آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها: روش‌های زیادی برای پیوند کاکتوس‌ها وجود دارد که در مقالات قبلی به آنها اشاره شده است. در این مقاله پیوندی متفاوت و البته فانتزی را برای شما آموزش می‌دهیم. این نوع پیوند برای زیبایی و تنوع کاربرد دارد و خیلی معمول نیست.

در این نوع پیوند فانتزی دو کاکتوس  را بر خلاف عرف معمول به صورت طولی به هم پیوند می‌زنیم. در ادامه روش کامل این نوع پیوند همراه با تصویر توضیح داده می‌شود.


آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها

ابتدا دو کاکتوس سالم انتخاب می‌کنیم در این آزمایش از دو کاکتوس اپونتیا یکی تیغ زرد و دیگری تیغ قرمز انتخاب شده است شده است.

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها
آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها

راکت‌های مورد نظر برای پیوند را از گیاه مادری جدا می‌کنیم. سعی کنید قطعه‌های جدا شده از نظر اندازه با هم هماهنگی داشته باشند.

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌هاراکت‌های جدا کرده را به صورت طولی برش می‌دهیم.

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها
آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها
آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها

کاکتوس‌های برش داده را در کنار هم قرار می‌دهیم، کاکتوس تیغ زرد را با تیغ قرمز.

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها

پس از قرار دادن کاکتوس‌ها برش داده در کنار هم به وسیله کش یا نایلون می‌بندیم تا کاملاً به هم چسبیده شود. در صورتی که فاصله‌ای بین قسمت‌های برش داده باشد پیوند به خوبی انجام نخواهد شد. پس از بستن پیوندها را در محلی خنک و به دور از آفتاب شدید قرار می‌دهیم. به دلیل نداشتن ریشه اگر در مقابل آفتاب قرار دهید باعث سوختگی و از دست دادن آب کاکتوس خواهد شد.

 

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌هاپس از یک هفته از پیوند می‌توانید پیوند را باز کنید و مشاهده خواهید کرد که پیوند به خوبی جوش خورده است.

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌هاپس از باز کردن بند پیوند می‌توانید کاکتوس‌ها در خاک بکارید تا ریشه دار شوند. معمولا تا ده روز بعد از کاشت در خاک کاکتوس‌های شما ریشه دار خواهند شد. در این مدت به دلیل نبود ریشه نباید آبیاری انجام شود. آبیاری را یک هفته تا ده روز بعد از کاشت در گلدان شروع کنید.

آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌هاحال شما دو کاکتوس متفاوت و زیبا دارید که می‌توانید از نگهداری آن لذت ببرید. کاکتوس‌ها به تنهایی دارای زیبایی فراوانی هستند و شاید این نوع پیوند تنها جنبه فانتزی داشته باشد.
آموزش پیوند فانتزی کاکتوس‌ها
رشد کاکتوس‌ها پس از یک ماه از زمان کاشت در گلدان

رشد کاکتوس‌ها پس از سه ماه

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

کپی‌برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

guest
51 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
امیرعلی
امیرعلی
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۰:۰۹

سایت آپدیت داشته؟

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۱:۰۱

ببخشیو برگ درخت کاج خاک رو اسیدی میکنه ؟ توی لایه های زیرین گلدون یه کم برگ کاج بریزم ، اسیدی میکنه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۴۱
در پاسخ به  محمدمهدی

بله خاک رو اسیدی میکنه ولی حتما باید برگها خشک وپوسیده شدن باشند.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۶
در پاسخ به  کارشناس 2

من یه کاکتوس دارم که میخوام گلدونش رو عوض کنم . الان فصل خوبیه ؟
رشدش توی اون گلدون کم شده و فقط امسال ۵ تا جوانه‌ی جدید در آورده ، اونم که برای جبران شاخه‌های هرس شدشه .
یدونه هم غنچه داره در میاره . گلدونش رو عوض کنم غنچش خراب نمیشه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۷
در پاسخ به  محمدمهدی

