۵ دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ها

5 دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

۵ دلیل اصلی چروک شدن کاکتوس‌ها: با افزایش روز افزون گونه‌های کاکتوس و افزایش علاقه‌مندان به این کاکتوس و آشنا نبودن آنها با طریقه مناسب و شرایط درست نگهداری کاکتوس‌ها و شکل و رنگ کاکتوس در ماه‌های مختلف سال سؤالات بسیاری در رابطه با قسمت‌های مبهم کاکتوس‌ها ایجاد می‌شود و یکی از این ابهامات در زمینه کاکتوسها، چروک شدن آنها است که چندین علت مختلف دارد که در ادامه به اصلی‌ترین دلیل‌های چروک شدن کاکتوس‌ها اشاره می‌شود.

 

۱_ نارسایی ریشه‌ها:
نارسایی ریشه‌ها از جمله علل مهم چروکیده شدن کاکتوس است معمولاً به علت عدم رعایت فواصل آبیاری درست و همچنین قارچ ریشه که باعث تخریب ریشه کاکتوس می‌شود گیاه نمی‌تواند مواد لازم را برای رشد خود از خاک جذب کند و همین امر موجب جمع شدن پوست کاکتوس و کم آبی و چروک دیده شدن سطح کاکتوس می‌شود که برای درمان این موضوع ابتدا باید کاکتوس را به طور کامل از خاک خارج کرده و با حذف ریشه‌های پوسیده شده و سپس قارچ کشی آنها با رعایت ترکیب خاک مناسب و همچنین فواصل درست آبیاری اقدام به بهبود ریشه‌های کاکتوس کرد و به مرور زمان چروکی سطحی کاکتوس نیز با رشد و پر آب شدن کاکتوس‌ها از بین خواهد رفت.

 

۲_ خواب کاکتوس‌ها و عدم رشد:
دلیل دوم چروک شدن کاکتوس‌هایی که در برخی از واریته ها صورت می‌گیرد عدم رشد در فصل خواب کاکتوس است کاکتوس از آنجایی که در فصل سرد سال به خواب می‌روند و رشد نخواهند داشت. در برخی واریته ها آب خود را از دست می‌دهد و به نوعی حالت چروکیده به خود می‌گیرد و ممکن است این چروک شدن اندکی با تغییر رنگ کاکتوس نیز همراه باشد که چندان جای نگرانی ندارد و کاکتوس با ورود به فصل رشد، دوباره شکل سالم و سرحال به خود خواهد گرفت.

 

۳_ قلمه‌های در حال ریشه زایی:
هنگام سر برداری و قلمه زدن انواع کاکتوس از آنجایی که مدت ۵ الی ۷ روز زمان لازم است تا انتهای قلم پینه بندد و سپس در خاک کاشته شود و چندین هفته طول خواهد کشید تا کاکتوس ریشه زایی انجام بدهد و دوباره شروع به رشد کنند مقداری آب خود را از دست خواهد داد و رو به چروک شدن خواهد رفت که برای جلوگیری از این اتفاق معمولاً محیط ریشه زایی کاکتوس‌ها دارای نور کمتر و دمای پایین‌تر است که معمولاً قلمه‌های کاکتوس کمترین میزان آب را از دست خواهند داد اما اگر برای شما پس از قلمه زدن چروک شدن و از دست رفتن آب قلمه مشاهده شد باید نور محیط را کمتر کنید و اجازه دهید کاکتوس ریشه بزند و این کم آبی و چروک شدن پس از ریشه زایی کاکتوس از بین خواهد رفت و کاکتوس دوباره پر آب خواهد شد.

 

۴_ خورده شدن پایه:
خورده شدن پایه توسط پیوندک زمانی اتفاق می‌افتد که کاکتوس پایه نتواند پیوندک را رشد دهد و پیوندک از منابع پایه برای رشد استفاده می‌کند و به همین دلیل پایه پیوند خورده خواهد شد که متأسفانه می‌توان گفت راه درمان ندارد و باید پیوندک را از روی پایه برداشت و به پایه‌ای دیگر یا بر روی خاک منتقل کرد و معمولاً  پایه خورده شده به سختی می‌تواند ادامه رشد دهد و معمولاً پس از برداشتن پیوندک دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

 

۵_ آفت‌های مکنده:
بعضی از آفت‌ها مانند شپشک ها و کنه ها با تغذیه از شیره کاکتوس‌ها باعث چروک شدن آنها می‌شوند. برای آموزش مبارزه با این آفت‌ها اینجا کلیک کنید.

 

پنج دلیل گفته شده اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلایل چروک شدن کاکتوس هستند و اما یک دلیل دیگر باقی می‌ماند که بسیار کم دیده شده است و معمولاً در کاکتوس‌های کلکسیونی اتفاق می افتد و آن‌هم چروک شدن آستریاس آستروفیتوم ها است که این پدیده یک پدیده ژنتیکی بوده و باعث ارزشمند شدن گیاه می‌شود و گیاه‌های چروک تولید خواهد شد که بسیار زیبا و دلنواز هستند.

