دلیل زرد شدن قسمت پایینی کاکتوس چیست؟

دلیل زرد شدن قسمت پایینی کاکتوس چیست؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دلیل زرد شدن قسمت پایینی کاکتوس چیست؟ یکی از مشکلات اصلی در نگهداری کاکتوس‌ها زرد شدن قسمت پایینی تنه می‌باشد. این تغییر رنگ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به دلایل اصلی این مشکل اشاره می‌کنیم.

 

هرگونه تغییر رنگ در کاکتوس را باید مورد بررسی قرار دهید. تغییر رنگهای ناگهانی و با سرعت بالا می‌تواند باعث از بین رفتن کاکتوس شما شود. منظور از زرد شدن لزوماً تغییر رنگ به زردی نیست و ممکن است تغییر رنگ به قهوه‌ای سفید خاکستری و یا سایر رنگ‌ها باشد در هر صورت تغییر رنگ در کاکتوس‌ها از نشانه‌های اصلی بیماری می‌باشد. در این مقاله انواع تغییر رنگ تنه کاکتوس‌ها را همراه با درمان آن را توضیح خواهیم داد.

 

تغییر رنگ طبیعی کاکتوس:
در برخی از گونه‌های کاکتوس‌ها مانند فروها، آستروفیتوم ها، اکثر کاکتوس‌های ستونی، اچینو ها و بسیاری از گونه‌های دیگر با گذشت سن از قسمت پایینی شروع به تغییر رنگ می‌کنند. این تغییر رنگ ناگهانی نیست و به تدریج اتفاق می افتد. معمولاً قسمت‌های تغییر رنگ داده سفت می‌باشد و به اصطلاح چوبی شده است. این حالت طبیعی بوده و مشکلی برای گیاه ایجاد نمی‌شود البته باید به درستی بتوانید آن را تشخیص دهید.

آستروفیتوم سه پر
تغییر رنگ طبیعی

 

تغییر رنگ طبیعی
تغییر رنگ طبیعی

 

زرد شدن تنه کاکتوس در اثر پوسیدگی:
اصلی‌ترین دلیل تغییر رنگ تنه کاکتوس‌ها از قسمت پایین، پوسیدگی ریشه و انتقال آن به تنه گیاه می‌باشد. زمانی که ریشه کاکتوس‌ها پوسیده می‌شود این پوسیدگی به تدریج پیشروی کرده و به تنه گیاه می‌رسد که می‌تواند فوراً کاکتوس شما را از بین ببرد. به محض مشاهده تغییر رنگ در قسمت پایینی کاکتوس‌ها آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر تغییر رنگ همراه با شل شدن بود یعنی قسمت تغییر رنگ داده نرم بود باید گیاه را سریعاً درمان کنید. برای درمان، کاکتوس را از خاک در بیاوردید و ریشه‌های پوسیده را جدا کنید و اجازه دهید کاکتوس چند روزی بیرون از خاک بماند و سپس در خاک جدید بکارید. این روش در مراحل اول جوابگو خواهد بود ولی اگر تنه کاکتوس کاملاً نرم شده باید از قسمت سالم کات کنید و اجازه دهید قسمت جدا شده چند روزی بیرون بماند تا پینه ببندد و سپس در خاک جدید بکارید و تا زمانی که ریشه نزده آبیاری نکنید. زمان ریشه دهی ممکن است در حدود یک هفته تا دو هفته طول بکشد. در این مدت کاکتوس را در معرض تابش شدید آفتاب قرار ندهید.

 

از جمله دلایل پوسیدگی ریشه کاکتوس‌ها آبیاری زیاد، خاک نامناسب، و بیماری و آفت‌ها می‌باشد. خاک کاکتوس باید بیشتر ماسه‌ای باشد. ته گلدان دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب باشد تا آب اضافی در گلدان باقی نماند. کاکتوس‌ها به آب زیادی احتیاج ندارند و باید به اندازه آبیاری شود. برای مطالعه مقاله اصول آبیاری کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

برای مطالعه روش‌های قلمه زدن کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

علت زرد شدن کاکتوس

زرد شدن کاکتوس

زرد شدن کاکتوس

زرد شدن کاکتوس

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

guest
244 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مسعود
مسعود
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۱

سلام و عرض ادب.
میخواستم بدونم علت خشک شدن نوک برگ گل بنده چی هست؟
درمانش چیه؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
گل توی خونه نگهداری میشه و از نور فول اسپکتروم استفاده میکنم.

