آموزش کاشت بذر بلوط در گلدان

آموزش کاشت بذر بلوط در گلدان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش کاشت بذر بلوط در گلدان: برای شروع باید درشت‌ترین و سالم‌ترین دانه بلوطی را که می‌توانید انتخاب کنید. دانه‌هایی برای کاشته شدن مناسب هستند که به تازگی از درخت افتاده باشند. دانه‌هایی که رنگشان سبز درخشان است. دانه‌هایی که رنگشان قهوه‌ای تیره و سیاه شده باشد اصلاً به درد کاشتن نمی‌خورند چرا که دانه‌های پیری هستند که قدرت جوانه زنی خود را از دست داده‌اند.

 

همچنین دانه‌های سوراخ دار را باید دور ریخت. حتماً قبل از اینکه اقدام به کشت دانه‌ها کنید، از میان آنهایی که برای کاشتن جمع آوری کرده‌اید، چند تا را برای نمونه بشکنید تا مطمئن شوید داخل آنها سفت و سفیدرنگ است. این کار شما را مطمئن می‌کند دانه‌های سالمی برای کاشت در اختیار دارید.

 

دانه‌های چیده شده را در سطل آب ریخته و اجازه دهید که برای مدت یک تا دو دقیقه در آب بمانند. سپس بذرهای را که روی آب شناور می‌مانند جدا کرده و حذف نمایید. مهم‌ترین مرحله بعد از جمع آوری بذر شیوه صحیح نگهداری آن است. به این منظور بذرها نباید در شرایط خشک و در هوای آزاد بمانند زیرا خشک شدن بذر باعث از بین رفتن قدرت جوانه زنی آنها می‌شود.

 

بهترین زمان برای کاشت بذر بلوط:
پاییز و اواخر زمستان بهترین زمان برای کاشت دانه‌های بلوط می‌باشد. به هنگام کاشت بذرهای بلوط را به مدت ۴ تا ۶ ساعت در آب معمولی نگهداری کنید. سپس بذر بلوط را با محلول‌های قارچ کش ضد عفونی کنید. برای کاشت در این روش می‌توان از گلدان‌های پلاستیکی ۱۷ سانتی متری استفاده نمود. ته گلدان چند سوراخ ریز ایجاد کنید. مخلوطی از خاک برگ، رس و ماسه را تا ارتفاع سه چهارم در آن بریزید. حین پر کردن گلدان آن را به آرامی به زمین بکوبید تا خاک متراکم شود.

 

دو عدد بذر را در یک گلدان به صورت برعکس یا از نوک تیز آن در خاک قرار داده ۳ تا ۵ سانتیمتر خاک اضافه کرده و با دست کمی فشرده کنید. گلدان‌ها را روی زمین سفت کنار باغچه یا بستر موزائیک در فضای باز قرار دهید تا از حرکت ریشه در خاک جلوگیری شود در صورت نگهداری در فضای داخلی یا گلخانه گلدان بایستی جای قرار گیرد که از پشت پنجره نور کافی دریافت کند.

 

مهم‌ترین مرحله آبیاری درست بعد از کاشت است و بایستی تا جایی ادامه یابد که خاک کاملاً خیس شده و آب از سوراخ‌های زیر گلدان خارج شود. در هفته اول نیز خاک گلدان بایستی مرطوب باشد. در صورت قرار دادن نهال در محیط، در فصول سرد آبیاری طبیعی از طریق برف و باران کافی است مگر در سال‌های خشک که بارندگی کم است و همچنین در تابستان‌های گرم و خشک که دو بار در هفته بایستی آبیاری شود. در گرمای شدید تابستان در سال اول گیاه به هفته‌ای یکبار آبیاری نیاز دارد. در صورت نگهداری گلدان در گلخانه یا داخل منزل در ماه اول هفته‌ای یکبار و بعد از آن دو هفته یک بار آب داده شود.