کاکتوس چروک

چروک شدن کاکتوس لیتوپس
چروک شدن لیتوپس

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

 

guest
111 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Nor
Nor
۲۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۴

سلام خسته نباشید من بالای سر کاکتوسم نمیدونم چرا ۱ هفته ای هست داره هی خشک میشه رنگشم زرد شده . الان چیکارش کنم لطفا میشه بگید چرا اینجوری شده ؟

1623908462524-200072390.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲
در پاسخ به  Nor

سلام، ممنون، شرایط نامناسب نگهداری، کمبود عناصر موجود در خاک، خاک نامناسب، ابیاری وکوددهی نامنظم کمبود نور همگی دلایلی هست که باعث از بین رفتن کاکتوسها میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید،تا قسمتی که زرد شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

H.gh
H.gh
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۰

با سلام خدمت شما
بنده یک ساکلنت داشتم که بعد از تعویض خاک گلدانش یکی از شاخه ها خشک شد و برگ بقیه ی شاخه ها چروک شدند به نظرتون مشکلش چیه و ایا قابل درمان هست یا نه ممنون میشم اگه پاسخگو باشید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۰
در پاسخ به  H.gh

سلام، احتمالا موقع تعویض خاک ریشه ها اسیب دیدند اگر چروک شدگی جزیی هست در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وخاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید ولی اگر شدت چروک شدگی زیاد هست احتمالا ریشه ها پوسیده شده میتونید ریشه ها رو بررسی کنید اگر از بین رفتند از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

ساناز
ساناز
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۱

comment image
سلام خسته نباشید روز بخیر من هفته ای یکبار به گیاهم آب میدهم ولی چروک شده پشت پنجره هم قرار دادم صبح تا ظهر هم در معرض نور خورشید هستند نمی‌دونم علتش چیه،لطف میکنید راهنمایی بفرمایید چیکار کنم ؟
و اینکه آهن برای این گیاه مفیده؟comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۵
در پاسخ به  ساناز

سلام، ممنون، ریشه های گیاهانتون مشکل داره حتما ریشه گیاههان رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وزهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

Khazan
Khazan
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۵

سلام برگ های گیاه من نازک و چروک شده ظهر نور میزنه از پنجره آبیاریش قبلا زیاد بود هفته ای ی بار الان کمش کردم د هفته ی بار میدم اما تغییری نکرده

image.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۲
در پاسخ به  Khazan

سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره حتما ریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

رزا
رزا
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۸

سلام حدودا ۳ هفته میشه که کاکتوسم چروک شده با توجه به اینکه گیاه در بالکن افتابخور هست و الان اواخر اردیبهشت هست من چکار کنم ، هفته ای یکبار آب میدادم ، بیشترش کنم؟

05ED44FB-5646-4016-85E2-BD9C03B48918.jpeg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۹
در پاسخ به  رزا

سلام، در حال رشد هست، چروکیدگی در اثر کهولت سن ویا کوچک بودن گلدان هم میتونه باشه بهتر هست گلدانش رو بزرگتر کنید دو سایز از گلدان فعلی بزرگتر بشه، بهتر هست موقع تعویض گلدان ریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

حدیث
حدیث
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۸

این عکس با کیفیت تر بود

IMG-20210505-WA0005.jpg
حدیث
حدیث
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۴

سلام من یه کاکتوس بزرگ دارم گلدونشو ۴ ۵ روزه عوض کردم ولی برگاش چروک شده اصلا حالت گوشتی نداره‌. توی جای با نور متوسط غیرمستقیم هم گذاشتم ولی خوب نمیشه.چیکار کنم؟ به نظرتون میمیره؟

IMG-20210505-WA0006.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۳
در پاسخ به  حدیث

سلام، الان این خاکش تازه تعویض شده؟ بنظر نمیاد تازه تعویض شده باشه ترکیب خاکش چی هست؟ مناسب به نظر نمیاد احتمالا ریشه های گیاه اسیب دیدند. بهتر هست از خاک در بیارید وکل گیاه با ریشه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وتمام ریشه های پوسیده شده رو کات کنید چند روزی گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید، ویک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو یک هفته بعد از کاشت شروع کنید.

حدیث
حدیث
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۹:۱۷
در پاسخ به  کارشناس 2

اتفاقا الانم توی محیط سایه و خنکه فقط نور از پنجره ای که ۲ متر فاصله داره غیر مستقیم بش میخوره. واسه آبیاری باید منتظر بمونم خاکش کامل خشک بشه؟ چون موقع کاشت آب زیاد خورده

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷
در پاسخ به  حدیث

بعد از کاشت یک هفته بعد بهتر هست ابیاری شروع بشه اگر بعد از چند روز بهبود نیافت ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، بله خاکش هر زمان کامل خشک شد ابیاری روانجام بدید.

