درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا: مانند سایر گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها گیاه آلوئه ورا نیز بسیار مساعد پوسیدگی می‌باشد و در اثر آبیاری زیاد و یا خاک نامناسب گیاه دچار بیماری‌های قارچی شده و می‌پوسد. باید از خاک با زهکشی مناسب استفاده شود و آبیاری به طور منظم و کم صورت گیرد. در فصل خواب گیاه به آبیاری اندکی نیاز دارد.

 

شپشک سپردار:
این آفت از شیره گیاه استفاده می‌کند و موجب کاهش رشد گیاه می‌شود. همچنین به دلیل سپر تیره رنگی که دارند موجب ظاهر نامناسب گیاه می‌شوند. برای درمان باید از سموم سیستماتیک استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل شپشک سپردار اینجا کلیک کنید.

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا
کنه تار عنکبوتی:
این آفت نیز از شیره گیاه تغذیه کرده و علاوه بر ایجاد نقاط زرد رنگ بر روی برگها به تدریج موجب زردی تمامی برگ و پژمردگی آنان می‌شود و در نقاطی از گیاه نیز شبکه‌های تار به وجود می آورد.

 

شپشک آردآلود:
شپشک آردآلود بخصوص در ناحیه اتصال برگ‌ها به یکدیگر و یا در سطح خاک مکانی که گیاه با خاک تماس دارد جمع می‌شوند و از گیاه تغذیه می‌کنند. برای درمان شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.


کپک سیاه:
یکی از بیماری‌های قارچی گل آلوئه ورا است. در گیاهانی که شته شپشک آردآلود و مگس سفید فعالیت می‌کنند به دلیل تولید عسلک سطح برگ چسبناک می‌شود و بعد از مدتی این سطح چسبناک با قارچ دوده‌ای یا سیاه پوشانده می‌شوند. قارچ از عسلک تغذیه می‌کند. این بیماری بیشتر باعث ظاهر ناخوشایند گیاه می‌شود تا بتواند آن را از بین ببرد.

 

پوسیدگی طوقه آلوئه ورا:
این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بستر گیاه مرطوب باقی بماند. برگ‌ها زرد می‌شوند و ساقه می‌پوسد. باید گیاه را از گلدان در آورده و نواحی پوسیده را جدا کنید. برای چند روز گیاه را در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید که تا حدودی رطوبت را از دست بدهد. سپس با قارچکش‌های مناسب گیاه را درمان کرده و در گلدانی جدید آن را بکارید.

زنگ آلوئه ورا:
در اثر این بیماری لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه رنگ بر روی برگها ظاهر می‌شوند. این بیماری مرگبار نیست اما به ظاهر گیاه آسیب وارد می‌کند. باقی ماندن رطوبت بر روی برگ‌های گیاه و نور کم محیط از جمله دلایل تحریک کننده این بیماری است.

پوسیدگی آلوئه ورا
پوسیدگی آلوئه ورا

 

پوسیدگی باکتریایی:
پوسیدگی باکتریایی برگ، بیماری دیگری است که موجب نواحی تیره رنگ و آبداری را بر روی پایه برگ‌ها به وجود می‌آورد. برگ به تدریج زرد می‌شود و می‌پوسد و گیاه از بین می‌برد. آبیاری بیش از اندازه گیاه از جمله دلایل تشدید کننده این بیماری است.

 

لکه برگی قارچی و باکتریایی نیز بخصوص اگر خیس و مرطوب شدن برگ‌ها به شکل پی در پی انجام گیرد می‌تواند ظهور کند. لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای رنگی در طول برگها شکل می‌گیرد و نوک برگها پژمرده و قهوه‌ای می‌شود. عدم خیس شدن برگها و همچنین استفاده از قار چکش‌های حاوی مس می‌تواند بر روی این بیماری مؤثر باشد.

 

شته:
شته  در اثر مصرف شیره و زخمی کردن پوست گیاهان موجب کاهش رشد و ضعف گیاه و همچنین زرد، قهوه‌ای شدن و چروکیدگی برگهای گیاه می‌شود. همچنین شته یکی از عوامل اصلی انتقال عوامل بیماری‌زا در گیاهان است.

