آموزش کاشت هسته انار در گلدان

آموزش کاشت هسته انار در گلدان
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش کاشت هسته انار در گلدان: کاشت بذر و پرورش گیاهان به طور ذاتی برای انسان‌ها لذت بخش می‌باشد، یکی از روش‌های ازدیاد گیاهان کاشت بذر آنها می‌باشد، در این مقاله روش کاشت بذر انار در گلدان و در منزل برای شما آموزش داده می‌شود. کاشت بذر انار بسیار آسان بوده و بعد از مطالعه این مقاله می‌توانید به راحتی در خانه اقدام به کاشت هسته انار کنید.

آموزش کاشت هسته انار

ابتدا یک انار رسیده و سالم را انتخاب کنید حتماً توجه داشته باشید که انار انتخابی کاملاً رسیده باشد، انار رسیده دارای هسته کاملی می‌باشد که بهتر سبز می‌شود سپس بذرهای رسیده انار را جدا کنید، بعد بذرها را از غلاف گوشتی جدا کنید. کامل بشورید.

کشت هسته انار
برای خاک از خاک‌های سبک که تخلخل زیادی داشته باشند می‌توان استفاده کرد مانند پیت ماس با ماسه، یا خاک برگ و ماسه. دو سوم گلدان یا ظرف مورد نظر را از خاک پر کنید.

کاشت هسته انار
خاک را داخل یک گلدان که زهکش مناسبی دارد بریزید و بذرها را در سطح خاک قرار داده و روی بذرها در حدود یک سانتی متر از خاک ترکیبی داخل گلدان بریزید.

کشت هسته انار

خاک را کامل آبیاری کرده به طوری که خاک کاملا خیس شود.

کاشتن هسته انار
گلدان را در دما ۲۰ تا ۳۰ درجه در پشت پنجره نور گیر یا گلخانه قرار دهید. از قرار دادن گلدان در محل تاریک یا زیر نور آفتاب شدید خورشید خودداری کنید.

نحوه کشت هسته انار

خاک را همواره چک کنید تا رطوبت خود را از دست ندهد. در صورتی که مشاهده کردید رطوبت گلدان کم شده است بر روی آن آب اسپری کنید تا رطوبت تأمین شود.

کشت هسته انارهسته‌های انار پس از حدود ۳۰ الی ۴۰ روز بعد از کاشت شروع به جوانه زنی می‌کنند. البته طول مدت سبز شدن به عواملی مانند دما، نور زمان کشت و نوع بذر بستگی دارد. بهترین زمان برای کاشت هسته انار اواخر زمستان و اوایل بهار می‌باشد.
کشت هسته انار

جوانه‌های سبز شدن را بعد از چند ماه می‌توانید به گلدان اصلی انتقال دهید و از پرورش آن لذت ببرید.

کاشت هسته انار
نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس

منبع: میهن کاکتوس

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
41 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مریم
مریم
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۲

درود وقتتون بخیر
من بر انار کاشتم و جوانه زدن ولی متاسفانه جوانه ها بعد چند ذپز خشک میشن چکار باید بکنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۰
در پاسخ به  مریم

سلام، باید رطوبت محیط رو افزایش بدید میتونید گلدان رو کاور کنید تا رطوبت محیطشون تامین بشه وخاک رو باید مرطوب نگهدارید.

علی نیاورانی
علی نیاورانی
۲۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۴

سلام خسته نباشید خیلی ممنونم از سایت و کارشناس های خوبتون من تقریبا هفته ی پیش یه نهال انار گرفتم نمیدونم دقیق چند ساله هست ولی داخل گلدان پلاستیکیه کوچک بود فروشنده گفت پارسال ۲ تا انار هم داده بود به فروشنده گفتم انتقالش دادیم به یه گلدان سفالی چند سایز بزرگتر از گلدان قبلیش می خواستم بدونم از درخت انار میشه داخل گلدان نگهداری کرد؟ و اینکه با توجه به عکس به نظرتون امسال میوه می دهد؟ یه سوال دیگه اینکه الان یه مقدار هوا گرم شده اگه برگ بکنه بعدش سرد بشه سرما بزنه چی چیکار کنم که این اتفاق نیفتد؟
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۰
در پاسخ به  علی نیاورانی