محمد کاظمی
محمد کاظمی
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۱

سلام میگه حجم عکس باید کمتر از ۲ مگ باشه یعنی چی

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴
در پاسخ به  محمد کاظمی

سلام، میتونید عکس رو کراپ کنید یا با این روش ارسال کنیدآموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محمد کاظمی
محمد کاظمی
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۹

سلام من یه کاکتوس تفرو تیغ کاغذی دارم دو تا بچه داده یکی از بچه هاش چروک شده نمیدونم چیکار کنم لطفا کمکم کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۴
در پاسخ به  محمد کاظمی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

FS
FS
۱۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۲

comment image
سلام من این کاکتوس رو زمستون پشت پنجره شرقی گذاشتم و چون پنجره به سمت حیاط بود شب ها سرد میشد و نورش رو هم فیلتر نکرده بودم.طول زمستون کلا چند بار بهش اب دادم، به نظر شما چرا پایینش چروک شده و چیکار کنم درست بشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۵
در پاسخ به  FS

سلام، کلا کاکتوسها در زمستان بدلیل خواب زمستانی وغیر فعال شدن رشد گیاه چروک میشند که این موضوع طبیعی هست بمرور زمان با رشد گیاه چروکها برطرف میشه بعد از چند بار ابیاری اگر چروکها برطرف نشد بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

آفتابگردان ??
آفتابگردان ??
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲
در پاسخ به  FS

اسم این کاکتوس چیه من هم همین گیاه رو دارم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۶
در پاسخ به  آفتابگردان ??

ملو کاکتوس هست.

Narges
Narges
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۹

سلام وقتتون بخیر، anacampseros-rufescens دارم،
یمدت هست که برگ هاش بشدت چروک شدن. خیلی خوب رشد میکرد بعد یمدت شروع کرد به چروک شدن از پایین
علتش رو نمیدونم اگه میشه راهنمایی کنین باید چکار کنم براش
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۰
در پاسخ به  Narges

سلام، گیاه آناکامپسروس نوعی ساکولنت هست، گیاهتون بشدت کمبود نور داره برگهای خشک شده رو جدا کنید وساقه رو بررسی کنید اگر نرم وپوسیده شده از قسمت سالم قلمه بگیرید ومجدد بکارید. بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

Narges
Narges
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۴
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی ممنون

حمید
حمید
۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۴

comment image
سلام خسته نباشید من برونزیا قلمه زدم ۴ هفته است ریشه نزده میشه بگید باید چکار کنم تا ریشه بزنه

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱
در پاسخ به  حمید

سلام، ممنون، برگهاش زیاد هست برای همین انرژی گیاه صرف برگها میشه دو برگ پایینی رو هم کات کنید وبکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید داخل اب هم میتونید ریشه دار کنید.

علی
علی
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴

comment image [URLcomment image[/IMG][/URL] [URLcomment image[/IMG][/URL]. سلام خسته نباشید من چهار تا ساکولنتی با کاکتوس تو یه گلدان خریدم میخواستم خاکشو عوض کنم دیدم برگ های چروک شدن بعد ریشه هاشونم بعضی هاتون پوسیده شدن ولی باز مطمعن نیستم میشه راهنمایی کنید منو

علی
علی
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۸
در پاسخ به  علی

این ستایش عکس های دیگه است comment image comment imagecomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۹
در پاسخ به  علی

سلام، بله متاسفانه قسمتهای انتهایی گیاهانتون پوسیده شده احتمالا یا خاک نامناسب بوده ویا ابیاری زیاد بوده بهتر هست تا قسمتی که پوسیده شدند کات کنید ومجدد ریشه دار کنید برای اپونتیا بهتر هست بعد از کات کردن به گیاه استراحت بدید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک بکارید ولی ساکولنتها رو میتونید بلافاصله بعد از کات کردن قسمت پوسیده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید واولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید، برای برش از چاقوی تیز وضدعفونی شده استفاده کنید.

علی
علی
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۰
در پاسخ به  کارشناس 2

سه تا عکس دیگه هم فرستادم مشکل اوناچیست ممنون دوتاشون برونزیا هستند

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  علی

جواب سوالهاتون رو در قالب یک پیام دادم، مطالعه بفرمایید.

علی
علی
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۵

اینم یه ساکولنتی دیگه است یا اینم پوسیده شده ؟ برگ های چروکیده comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۳
در پاسخ به  علی

بله ساقه پوسیده شده، ازقسمتی که تغییر رنگ داده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید تا به اوند سالم برسید،میتونید هم داخل خاک سبک وهم داخل اب ریشه دار کنید.

علی
علی
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۱
در پاسخ به  کارشناس 1

ریشه دار کردنش کدوم بهتره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۴
در پاسخ به  علی

چون گیاهانتون از کمبود اب ومواد غذایی چروک شدند بهتر هست داخل اب ریشه دار کنید چون داخل خاک احتمال از بین رفتنشون زیاد هست.

علی
علی
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۳
در پاسخ به  کارشناس 1

الان بزارم اول پینه ببنده؟ یا بزارم تو اب

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۲
در پاسخ به  علی

بگذارید داخل اب. به اندازه ای که حدود دو الی سه سانت از ساقه داخل اب باشه.

علی
علی
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴

سلام خسته نباشید ساکولنتی دارم برگ های چروک شدن مشکل چیست از ریشه اش هم عکس گرفتمcomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۷
در پاسخ به  علی

سلام، ممنون، ساقه از وسط پوسیده شده وارتباط ریشه با گیاه قطع شده ومواد غذایی به برگهای گیاه نرسیده وگیاه چروک شده قسمتی از ساقه رو که پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وکلا قسمتهای پوسیده شده رو جدا کنید تا به اوند سالم برسید برگهای پایینی رو هم یک ردیف جدا کنید وقلمه ها رو داخل اب بگذارید تا کمی جون بگیرندو ریشه بندازند بعد داخل خاک بکارید.