 

توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی و از بین رفتن بذر خواهد شد. زمانی که قد جوانه‌ها به سی الی پنجاه سانت رسید و ریشه‌ها از کف گلدان بیرون زدند می‌توانید نهال‌ها را به داخل باغچه انتقال دهید.

آموزش کاشت بذر بلوط در گلدان






آموزش کاشت بذر بلوط در گلدان

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

مقالات مشابه:

guest
42 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
ژاله احمدی
ژاله احمدی
۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۵۹

سلام.دخترم یک ماه پیش دوتا بلوط کاشته ولی هنوز جوانه نزده.چقدر طول میکشه جوانه بزنه.توی بالکنمقابل نو مستقیم خورشید داخل گلدان پلاستیکی طبق دستور شما کاشتیم.دوهفته یکبارابیاری میکنیم..ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۵
در پاسخ به  ژاله احمدی

سلام، بلوط باید دوره سرمادهی رو بگذرونه بعد بکارید اگر دوره سرمادهی رو نگذرونده سال دیگه شروع به رشد میکنه البته اگر داخل خاک سالم بمونه، وبذرها ی بلوط قوه نامی پایینی دارند از روی درخت که جدا شدند باید کشت بشن زرد بشن دیگه جوانه نمیزنند باید موقع کاشت رنگشون سبز باشه. پاییز که رسیدن از درخت جدا کرده وداخل زمین یا گلدان بکارید ودر فضای باز نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو بگذرونند، اوایل بهارشروع به رشد میکنند.

Melika
Melika
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۵

سلام روز بخیر ببخشید من دو تا بلوظ دارم یکیشو بوسته سفتشو شکستم و داخل اب گزاشتم و دیگری رو با پوست سفتش اونس ک بدون پوست بود رفت ته کاسه و اونی ک با پوست بود رو اب بود میخواستم بدونم ملاکم رو باید کدوم قرار بدم؟با پوسته یا بی پوست؟ برای قبل کاشت نباید اقدامی انجام بدم ؟مثلا جای مرظوبی پیزی بزارم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۱۱
در پاسخ به  Melika

سلام، بذرهای بلوط پاییز میرسن وهمون زمان که قوه نامی بالایی دارن بهتر هست کشت بشند، الان احتمال سبز شدنشون خیلی ضعیف هست، پوست باید بمونه وبا پوست بکارید، بذرهای مرغوب بلوط سبز رنگ میشن وپاییز بمدت یک الی دو روز داخل اب بگذارید بذرهایی که روی اب بمونند نامرغوب هستند وبذرهایی که داخل اب نفوذ کردن وته نشین شدن بذر مرغوبی برای کشت هستند.

hadi
hadi
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۰

با سلام ما در استان زنجان شهرستان خدابنده زندگی میکنیم تقریبا اب و هوایی شبیه اب و هوای منطقه ی زاگرس داریم خودشم کوهستانی امکان پرورش بلوط تو این منطقه هستش؟

عهدیه
عهدیه
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۶

بهترین هارو برای شما آرزو دارم . همیشه موفق و سلامت باشید . کاش همه ی ما مثل شما با طبیعت مهربان باشیم .

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۶
در پاسخ به  عهدیه

سلام، ممنون از توجه شما دوست عزیز، همچنین، موفق وسلامت باشید.

