو اپن گفتم شاید نور خورده برگاش اینجور شده ولی خوب نشد کناره برگاشم قهوه ای شده زهکش خاکش یکم سنگینه اب دیر خارج میشه یعنی قارچی شده؟عکسشم میدم براتون
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۸
در پاسخ به  میرزایی

سلام، اگر فقط برگهای قدیمی زرد وخشک میشند طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید، زهکش گلدان رو حتما بررسی کنید واگر گرفته باز کنید، ابیاری رو زمانی که سطح خاک دو سانت خشک شد انجام بدید ورطوبت محیط رو افزایش بدید.

امیر علی
امیر علی
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۹

سلام با توجه به این عکس مشکل گل من از کجاست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۸
در پاسخ به  امیر علی

سلام، لینک عکس رو نفرستادید،از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

علی
علی
۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۹

سلام گیاه گندمی من نسبتا کوچک هستش ولی دیگه خیلی سبز نیست رو سفیدی میره و حالت شاداب نداره

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۲
در پاسخ به  علی

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

حانیه
حانیه
۱۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۶

سلام خسته نباشید من چند مدت پیش یه گلدون گندمی گرفتم اما اومدم خاکشو عوض کردم توی ۴تا گلدون کاشتم ۳تا ازگلدونا بشدت بی حال شدن و بعضی ازبرگاش زرده زردشده گلدون گلم روی پایه گلدونیه و از از نور خورشید خیلی فاصله داره

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۹
در پاسخ به  حانیه

سلام، ممنون، تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنند برای پیشگیری از ابتلا به قارچ یک بار خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

لیدا
لیدا
۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۹

سلام.خسته نباشین.ببخشید حدود ۲ماه قبل گلدان گیاه گندمی رو عوض کردم نسبت به قبل خیلی رشدش کم شده و برگ ها اون قدرت ایستایی سابق رو ندارن.قبلا رشد و جوانه زنی سریعی داشت.ممکنه از گرما باشه؟ممنون میشم علت و راهکارش رو بفرمایین

کارشناس 1
کارشناس 1
۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۹
در پاسخ به  لیدا

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مینا
مینا
۱۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷

سلام.عذر میخوام قسمت سفید وسط برگهای گندمی من قهوه ای ونرم شده..میشه راهنمایی بفرمایین.البته قبلا تو سایه حیاط بود ولی چون هوا خیلی گرم شده بود آوردمش داخل.ممنونم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳
در پاسخ به  مینا

سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

م. احمدزاده
م. احمدزاده
۱۹ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۹

باسلام و خسته نباشید.
من یه گندمی سایز کوچک دارم. خاکش مخلوط ماسه و پیت ماس و کمپوست هست. پشت پنجره جنوبی قرار داره و آبیاری با خشکی کامل خاک (ماهی دوبار). گاهی برگهای پایینی زرد میشن ولی در عوض جوونه هم میزنه.
مشکلش اینه که به تازگی تمام برگهاش بسته شده (یعنی روی هم تا شده). ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ تیر, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۲
در پاسخ به  م. احمدزاده

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهدیه
مهدیه
۱۰ تیر, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۵

سلام وقتتون بخیر
تازگیا بعضی از برگای گل گندمی من سیاه شده عکسشو فرستادم اگه ممکنه راهنماییم کنین مشکلش چیه و چکارش باید بکنم
شرایط نگهداریش پشت پنجره شمالی گذاشتمش و هر وقت پاش خشک میشه آبش میدم چون تازه گرفتمش هنوز خاکش رو عوض نکردم نمیدونم چون پشت پنجره شمالیه نور براش کافی هست یا نه؟ درضمن چتدتا ریشه هوایی ام داشت که تو گلدون کوچیکتر کنار گلدون مادر تو خاک گذاشتم از کجا بدونم ریشه کرده و کی باید از گلدون مادر جداش کنم http://uupload.ir/files/dn59_20200630_075958.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴
در پاسخ به  مهدیه

سلام، تغییر محیط نگهداری وتغییر دما باعث تغییر رنگ در برگهای گیاهان میشه، برای مدتی در جای ثابتی نگهداری کنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه برگهایی رو که تغییر رنگ دادند جدا نکنید، صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید ،زمانی که جوانه ها کمی بزرگتر شدند میتونید از ساقه مادری رو جدا کنید.

