نگهداری گل کروتن و دلیل ریزش برگ‌های آن

نگهداری گل کروتن و دلیل ریزش برگ‌های آن
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نگهداری گل کروتن و دلیل ریزش برگ‌های آن: کروتن گل خوش رنگ و زیبایی است که از خانواده افوربیا ها می‌باشد. کروتن بومی مناطق گرمسیری آسیا و مناطق غرب اقیانوس آرام می‌باشد. ارتفاع کروتن در زیستگاهش تا ۳ متر می‌رسد. نام علمی گل کروتن Codiaeum variegatum است.

 

کروتن دارای برگ‌های ضخیم و چرمی شکل است که طول برگ‌ها بین ۵ تا ۳۰ سانت متغیر است. برگ‌های براق  این گیاه ممکن است بیضی شکل باشد یا مارپیچی و یا دندانه‌ای باشد. برگهای کروتن در رنگهای مختلف صورتی، نارنجی، قرمز، زرد، سبز، سفید و یا ترکیبی از همه اینها مشاهده می‌شود. مانند همه افوربیاها ساقه‌های این گیاه نیز دارای شیره سفیدی است که در اثر برش یا شکستگی ساقه به بیرون هدایت می‌شود.

شکل برگ انواع مدل گل کروتن
شکل برگ انواع مدل گل کروتن

گل کروتن معمولاً در محیط خانه به ندرت گل می‌دهد ولی در محیط بیرون بخصوص در زیستگاه خود گلهای نر سفید و گلهای مادگی زرد رنگی تولید می‌کند. که با گرده افشانی می‌توان از این گیاه بذر تولید کرد. پس نتیجه می‌گیریم کروتن گیاهی است جفت پایه و نر و مادگی در این گیاه جدا می‌باشد.

شکل گل‌های نر در گیاه کروتن
شکل گل‌های نر در گیاه کروتن

 

شکل گل‌های ماده در گیاه کروتن
شکل گل‌های ماده در گیاه کروتن

گیاه کروتن معمولاً به عنوان گیاهی آپارتمانی شناخته می‌شود ولی می‌توان در محیط بیرون در باغچه یا با گلدان نیز این گیاه را پرورش داد. رنگ برگ‌ها در نور ملایم بهترین رنگ‌ها را خواهد داشت. پس به نور ملایم نیاز دارد و نور آفتاب شدید یا نور کم می‌تواند باعث رشد نامناسب گیاه شود. رنگ برگ‌ها در آفتاب شدید به رنگ خاکستری خشنی تغییر می‌کند.

 

آبیاری:
به رطوبت نسبی نیاز دارد و در صورتی که خاک کامل خشک شد می‌توانید آن را آبیاری کنید در فصول سرد آبیاری را کاهش دهید. در محیط گرم و مرطوب بهترین رشد را خواهد داشت.

 

خاک مناسب گل کروتن:
به خاک غنی با زهکشی مناسب احتیاج دارد و می‌توان در فصل رشد با کودهای مخصوص آبیاری کرد تا رشد بهتری داشته باشد. از کودهای npk مانند دوازده، دوازده سی و شش می‌توان استفاده کرد. برای خرید کود مخصوص اینجا کلیک کنید.

 

دلیل ریزش و زرد شدن برگ گل کروتن:
بهترین دما برای رشد گیاه کروتن در حدود ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. در دمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد معمولاً برگ‌ها شروع به ریزش می‌کنند. تغییرات ناگهانی دما نیز ممکن است باعث زرد شدن و ریزش برگها شود.

 

آفت‌هایی مانند مگس سفید و شپشک آردآلود نیز این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند و باعث شل شدن و ریزش برگهای آن می‌شوند. برای مقابله با این بیماری‌ها اینجا کلیک کنید.

 

گیاه را در خانه در محلی قرار دهید که هوا در آنجا جریان داشته باشد. محیط بسته و بدون جریان هوا مناسب برای نگهداری این گیاه نیست.