احمد
احمد
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۳

سلام خسته نباشید خدا قوت من برای سومین سال اقدام به کاشت بلوط در منزل می کنم علاقه فوق العاده شدیدی به این کار دارم (فرهنگی طبیعت دوست-بعضی هفته ها ۴تا۵روزازهفته کوهنوردی میکنم .درسال۹۷نزدیک به هشتصد عدد بلوط کاشتم حدود ششصد تاشون رشد کرد -داخل زنبیل های بزرگ پلاستیک جای زباله انداخته بودم تعداد زیادی بلوط کاشتم یا توگلدانهای خانگی حتی ظرف جای ماست و… خلاصه اسفند ۹۷بردم توکوههای اطراف دلفان کاشتم (عکسای روز کاشت را هم دارم باحضور دبیران محترم همکارم ودانش آموزان عزیز)به لطف خدا امسال هم موفق شدم تعدادی درحدود ۵۰۰عدد را کاشتم که فعلاقریب به ۲۰۰تاشون جوانه زدن بعضیاشون بیش از۲۰سانتیمترهم رشد کردن .همیشه داخل خانه اند بعضی روزهای گرم وآفتابی میزارمشون جلو آفتاب یکی دو موردشان فقط خراب شده بعضی دیگه یکی دوبرگشان تاحدودی تیره شده به نظرم چون یک شب دیر آوردمشان خانه سردی اذیتشان کرد.چون منطقه ماه بیش از دوماه شبها هوا زیرصفردرجه است.البته الان متوجه شدم نور مستقیم آفتاب تا یکی دوسال اول بهشون آسیب میرسونه .
حالا : هم خواستم از شما تشکر کنم هم از هموطنان عزیزم (به ویژه زاگرس نشینان عزیز)خواهش می کنم در پاییز که به طبیعت میرن به اندازه کافی از طبیعت بلوط جمع کنند در داخل گلدان بکارند وبه جای سبزه عید که میلیون ها کیلو گرم گندم وجوو… به عنوان سبزه عید می کارند وبدون استفاده در طبیعت رها می کنند فرهنگ سازی بشه که هم به عنوان سبزه از زیبایی آن لذت ببرند وهم اینکه در اواخر زمستان به جای پرت کردن بیهوده سبزه ، بلوطها یاهرنهالی دیگه را در طبیعت بکارند که این بهترین یادگاری است که می ماند برای همیشه تاریخ . تانسل اینده ما اکسیژن بیشتری را ازطبیعت بگیرند وازنظرهوشی دردنیاسرآمدباشند.انشاالله. ببخشید وقتتان را گرفتم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۵
در پاسخ به  احمد

سلام، ممنون از شما، موفق باشید.

فاطمه
فاطمه
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۴

باسلام، من ۴۰۰عددبلوط با هدف احیای بلوط، در گلدان پلاستیکی کاشتم وهمگی جوانه زدن . آیا بعداز اینکه رشد کردن میتونم اونها رو به طبیعت انتقال بدم ومشکلی براشون بوجود نمیاد. منظورم اینه که با جابجایی خشک نمیشن. سوال دیگر اینکه به بذر آنها قارچ کش نزدم الان چطور میتونم قارچ کش بزنم. لطفا مرا راهنمایی کنید تا بتونم همه ساله این کار را انجام بدم.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۶
در پاسخ به  فاطمه

سلام، بسلامتی انشاالله، باید بلوطهایی که کشت کردید بومی همان منطقه ای که میخواهید انتقال بدید باشند در غیر اینصورت خشک میشند، بعد از اینکه دوساله شدند میتونید به زمین اصلی انتقال بدید. میتونید یک بار موقع ابیاری با محلول قارچ کش ابیاری رو انجام بدید.

پوریا
پوریا
۲۷ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰

با عرض سلام و ادب … میخواستم بدونم که از بذر بلوط و کاشت در گلدان میشه به عنوان درختچه زینتی یا بونسای استفاده کرد یانه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۶
در پاسخ به  پوریا

سلام، اگر هرس ریشه وشاخه انجام بشه بله میشه.

مجید
مجید
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۱

ببخشید یه سوال دیگه شبا باید بیرون باشه یا تو خونه باید جاش گرم باشه یا سرد ودر ضمن وقتی که از خاک در اومد همیشه جلو افتاب باشه یا نه خسته نباشید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۴
در پاسخ به  مجید

اگر فضای باز دارید در فضای باز نگهداری کنید زیر برف وباران بمونه، بهار سبز میشن واز خاک بیرون میان.