الان میتونید خاک وگلدان رو تعویض بکنید بعد از تعویض بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط اصلی انتقال بدید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 2

من یه کمپوست دارم که هنوز آماده نشده . اگه گلدون رو عوض کنم ، میخوام خاکش برای سال های بعد هم خوب باشه . اما اگه کمپوست رو اضافه کنم ، حشره درست پیشه . یا باید صبر کنم و آخر تابستون که کمپوست آماده میشه ، گلدون رو عوض کنم (و تا اون موقع کاکتوس رشدش کم باشه ) ، یا اینکه کمپوست نیمه آماده رو با ماسه قاطی کنم . اگه یه لایه کمپوست در لایه‌های زیرین بریزم ، بعد روش خاک ، بعد با زغال و خاکستر روی اونا رو بپوشونم و مانع ارتباطشون با لایه‌های بالایی و کاکتوس بشم ، حشره ها نمیتونن از خاکستر یا زغال رد بشن ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۵
در پاسخ به  محمدمهدی

بهتر هست صبر کنید کمپوست اماده بشه بعد استفاده کنید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴
در پاسخ به  کارشناس 2

آخه درخت کاج برگاش زیاد نمیریزن . اگه برگ پوسیده زیاد پیدا نکردم ، برگ های تازه ضرری ندارن ؟ یا حشره تولید نمیکنن ؟ در ضمن در تماس مستقیم هم با کاکتوس نمیذارم ، فقط لایه‌های پایین خاک .

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۴
در پاسخ به  محمدمهدی

در هر صورت برگها باید کامل پوسیده شده باشند در غیر این صورت افت میزنند، خاک برگ برای کاکتوسها مناسب نیست.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۲
در پاسخ به  کارشناس 1

اگه از الان برگها رو بچینم تا یه ماه دیگه میتونم بریزم توی گلدون ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۱
در پاسخ به  محمدمهدی

اگر تا یک ماه پوسیده بشه وکامل خشک بشه میتونید استفاده کنید. برگها یک سال زمان میبره تا کامل پوسیده بشن.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۱
در پاسخ به  کارشناس 1

پوست گردو و پسته و هسته‌ی گوجه سبز هم دارم . اینارو توی خاک کاکتوس دفن کنم آفت نمیزنه؟
من کود گاوی خشک توی باغچه ریختم . اولش سفید نبود ، اما الان چرا داره لکه های سفید کلشو میگیره؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۹
در پاسخ به  محمدمهدی

برای خاک گیاهان اپارتمانی معمولا از پوست بادام و بادام زمینی استفاده میشه، پوست گردو وپسته وهسته رو اطلاع ندارم فکر کنم باید کامل اسیاب کنید، احتمالا الوده بوده وافت زده روش اب بریزید اگر قسمتهای سفید محو میشن با محلول حشره کش سمپاشی کنید اگرمحو نمیشن با محلول قارچ کش.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۹
در پاسخ به  کارشناس 2

برای کاکتوس میخوام . فقط میخوام بدونم آلودگی ایجاد میکنه یا نه ؟ توی دبه‌ی ترشی بزرگ میخوام بکارم (البته بالاش رو زیاد سوراخ کردم تا هوا بکشه) . برای همین میخوام یه قسمتی از خاکش رو به جای ماسه ، اینارو بریزم . هرچقدرم که درشت باشن و دیر پوسیده بشن ، حداقل از ماسه که بهتره . البته ماسه هم به اندازه میریزم . الان من
یه خاک باغچه دارم که هر سال برگای درخت میریزه توش و تقریبا خاک خوبیه .
پوست گردو و پسته و تخم مرغ و هسته‌ی گوجه سبز هم دارم .
کود گاوی هم همونی که اگه توی رطوبت باشه سفید میشه رو دارم .
به مقدار لازم هم زغال و خاکستر دارم
اینارو با ماسه قاطی کنم ترکیب خوبی برای گلدونم هست ؟ میتونه تا سال های زیادی مواد کاکتوسم رو تامین کنه ؟ گلدون بزرگتر از این هم بعد از چند سال نمیتونم پیدا کنم . بنابراین باید همیشه توی همین بمونه . بارون هم هر وقت بیاد آب بارونم میخوره . پس اسید خاک هم خوبه .