مهدیه
مهدیه
۱۰ تیر, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵
در پاسخ به  کارشناس 2

ی دنیا ممنون که اینقدر سریع جواب میدین و راهنمایی می کنین فقط کاش می گفتین نور پنجره شمالی براش کافی هست یا نه؟ و اصلا چه گیاهانی مناسب پنجره های شمالی هستن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ تیر, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۲
در پاسخ به  مهدیه

ممنون از شما بله نور پنجره شمالی براش مناسب هست، برای پنجره شمالی که نور متوسطی دارند گیاهانی که به نور متوسط نیاز دارند میتونید انتخاب کنید، مثل پتوس، اسپاتی فیلوم،سانسوریاسبز،و..

مهدیه
مهدیه
۱۰ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۸
در پاسخ به  کارشناس 2

خیالم راحت شد
یک دنیا ممنون
سلامت و پایدار باشین

ژوپیتر
ژوپیتر
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۲

سلام و درود . من یک گندمی دارم که برگ های وسطی ش شروع به سیاه شدن کرده . نوک برگ هاش هم سیاه شده . با وجود اینکه از پنجره فاصله دادم . چند روزی خوب بود . الان دو روزه غبار پاشی کردم با اسپری آب پاش متوجه سیاه شدن برگ های کوچک وسطی شدم تا پایین حالت له شدگی دارن . چکار باید کرد ؟ ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۴
در پاسخ به  ژوپیتر

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ژوپیتر
ژوپیتر
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۳
در پاسخ به  ژوپیتر

سلام و خسته نباشید . من جنوب زندگی میکنم منطقه گرم و مرطوب . هنوز رطوبت هوا بالا نرفته ولی نسبت به جاهای دیگه مرطوب تره . به خاطر رطوبت محیط گفتم. گیاه رو کنار پنجره جنوبی تمام شیشه بود . جابجا ش کردم تقریبا یک متر از پنجره فاصله دادم . چون نوک برگ ها داشت میسوخت . سر حال تر شده بود تا اینکه غبار پاشی کردم با آب کتری خنک شده . آب یاری هم کردم . کولر هم روشنه. عذر میخوام عکس رو چطوری ارسال کنم ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۴
در پاسخ به  ژوپیتر
ژوپیتر
ژوپیتر
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۳
در پاسخ به  ژوپیتر

http://uupload.ir/files/lm2_20200519_103002.jpg درود و خسته نباشید گلدان رو موقع عکاسی پشت پنجره گذاشتم . محیط نوری خودش دریافت ش کمتره . ممنون از پاسخگویی تون
http://uupload.ir/files/33td_20200519_102936.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۱
در پاسخ به  ژوپیتر

سلام، ممنون، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست،بعد ازاینکه کامل خشک شدن جدا کنید، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید میتونید از اب دستگاه تصفیه ویا اب مانده برای ابیاری استفاده کنید.

محمدرضا
محمدرضا
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۲:۳۰

درود
وقتتون بخیر
دوتا گیاه گندمی دارم که تو پاسیو بودن،و نور غیرمستقیم بهشون میخورد،رفته رفته رنگ برگها کمرنگ شدو تقریبا سفیدشدن و برگها از گیاه آویزون شدن.
خاک دوتا گلدون رو عوض کردم و گذاشتمشون تو تراس(نیم سایه)،به گیاه کلی رسیدگی کردم و چند بار کود۲۰.۲۰.۲۰دادم.
بعدازگذشت یک ماه برگها همونجور هست و هیچ تغییری نکرده،الان هم که جونه زده،باز برگهای تازه هم سفیدهستن و اثری از سبزی و شادابی وجود نداره!لطفا راهنمایی کنید که چیکار کنم رنگ برگها سبزبشن و از سفیدی بیرون بیان.
ممنونم
http://uupload.ir/files/6e4_img_20200503_021239.jpg
http://uupload.ir/files/s6yf_img_20200503_021250.jpg
توعکس سفیدی برگها زیادمشخص نیست،نسبت به یک سال پیش کلا رنگشون رو ازدست دادن

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۸
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه گیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتفال بدید نور کافی دریافت کنه رنگ برگها سبز میشه.