سلام، ممنون از توجه شما، گیاهتون حدود پنج الی شش ساله هست، شرایط نگهداری ایدال باشه ،نور خوب، ابیاری منظم کوددهی وخاک مناسب داشته باشه میوه میده، زمانی که حس کردید دما از صفر درجه پایین هست میتونید گیاه رو کاور کنید تا از یخ زدگی محافظت بشه.

علی نیاورانی
علی نیاورانی
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۷
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام خسته نباشید خیلی ممنونم از سایت خیلی خوبتون و از شما عزیزان
من یه درخت انار دیگه هم دارم تو گلدون پلاستیکی کوچک بود الان کاشتمش تو یه گلدون بزرگتر که حداقل ۳ برابر گلدون قبلیش هست با توجه به عکس میخواستم ببینم الان گلدانش مناسب هست یا نه؟ بعد درختم چند ساله هست آیا میوه می دهد یا فقط گل می دهد؟
در بالکن شرقی نگه داری می کنم آفتاب هم از صبح ساعت شیش و نیم ۷ میخوره تا ۱۲ ظهر
ممنون
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۹
در پاسخ به  علی نیاورانی

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،گلدانش اندازه هست ومشکلی نداره،در مورد سن گیاه دقیق نمیتونم بگم چون میزان رشد انواع گیاهان متفاوت هست وبستگی به شرایط نگهداری گیاه داره،همه ی گیاهان گل ومیوه وبذر میدن واین موضوع باز بستگی به شرایط نگهداری گیاه داره، گیاه انار از سه سالگی هم شروع به گل ومیوه دهی میکنه اگر شرایط رشد ایدالی داشته باشه،خاک مناسب،ابیاری وکوددهی منظم،نور ودمای مناسب همگی در رشد وگلدهی گیاه تاثیر داره، این شرایط رو فراهم کنید حتما گل ومیوه میده.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶

سلام و ممنون بابت آموزش‌های عالی‌تون
مزاحم شدم سؤال کنم داخل گلدون کشاورزی با قطر دهانه ۱۲سانت بهتره حدودا چندتا هسته انار بکاریم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، ممنون از شما، میتونید حدود ده عدد بذر کشت بکنید.

a.mo
a.mo
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۵

سلام بنده هسته انار کاشتم الان هم سبز شده دو سوال داشتم:
۱- برای آبیاری چطور اقدام کنم؟
۲- ۸ جوانه هستند توی یک گلدان چند ماه پس از سبز شدن برای جدا کردن جوانه ها از هم اقدام کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۸
در پاسخ به  a.mo

سلام، خاک رو باید مرطوب نگهدارید ونگذارید خشک بشه قد جوانه ها که بیشتر از ده سانت شد وحداقل پنج برگ حقیقی داشتند میتونید تک کنید.

السا
السا
۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۰

سلام یکی از دوستام چنتا قلمه گل مرجان داده بود بهم من دیشب یکم گذاشتم شیره گیاه بره بعد مستقیم گذاشتم گلدان و الان تو سایه هستش و خاک گلدان هم خاک باغچه هستش . بنطرتون الان تو این موقع فصل این گل ریشه میده، میگیره؟لازمه نایلون بکشم رو گل یا نه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۷
در پاسخ به  السا

سلام، در محیطی که دما بین ۲۵الی۳۰ درجه باشه نگهداری کنید وخاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید، یک بار هم خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید تا بهار ریشه میزنند ورشد میکنند.