 

گیاه کروتن را می‌توان از طریق ساقه‌های چوبی شده و همچنین از طریق بذر تکثیر کرد. در مقالات بعدی آموزش کامل تکثیر گل کروتن در سایت میهن کاکتوس قرار داده خواهد شد.

بذر گل کروتن
بذر گل کروتن

ترجمه شده در میهن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
396 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
mina
mina
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۶

سلام وقتتون بخیر من چند روزه برگهای پایینی کرتونم رو ب پایین و انگار اویزون هستن درحالی ک برگهای بالاییش خوب و سرحالن دلیلش چیه

Screenshot_20210507_105553_com.android.gallery3d.jpg
کارشناس 1
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۱
در پاسخ به  mina

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

mina
mina
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۹
در پاسخ به  کارشناس 1

دوسال هست دارمش نور و رشدش خوبه اب هم وقتی خاکش خشک بشه میدم الان برگهای بالاییشرخیلیرسرحال و رو ب بالا ولی پایینی ها شل و اویزونن
گلدونشم دیروز خیلی بااحتیاط عوض کردم و باهمون خاک قبلیش گذاشتمش تو گلدون جدید اینم برگ بالایی هاش

Screenshot_20210507_154845_com.android.gallery3d.jpg
کارشناس 1
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۱
در پاسخ به  mina

تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وبرگهای قدیمی گیاه بی حال زرد ویا ریزش میکنند که طبیعی هست،موقع ابیاری ،ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید تا مشکلی بوجود نیاد، یک ماه بعد از تعویض گلدان با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید، برگهای قدیمی که بیحال هستند زرد شده وخواهند ریخت که طبیعی هست.

mina
mina
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۵۴
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام میشه مجددا کمکم کنید حال کروتونم اصلا خوب نیس روز ب روز داره بدتر میشه و دیگه همه برگاش دارن اویزون میشن خاکش هم با محلول قارچ کش ضدعفونی کردم نمیدونم چشه😔😔😔😔

Screenshot_20210511_155105_com.android.gallery3d.jpg
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۸
در پاسخ به  mina

سلام، در ظاهر که سالم هست، میتونید با یک کیسه پلاستیکی شفاف بزرگ گیاه رو چند روزی کاور کنید تا رطوبت محیطش تامین بشه گیاه کرتون به جابجایی وتعویض خاک حساس هست اصلا جابجا نکنید ودر جای ثابتی نگهداری کنید، بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه موقع ابیاری یک بار هم با محلول هیومیک اسید خاک رو ابیاری کنید.

mina
mina
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹

و اینکه ی مشکل دیگه ک داره ی گل فردوس داشتم مگس سفید گرفت سم پاشیش کردم خوب شد
الان میبینم ب پشت برگای کروتونمم از اون مگس سفیدا هست ولی خیلی کم
اونا رو چیکار کنم؟

mina
mina
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۲

سلام وقتتون بخیر من ی گل کروتون دارم دوساله نورش خوبه رشدشم خوبه
ولی امروز تو خاکش چندتا هزارپا کوچیک دیدم
دوسال هست ک خاکشو عوض نکردمـ
ولی اصلا مشکل خاصی ندارهـ
هزارپاهامشکل ایجاد میکنن براش؟comment image

کارشناس 1
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۴
در پاسخ به  mina

سلام، سبز بمونه براتون خیلی زیباست، بله هزار پاها از ریشه گیاه تغذیه میکنند وبمرور زمان گیاه از بین میره میتونید خاک گیاه رو دو بار با فاصله یک هفته با محلول حشره کش سایپرمترین ابیاری کنید. مقدار مصرف یک سی سی در یک لیتر اب.

mina
mina
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۷:۵۹
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون و سپاس

mina
mina
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۷
در پاسخ به  کارشناس 1

بعد اگه بخام گلدونش رو عوض کنم اول با سم ابیاریش کنم بعد گلدونو عوض کنم
یا بعد ک گلدونو عوض کردم با سم ابیاریش کنم

کارشناس 2
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۷
در پاسخ به  mina

با هر دو روش میشه کار کرد یا اول ابیاری با محلول قارچ کش رو انجام بدید یا بعد ازتعویض خاک، اول ابیاری با محلول قارچ کش رو انجام بدید بهتر هست ریشه ها موقع تعویض خاک وگلدان اسیب کمتری میبینند.