IMG_20210510_134826.jpg
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴
در پاسخ به  مسعود

سلام، کمبود رطوبت محیط ویا نور زیاد باعث این مشکل میشه این دو مورد رو بررسی وایدال کنید.

مریم
مریم
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵

دو سه روز گذاشتمش بیرون رو بالکن آفتاب سوخته شده آیا امکان ترمیم هست از تو گلدون در آوردم و ریشه های پوسیده رو جدا کردم در حال حاضر نیاز هست چند روزی همینجوری بمونه

IMG-20210505-WA0001.jpg
کارشناس 2
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۷
در پاسخ به  مریم

حتما نور رو فیلتر کنید،چند روز به همین صورت نگهداری کنید بعد مجد داخل خاک بکارید ودر محیطی که خنک ونیمه سایه باشه نگهداری کنید.

مریم
مریم
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۹

سلام کاکتوسم از قسمت پایینش زرد شده چیکار کنم کنار پنجره نگهداری میشه حدودا یکساله هست

IMG-20210503-WA0001.jpg
سامی
سامی
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۸

سلام . میشه یه سم که هر نوع افتی رو در گل ها از بین میبره معرفی کنید
چون گل هام افت های مختلفی دارند و کنار هم هستند . (حشرات ریز سفید . حشرات ریز سیاه . پشه . هزارپا و کرم خاکی) و نگرانم که به بقیه سرایت کرده باشه
انقدر زیاد نیست ولی با زیر و رو کردن خاک دیده میشن.
میتونم محض احتیاط برای همه شون از یک نوع سم استفاده کنم؟
ممنون میشم یک سم مناسب معرفی کنید
ک به همه ی گلدونا بتونم بدم و مقدار و نحوه استفاده ش رو هم لطف کنید بگید .
سبز و مانا باشید🌱

کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۰
در پاسخ به  سامی

سلام، اگر همه ی این افتها داخل خاک گیاهانتون هست بهتر هست خاک گیاهانتون رو تعویض کنید چون این همه افت با سم از بین نمیرند وسم زیادی باید استفاده کنید واین باعث از بین رفتن گیاهتون هم میشه، برای پشه سیاه بهتر هست رطوبت خاک رو کم کنید همچنین هزارپاها این نوع افتها در اثر رطوبت زیاد خاک به خاک گیاه حمله میکنند. اگر تعدادشون کم هست میتونید از سم سایپرمترین یا دلتامترین استفاده کنید، فقط از یکیش. مقدار مصرف یک سی سی در یک لیتر اب بصورت ابیاری وسمپاشی،دو بار بافاصله یک هفته.

سامی
سامی
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۳:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام
ممنون از شما
البته افت ها که گفتم همه در یک گلدون نیست مثلا یک گلدون پشه داره یکی دیگه هزارپا
ولی خواستم اگر سمی هست که روی هر افتی تاثیر داره معرفی کنید .
تعویض خاک گلدون آسیب نمیزنه بهش ؟
خاک دور ریشه رو هم جدا کنم برای تعویض؟

چون بتازگی عوض شده بعضی هاش
در واقع دوتا گل جدید خریدیم که آفت داشتند و بقیه رو هم …

کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۸
در پاسخ به  سامی

سلام، اگر تازه خاکشون روعوض کردید نیازی نیست احتمالا گلهایی رو که تازه تهیه کردید افت داشتند وازاونها به بقیه گیاهانتون سرایت کرده، همیشه بخاطر داشته باشید هر گیاهی رو که تهیه میکنید حداقل دو هفته قرنطینه کنید وبلافاصله وارد مجموعتون نکنید تا چنین مشکلی بوجود نیاد با همون سمهایی که براتون نوشتم میتونید استفاده کنید، کنار گیاهانتون کارت زرد هم نصب کنید.