اون کود هم اونایی که توی گلدون کاکتوسم ریختم سفید نشده . چون رطوبت کافی نداره . اون کودایی که پای درخت ریختم سفید شدن . نباید بذارم این آفت یا قارچ کود رو تجزیه کنه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۷
در پاسخ به  محمدمهدی

در مورد ترکیب این نوع مواد اطلاع دقیقی ندارم، میتونید امتحان کنید ونتیجه رو هم اینجا اعلام کنید، در مورد کود اگر تازه باشه باید با خاک ترکیب کنید تا تجزیه وپوسیده بشه اگر بصورت کامل پوسیده شده باشه افت نمیزنه یا قارچی نمیشه. احتمالا بصورت کامل پوسیده نشده.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون
برگ سرو هم اسیدی میکنه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۵
در پاسخ به  محمدمهدی

ممنون از شما، برگ کاج، سرو رو اطلاع ندارم.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۳
در پاسخ به  محمدمهدی

یه اپونتیا هم زیر درخت کاج کاشتم . ۱۰ سانت که خاک رو بکّنی ، دیگه ریشه‌ی کاج همه جارو گرفته . اسید ریشه های کاج اپونتیا رو خشک نمیکنه ؟ کاج تا چقدر خاک رو اسیدی میکنه ؟ نیازه که گچ یا آهک روی آب بریزم ؟
اپونتیا حدود دوماهه که ریشه زده .و یه پد جدید هم در آورده که کاملاً پد جدیدش بزرگ شده . در صمن گربه ها هم زیاد توی اون خاک دستشویی میکنن . کود تازه هم که اسید خاک رو زیادتر میکنه .

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۴
در پاسخ به  محمدمهدی

در این مورد اطلاعی ندارم، خاک کاکتوسها باید تمیز وضدعفونی شده باشه چون ریشه های کاکتوسها حساس هست وبا کوچکترین الودگی قارچی شده واز بین میرند.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۴

این پیوند رو همین الان انجام دادم .
اپونتیا همین یک ماه پیش ریشه دار شده . اما قلمه‌ی بزرگیه . به نظر شما میگیره ؟ آوندی چیزی هم ندیدم . به نظر شما میگیره ؟
چه کار کنم ؟ کِی آماده میشه ؟

۲۰۲۱۰۵۰۹_۱۶۰۸۱۹.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  محمدمهدی

پایه رو زیاد برش زدید ،یک کش دیگه هم بصورت برعکس بندارید تا پیوندک در نره بصورت بعلاوه+، کاور کنید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ۵ روز بعد کش رو بازکنید واگر خاک خشک بود ابیاری کنید ده روز بعد هم کاور رو بردارید وبه محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۱۹
در پاسخ به  کارشناس 1

الان رفتم یه کش دیگه بندازم دورش ، یه کمی هم قسمتای برش خورده خشک شده بود ، پیوندک یه بار در رفت ، چند بار تلاش کردم ، تونستم . اما باز مثل اولش فک نکنم خوب شده باشه .