 

پس می‌توان نتیجه گرفت که دو عامل اصلی در آلوئه ورا تولید بیماری می‌کند. یک حشرات مکنده که از شیره گیاه تغذیه مکنند و با سموم سیستماتیک باید کنترل شوند. دوم بیماری‌های قارچی که اکثر در اثر رطوبت بالا در اثر آبیاری زیاد مشاهده می‌شود.

پوسیدگی آلوئه ورا

منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

guest
266 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مریم
مریم
۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۶

سلام.من گیاهچه ی الوئه ورا ام رو چند ماهی هست که کاشته ام ؛اولش خوب بود ولی کم کم شروع برگ هاش خالی از ژل شدند و به سمت بالا حرکت کردند و لوله ی شکل شدند . علت اینکه برگ های الوئه ورای من بدون ژل و خالی شده چیه؟؟ و الوئه ورایی که از اون این گیاهچه رو گرفتم برگهاش دارای نقطه نقطه هایی هست ولی افت نیست به صورت خط های ۱ تا ۲ سانتی هست می دونین این خط ها چیه؟ مثل مشکلی که شته به وجود می اید.

IMG_26042021_173448_(300_x_400_pixel).jpg
کارشناس 2
۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۸
در پاسخ به  مریم

سلام، گلدانی که انتخاب کردید خیلی بزرگ هست واین مشکل اساسی هست وریشه های گیاهتون مشکل داره بهتر هست ازخاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید اگر ریشه ها پوسیده شدند کات کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو شستشو بدید یک الی دو روز به گیاه استراحت بدید بعد داخل گلدان کوچکی که مناسب با سایز گیاه باشه بکارید ازخاک متخلخل وماسه ای براش استفاده کنید ودر محیط خنک ونمیه سایه نگهداری کنید بعد از دوهفته که ریشه زد به محیط پر نور و فیلتر شده انتقال بدید، معمولا روی بیشتر الوئه ها اون لکه های سفید وجود داره وطبیعی هست.

نادیا
نادیا
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۷

خیللللللییییی سایت خفن و عالی ای هستید. خداقوت و دمتون گرم

کارشناس 2
۲۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۶
در پاسخ به  نادیا

سلام، ممنون از توجه شما.

rozhin.mapar
rozhin.mapar
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۳۸

comment image

سلام میشه درمانی برای این آلوئه ورا بفرمایید؟ شمال کشور داخل باغچه هستش. تمام برگهاش خال قهوه ای زده و نوک برگها سوخته

کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۴
در پاسخ به  rozhin.mapar

سلام، سوراخهای روی برگها در اثر بارش باران تند ویا تگرگ بوجود اومده میتونید موقع بارش روی گیاه محافظ بگذارید تا اسیب نبینه مثل شید یا توری، زرد وخشک شدن نوک برگها از نور مستقیم ودمای زیاد میتونه باشه بهتر هست نور رو فیلتر کنید ،میتونید تمام برگهای زرد وخشک شده رو کات کنید.

تیما
تیما
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۱

سلام من یک سال و شش ماهه که این آلوئه ورا رو دارم و تا الان ۳ تا از برگ های پایینیش نوکشون زرد شد و داشت خشک می شد که جدا کردم تا از ژلش استفاده کنم، حدوده سه ماه هست که متوجه شدم یکی از برگ هاش از زیر دچار زخم شده و برگش تو خالی شده
زیر یکی دیگه از برگ ها هم لکه های قهوه ای دیدم بنظرتوت مشکل از کجاس؟

کارشناس 2
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۸
در پاسخ به  تیما

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

پگاه
پگاه
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۳:۱۹

comment image

comment image
سلام خسته نباشید. روی الوورای من حدود ١ ماه پیش دونه های سفید برفک مانندی دیده میشد که به راحتی پاک میشد، بردمش گلخونه و گفت که نوعی قارچ هست و بهم یک سم داد که روش اسپری کنم و یک کود شیمیایی جامد هم داد که روی خاکش بریزم و از یک هفته بعد از اولین سمپاشی شروع کرده به پژمرده شدن و شل شدن. من ٢ بار به فاصله ی یک هفته سمپاشی کردم و یک بار کود دادم. ممنون میشم اگر کمکم کنید

کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸
در پاسخ به  پگاه

سلام، ممنون، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست، بعد از اینکه برگهای قدیمی کامل خشک شد میتونید جدا کنید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وگیاه رو در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید،گلدان گیاهتون نسبت به خود گیاه کمی بزرگ هست ابیاری رو با دقت بیشتری انجام بدید که ریشه های گیاه پوسیده نشه زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که بلافاصله بعد از ابیاری اب اضافی ازهکش گلدان خارج بشه.