سارا
سارا
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۲

سلام چه درمان خانگی برای زردی و قهوه ای شدن برگای گل گندمی مجود دارد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۱
در پاسخ به  سارا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

نسرین. ی
نسرین. ی
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۱

سلام. برگهای گیاه گندمی من از وسط حالت شکسته پیدا مینه و اویزون میشه. علتش چیه. ابیاری یک روز در میان انجام میدم. خاکش خیسه.

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۳
در پاسخ به  نسرین. ی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

نوری زاده
نوری زاده
۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۲

سلام خسته نباشید سه روز هست که خاک گلدان را عوض کردم برگ های گیاه شل و قهوه ای رنگ شده مشکل کجاست؟راهنمایی کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۷
در پاسخ به  نوری زاده

سلام، ممنون، بعد از تعویض خاک، گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا شوک وارده برطرف بشه،ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید ،احتمالش هست که موقع تعویض خاک ریشه ها اسیب دیده باشن برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

ماهک
ماهک
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱

سلام. برگ های گیاه گندمیم رو به بی رنگ شدن داره میره. برگ هاش هم شادابی اولیه رو از دست داده و خم شده. مشکل از کجاست؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۰
در پاسخ به  ماهک

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مبینا
مبینا
۲۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۵

سلام..گل گندمی من دائم از بالا برگ های جوون میزنه و رشد میکنه ولی برگ های زیری ب مرور از نوک تا انتها شروع ب زرد شدن میکنن همچنین جدیدا برگهاش از وسط یک حالت خوردگی و سوراخ مانند طلایی پیدا کردن..راه حلش چیهههه؟؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۰
در پاسخ به  مبینا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

درویش
درویش
۱۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۳

سلام گل گندمی من برگهاش از پایین داره زرد میشه نوک برگهاش هم حالت سوخته و قهوه پیدا کرده البته دوهفته‌ای هست که گلدانش رو عوض کردم چون احساس کردم جاش کوچیکه و همون موقع هم برگهاش داشت زرد میشد کود شیمیایی محلول در آب هم بعد از تعویض گلدان بهش دادم
البته مشکل بعدی شکستگی برگهاش هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۹
در پاسخ به  درویش

سلام، بعد ازتعویض گلدان تا یک ماه نباید کوددهی بشه چند شوک یکجا به گیاه وارد شده، فعلا گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهای زرد رو هم جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید اگر میتونید خاک رو ابشویی کنید وفعلا تا یک ماه کوددهی نکنید، شکستگی برگها از کمبود نور هست.

رومینا
رومینا
۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۹:۱۱

من امروز داشتم خاک گل گندمیمو عوض میکردم متوجه شدم مورچه لانه گذاشته تو خاکش… و ریشه هاش متورم و آبکی شده بودن.. ممکنه که همین علائم ریشه از عوارض مورچه باشن؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۶
در پاسخ به  رومینا

بله احتمالش هست،تمام ریشه های الوده رو کات کنید خاک رو هم تعویض کنید.

نگین
نگین
۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۹

سلام خسته نباشید من حدود چهار پنج ماهه که گیاه گندمی رو دارم اما همش نوک برگاش سیاه میشه و رشدش یه حالت علفی و بدی پیدا کرده و اون شادابی و قشنگیه اولیشو از دست داده و بعضی برگاش که خیلی بلند شده از وسط حالت شکستگی پیدا کرده خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۱
در پاسخ به  نگین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

neginsmnzzzzz
neginsmnzzzzz
۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۶
در پاسخ به  نگین
کارشناس 1
کارشناس 1
۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۷
در پاسخ به  neginsmnzzzzz

نگهداری گیاه کنار لوازم گرمایشی ودمای زیاد باعث این مشکل میشه این گیاه سرما دوست هست به محیط خنکی انتقال بدید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،سیاه وخشک شدن نوک برگها از کمبود رطوبت محیط ودمای زیاد هست،شکستن برگها از کمبود عناصر موجود در خاک هست بهتر هست گیاه رو با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید.

محبوب
محبوب
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۳۴

سلام خسته نباشید
میخواستم بدونم کی گیاهچه ها رو جدا کنم و چجوری ریشه دار کنم ؟
http://uupload.ir/files/pjd_fc178e0a-2e09-43e9-8eb5-b1273c2a963f.jpeg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۴
در پاسخ به  محبوب

سلام، ممنون، اوایل بهار میتونید جدا کنید،هم میتونید داخل اب ریشه دار کنید هم داخل خاک.