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۵
در پاسخ به  محمدمهدی

مشکلی نیست چند بار تکرار کنید میتونید انجام بدید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 1

اصلا نیازه بود که حتما دو تا کش باشه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۷
در پاسخ به  محمدمهدی

کش برای جفت شدن پیوندک وپایه هست، هر چقدر تعداد کش زیاد باشه عمل پیوند بهتر انجام میشه. وموفقیت بیشتر خواهد بود.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۷
در پاسخ به  کارشناس 1

الان کش رو برداشتم . ظاهراً که چسبیده . ولی بهش فشار نیاوردم که یه موقع جدا نشه . چقدر دیگه معلوم میشه گرفته یا نه ؟
دوتا پیوند دیگه هم زدم که یکیشون رو با چسب نواری بسته بودم . الان بازشون کردم ، روی اپونتیا رد چسب مونده . خراب نمیشه ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۰
در پاسخ به  محمدمهدی

ده روز بعد از پیوند معلوم میشه، اگر پیوند موفقیت امیز باشه پیوندک شروع به رشد میکنه. با یک دستمال نرم ومرطوب میتونید چسبها رو پاک کنید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۳
در پاسخ به  کارشناس 2

الان اپونتیا یه جوانه‌ی کوچیک داره در میاره . باید جوانه رو جدا کنم دور بندازم ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۶
در پاسخ به  محمدمهدی

اگر اپونتیا پایه هست بله.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۹

چه پیوندی احتمال گرفتنش بیشتره ؟
من که فک میکنم این پیوند احتمال گرفتنش بیشتره . چوند توی اون یکی پیوند ها ، پیوندک بیرو خاکه ‌و زندگیش به پایه بستگی داره . اما اینجا هر دوتاشون ریشه میزنن .

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۳
در پاسخ به  محمدمهدی

پایه وپیوندک اگر در حال رشد باشند وشیره اوندشون زیاد باشه وتمام نکات پیوند زدن رعایت بشه پیوند صد در صد میگیره، نوع پیوند فرقی نمیکنه.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 1

برای قلمه زدن ، خاک باید تا یه هفته کامل خشک باشه ؟ اگه کامل خشک باشه کاکتوس باز ریشه میزنه ؟
بعد ۱۰ روز ، فقط قسمت پایین گلدون رو خیس نگه دارم ولی قسمت بالای که کاکتوس هست خشک باشه ، ریشه ها میتونن برسن پایین ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۷
در پاسخ به  محمدمهدی

بله خاک باید خشک باشه مرطوب باشه باعث پوسیدگی قلمه میشه، بعد از یک هفته بصورت سطحی با اسپری اب میتونید ابیاری کنید نباید زیاد اب بریزید تا عمق خاک خیس بشه بصورت کاملا سطحی باید انجام بشه بعد از دو هفته از کاشت میتونید بصورت کامل ابیاری رو شروع کنید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۳
در پاسخ به  کارشناس 1

حداکثر چند روز قلمه ها بیرون خاک زنده میمونن؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۴
در پاسخ به  محمدمهدی

اگر در محیط خنک وسایه نگهداری بشه شش ماه سالم میمونند محیط اگر رطوبت داشته باشه بدون کاشت در خاک ریشه هم میزنند.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 1

به نظر من شما زمان آب ندادن رو زیاد در نظر میگیرید . تا زمانی که خاک کاملاً خشک باشه ، گیاه تشخیص نمیده که اگه اونطرفی ریشه بزنه ، آب گیرش میاد . کاکتوس که علم غیب نداره بدونه اگه ریشه بزنه بهش آب میدید? . باید اول ببینه توی خاک آب هست ، بعد ریشه بزنه . اگرم شما قلمه‌هاتون ریشه زدن ، بعد از یه هفته که آب دادید ، اون وقت تازه شروع به ریشه زدن کردن . یا شایدم خاکتون یه کم رطوبت داشته . وگرنه من خودم طبق تجربم (البته کلا ۴ یا ۵ ساله که کاکتوس دارم) میگم که تا زمانی که خاک کاملا خشک باشه ، ریشه‌ای در نمیاد . باید حداقل یه ذره مرطوب باشه .