سامی
سامی
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۵۱

سلام این کاکتوسم (گلدون زرد)انگار از پایین سبز کم رنگ داره میشه . آبیاریش زیاد نیست . فقط دو روز پیش برای اولین بار کود ۱۲۱۲۳۶ دادمش (یک قاشق چای خوری در یک لیتر آب)اما این کمرنگ شدن قبل از کوددهی ایجاد شده بود . نور هم خوبه و پشت پنجره
اونی هم که گلدونش سبز هم یکم کم رنگ شده و زیر یکی از خارهاش حالت خشیدگی شده
اما اصلا هیچ جاشون نرم نیست

16195510198651466730521.jpg
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۰
در پاسخ به  سامی

سلام، حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،اگر قسمتهایی که تغییر رنگ دادند سفت هستند مشکلی نیست ولی اگر نرم شدن بهتر هست از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید. کمبود نور هم دارند.

سامی
سامی
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۲
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام ممنون از راهنماییتون
از لحاظ زهکش که خیلی زود آب از زیر گلدون خارج میشه
از لحاظ نور پشت پشت پنجره هستند و نور صبح بهشون میرسه و در عصر غیر مستقیم . کمه؟

کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۱۳
در پاسخ به  سامی

سلام، ممنون از شما، گیاه سمت راست رشد علفی داره وعلتش کمبود نورهست، سنگهایی رو که روی خاک گذاشتید تعدایش رو بردارید تا اکسیژن کافی به ریشه های گیاه برسه.

Homeira
Homeira
۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۹

سلام میخواستم علت لکه های ایجاد شده روی برگ گل قاشقی بدونم و چطوری درمان کنم؟
هر وقت خاک گیاه خشک شده باشد آبیاری میکنم و دو سه روز یکبار غبار پاشی میکنم و نور هم غیر مستقیم هست

۲۰۲۱۰۴۲۶_۱۷۰۲۳۸.jpg
کارشناس 2
۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۳۵
در پاسخ به  Homeira

سلام، گیاه قاشقی نیازی به مه پاشی نداره، روی برگها اب نریزید اگر هم ریخته شد با دستمال نرمی پاک کنید رطوبت محیط رو کاهش بدید وگیاه رو یک بار با محلول قارچ کش پنکونازول سمپاشی کنید.

آخرین ویرایش 18 ساعت قبل توسط کارشناس 1
Homeira
Homeira
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۲
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام خیلی ممنون از راهنمایتون. دلیلش قارچ هست یا مه پاشی ؟

کارشناس 1
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۷
در پاسخ به  Homeira

سلام، ممنون از شما، مه پاشی باعث بیماری قارچی روی برگها شده.

Homeira
Homeira
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳
در پاسخ به  کارشناس 1

تشکر

زهرا
زهرا
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۱

سلام خسته نباشید کاکتوس من از پایین تغییر رنگ داده نمیدونم ریشه ها سالم هست یا پوسیده میشه راهنماییم کنید ؟ اگه پوسیده باید تنه جدا بشه از کجا باید بریده بشه؟ هفته ای یک بار بهش اب میدادم ایا قارچ گرفته یا ابیاری زیاد بوده ؟ممنونم

IMG_20210425_104207_035.jpg
کارشناس 1
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۷
در پاسخ به  زهرا

سلام، متاسفانه دیر اقدام کردید ودو سوم گیاه پوسیده شده از قسمتی که نرم وزرد شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا به اوند سالم برسید اگر پایه مناسبی دارید میتونید پیوند بزنید چون قسمت کمی از گیاه سالم مونده واحتمال ریشه دار شدنش خیلی پایین هست.

سیروس
سیروس
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۸:۵۷

سلام دو تا کاکتوس دارم تو تقریبا ی هفته تغیر رنگ دادن البته قبلا پشت پنجره بودن این یک هفته جاشون را جابجا کردم گذاشتم داخل دکور نمیدونم دلیلش چیه میشه خواهش کنم بهم بگید چکارشون کنم وچه نوع کاکتوسی هستم

کارشناس 1
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰
در پاسخ به  سیروس

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

اعظم صابری
اعظم صابری
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۰

سلام این کاکتوس من از پایین زرد شده از خاک درووردم ریشه هاش پوسیده بود من کات کردم الان چیکار کنم…امیدی هست