محسن
محسن
۸ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۴

سلام و خسته نباشید میخاستم بدونم بهترین ترکیب خاک برای گیاه کندمی ابلق چی هست

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۴
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون، خاکی که متخلخل وزهکش خوبی داشته باشه برای این نوع گیاه مناسب هست میتونید از ترکیب مساوی خاک باغچه،ماسه،وخاک برگ استفاده کنید ویا خاکهای اماده مخصوص گیاهان اپارتمانی.

محبوب
محبوب
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۹

توی سایه نگهداری میشه هفته ای یکبار آبیاری خاکش موقع خرید خود گلفروشی تعویض کرد فکرم کنم خاک‌ برگ باشه و تا الان کود دهی نشده.

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۱
در پاسخ به  محبوب

بیشتر شبیه ضربه فیزیکی هست، گیاه رو در محیطی نگهداری کنید که با پنجره سرد در تماس نباشه برای ابیاری از اب همدمای محیط وبدون املاح استفاده کنید.

محبوب
محبوب
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۴

سلام گندمی من کم کن داره نقاط سیاه زیادی روش پیدا میشه همراه به سوراخ لطفا راهنمایی بفرمایید
http://uupload.ir/files/uvqa_8ceb2c39-e601-4324-a495-7061c17818f5.jpeg

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۶
در پاسخ به  محبوب

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو هست؟ابیاری،دما،نور،ترکیب خاک،کوددهی اگر داشته… بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

پریا
پریا
۱۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۱

سلام وقت بخیر
من احساس میکنم گل گندمیمو زیاد آب دادم چون خاک سنگینی داشته خاکش خیلی خیسه. برگاش دونه دونه زرد میشن و در نهایت خشک.میشن. فک کنم یعنی ریشش داره میپوسه و میمیره حالا برای حل این مشول چیکار کنم? خاکش رو عوض کنم کفایت میکنه ? یا باید قارچ کش هم بزنم? البته اینم بگم که نوک برگهام هم همش میسوزه.
ممنون میشم.راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ مهر, ۱۳۹۸ ۰۹:۲۵
در پاسخ به  پریا

سلام، ترکیب خاکش چی هست؟میتونید گیاه رو از خاک در بیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی چک کنید،خاک مناسب برای این نوع گیاه ترکیبی از خاک برگ، ماسه،وخاک باغچه ضدعفونی شده هست.

مصی
مصی
۱۳ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۶

گندمی من ی هفته خریدمش یهو وسط برگاش قهوه ای میشه و تا ته برگ میره داره خراب میشه البته یبار حواسم نبود یخورده سم اسپری کردم رو برکاش چیکار کنم کل گیاه خراب نشه همه شرایط نگهداریم رعایت میکنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۵:۱۵
در پاسخ به  مصی

ریختن اب روی برگها باعث این مشکل میشه،برگهای سیاه رو جدا کنید ویک بار محلول قارچ کش روی تمام قسمتهای گیاه اسپری کنید یک ساعت بعد اگر محلول روی برگها خشک نشده بود با یک دستمال نرم یک بار مصرف برگها رو پاک کنید.

علیرضا
علیرضا
۱۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۴

سلام. من توی خونه چند بار گل گندمی خریدم و هر بار هم برگها زرد و خشک میشدن و در نهایت گل از بین میره. ممنونم اگه راهنماییم کنید. نحوه زرد شدنم کل برگ زرد میشه و بعدشم خشک میشه.
با تشکر

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۴
در پاسخ به  علیرضا

سلام، گیاه گندمی به رطوبت زیادی نیاز داره باید محیط نگهداری مرطوب باشه ،میتونید برای تامین رطوبت محیط از دستگاه مه ساز ویا جزیره زیرگلدانی برای گیاه استفاده کنید.