امیر
امیر
۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۰

سلام خسته نباشید برگ های ساکولنتی برونزیا چروک شدن مشکل از چیست؟ هفته ای یک بار آب میدمcomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۵
در پاسخ به  امیر

سلام، ممنون، چروک شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند،زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید این گیاه به ابیاری بیش از اندازه حساس هست وریشه ها در اثر رطوبت زیاد پوسیده میشند ترک برداشتن برگها هم دلیلش ابیاری زیاد هست.

محبوب
محبوب
۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۵

سلام .با توجه به فصل زمستان من ابیاری کاکتوس هام رو کم کردم .اونا رو داخل یه گلخونه خونگی در پشت بام نگهداری میکنم .اکثرشون چروک شدن .عکس چندتاشون رو فرستادم .از همه بیشتر نگران ژمینو بروچی هستم.شل و لق نیستن و محکم داخل خاک هستن .احتیاجی هست از نظر ریشه بررسی کنم خصوصا ژمینو رو؟؟ممنون از سایت خوبتون
comment image
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۹
در پاسخ به  محبوب

سلام، ممنون از شما،اگر نرم نیستند مشکلی نیست در این فصل بخاطر از دست دادن اب اکثریت کاکتوسها چروک میشند که طبیعی هست بعد از شروع به رشد مجدد به حالت اولیه برمیگردند.

حسین
حسین
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۶

سلام وسخته نباشین من اومد با یه مشکلات دیگه??
۲ تا گیاه داشتم یکیشو موقع پاک کردن یه گیاه پوست اون گیاه کنده شد و جلوی آفتاب موند و قسمتش سوخت حالا از اون بریدم میرم یکی دیگه میخرم…….
استریاسم همم پوستش فقط پوستش خراش داده شد قسمت پینه بسته سفید شد سفید سفید یه خیلی زشت صد برابر زشت تر از بینه بسته شدن لکه آسیب فیزیکی خلاصه الان درست میشه یا اینطور این لکهه ءینه بسته زشت باقی میمونه؟
ممنونم میهن کاکتوس

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۸
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، بهتر هست زیاد با گیاهان ور نرید ودر جای ثابتی نگهداری کنید،گیاه خودش قسمت اسیب دیده رو ترمیم میکنه میتونید به قسمت اسیب دیده محلول قارچ کش اسپری کنید.

حسین
حسین
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۲

آیا چروک شدن ناشی از حجوم افات برطرف میشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۳
در پاسخ به  حسین

بستگی به میزان اسیب دیدگی داره، ولی جای خسارت روی گیاه باقی میمونه.

حسین
حسین
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 1

چند روز پیش رو کاکتوسام که تازه خریده بودم شپشک سپر دار دیدیم یه مقدارش کم بود خسارت‌ کمتر خلاصه همشو جمع کردم حشره کش سیستمیک اسپری کردم و… خسارت خیلی کم بود شاید اصلا کاکتوس نرم نشده ولی چورک پایین پایین آیا برطرف میشه؟ و اینکه چقد میکشه؟ واینکه اگه ملو ابی قسمت آبی پوستش بره دوباره ابی میشه؟ چقد میکشه؟ ?❣️ لطفا همشو جواب بدین ممنونم خیلی

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۱
در پاسخ به  حسین

بستگی به میزان اسیب دیدگی داره، کمتر باشه بمرور زمان بهبود پیدا میکنه،کاکتوسها رو با سمباده پاک میکنید که پوستشون کنده میشه؟ ? حیف هست اینقدر گیاهان رو اذیت نکنید گیاهان هم موجود زنده هستند.

حسین
حسین
۱۸ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۲
در پاسخ به  کارشناس 2

نه اذیت نمیکنم خیلی حساسم نه با گوش پاک کن پاک کردم ولی نمیدونم سریع پوستش رف

حسین
حسین
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۰۱:۱۶

سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. من یه ژمینو پیوندی هفت رنگ دارم سال گذشته بیست تا بچ داد ولی متأسفانه همشو پیوند زدم و تقریبا همش از بین رفت. الانم پنج تا پاجوش داره ولی داره از سمت راست از بالا چروک میشه و به سرعت در حال پیشروی هست. باید چکار کنم. خودم فکر میکنم از سرمای زیاد بیرونه یا از کنه قرمزه. ممنون میشم راهنمایی کنید. ببخشید.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۷
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

الهام
الهام
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱

سلام من دوتا ساکولنت دارم سدوم عروسکی و مورگانینانوم که از روز گذشته بصورت ناگهانی هردوی اونها کاملا چروکیده شدن ایا ممکنه بخاطر کوچک بودن بیش از حد گلدان باشه و صلاح میدونین تواین فصل ریسک کنم و گدان رو عوض کنم و سالم بودن ریشه هارو بررسی کنم یانه؟ درضمن از دیروز که بهشون اب دادم همچنان مثل قبلن و تغییری نکردن ????

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۱
در پاسخ به  الهام

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاهان وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

الهام
الهام
۲۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۴

سلام حدود یک ماه پیش یک گیاه فوکاریا کوچک در گلدان خریداری کردم آخر هفته پیش دوتا گل داد و بعدش بلافاصله چروکیده شد و یک مایع ژل مانند بیرنگی از کنار گل خشکیدش زده بیرون باید چکارش کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷
در پاسخ به  الهام

سلام، گلهارو جدا کنید ودور بندازید.

