آموزش گرده افشانی و تولید بذر کاکتوس

آموزش گرده افشانی و تولید بذر کاکتوس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش گرده افشانی و تولید بذر کاکتوس: در مورد گرده افشانی کاکتوس‌ها مقالات زیادی در سایت میهن کاکتوس قرار داده شده است ولی به دلیل اهمیت موضوع گرده افشانی کاکتوس‌ها بر این شدیم یک بار دیگه این بحث را توضیح بدهیم.

 

برای تولید بذر از کاکتوس‌ها نیاز به گرده افشانی است مانند اکثر درختان و گیاهان البته بعضی از کاکتوس‌ها تک پایه هستند و خود به خود بدون گرده افشانی بذر تولید می‌کنند مانند اکثر مامیلاریاها یا ملو کاکتوس‌ها ولی ۹۰ درصد کاکتوس‌ها جفت پایه بوده و برای تولید میوه و بذر نیاز به گرده افشانی دارند.

 

مراحل گرده افشانی کاکتوس‌ها جهت تولید بذر:
برای گرده افشانی باید چند کاکتوس از یک واریته گل داشته باشند تا بتوانید اقدام به گرده افشانی کنید. مثلاً شما نمی‌توانید یک کاکتوس آسترفیتوم را با یک کاکتوس فرو گرده افشانی کنید در این حالت بذر تولید نخواهد شد. شما باید همزمان دو آستروفیتوم داشته باشید که دارای گل باشند تا بتوانید باهم گرده افشانی کنید.

 

پس از انتخاب کاکتوس‌های مورد نظر باید گرده‌های گل‌ها را از پرچم برداشته و به کلاله گل دیگر بزنید. برای این کار می‌توانید از قلم موهای کوچک استفاده کنید. مانند تصاویر زیر گرده‌های یک گل از نوع خود را به آرامی برداشته و به کلاله گل‌های کاکتوس دیگر از همان خانواده بزنید. در تصویر زیر کلاله‌ها قرمز رنگ هستند. پرچم  بعضی کاکتوس‌ها مانند ژیمینوها، چند روز پس از شکوفایی گل‌ها مشاهده می‌شود.

 

 

گرده افشانی کاکتوس

گرده افشانی کاکتوس

گرده افشانی کاکتوس

برای گرده افشانی برخی از کاکتوس‌ها مانند آستریاس ها و آستروفیتوم ها فرصت کمی دارید و گل‌ها معمولاً چند ساعت در روز اول و چند ساعت در روز دوم باز می‌شوند. ولی در بعضی از کاکتوس‌ها مانند ژیمینوها چند روزی برای گرده افشانی فرصت هست.

 

چند روز بعد از گرده افشانی، گل‌های کاکتوس‌ها شروع به پژمرده شدن می‌کنند و برای تشکیل بذر آماده می‌شوند. مانند تصویر زیر:

تشکیل کپسول بذر بستگی به نوع کاکتوس دارد ممکن است از چند روز تا چند ماه زمان ببرد. پس از رسیدن کپسول‌های بذر می‌توانید آنها را برداشت کنید و آماده کشت کنید. در برخی از کاکتوس‌ها کپسول‌ها پس از رسیدن ترک برمی‌دارند و در بعضی دیگر به رنگ قرمز دیده می‌شود.

بذرهای برداشتی را در بسیاری از گونه‌های کاکتوس بلافاصله پس از برداشت نمی‌توانید کشت کنید و باید در حدود دو ماه در دمای ۲-۵ درجه (دمای یخچال) نگهداری کنید تا بذرها آماده کاشت شوند. ولی در برخی از کاکتوس‌ها مانند آستریاس ها و استروفیتوم ها نیاز به طی دوره سرما نیست و بلافاصله پس از برداشت بذرها را می‌توانید بکارید. برای آموزش کاشت بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
53 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
سید مهدی
سید مهدی
۳ تیر, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۴

سلام
ایا گرده افشانی و تولید بذر در منزل به همین روشی که گفتید کار ساده ایست یا اینکه نیاز به تجربه دارد؟
تشکر از سایت بی نظیرتون

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ تیر, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۶
در پاسخ به  سید مهدی

سلام، ممنون از شما، بله به همین صورت که در مقاله ذکر شده راحت هست ومیتونید در منزل هم انجام بدید.

پارسا
پارسا
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶

سلام،از کجا بفهمیم یه کاکتوس جفت پایه اس یا تک پایه؟؟

معین
معین
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۱:۱۲

سلام ببخشید میشه توضیح بدید چجوری میشه گرده گل رو ذخیره کرد برای گل هایی که بعدا درمیاد

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  معین

سلام، با یک پنس تمیز وضدعفونی شده گردهای گل رو جدا کنید وداخل یک محفظه کوچک بریزید ودربش رو ببندید وداخل یخچال نگهداری کنید. تا یک هفته میتونید نگهدارید ولی هر چه زودتر استفاده بشه بهتر هست چون خاصیتشون از بین میره وگیاه بارور نخواهد شد.