سحر
سحر
۹ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۵

سلام‌من تازه گل گندمی خریدم .بعد ۵ روز وسط برگها یعنی داخل شیار،رنگش تغییر کرده و قهوه ای شده.علتش چیه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ مرداد, ۱۳۹۸ ۰۰:۱۰
در پاسخ به  سحر

سلام، شرایط نگهداریتون به چه نحو بوده؟ابیاری،نور دریافتی و…

Niaz
Niaz
۱۶ تیر, ۱۳۹۸ ۱۹:۲۴

سلام گیاه گندمی من برگ هاش زرد شد و ریخت برگ های جدیدی هم که رشد میکنه در قسمت انتها ( نوک برگ) حالا سوختگی داره مشکل از چیه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ تیر, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۱
در پاسخ به  Niaz

سلام، کمبود رطوبت محیط باعث سوختگی نوک برگها میشه،یا مه پاشی کنید یا جزیره زیر گلدانی درست کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه فراهم بشه.

پریسا
پریسا
۱۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۷

سلام تازه خاک و گلدان گل گندمیمو عوض کردم و برگهای تازه هم داده و رشد کرده ولی تقریبا نیمی از برگهای قدیمی نوکشون خشک شده دلیلش چی میتونه باشه و درمانش چیه
ترکیب خاکش هم خاکبرک و ماسه و خاک باغچه هست با مقدار خیلی کمی کمپوست مرغی

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۸:۵۱
در پاسخ به  پریسا

سلام، کمبود رطوبت محیط باعث این مشکل میشه بعد از تعویض خاک یا گلدان بهتر هست گیاه در جای خنک ونیمه سایه بمدت یک هفته نگهداری بشه تا هم شوک تعویض برطرف بشه وهم گیاه کمبود رطوبت نداشته باشه. اگر مقدار کمپوست مرغی زیاد هم باشه این مشکل بوجود میاد،برای تامین رطوبت میتونید روزانه گیاه رو مه پاشی کنید ویا از جزیره زیرگلدانی برای تامین رطوبت استفاده کنید.

محمد
محمد
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۷

خاک مناسب گل قاشقی؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۹:۱۱
در پاسخ به  محمد

خاک مناسب برای پپرومیا قاشقی خاکی نسبتا سبک هست که متشکل شده از یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و یک قسمت خاک باغچه.

محمد
محمد
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۱

نور مناسب گیاه گل گندمی چقدر باید باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۵:۳۰
در پاسخ به  محمد

سلام، هر آنچه لازم است از پرورش تا نگهداری و تکثیر گل گندمی بدانید:
نور:
این گل را در نزدیک پنجره و یا در نقطه ای از حیاط که سایه است قرار دهید. آفتاب مستقیم برگ های گیاه رامی سوزاند.

دما:
این گیاه بیش از اندازه به هوای سرد مقاوم است و تا چیزی حدود دمای صفر درجه را هم تحمل می کند.

آبیاری:
فاصله بین دو آبیاری باید به گونه باشد که خاک کاملا خشک بشود.

رطوبت:
اگر در روزهای تابستان درجه حرارت هوا بیش از پانزده درجه سانتی گراد باشد نیاز است که غبار پاشی انجام شود.

تغذیه:
گیاه را با استفاده از کودهای شیمیایی محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر دو هفته یک بار مطابق دستور العمل، تغذیه کنید.

خاک مناسب:
خاک و کودهای آماده به کاشت و یا خاک کمپوست بهترین خاک برای این گل می باشد.

تعویض گلدان:
این گیاه رشد سریعی داشته و به همین علت باید تعویض گلدان به موقع صورت بگیرد.

پاک نمودن برگها:
برای تمیزی برگ های گل همان غبار پاشی کفایت می کند و هیچگاه از مواد براق کننده استفاده نکنید.

تکثیر:
برای تکثیر این گل می توانید بوته را در بهار تقسیم کنید، از گیاهچه های کوچکی که بر انتهای شاخه های مسن تولید می شوند استفاده کنید و با ریشه دار کردن آنها عمل تکثیر را انجام دهید، یا هر دو سال یک بار گیاه را از خاک بیرون بیاورید و به چند قسمت به طوری که هر دسته حاوی ریشه باشد تقسیم کنید و هر قسمت را در یک گلدان مناسب که نه بیش از اندازه کوچک و نه بیش از اندازه بزرگ است بکارید.

محمد
محمد
۲ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۹

نور مناسب گل گندمی چقدر باید باشه؟

محمد
محمد