حسین
حسین
۲۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۰

سلام دلیل فرو رفتگی کاکتوسم بر تو چیه؟؟ و چروک هم شده عکسشو میفرستم بالا…. ۲_. اگه ارعول کاکتوس بیشتره دوباره ارعول میده؟؟ ۳_ جدید ترین ارعول کاکتوس فرو لاتیس پینوس که تیغ ها کوچولو و جدید داده بود ریخت و شل بود….. دوباره تیغ در میاره؟
comment image.comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۶
در پاسخ به  حسین

سلام، متاسفانه وقتی تیغها جدا بشن ویا بریزند دیگه تیغ جدید جاش سبز نمیشه. فرو رفتگی دلایل مختلفی میتونه داشته باشه کهولت سن گیاه که طبیعی هست، ابیاری بیش از اندازه ویا خاک نامناسب ویا پوسیدگی ریشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

علیرضا
علیرضا
۱۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹

سلام
آستریاس پیوندی در حال چروک شدن ریپ ها و تغییر رنگ هستش،شرایط نگهداری در راه پله و نور از شیشه مشبک و هفته ای یکبار آبیاری،پایه میرتلو همچنان سالم هستش
علتش چیه و راهنمایی بفرمایید چه کنم،متشکرم
نتونستم عکس بفرستم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
در پاسخ به  علیرضا

سلام، از گیاه وپایه ی گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Mina
Mina
۷ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

سلام پایه گلی که پیوند شده است دلیل پیر شدن ان چیست؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۹
در پاسخ به  Mina

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سید مجتبی
سید مجتبی
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۸

با سلام و عرض ادب این آستروفیتوم میروستیگمای من هست پایینش رنگ عوض کرده و چروک شده چکار کنم ؟آیا باید پیوند زده بشه یا میشه نجاتش داد
و اگر باید پیوند زده بشه رو تریکو بهتر هست یا لمایرو؟و آیا می شهپیوند معکوس زد؟

ببخشید لینک رو فراموش کردم
http://uupload.ir/files/anho_16009680658347575305959099708960.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ مهر, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۸
در پاسخ به  سید مجتبی

سلام، گیاهتون سالم هست ومشکلی نداره،این نوع تغییر رنگ در انتهای گیاهان طبیعی هست، میتونید ریشه ها رو هرس کنید ومجدد بکارید ،پیوند هم میتونید بزنید، اگر گیاه رو از وسط نصف کنید میتونید پیوند معکوس هم بزنید، روی هر دو پایه جواب میده مشکلی نداره.

محسن
محسن
۱ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۱

سلام، بعضی قسمت های کاکتوس حالت چروک هست، مشکلی داره یا طبیعی هست؟ عکس هاش رو ارسال میکنم. االان حدودا هر ۲ هفته یکبار آبیاری میکنم.

http://uupload.ir/files/a73i_dbd97941-2245-44b5-b2b5-e39d4f8280d5.jpeg

http://uupload.ir/files/r3ld_6d9ab8a8-2b01-4e9f-acaf-8239c18f9690.jpeg

http://uupload.ir/files/r7oj_966eafc0-f426-4d14-be74-d641458a7ca3.jpeg

http://uupload.ir/files/67oe_d6f18a8f-5c69-438a-8cc5-20bb18fffeca.jpeg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۹
در پاسخ به  محسن

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟بتازگی گلدان وخاک تعویض شده؟ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید ،احتمال میدم کمبود اب داره دوهفته فاصله ابیاری زیاد هست فعلا هواگرمه ونیاز ابی بیشتر هست.

محسن
محسن
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۹
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام، ۵ ماه پیش خریدم و همون موقع کود و گلدان و زهکشی انجام شد. گلدان کنار پنجره رو به شمال هست و نور میخوره ولی آفتاب نه. هر بار یک بطری ۱/۵ لیطری آب میدم بهش. آب زیاد بدم مشکلی پیش نمیاد؟ یعنی آبدهی را زیاد کنم تا چروک ها برطرف بشه؟ و اینکه برای گیاه با این سایز هر بار چقدر آب لازم هست؟ ارتفاع کاکتوس حدود ۱/۵ متر هست.
ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۲
در پاسخ به  محسن

سلام، زمانی که خاک تا عمق گلدان خشک شد ابیاری رو انجام بدید،به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه اگر با ابیاری مشکل چروک بودن برطرف نشد، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر وجود افت یا پوسیدگی بررسی کنید.