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۳
در پاسخ به  محمدمهدی

ما زمان نگفتیم، چون دمای نگهداری در شهرهاو مناطق مختلف فرق میکنه، ابیاری کاکتوسها زمانی هست که خاکشون کامل تا عمق گلدان خشک بشه. زودتر یا دیرتر احتمالش هست که به گیاه وریشه ها اسیب بزنه. بنفشه افریقایی نیستند که خاکشون مدام مرطوب بمونه.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۰
در پاسخ به  کارشناس 1

منظور من برای ریشه زدن قلمه‌ها بود . شما میگید تا ریشه نزده باید خاکش خشک باشه . اما من میگم تا زمانی که خشک باشه ، گیاه اصلا ریشه نمیزنه .
وگرنه برای گیاهی که ریشه داره‌ که همونطوره‌ که شما گفتید .

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۷
در پاسخ به  محمدمهدی

دوست گرامی ما راهای درست واصولی رو پیشنهاد میدیم بقیه کارها به عهده ی خودتون هست هر طور که دوست دارید میتونید انجام بدید، قلمه کاکتوسها با سایر گیاهان فرق میکنه وباید خاکشون خشک باشه لطفا در این مورد مطالعه کنید روی سایت مقاله های زیادی در این مورد هست، اگر دوست دارید کارهایی رو که خودتون میدونید انجام بدید پس اینجا سوال نفرمایید همون کار خودتون رو که تجربه کردید انجام بدید.

سید امید
سید امید
۳ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۴

سلام من این پیوند فانتزیو بعد از پنج روز باز گردم و دیدم که سفت گرفنه و هیچ جای خالی بینشون نیست و تو حاک کاشتم ولی حالا بعد از دو هفته وسطش چند جای خالی باز شده چیکار باید بکنم ؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۸
در پاسخ به  سید امید

سلام، احتمالا زود جابجا کردید حداقل باید ۷_۱۴ روزمیموند تا کامل جوش بخوره، اگر کامل جداشدن تمام مراحل رو باید مجدد تکرار کنید.

محمدمهدی
محمدمهدی
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۵
در پاسخ به  کارشناس 1

کاکتوس برای پیوند باید تازه باشه و شیره‌ی کاکتوس هم زیاد باشه . بعد از دو هفته ، دیگه کل کاکتوس شیرش خشک شده . چجوری دوباره انجام بده ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۵
در پاسخ به  محمدمهدی

باید مجدد برش زده بشه. هر دو قسمت.

سید امید
سید امید
۳ آبان, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۹
در پاسخ به  سید امید

خیلی ممنون

ابوالفضل
ابوالفضل
۱۷ تیر, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۹

سلام ایا با پیوند زدن سن گلدهی کاکتوس ها کم میشود.مثلا به‌جای دوسال بعد از دوماه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ تیر, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۵
در پاسخ به  ابوالفضل

سلام، کم میشه ولی نه تا این اندازه، برای مثال سن گلدهی اگر پنج سالگی باشه در چهار سال به گل میشینه.

ابوالفضل
ابوالفضل
۲۷ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۱۸

http://uupload.ir/files/7iil_img_20190616_232807.jpg
من این کاکتوس پیوندی رو تازه خریدم این کاکتوس زیرش خراب شده.اسم پایش چی هست.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۷
در پاسخ به  ابوالفضل

عکس کامل از گیاه بگیرید، هم شبیه سن پدرو هست هم لمایروسرئوس.

محمد سراجی
محمد سراجی
۱۳ خرداد, ۱۳۹۸ ۰۵:۲۷

سلام پر رشد ترین بذر کاکتوس هایی که دارین چی هستن یعنی سریع بزرگ میشه ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۸
در پاسخ به  محمد سراجی

سلام، رشد ایدال بستگی به شرایط نگهداری داره بهترین بذرهم در شرایط نامناسب نگهداری بشه نه رشد میکنه نه بزرگ میشه. معمولا بذرهای ادنیوم،نخل ماداگاسکار، پاخی سرئوس پرینگلی،انواع استروفیتوم وسرئوسها رشد بیشتری نسبت به سایر گونه ها دارند.