20210421_221651.jpg
کارشناس 2
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۷
در پاسخ به  اعظم صابری

سلام، تمام قسمتهای پوسیده شده ریشه رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک جدید که از قبل ضدعفونی شده ومتخلخل وخشک باشه بکارید وگیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ابیاری رو یک هفته بعد از کاشت با محلول قارچ کش شروع کنید. ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،بعد از ریشه دار شدن وشروع به رشد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

اعظم صابری
اعظم صابری
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۴
در پاسخ به  کارشناس 2

چی جوری خاک رو ضدعفونی کنم

کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۳
در پاسخ به  اعظم صابری

یا بوسیله حرارت غیر مستقیم ویا با محلول قارچ کش.

مریم
مریم
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۵

سلام این دو تا کاکتوس از اول تو محیطه خونه بوده و نور لامپ هم بالای سرشون بوده و خاکشون هم مخصوصه کاکتوسه خوده گل فروشی موقع خرید عوض کرد.
داشتن خوب رشد میکردن جاشونم تغییر ندادم ولی حدودا یه هفتس یکیشون کم کم از پایین شروع به زرد شدن کرده ولی قسمته زرد شده هنوز نزم نشده اون یکیم قهوه ای شده پایینش.
میشه بگید مشکل چیه و کمکم کنید لطفا

PicsArt_04-19-06.55.30.jpg
کارشناس 1
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۷
در پاسخ به  مریم

سلام، به ارامی با انتهای یک مداد به گیاه فشار بدید اگرنرم هست حتما ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید،سمت راست اچینو گرزونی هست، سمت چپ مامیلاریا النگاتا، سمت چپ پوسیدگی داره بهتر هست ازخاک دربیارید وقسمتهای پوسیده شده رو کات کنید باید تنه جوشها رو هم جدا کنید، بتازگی کوددهی داشتند اگر بله چه نوع کودی با چه دزی؟ حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدانها خارج بشه.

مریم
مریم
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۳:۳۸
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از پاسختون🙏
ببخشید تنه جوش هارو چیجوری باید جدا کنم میشه کامل توضیح بدین؟؟
کوددهیم هیچوقت نداشتن هیچکدوم
هربار هم که آب میدم خارج میشه و زهکشش خوبه

کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۹
در پاسخ به  مریم

ممنون از شما،تنه جوشها رو با دست بگیرید وبه ارامی بپیچونید خیلی راحت جدا میشند. بعد از بررسی ریشه ها گیاهان رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک جدید که ضدعفونی شده باشه بکارید.

مسعود
مسعود
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۶

سلام به نظرتون این تغییر رنگ مشکلی ایجاد کرده برای کاکتوس؟
بنده کاکتوس تو خونه نگه میدارم و لامپ فول اسپکتروم بالا سرشون نصب کردم.یکم هم نرم شده زیرش.

2021-04-1813.55.058527364688543053291.jpg
کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۷
در پاسخ به  مسعود

سلام، تغییر رنگ طوقه گیاه طبیعی هست ودر اثر کهولت سن ویا تماس با خاک مرطوب بوجود میاد، ولی اگر گیاهتون نرم شده حتما از خاک در بیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وخاکش رو تعویض کنید واز خاک جدیدی استفاده کنید.

مهدی
مهدی
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۱

ببخشید عکس دوم( کاکتوس پاینی اشتباه لینکش ارسال شد)
comment image
همون هست که گفتم قسمت بالاش زرد شده و کمی نرمه. در عکس متاسفانه زردیش زیاد مشخص نیست.

کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۳۷
در پاسخ به  مهدی

ظاهرن که سالم هست اگر بصورت جزیی نرم هست مشکلی نیست میتونید داخل خاک بکارید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