مریم
مریم
۳۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۷


یلام روز بخیر ممکنه لطف بفرمایید منو راهنمایی کنید چرا گلی که هدیه گرفتم اینجوری شده من اب یاریشو کم کردم چون گفته بودن نیاز به اب زیادی نداره و درتابستان خواب هست

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۹
در پاسخ به  مریم

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

جهان
جهان
۲۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵

سلام. من با تعدادی کاکتوس و ساکوللنت متنوع در یک گلدان بزرگ اما کم عمق (١٠ سانت) بک باغچه کوچک درست کردم. هر ده روز آب می دادم و موقع اسپری بقیه گلها روی انها رو هم روزی یک بار خفیف غبارپاشی می کنم. خاک اون بیشتر شنریزه و متخلخل است. همه کاکتوسهاسم خوبند بجز دو مدل که در اینترنت اسمشون برونزیااپیکولاتا و کراسولا است. ایندو چروکیده شدن. برونزیا را از خاک خارج کردم ریشه سالم بود. گلدان را عوض کردم و تنها کاشتم. ابیاری را بیشتر کردم اما فایده نکرد. مشکلشون چیه؟ خاک اونقدر متخلخله که وقتی خلال دندون به خاک می زنم کامل خشک اند. چرا داره پلاسیده می شوند؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۱
در پاسخ به  جهان

سلام، احتمالا ریشه های گیاه اسیب دیدند ،از گیاه وریشه های گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Reysafd
Reysafd
۱۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۳

سلام وقتتون بخیر من یک ماه این کاکتوسو خریدم و هر ۱۰روز بهش اب دادم خاکشم کاملا خشک میشد ولی یهو شروع کرد به چروک شدن من از خاک بیرون اوردم تا ریشه هاشو ببینم و الان انتهای کاکتوسم زرد شده باید چیکار کنم
http://uupload.ir/files/dcmx_20200909_124746.jpg
http://uupload.ir/files/ixh3_20200909_124752.jpg
من تهران زندگی میکنم و گیاه روزانه حداقل ۶ساعت زیر نور مستقیم آفتاب

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۱
در پاسخ به  Reysafd

سلام، گیاهتون سالم هست ومشکلی نداره زرد شدن قسمتهای انتهایی گیاه در اثر کهولت سن گیاه بوجود میاد که طبیعی هست، میتونید ریشه ها رو هرس کنید ومجدد کشت کنید.

زینب
زینب
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۵

http://uupload.ir/files/6q4s_۲۰۲۰۰۹۰۵_۱۶۱۲۰۸.jpg

http://uupload.ir/files/ws4j_۲۰۲۰۰۹۰۵_۱۶۰۸۵۲.jpg

http://uupload.ir/files/jtrx_۲۰۲۰۰۹۰۵_۱۶۱۳۵۴.jpg

http://uupload.ir/files/jvg7_۲۰۲۰۰۹۰۵_۱۶۱۴۵۸.jpg

http://uupload.ir/files/o5mr_۲۰۲۰۰۹۰۵_۱۶۱۷۴۴.jpg

http://uupload.ir/files/nv3i_۲۰۲۰۰۹۰۵_۱۶۱۹۰۲.jpg

سلام من چند تا کاکتوس دارم که حس میکنم حالشون خوب نیست و داره وضعشون بد میشه ..شرایط نگهداریشون جلوی پنجره و نور مستقیم هستش و هر ۳ الی ۴ روز یه بار بهشون اب میدادم … نمیدونم به چه علتی هست ممنون میشم تک تک رو به ترتیب بگین و راهنماییم کنید.. ممنونم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۳
در پاسخ به  زینب

سلام، ریشه ی همه ی گیاهانتون مشکل داره، بهتر هست زهکش گلدانها رو بررسی کنید که باز باشه، وگیاهان رو از خاک خارج کنید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید اگر ریشه ها پوسیدن کات کنید وگیاهان رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ومجدد بکارید.

نانا
نانا
۱۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۵

سلام ممنون از سایت خوبتون
من ی اچینوپسیس داشتم ک بزرگ بود،متاسفانه بدلیل ابیاری زیاد ریشه اش دچار پوسیدگی شد.پوسیدگی رو بریدم و درجای خنک و دورازآفتاب گذاشتم.ولی دیدم بازم داره میپوسه و نرم و ژله ای میشه.دوباره اون قسمت رو جدا کردم و ب آوند سالمش رسیدم؛الان مشکلم اینه ک کاکتوسم پینه نمیبنده.نگرانم بیشتربپوسه.شایدم بخاطر بریدگی زیاد دچار شوک شده باشه.شمال هم زندگی میکنم.هوا خنک و مرطوب هستش.لدفن بگید چیکارکنم??

نانا
نانا
۱۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۳
در پاسخ به  نانا
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۷
در پاسخ به  نانا

سلام، متاسفانه گیاهتون پوسیده شده، احتمالا وسیله ای رو که برای برش استفاده کردید تیز ویا ضدعفونی شده نبوده، بایک چاقوی تیز وحتما ضدعفونی شده از قسمت بالاتری برش بزنید اگر اوند سالم بود در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا پینه ببنده.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۱
در پاسخ به  نانا

گیاه رو در محیط خشک وسایه نگهداری کنید قسمت بریده شده خشک میشه، بعد از خشک شدن میتونید مجدد بکارید.