فرزاد
فرزاد
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۸

سلام من میخوام بدونم در فصل های گرم و سرد گیاه الوورا را چگونه
زیر نور خورشید قرار دهم در محل زندگی من میانگین دمای هوا در زمستان تقریبا ۵ تا ۱۳ درجه سانتی گراد است راستی من همین چند روز
پیش گلدان گیاه را عوض کردم

کارشناس 1
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱
در پاسخ به  فرزاد

سلام گیاه رو باید داخل منزل نگهداری کنید الوئه ها به سرما حساس هستند وبلافاصله یخ میزنند داخل منزل پشت پنجره جنوبی جای مناسبی برای نگهداری این نوع گیاهان هست.

Negin
Negin
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶

سلام آلورای من چند تا برگ پایینش زرد شده علتش چی میتونه باشه؟

comment image

پشت پنجره جنوبی نگه داری میشه هروقت خاکش خشک شد اب میدم و هوا تقریبا دمای معمولی خونه ست البته کمی مایل به سرد

کارشناس 2
۳۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۸
در پاسخ به  Negin

سلام، زرد شدن برگهای قدیمی گیاهان طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شد میتونید جدا کنید.

اهورا
اهورا
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۶

سلام من ی الوورادارم ک تازگیابرگاش باریک شده وکمی افتاده خواستم ببینم مشکلش چیه

کارشناس 1
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۵
در پاسخ به  اهورا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

H
H
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۷

سلام وقت بخیر . علت خشک و زرد شدن برگهای پایین الوئه ورا چی هست ?
comment image

comment image

comment image

comment image

comment image

و اینکه من توی خونه جایی که نور داشته باشه ندارم فصل سرما اشکال داره توی حیاط بذارم

کارشناس 2
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۶
در پاسخ به  H

سلام، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست برگها بمرور زمان پیر وفرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کامل خشک شدند جدا کنید، اگر دمای بیرونی از ۵درجه کمتر نباشه میتونید در حیاط نگهداری کنید ولی اگر زیر پنج درجه باشه احتمال یخزدگی وجود داره واز بین میرند.

H
H
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۷
در پاسخ به  کارشناس 2

خب اینجور که برگا بزرگ نمیشن . برگ جدید میزنه برگ قبلی خشک میشه سه ساله این الوئه ورا رو دارم ولی نتونستم ازش استفاده کنم چون قبل از اینکه قابل استفاده بشه زرد شدن . اخه برای بقیه پرسیدم اینجور نبوده

کارشناس 2
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۰
در پاسخ به  H

احتمالا خاکش فقیر هست ،میتونید در زمان رشد ماهی یک بار گیاه رو با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید، الوئه ها برای رشد بهتر به نور زیاد وخاک مناسب وابیاری منظم نیاز دارند.

مهرناز
مهرناز
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۴

comment image
comment image
سلام خسته نباشید آلوئورای من با عوض کردن خاک و گلدونش از پایین داره خشک میشه روی ساقه قسمت پایینش یه لکه وجود داره.میشه براش کاری کرد؟من هفته ای یک بار بهش آب میدم

کارشناس 2
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۱
در پاسخ به  مهرناز

سلام، ممنون، تعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه بازرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، صبر کنید برگها کامل خشک بشه بعد جدا کنید لکه روی عکس مشخص نیست لکه رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشت بهتر هست بصورت جراحی خارج کنید اگر ثابت بود مشکلی نیست، گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید،بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه وزرد شدن برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه.

احسان
احسان
۲۷ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۵

سلام من الورام داره خشک میشه نور غیر مستقیم و ابیاری هفتگی ۱ لیوان

کارشناس 1
۲۷ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۹
در پاسخ به  احسان

سلام، عکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، اگر بتازگی تغییری در شرایط نگهداری بوجود اومده بفرمایید. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

احسان
احسان
۲۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۳

سلام من الورام برگاش خشک میشن از روز اول که خریدمش اینطوری بود من ۷ روز یک بار ۱ لیوات و ممکن نصف لیوان، بزرگ تر چون گلدانش بزرگه و نور غیر مستقیم داره

کارشناس 1
۲۴ مهر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴
در پاسخ به  احسان

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاکش رو هم بفرمایید. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

1 3 4 5