مبینا
مبینا
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۰

سلام ، من گیاه کروتونم داره برگ های بالاییش یکی یکی میریزه . باید چیکار کنم

کارشناس 2
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۵۰
در پاسخ به  مبینا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

mina
mina
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۱

سلام وقتتون بخیر ببخشید من دوباره سوال میکنمـ
من کروتونم رو برد توبالکن و واسش نورو فیلترکردم رنگش دوروزه بهتر شده ولی عصرا باد میاد مجبورم بیارمش تو خونه چون ممکنه گلدونش واڙگون بشهـ
بنظرشما بزارمش تو خونه کلا بمونه بهتره یااینکه صب ببرمش بیرون و شب بیارمش تو خونه؟
تو خونه زیاد نور دریافت نمیکنه

کارشناس 1
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۵
در پاسخ به  mina

سلام، بهتر هست گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید جابجایی زیادباعث میشه ریشه ها اسیب ببینند وگیاه ضعیف میشه.

mina
mina
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۸

سلام وقتتون بخیرمیگم من ی دستگاه بخور گرم دارم میشه بزارمش واسه گل کرتونم؟یا باید حتما بخار سرد باشه؟
و اینکه از چ فاصله ای باید بزارمش؟

کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۳
در پاسخ به  mina

سلام، ممنون، نه بخور گرم مناسب گیاهان نیست باعث پختگی وسوختگی برگهای گیاه میشه بهتر هست از بخور سرد استفاده کنید ونزدیک گیاه حدود ۵۰ سانت بافاصله بگذارید.

mina
mina
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۳

سلام میشه الان ک هواخوب شده کروتون رو ببرم تو بالکن تو خونه زیاد نور ندارهـ
ببرم‌ش تو بالکن و ی نایلوندبکشم روش ک افتاب مستقیم بهش نخوره؟یا نمیشهـ

کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۵۰
در پاسخ به  mina

سلام، میتونید انجام بدید ولی نور رو حتما فیلتر کنید کاور کردن گیاه باعث پخته شدنش میشه میتونید روی گیاه تور بکشید تا نور مستقیم باعث سوختگی گیاه نشه انتقال رو اوایل صبح که هوا خنک هست انجام بدید.

mina
mina
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۶
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون
و اینکه خاک گلدونمو دوسال هست ک عوض نکردم ولی رشدش خوبه مشکل خاصی هم نداره
میتونم امسال هم عوضش نکنم؟چون خیلی حساسه میترسم برگاش ریخته بشه یا شوک بهش وارد شه

کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۵
در پاسخ به  mina

ممنون از شما میتونید نگهدارید زمانی که ریشه ها از زهکش گلدان بیرون زد میتونید خاک وگلدان رو عوض کنید برای اینکه کمبود عناصر ومواد غذایی نداشته باشه ماهی یک بار با کودهای پتاس بالا وکودهای کامل بصورت دوره ای تقویت کنید.

mina
mina
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۸
در پاسخ به  کارشناس 1

بعد شبا بیارمش داخل خونه؟یا جا ب جاش نکنم؟
سردش نمیشه؟

کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۶
در پاسخ به  mina

بهتر هست در جای ثابت نگهداری کنید شبها اگر هوا سرد هست میتونید کاور کنید وصبح حتما کاور رو برداربد.

mina
mina
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۸
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون ب خاطر پاسخگوییتون

mina
mina
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۰
در پاسخ به  mina

ی سوال دیگه الان ک کرتون رو برد تو بالکن و نورشو فیلتر کردم حس میکنن خیلی خوب شده ولی بعضی موقها یکم باد میاد واسش مشکل ایجاد میکنه؟

کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۵
در پاسخ به  mina

باد اگرشدت بیشتری داشته باشه باید از واژگون شدن گلدان جلوگیری کنید ویا موقتی داخل منزل انتقال بدید، نسیم یا باد ملایم مشکلی بوجود نمیاره.