لی‌لی سهم
لی‌لی سهم
۱۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۱
در پاسخ به  کارشناس 1

منظورم از اون گلدونهای ساده سیاه رنگه که وقتی از جاهایی مثل بازارگل و گلخانه ها گیاه میخریم، گیاها تو اون گلدونها هستن.گلدونهای ساده پلاستیکی سیاه که معمولا سوراخ های زهکش زیادی دارن و ظاهر جذابی ندارن ولی ارزونن
سوالم در رابطه با سایز گلدان هست که میخوام بدونم تو گلدون با قطر حدودا ده، دوازده سانت میشه چند تا بذر کاشت؟ آخه در رابطه با بعضی بذرها شنیدم باید بین هر بذر با بذر بعدی فلان سانت فاصله باشه.خواستم ببینم انار هم اونجوره یا فرقی نداره؟
یه سوال هم اینکه اون انارهایی که میوه های مینیاتوری میدن آیا کلا نوع بذر و گونه شون فرق داره یا انار عادی هستن که مدام هرس شده و بونسای طور شده برای همین میوه کوچیک میده

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۱
در پاسخ به  لی‌لی سهم

میتونید استفاده کنید، در گلدان سایز ده الی دوازده میتونید ده تا بذر انار بکارید، نه واریتشون فرق میکنه، انارزینتی یا مینیاتوری هستند.

السا
السا
۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۶

الان چند مدته گذاشتم روی میز روبه روی پنجره شرقی قبلا تو قسمت شمالی خونه تقریبا تو سایه بودن و هر موقع هم خاکش خشک میشه آب میدم تقریبا هفته ای یک یا دوبار هم میشه از پاییز تا الان هم هیچ کودی نمیدم قبل اون کود مایع اصلان هیومیک میدادم هر ۱۵ روز یکبار.
چطور میتونم پرپشت و گوشتیش کنم و برگاش سفت بشن؟ من واقعا عاشق این گیاه هستمcomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷
در پاسخ به  السا

کمبود نور باعث این مشکل میشه هر چقدر نور بیشتری دریافت کنه برگها خوش رنگ وگوشتی میشن، خاکش هر زمان از سطح به اندازه دو الی سه سانت خشک شد ابیاری کنید واز سرما محافظت کنید. میتونید کمی نزدیکتر به پنجره نگهداری کنید ولی شبها از سرمای کنار پنجره ها محافظت کنید. هر هفته یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه. کوددهی رو میتونید اوایل بهار شروع کنید.

السا
السا
۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲

سلام پدیلانتوس(اسکلت شیطان) من برگای پایینیش ریزش کردن ساقه و برگاش هم گوشتی نمیشن . و میشه شرایط نگهداری از این گیاه رو بفرمایین.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۳
در پاسخ به  السا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

xyz
xyz
۲۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴

سلام. من چند تا دونه انار تو ماسه کاشتم حدود دو هفته پیش و الان خیلی هاشون جوانه زدن و سر از خاک بیرون آوردن. کی میتونم به گلدان جداگانه انتقال بدم و باتوجه به رشد انار، اگه هر کدوم از جوانه هارو منتقلشون کنم به یه گلدون سایز ۱۰ تا چه مدت میتونه پاسخگو باشه؟ میتونه تا زمان انتقال به محیط بیرون کافی باشه براش یا گلدون بزرگتر نیازه؟ تا کی کود و سم و اینا نمیخواد؟ بسیار ممنونم از راهنمایی هاتون.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸
در پاسخ به  xyz

سلام، بهار میتونید تک کنید وجداگانه بکارید، بستگی به شرایط نگهداری داره تا زمانی که ریشه ها از زهکش گلدان بیرون بزنند.از سه ماهگی میتونید کوددهی رو شروع کنید، بهار بعد از اینکه دما بالای ۲۰ درجه شد میتونید به فضای باز انتقال بدید حتما نور رو فیلتر کنید تا برگها نسوزند.