مهدی
مهدی
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۸

سلام و عرض ادب
ببخشید دو تا سوال داشتم.
این آستروفیتوم رو می خوام از این قسمت که علامت زدم زیر خاک قرار بدم. به نظرتون ممکنه به بدنه گیاه آسیب بزنه و باعث پوسیدگی بشه؟؟ شما توصیه می کنید؟؟؟

comment image

سوال دومم اینکه من این کاکتوس پاینی رو تقریبا ۷ ماهه دارم. اول خوب رشد کرد ولی کم کم قسمت بالاش رنگش سبز کم رنگ و زرد شد. وقتی هم فشار میدم انگار مثل قسمت پایینی محکم نیست. (قسمت وسط کاکتوس سبزه ولی بالاش نه)

comment image

کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۳۵
در پاسخ به  مهدی

سلام، ممنون، تا قسمتی که علامت زدید خیلی زیاد هست باعث خفگی گیاه میشه بهتر هست تا قسمتی که باریک شده داخل خاک بکارید قسمتهای پایین گیاه لکه دارند بهترهست ابتدا بررسی کنید ببیند نرم هست یا لکه ها در اثر کهولت سن هست اگر سفت باشه مشکلی نیست.

محدثه
محدثه
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۰

سلام تیغای کاکتوس اچینوم زرد شده چ راه حلی داره؟؟وعلتش چیه؟؟

کارشناس 2
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵
در پاسخ به  محدثه

سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ema2006ir
ema2006ir
۱۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۵

سلام این کاکتوس خیلی برای من مهمه . لطفا راهنمایی کنید . اولش فکر کردم شاید نورش کم بوده اینطوری زرد شده ولی الان نگران شدم .
عکسش آپلود میکنم
comment image

کارشناس 2
۱۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹
در پاسخ به  ema2006ir

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ ترکیب خاکش چی هست؟ با یک مداد به ارامی به تنه گیاه فشاربدید اگر نرم بود از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید نور رو حتما فیلتر کنید یک قسمتش افتاب سوخته شده.

فرزانه
فرزانه
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۸

سلام ککاکتوس من از پایین داره زرد میشه ,لطفا راهنماییم کنید

کارشناس 2
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱
در پاسخ به  فرزانه

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

زهرا
زهرا
۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۷

کاکتوسم یه روز گذاشتم جلوی پنجره زرد شدو یه حالتای چروکیده شده باید چیکارش کنم

کارشناس 1
۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۷
در پاسخ به  زهرا

از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

نگار
نگار
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۳

سلام من یه هاورتیا گورخری دارم و قسمتای پایینی زرد شدن اگه دیگ کمتر آب بدم درست میشه یا حتما باید جاشو عوض کنم؟

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰
در پاسخ به  نگار

سلام، از گیاه وقسمتهایی که تغییر رنگ دادند عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Homeira
Homeira
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴

دلیلcomment imagecomment image
سلام دلیل اینکه برگ های گل قاشقی اینجوری میشه چیه برای درمانش باید چکار کنم؟

کارشناس 1
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۶
در پاسخ به  Homeira

سلام، ابیاری بیش از اندازه باعث ترک خوردن برگها میشه، ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

Homeira
Homeira
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۳
در پاسخ به  کارشناس 1

comment image
خیلی ممنون میشه لطف کنید دلیل قهوه ای شدن برگ ها هم بگید.

کارشناس 2
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۵
در پاسخ به  Homeira

ممنون از شما،اگر منظورتون قهوه ای شدن قسمتهای ترک خورده برگ هست اون قسمتها پینه بستن وبه همین دلیل قهوه ای شدن، اگر برگهای دیگر هم قهوه ای شده شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز سایر برگها وخود گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

سمیه احمدی
سمیه احمدی
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۴

سلام و عرض خسته نباشید،من یک کاکتوس توپی خاردار داشتم با یه جوانه کوچیک کنارش، حدود دو هفته پیش دیدم این جوانه کوچیک زرد شده به نظرم به خاطر آبیاری زیاد بود خاک گلدان رو عوض کردم یک روز بعد کامل جوانه پوسید و له شد و الان بزرگه زرد شده از خاک درآوردم ریشه هاش رو کندم بخششی رو نپوشیده بودند ولی الان داره زرد میشه و ترم شده هنوز چهار روزه که از خاک در آوردم و نکاشتم چه کار کنم؟سپاس از پاسخگویی شما

کارشناس 1
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۶
در پاسخ به  سمیه احمدی

سلام، تا قسمتی که پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضد عفونی شده کات کنید تا به اوند سالم برسید بعد در محیط منزل چند روزی نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید اگر کل اوند درگیر شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

معصومه
معصومه
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۸
در پاسخ به  کارشناس 1

comment image

کاکتوسم چرا داره اینجوری میشه

کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  معصومه

سلام، قسمت انتهایی گیاه که تغییر رنگ داده رو بوسیله انتهای یک مداد به ارامی فشار بدید اگر نرم بود از خاک دربیارید وریشه وطوقه گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید،ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب ونبود زهکش مناسب باعث این مشکل میشه.