فیونا
فیونا
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۷

سلام
منظور از تک پایه یا جفت پایه بودن کاکتوس چیه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۸
در پاسخ به  فیونا

سلام، تک پایه یعنی خود گرد افشان هست ونیازی به گردافشانی نداره جفت پایه یعنی باید بصورت دستی ویا بوسیله حشرات ویا باد گرد افشانی انجام بشه ودو گیاه وجود داشته باشه یعنی از یک گیاه مادری نباشند در غیر این صورت بذر تولید نخواهد شد.

Parsa
Parsa
۱۴ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۴

سلام خسته نباشید کاکتوس مامیلاریا گراسیلیس تک پایه است یا جفت پایه؟پس از برداشت بذر میشه کاشتش یا باید دوماه تو یخچال باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۴
در پاسخ به  Parsa

سلام، ممنون، جفت پایه هست، بلافاصله بعد ازبرداشت هم میشه کشت کرد جوانه میزنند. بشرطی که خشک نشند در غیر این صورت باید دو ماه دوره سرمادهی رو بگذرونند بعد کشت کنید.

فهیم پور
فهیم پور
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۰

سلام.وقتتون بخیر.خیلی ممنون بابت زحمتی که میکشید و بذر های عالی که ارائه میکنید.واقعا دمتون گرم.میخواستم بپرسم هیلوسرئوس ها تک پایه هستن یا جفت پایه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  فهیم پور

سلام، ممنون از توجه شما،جفت پایه هست.

نیره
نیره
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۳

سلام،من چندتا گل قهرواشتی دارم،همزمان گل میدن،چجور میتونم گردافشانی کنم براشون؟اینا اصلا پرچم و کلاله ندارن?کمکم کنید لطفا

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۶
در پاسخ به  نیره

سلام، این گیاه خود گردافشان هست ونیازی به گرد افشانی نداره بذرها بعد ازباز وبسته شدن گلها تشکیل میشن، موقع گلدهی ابیاری رو کاهش بدید.

علی
علی
۱۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۵

سلام. گونه هایی مثل استاپلیا ها چطوری گرده افشانی میشن

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۷
در پاسخ به  علی

سلام، بدلیل بوی بد گل این نوع گیاهان که مگسها وسایر حشرات ریز رو جذب میکنند توسط این حشرات گرد افشانی میشن.

پسر خوب
پسر خوب
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۳

سلام
محل نر و مادگی گل اچینوپسیس کجاست ؟ آیا باید گل هایی که انها رو لقاح میدیم از دو تا اچینوپسیس جدا باشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۵
در پاسخ به  پسر خوب

سلام، داخل گل، بله. دو گیاه پایه باید داشته باشید که همزمان گل بدن.

پویا جهانگیرمراد
پویا جهانگیرمراد
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۱

سلام با تلقبح ژیمینو میهانویچی و ژیمینو کولیانوم میشه بذر گرفت؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰

سلام، بله بذر میدن، ولی بذرها هیبرید میشن.

پویا جهانگیرمراد
پویا جهانگیرمراد
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۳

چطور میتونم اندازه گلبرگ های ژیمینو هام رو بزرگتر کنم؟

پویا جهانگیرمراد
پویا جهانگیرمراد
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۵
در پاسخ به  کارشناس 3

سلام من هاماتو و ژمینو میهانویچی رو تلقیح کردم الان رفته رو کپسول بذر این چطوری ممکنه؟ یعنی بذرا هیبرید فرو و ژمینو میشن؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۹

سلام، کیسه تشکیل میشه ولی فکر نکنم بذر داخل کیسه تشکیل بشه بهتر هست صبر کنید ونتیجه رو ببینید.

مجید
مجید
۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸

سلام عرض ادب و تشکربابت زحمات.
کوپیه پوا تک پایه هست یا جفت پایه؟
ژمینو بروچی رو با میهاینوویچ ابلق میشه زد؟
مچکرم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۱
در پاسخ به  مجید

سلام، ممنون از شما ،بله جفت پایه هست،بذر بدست امده مرغوب نخواهد بود هیبرید خواهد شد ویا اصلا بذری تولید نخواهد شد بهتر هست گیاهان رو با هم نوع خود گردافشانی کنید تا بذرهای خالصی بدست بیارید.