سید مجتبی
سید مجتبی
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۳

سلام شما تو فروشگاه چند تا بذر با پسوند (چروک) دارید
این مقاله چروک شدن بیماری هست یا مدل کاکتوس؟

مبینا صفری
مبینا صفری
۱۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۶

سلام من دوتا ایچینو کروز دارم و یکی از اونها که کوچک تره از پایین به حالت خشک شده زرد شده و آبیاری هم ۸ روز یک بار بوده وریشه هاهم خشک شده بود خاک وگلدان عوض کردم لطفا بگید چیکار کنم واون ایچینو ای که بزرگ تره فقط از پایین چروک شده اون خیلی بزرگه و یک بچه هم داره خواهش میکنم راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۰
در پاسخ به  مبینا صفری

سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از هردو گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سارا
سارا
۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۶

http://uupload.ir/files/rxhq_img_20200728_184411.jpg
http://uupload.ir/files/ef1l_img_20200728_184425.jpg
سلام از وقتی خاکشو عوض کردیم از قسمت هفت سانت بالاتر از خاک شروع به زرد شدن و خشک شدن کرد و از همون نقطه خم شد الان پایینش سالمه نمیدونم از همونجا که خشک شد ببرمش یا نه ممنون میشم کمکم کنید درضمن کاکتوسم نخل ماداگاسکاره

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۶
در پاسخ به  سارا

سلام، متاسفانه گیاه از بین رفته اگر قسمت پایین سالم هست از همون قسمت کات کنید تا به اوند سالم برسید، احتمال میدم که ریشه ها هم پوسیده شدن.

فرشته
فرشته
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۲

ممنون مطالبتون خیلی مفید بود

فرشته
فرشته
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۶

سلام من هفته ایی یکبار به کاکتوسم آب میدم نورشم خوبه ولی برگهای کاکتوسم پهن نمیشه و فقط بلند میشه و همچنین به جای بزرگ شدن فقط زیاد میشن
پایه ی کاکتوسمم چروک شده دلیلش چی میتونه باشه
چیار میتونم بکنم
http://uupload.ir/files/vt9w_p_20200725_160949_vhdr_on_p.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۹
در پاسخ به  فرشته

سلام، گلدان گیاهتون خیلی بزرگ هست وریشه های گیاه مشکل داره ،بهتر هست از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید ،کمبود نور باعث رشد باریک وعلفی گیاهان میشه ،یک هفته بعد از کاشت مجدد، به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید. سعی کنید گلدان از حجم ریشه یک الی دو سایز بزرگتر باشه.

سارا
سارا
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۶

سلام چطوری میتونم عکس کاکتوسم رو براتون بفرستم؟
کاکتوسم هنوز ریشه نداره و از وقتی خاکشو عوض کردیم از قسمت هفت سانت بالاتر از خاک شروع به زرد شدن و خشک شدن کرد و از همون نقطه خم شد الان پایینش سالمه نمیدونم از همونجا که خشک شد ببرمش یا نه

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۰
در پاسخ به  سارا
سمانه
سمانه
۲۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۱

سلام ببخشید من یه گلدون سیلندریکا دارم که تا ساعت ۲ بعد ظهر تو آفتابه و بعد اون سایه هست و هر سه روز یکبار ابیاری میکنم ولی یک هفته هست که قسمت پایین ساقه چروک شده ولی قسمت بالای گیاه سفت و خوبه دلیلش برا کم ابیه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۴
در پاسخ به  سمانه

سلام، ابیاریتون زیاد هست ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،اگر قسمت پایین زرد هم شده بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

سودابه
سودابه
۴ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۰

سلام
من یه کاکتوس کلاسیک دارم ، از وقتی گلدونشو عوض کردم داره از وسط چروک و سیاه میشه
چیکارش کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۸
در پاسخ به  سودابه

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمدی
محمدی
۲۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۸

http://uupload.ir/files/tvbk_۲۰۲۰۰۶۱۱_۲۱۱۹۰۴.jpg

سلام کاکتوسم چروک شده چیکارش کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۲
در پاسخ به  محمدی

سلام، خاکش مناسب نیست،از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید ،میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید،برای خاک از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه استفاده کنید.

علی
علی
۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۶:۵۷

سلام من یه کاکتوس میرتلو(پایه ی آبی) دارم این کاکتوس از سرش داره چروکیده میشه یکم زرد رنگ شده ویک سوراخ بیضی شکل بین لبه هاش دار ه که زرد رنگه فک کردم آفتاب سوختگی شده اما وقتی این ور آوردم هیچ فرقی نکرد و بیماریش ادامه پیدا میکنه چی کار کنم ؟ لطفا زود جواب بدین داره خراب میشه.می خواستم عکسشو بزارم ولی کانالتو نو نمی دونم ؟ .آدرس

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۰:۴۲
در پاسخ به  علی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتهایی که لکه دارند عکس کامل وواضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،برای آموزش ارسال عکس در قسمت نظرات روی نوشته کلیک کنید.

پوریا
پوریا
۱۹ دی, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۴

سلام ببخشید این کاکتوس اچینو پسیس من از وقتی رفته خواب زمستونی خیلی تقریبا دما بین هفت تا ده درجس ابیاریشو کم کردم خیلی چروک و لاغر شد از قسمت پایین میخواستم بدونم مشکل بخاطر کم ابیه چون یکم فاصله آبیاری رو کمتر کردم ولی نه زیاد ولی تغییری نکرد میخواستم بدونم میتونه واسه دما یا چیز دیگه باشه http://uupload.ir/files/rbz_dsc_0016.jpg ممنون از سایت خوبتون

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ دی, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۸
در پاسخ به  پوریا

سلام، ممنون از شما،بله از کمبود ابیاری میتونه باشه به ارامی با دو انگشت کمی قسمت پایین رو فشار بدید ببینید زیاد نرم نشده، اگر خیلی نرم وحالت ابکی داشته باشه بهتر هست ریشه ها رو بررسی کنید اگر کمی نرم شده وخشک هست مشکلی نیست وطبیعی هست بعد از گرم شدن هوا وشروع رشد به حالت اولیه برمیگرده.