سجاد
سجاد
۲۲ آذر, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۹

باسلام خدمت شما
سال اول است که در گلدان انار میکارم در اواخر آذرماه برگ هاش درحال زرد و خشک شدن هست.آیا به خزان رفته یا مشکل دارد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱
در پاسخ به  سجاد

سلام، اگر در فضای باز نگهداری میکنید بله خزان کرده ولی اگر داخل منزل نگهداری میکنید شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم واینکه بتازگی محیط نگهداری تغییر داشته؟ آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

بهروز
بهروز
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۳

برای اولین بار این پیج رو دیدم و با دقت تمام فرمایشات دوستان و پاسخ مسئول محترم رو دیدم
خیلی زیبا و اساسی راهنمایی میکنید دوستان رو
تشکر از لطفتون

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵
در پاسخ به  بهروز

ممنون از توجه شما.

p.p
p.p
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۴

سلام و خسته نباشید خدمت کارشناس های خوب میهن کاکتوس. من یه گلدون انار دارم.برگاش زرد میشه و ریزش داره. شرایط نگهداری پشت پنجره جنوبی. آبیاری هر سه چهار روز یکبار. هر دو روز یک بار هم اب اسپری می کنم. کود هم دو هفته پیش فسفیت پتاسیم ۲گرم دریک لیتر آب دادم. خاک اش تو بهار عوض شده. لطفا راهنمایی کنید چکار کنم درمان بشه. ممنون
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴
در پاسخ به  p.p

سلام، ممنون از شما،زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه سه علت میتونه باعث این مشکل شده باشه، استفاده بیش از اندازه کود ویا سرمای وارد شده از شکاف پنجره در شب هنگام، گرفتگی زهکش گلدان، این موارد رو بررسی کنید،تمام برگهای خشک شده داخل گلدان رو جمع کنید،کود مصرفیتون زیاد بوده میتونید خاک رو ابشویی کنید تا کود موجود در خاک خارج بشه، شبها میتونید بین گیاه وپنجره پرده بکشید تا از سوز سرمای شبانه محافظت بشه،زهکش گلدان رو حتما بررسی کنید که موقع ابیاری بلافاصله اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

POOYA.S
POOYA.S
۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹

سلام خدمت شما کارشناسان بزرگوار
من چند تا سوال داشتم
۱_ آیا بذر انار سرمادهی میخواهد؟
۲_ آیا باید بگذاریم بذر انار خشک شود و بعد بکاریم ؟ یعنی قسمت آبدار بذر جدا شود؟
۳_ بذر انار را پس از چند وقت به داخل زیر نور مستقیم انتقال بدهیم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۸
در پاسخ به  POOYA.S

سلام، ممنون از شما،نه نیازی به سرمادهی ندارند، قسمت گوشتی انار رو جدا کنید وبلافاصله میتونید بکارید اگر خشک کنید دیرتر جوانه میزنند، بعد از اینکه بذرها جوانه زدند وقد کشیدند بمرور زمان باید نور رو افزایش بدید وبمرور زمان به نور مستقیم عادت بدید.

نیما
نیما
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۸

سلام . می خوام چنتا بلوط تو گلدان بکارم . زمان آب دادن به گلدانها کی هستش؟شنیدم میگن اول که می خوای بکاریش آب بهش بده و تا ۱ماه دیگر نیازی به آب دادن نیست.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴
در پاسخ به  نیما

سلام، خاک رو باید مرطوب نگهدارید،هر زمان سطح خاک خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

کامیاب
کامیاب
۴ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۵:۱۱

سلام میگم از هر خاکی استفاده کنیم در میاد یا حتما باید از خاک هایی که گفتید استفاده کنیم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۱
در پاسخ به  کامیاب

سلام، از هر نوع خاکی میتونید استفاده کنید فقط باید خاک متخلخل باشه وبعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه.

محمد
محمد
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۲

سلام من دانه های انارو در داخل اب گذاشتم بعد دو روز کاشتم ولی اصلا رشد نکردن دقیقا باید چیکار کنم ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ دی, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۱
در پاسخ به  محمد

سلام، عجله نکنید یک ماه زمان میبره تا جوانه بزنند.