محمدرضا
محمدرضا
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۴

با سلام و خسته نباشید یه سوال داشتم آیا کاکتوس اچینوپسیس رو میشه با هاماتو تلقیح کرد

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۶
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، ممنون، نه جواب نمیده بذر نمیدن.

m
m
۱۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۶

باسلام و عرض خداقوت خدمت شما.
ببخشید می خواستم بدونم که کاکتوس لوبیویا سیلبستری هم نیاز به گرده افشانی داره؟ اگه نیاز داره باید دوتا کاکتوس باشن یا با یک کاکتوس هم میشه؟
باز هم تشکر فراوان.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۸
در پاسخ به  m

سلام، ممنون، بله جفت پایه هست وبرای بذر گیری به دو گیاه پایه نیاز دارید که همزمان گل بدند که بتونید گردافشانی کنید وبذر بگیرید.

فرزاد
فرزاد
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۳

سلام. آیا ژیمنو عنکبوتی نیاز به گرده افشانی داره؟؟و اگه داره میتونم از تنه جوش خودش که تازه کاشتم و ریشه دار شده و گل داده استفاده بکنم؟؟؟ سبز رنگ هست .احتمال داره بذر هاش ابلق در بیان؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۵
در پاسخ به  فرزاد

سلام، اکثریت ژیمنوها جفت پایه هستند وبرای بذر دهی باید گردافشانی بشن،برای گرد افشانی باید دو گیاه پایه داشته باشید که همزمان گل بدند،از یک گیاه مادری باشند بذری تولید نخواهد شد.

نوید نجفی
نوید نجفی
۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۷:۴۶

با سلام و خسته نباشید خدمت کادر مجرب میهن کاکتوس .میخواستم بپرسم کاکتوس های تک پایه نیازی به اینکه گرده رو از روی نرینه گی به روی ماده گی گزاشت با قلمو دارن یانه

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۲
در پاسخ به  نوید نجفی

سلام، ممنون، گیاهان تک پایه خود گرد افشان هستند وگردافشانی بصورت خود کار انجام میشه، ولی برای گرفتن بذر بیشتر میتونید بصورت دستی هم گردافشانی کنید تا بذر بیشتری بگیرید.

hamedgoodarz2
hamedgoodarz2
۲۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۲

سلام ، خسته نباشید
دوتا سوال در رابطه با ژمینو داشتم از خدمتتون
یکی اینکه از نظر شما تلقیح میهانویچی و فردریچی مشکلی نداره ؟ اصلا شدنی هست ؟ تو کیفیت نسل های بعدی تاثیری بدی نمیزاره ؟ رشد و ریشه زایی
سوال دوم اینکه عمل تلقیح ژمینو از طریق دو یا چند گل بر روی یک‌ گیاه امکان پذیر هست ؟ یا حتما باید گل ها از دو گیاه مختلف باشن ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۵:۱۶
در پاسخ به  hamedgoodarz2

سلام، ممنون، میشه تلقیح کرد، ولی بذرها هیبرید خواهند بود هم شبیه گیاه مادری وهم دورگه خواهند شد، در رشدشون هیچ تاثیری نداره میزان رشدو نمو به شرایط نگهداری بستگی داره. ژیمنو ها جفت پایه هستند وباید گرد افشانی از گلهای دو گیاه پایه انجام بشه.

میثم
میثم
۳۰ تیر, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۷

ببخشید من میخواستم ببینم عضو هستم یا خیر و اینکه چندبار سوال پرسیدم ولی فکر نکنم ثبت شده باشه

farzin
farzin
۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۵

دما در روز ۲۹ تا ۳۱ درجه و شب هم ۱۹تا۲۲ هست فکر کنم. چند ساعت نور فیلتر شده میخواد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۴
در پاسخ به  farzin

دما خوب هست، کلا وقتی روی گل هستند باید در جایی که نور فیلتر شده هست نگهداری بشن. نور مستقیم باعث سوختن گلبرگهای گل میشه. مگر اینکه قبل از گلدهی به نور مستقیم عادت داده شده باشن.

Farzin
Farzin
۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۳:۴۶

سلام . کود۴۶-۰-۱۳ +مقداری سولفات اهن و مس برای کاکتوس چطوره؟
یه سوال دیگه . عمر گرده کاکتوس ها چقدره؟ میخوام بدونم میتونم گرده رو بردارم با قلم مو ولی چند روز بعد بزنم به کلاله گل دیگه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۴
در پاسخ به  Farzin

سلام، میتونید بصورت دوره ای استفاده کنید،گرده ها رو میتونید تا یک هفته داخل محفظه در بسته داخل یخچال یا جای خنکی نگهداری کنید اگر گرده ها خشک بشن گرد افشانی با موفقیت انجام نخواهد شد.