نگين
نگين
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۲:۲۲

سلام وقتتون بخیر
من گیاه کروتونم اواخر اسفند گلدونش رو عوض کردم و فکر میکنم کمى هم تغییرات دمایى داشته چون برگهاش شروع به ریزش کرد و الان فقط چندتا برگ ازش مونده که اونها هم خشک شدن و در حال ریزش هستن.و محیطش هم یک محیط روشنه ولى نور مستقیم نداره و براى آبیاریش هم همیشه خاکش رو خیس نگه میدارم.
میشه راهنماییم کنید؟🙏🏻

کارشناس 2
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۸
در پاسخ به  نگين

سلام، تمام برگها وساقه گیاه رو بررسی کنید اگر افت وبیماری نداره گیاه رو کاور کنید تا رطوبت محیطش حفظ بشه ابیاری رو هم زمانی که سطح خاک دوسانت خشک شد انجام بدید. دو الی سه روز کاور رو نگهدارید ولی روزی یک بار بازکنید تا هوای تازه به گیاه برسه بعد از بهبود کامل بازکنید وبرای تامین رطوبت محیط از جزیره زیر گلدانی استفاده کنید.

نگين
نگين
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۲:۳۱
در پاسخ به  کارشناس 2

برگ ها و ساقه هاش معمولا آفت میزنن فکر کنم شپشک آردآلوده.که هرچندوقت یبار تمیزشون میکنم.
خیلى ممنون از راهنماییتون🌹

کارشناس 1
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۹
در پاسخ به  نگين

ممنون از شما،تهویه محیط رو بالا ببرید تهویه بالا نباشه گیاه به افت شپشک ارد الود مبتلا میشه، حتما ابتدا حذف فیزیکی کنید وگیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی کنید وگیاه رو تا دو هفته تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

نگين
نگين
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۵:۴۰
در پاسخ به  کارشناس 1

آهان بله حتما متشکرم🙏🏻

نگين
نگين
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 1

آهان بله حتما خیلى ممنونم

نرگس
نرگس
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۲:۰۵

با سلام و خسته نباشید.
لطفا راهنماییم کنید. گیاه کروتن اکوبا (شمشاد ژاپنی) مورد نظر میخوام بخرم ولی مشکل نبود نور هست فروشنده گفته این نقاط زرد روی گیاه ابلق نیست و نیاز به نور نداره آیا شما همین نظر دارید با نبود نور نقاط زردش از دست نمیده؟
comment image
باتشکر.

کارشناس 1
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۴
در پاسخ به  نرگس

سلام، ممنون، نور کافی دریافت نکنه قسمتهای زرد سبز خواهندشد وکل گیاه سبز میشه.

مینا
مینا
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۳

سلام من ی کورتون دوساله دارم نورش خوبه آبیاریشم سه روز ی باره رشدشم خوب بوده محیطشم تغییرنکرده ولی برگاش چند روزه لوله میشه دلیلش چیه
comment image

کارشناس 2
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۹
در پاسخ به  مینا

سلام، کمبود رطوبت محیط وگرمای زیاد محیط بیشتر باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید،گیاهتون کمبود نور هم داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید پشت برگها رو از نظر وجود افت هم بررسی کنید.

مینا
مینا
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 2

پشت انگار کنه تار عنکبوتیه

کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۲
در پاسخ به  مینا

پشت برگها رو باپنبه اغشته به الکل پاک کنید وتمام قسمتهای گیاه رو بامحلول کنه کش ابیاری وسمپاشی کنید رطوبت وتهویه ی محیط رو هم افزایش بدید.

1 5 6 7