اچینو
اچینو
۱۲ دی, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۷

با سلام و تشکر از سایت عالیتون این کاکتوس (که نمیدونم اسمش چیه اگه بگید ممنون میشم! فکر کنم نوعی اپونتیا) رو من حدود دو ماه پیش خریدم و عکس دو ماه پیشش اینه:
http://uupload.ir/files/vd4i_img-20191108-wa0012.jpg

الان هم اینه:
http://uupload.ir/files/r60_20200102_101335.jpg
http://uupload.ir/files/7psu_20200102_101425.jpg

که چروک شده. توی پذیرایی خونه هست و روزی دو سه ساعتی آفتاب می خوره. حدود ۱۰ صبح تا ۱ ظهر. البته رشد داشته ولی رشدش شبیه رشد علفی هست و راکت هاش پهن نمیشن بلکه از نوک داره رشد می کنه علی رغم نور کافی. من از گلخونه داره پرسیدم گفت آفتاب پاییز و زمستون فیلتر نمیخواد. و گفت الان تو خواب زمستونین و دو هفته یک بار آب بدید حدود ۱۰ سی سی. به نظرتون مشکل کجاست؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۴۲
در پاسخ به  اچینو

سلام، ممنون از شما،بله اپونتیا هست،کمبود نور داره برای همین رشد علفی کرده، میزان نورش خوب هست ولی ساعت کمی نور دریافت میکنه ،اگر قسمت پرنوری دارید که درساعتهای مختلف نور بیشتری دریافت میکنه به اون قسمت انتقال بدید تا نور کافی دریافت کنه. چروک شدن تنه چند دلیل میتونه داشته باشه،کمبود ابیاری،گرفتگی زهکش ودر نهایت پوسیدگی ریشه، این موارد رو بررسی کنید.

ابوالفضل
ابوالفضل
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۷
در پاسخ به  کارشناس 1

والا ما اخرمتوجه نشدیم کاکتوس روچمقدار وچندروزیکباربایداب دادبرای گلدون سایز۲۰ اپونتیا که ۶۰سانت چندشاخه اپونتیا ۶۰سانتی یعنی داخلش هست چقدراب به لیتربما بگیدوهرچندروز

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۴
در پاسخ به  ابوالفضل

میزان ابیاری بستگی به اب وهوای منطقه ای ونوع خاک داره، کلا کاکتوسها رو زمانی که خاکشون تا عمق گلدان خشک شد باید ابیاری کرد،این زمان در هر شهر ومنطقه ای متفاوت هست برای مثال در شهرهای گرم وخشک احتمالش هست که هر سه روز یک بار خاک گلدان تا عمق خشک بشه یا در شهرهای خنک یا مرطوب ۷الی ۱۰ روز یک بار خاک تا عمق خشک بشه، این مورد رو خودتون باید بررسی کنید، برای این کار میتونید از یک سیخ چوبی کمک بگیرید ورطوبت خاک رو بررسی کنید،میزان ابی که برای ابیاری یک گلدان استفاده میکنید باید به اندازه ای باشه که مقدار کمی اب از زهکش گلدان خارج بشه.

Mahdi
Mahdi
۲۱ تیر, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۱

سلام
کاکتوس اچینو من تا چند روز پیش مشکلی نداشت،بیشتر از یک ماه هست که دارم و مشکلی نداشت،تا اینکه گلدون و بزرگ و عوض کردم، بعداز چند روز دیدم که یک طرفش کمی در حال چروک شدن و زرد شدن هست
چه باید کرد
این گل بزرگ هست حدود چهار سال سن داره

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ تیر, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۳
در پاسخ به  Mahdi

سلام، بعد از تعویض گلدان گیاه رو بمدت یک هفته در جای خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست نده،اولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید.

Elaheh
Elaheh
۲۲ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۷

سلام،خسته نباشید
من یک عدد اپونتیا مینیاتوری و یه عدد کراسولام نعل اسبی دارم هردو چروک شدن ،هر پنج روز یک بار اب میدم و پشت پنجره تو نور آفتاب قرار میدم ،ایا از شرایط نگهداریه یا مشکل دیگه ای داره؟
کراسولام نعل اسبی هم شپشک آرد آلو گرفته بود که از بین بردم ولی چروکیدگیش خوب نشد،لطفا راهنمایی کنید
چه سم و چه شرایطی باید مهیا کنم تا خوب بشن

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۲ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۳
در پاسخ به  Elaheh

سلام، ممنون، چروکیدگی گیاهان چند دلیل میتونه داشته باشه،ابیاری بیش از اندازه ویا برعکس کمبود ابیاری، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب،این موارد رو چک کنید،بین دو ابیاری سعی کنید خاک کامل خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید،اگر خاک دیر خشک میشه احتمالا زهکش گرفته وریشه ها مشکل دارند که بهتر هست ریشه گیاهان وزهکش گلدان رو چک کنید.