نازنین
نازنین
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۶

سلام کاکتوس پیرمرد کوهی من حالت کمی زرد رنگ شده و کاملا سفید نیست علت چی میتونه باسه

کارشناس 1
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۱
در پاسخ به  نازنین

سلام، ابیاری زیاد ویا خاک نامناسب باعث این مشکل میشه بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

مقدم
مقدم
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۰

سلام‌ وقت‌بخیر. این کاکتوس تقریبا۲ماه پیش به من داده شد. از اول قسمت پایینیش حالت خشک شدگی‌ داشت. تقریبا هر دو هفته یکبار بهش آب میدم و توی این ۲ماه ۳تا خار جدید روی قسمت بالاش رشد کرده و البته حدود ۳هفته‌س که نمیتونم در معرض آفتاب قرارش بدم و داخل خونه گذاشتمش ولی دمای خونه زیاد بالا نیست و تقریبا خنکه. امروز که خواستم گلدونش رو عوض کنم دیدم ریشه‌ش خیلی باریکه. سوالم اینه که حالت ریشه‌ و خشک شدگی قسمت پایین طبیعیه؟ و اگه نیست باید چیکارش کنم تا کاکتوس از بین نره؟
comment image
comment image
عکس آخر مربوط به ۲ماه پیش هست ک تو این مدت ظاهرش تغییر خاصی نکرده
comment image

کارشناس 2
۱۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۴
در پاسخ به  مقدم

سلام، ریشه ها رو بررسی کنید اگر پوسیدگی دارند جدا کنید با محلول قارچ کش گیاه وریشه ها رو شستشو بدید ومجدد بکارید کلا کاکتوسها ریشه ی کمی دارند وطبیعی هست، تغییر رنگ پایین تنه بدلیل کهولت سن هست وطبیعی هست مشکلی نیست بعد از کاشت تا یک هفته ابیاری نکنید اگر محیط نگهداری خنک هست ماهی یک بار ابیاری کافی هست. در زمان رشد میتونید ابیاری رو به هفته ای یک بار برسونید.

سارا یوسفی
سارا یوسفی
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۸

سلام. کاکتوس من دو روزه از کنار شروع به زرد شدن کرده.من هفته ای یکبار آبیاری میکردم و هیچ گونه سم و کود هم استفاده نکردم.لطفا راهنمایی کنید.
comment image

کارشناس 1
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۴
در پاسخ به  سارا یوسفی

سلام، ابیاری زیاد باعث این مشکل شده بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

یگانه
یگانه
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۰

سلام من کاکتوسم از پایین یکم رو به زردی میرفت یعنی رنگش خیلی زرد زرد نیس ولی منطقه زیادی زرد شده از گلدون درآوردم ریشه هارو نگاه کردم راستش نمیدونستم ریشه پوسیده چجوریه، دست زدم قسمت زرد نرم نشده بود، خاک قبلیو از دورش پاک کردم کاشتم تو یه خاک جدید و آب ندادم
امکانش هس حالش خوب شه؟

کارشناس 1
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۱
در پاسخ به  یگانه

سلام، بهتر بودتمام ریشه های پوسیده رو جدا میکردید به همین صورت نگهداری کنید وابیاری رو بصورت سطحی انجام بدید بهبود پیدا میکنه.

هادی
هادی
۷ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۶

سلام
این عکس کاکتوسی هست که قسمت زیر گیاه،بالای ریشه خیلی نرم شده،میشه درمانش کرد؟ ممنون
comment image
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
در پاسخ به  هادی

سلام، ریشه های گیاه کاملا پوسیده شده،قسمتی که تغییر رنگ داده اگر نرم هست میتونید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید وقسمت سبز رو روی یک پایه مناسب پیوند بزنید.