علی
علی
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۳
در پاسخ به  محمد

داخل اب نمیخاد بزاری همینجوری بکار جوانه میزنه

محمد
محمد
۱۱ دی, ۱۳۹۸ ۰۲:۰۵

سلام شبتون بخیر
گیاه نازیخی من برگاش نازک شده و رو به زردی داره میبره
چه مشکلی زاره و چیکار کنم ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۵
در پاسخ به  محمد

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

پویا
پویا
۲۱ مهر, ۱۳۹۸ ۰۰:۵۷

با سلام و ادب.
۱-با توجه به اینکه درخت انار خزان پذیر است، آیا باید برای کشت تا اواخر پاییز یا فصل بهار صبر کرد؟(حتی اگر گلدان پشت پنجره باشد)
۲-برای کشت گلدانی یا تهیه بونسای به گونه خاصی(پاکوتاه) نیاز هست؟
۳-آیا نور یک اتاق پرنور برای چنین گلدانی کافی است؟ در واقع نیاز به نور و هوای چنین گلدانی چگونه است؟(مانند یک گیاه آپارتمانی و‌ بدون نیاز
به نور مستقیم ؟)
با تشکر

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ مهر, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۸
در پاسخ به  پویا

سلام، اگر دماونور برای رشد فراهم باشه هر زمان میشه کشت کرد، وقتی گیاه هرس بشه قدش بطور طبیعی کوتاه خواهد شد، نیازی به گونه خاصی نیست، انار گیاه بیرونی هست ونیاز زیادی به نور وتهویه مناسب داره اگر تهویه مناسب نباشه خیلی زود افت میگیره،بهتر هست در محیط پرنوری نگهداری کنید.

Yaserghajar
Yaserghajar
۲۷ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۱

با سلام
عرض ارادت دارم خدمت شما اساتید محترم ،درسته که به واسطه خرید بذر کاکتوس با شما آشنا شدم ول راستشو بخواهید هیچ سایت دیگری را سراغ ندارم که انقدر با دقت پاسخگوی سوالات باغبانی ما علاقه مندان گل وگیاه باشه .ممنون از زحماتتون.
سوالم در مورد کاشت گردو و فندق ،اگر ممکنه راهنمایی بفرمایی:مدتی قبل دوستی برایم از ژاپن یک عدد گردو ویک فندق بسیار عجیب آورد ،از انجایی که بسیار مشتاق تکثیر انها شدم میخواستم بکارمشان که متوجه ترک روی گردو شدم آیا راهی هست که بشود با توجه به ترک روی گردو موفق به کاشت آن شد.
فندق درشت و عجیبی هم که آورده بودند شکافی رویش به چشم میخورد که بنظر میرسه برای آسان باز کردن آن روی پوسته ایجاد کرده اند .اگر راه هست لطفا راهنمایی بفرمایید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۰:۰۵
در پاسخ به  Yaserghajar

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،اگر مغز گردو سالم باشه جوانه میزنه،برای کاشت گردو بهتر هست داخل اب بمدت سه روز کامل خیس کنید بطوری که گردو کاملا داخل اب فرو بره میتونید یک وسیله سنگین روش بگذارید که کاملا داخل اب باشه،بعد از سه روز داخل خاک در عمق پنج سانتی بکارید، خاک رو ابیاری کنید وگلدان رو در جای پرنوری قرار بدید،تقریبا یک ماه زمان میبره تا جوانه بزنه،اگر محل سکونت گرم هست بهتر هست بذر رو داخل یخچال نگهدارید وپاییز یا اوایل بهار کشت کنید. احتمالا فندقی که میفرمایید شاه بلوط هست که درست شکل فندق هست ولی در سایز بزرگتر اندازه گردو، فندق رو هم دقیقا مثل گردو میتونید کشت کنید، دقت کنید که اگر داخل گلدان میخواهید کشت کنید گردو داخل گلدان فقط یک سال دوام میاره وبهتر هست که داخل باغچه انتقال داده بشه داخل گلدان بمونه خشک میشه.