farzin
farzin
۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۰۰

سلام مجدد. من دو تا کاکتوس ژیمینوم گل داده که از یه واریته هم نیستن و چند روزه گل ها رشد میکنن تا یه کم میرسه به جایی که باز شن غنچه ها و گلبرگ های اولشون یه کم باز میشن فرداش میبینم گل چروکیده شده و کم کم خشک میشه ولی پایه گل هنوز سبز میمونه تا کم کم اونم وقتی هنوز سبزه کنده میشه. میشه بگین مشکل چیه؟نور هم از ۸ و نیم صبح تا ۱۱ و نیم میگیره که مستقیمه. باقی روز فقط پرنوره و افتاب نمیگیره. هیلوسرئوس و سن پدرو کنارش مشکلی ندارن ولی اونا همه گلاشون داره از بین میره.لطفا زودتر راهنمایی کنید.حشره کش هم زدم . آبیاری هم فک نکنم مشکل داشته باشه حالا باز شما بهتر میدونید.
مرسی از پاسخگوییتون.

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۴:۴۹
در پاسخ به  farzin

سلام، وقتی گلها در دمای بالایی نگهداری بشن این مشکل پیش میاد یا گل کامل باز نمیشه ویا زود خشک میشه،بهتر هست کاکتوسهایی رو که روی گل هستند در جای نسبتا خنک ونور فیلتر شده نگهداری کنید تا گلها کامل باز بشن.

Farzin
Farzin
۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۲:۴۲

تو تلگرام پیام میدم به یه۱۴۱۴…۹۳۵ جواب نمیدین تو مشخصاتش نوشتن پشتیبانی میهن کاکتوس. ب چ شماره ای پیام بدم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۷
در پاسخ به  Farzin

ساعت پاسخگویی از ۱۰ صبح تا ۵عصر بغیر از روزهای تعطیل.

farzin
farzin
۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۲:۲۶

ببخشید اینقد سوال میپرسم.خالص نیستن یعنی درصد سبز شدنشون پایین تره و تعداد کمتره؟و گیاهان هیبریدی از نظر رشد و احتمال زنده موندن و آسیب پذیری و زمان گلدهی تفاوت زیادی با والدین دارن یا طبیعی مثل گلهای دیگه .و میشه بعدا بذرافشانیشون کرد بعدا؟ در کل پیشنهاد میکنید این کارو؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۷
در پاسخ به  farzin

خواهش میکنم،یعنی جوانه هایی که از کاشت بذر ها بدست میاد شبیه گیاه مادری نمیشن مخلوطی از شکل دو گیاه میشه، گرد افشانی کاکتوسهای هیبرید کمی مشکل هست واحتمال داره که اصلا بذری تشکیل نشه ولی گلهای کاکتوسهای هیبرید، سایر گلهای هم خانواده خود رو بارور میکنند وبذرهای تولید شدن باز هم هیبرید میشن، هیبرید یعنی دورگه. در کل اگر بذرها خالص واز حاصل گرد افشانی دو واریته هم خانواده بدست بیاد بهتر هست ولی برای تعداد کم مشکلی نیست میتونید براخودتون کشت کنید ولذت ببرید. ولی برای فروش به بازار طرفدار کمی دارند.

farzin
farzin
۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۰:۴۴

سلام.گلدهی ژیمینو شبانه هست یا در طول روز و عمر گلش معمولا چقدره؟و گلدهی معمولا قبل تنه جوش دادنه یا بعدش؟منظورم اینه ژیمینویی که گل داده و تنه جوش نداره میتونه بعد گل تنه جوش بده؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۶
در پاسخ به  farzin

سلام، گلهای ژیمنو در ساعت گرم وپرنور روز باز میشن وبا کم شدن نور بسته میشن عمر گل ژیمنوها در بین انواع کاکتوسها بیشتر هست وسه الی چهار روز پشت سرهم، حتی اگر گرد افشانی هم بشه،باز وبسته میشه.

farzin
farzin
۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۰:۲۳

سلام. چطور میتونم عکس یه کاکتوس رو بفرستم لطف کنید واریته رو بگید ممنون میشم
یه سوال دیگه: میشه دوتا ژمینو که از یه گونه نیستن رو با هم بذر افشانی کرد؟ هیبرید شن مشکلی نداره برای ژیمینو ها؟زیاد با هم تفاوت ظاهری ندارن .
مرسی از پاسخگوییتون

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ خرداد, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۴
در پاسخ به  farzin

سلام، از طریق تلگرام یا اینستاگرام شرکت میتونید عکس بفرستید،یا لینک عکس رو اینجا بفرستید،بله اگر واریته ها نزدیک به هم باشن میشه گرد افشانی کرد وبذر بدست اورد، ولی بذرها خالص نخواهند شد وهیبرید میشن.