مجید
مجید
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۱

سلام من ۲ تا بلوط که همگی ته اب ماندند رو میخوام بکارم خاکش ورمی کمپوست و کمی خاک کشاورزی هست ایا جواب میده و در ضمن میتونم کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ بهش بدم و هر چند وقت یکبار بهش اب بدم یعنی ۲ هفته یکبار یا ۱ هفته و اندازه (((چند لیوان))) بهش اب بدم وقت بخیر خیلی ممنون ممنون میشم اگه جواب کامل بدید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۲
در پاسخ به  مجید

سلام، بله میتونید کشت کنید تا زمانی که بذرها جوانه نزدند ورشد نکردند نیازی به کود ندارند، صبر کنید جوانه بزنند واز خاک خارج بشن بعد کوددهی رو شروع کنید.

مجید
مجید
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱
در پاسخ به  کارشناس 2

چند وقت یکبار بهش اب بدم چند لیوان و چند وقت یک بار

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۷
در پاسخ به  مجید

خاک رو باید مرطوب نگهدارید ونباید خشک بشه.

علی
علی
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۹

با سلام چقدر طول میشه که یک بذر بلوط از زمان کاشت تا به یک درخت یک متری برسد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۷
در پاسخ به  علی

سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره،شرایط ایدال باشه وداخل گلدون نباشه، یعنی در زمین کشت شده باشه حدود چهار الی پنج سال زمان میبره تا طولش یک متر بشه.

مهدی
مهدی
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۷

با درود و سپاس از آموزش شما، یک پرسش از شما داشتم، من امسال درون گلدان ۳ تا بلوط کاشتم و هرسه گرفت ودر حدود ۳۰ سانتی متری هستند، حالا میخواستم بدونم که پایان امسال آیا به نظر شما این سه نهال را از هم جدا کنم ودر گلدانهای متفاوت بکارم بهتر است یا اینکه دوتا از آنها را قطع کنم و گلدان را دست نزنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۵
در پاسخ به  مهدی

سلام، ممنون از شما ،چرا قطع کنید؟ صبر کنید اسفند ماه هر سه رو جدا کنید وداخل گلدان جداگانه ای بکارید.

نیلوفر
نیلوفر
۲۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۲

باسلام
من چهار تا دانه بلوط اواخر زمستان در باغچه کاشتم اواخر فروردین جوانه هاشون در آمده رشدشون هم خوب بود ولی الان نزدیک به یک ماه است دیگر رشد نمیکنن یعنی مشکلی پیش آمده ? چه کاری میتونم انجام بدم که دوباره رشد کنه

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۲
در پاسخ به  نیلوفر

سلام، طبیعی هست جوانه ها کمی رشد میکنن بعد رشدشون متوقف میشه بعد مجدد شروع به رشد میکنند، میتونید با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید.

مصطفی
مصطفی
۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۲

با سلام.
از کجا میتونم چند تا بذر بلوط گیر بیارم؟
لطفا راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۹
در پاسخ به  مصطفی

سلام، از عطاریها میتونید تهیه کنید، برای کاشت اگر میخواهید بهتر هست صبر کنید وپاییز تازه و سبزش رو تهیه کنید، چون اگر رنگشون تغییر کنه جوانه نمیزنن، یا قوه نامیشون از بین بره.

zahra
zahra
۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۰:۵۳

سلام من تعدادی بذر بلوط رو بدون هیچ انگیزه ای توی یخچال گذاشتم و الان جوانه زدند کمی هم قارچ زده هستند. حالا باز هم باید توی یخچال بذارم بمونه تا ریشه بزنند و برگ در بیارن یا خارج کنم در ضمن برای کشتن قارچها از چه چیزی باید استفاده کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۳
در پاسخ به  zahra

سلام، میتونید با محلول قارچ کش بشورید وداخل خاک بکارید، اگر کپکها فقط روی پوسته هستند مشکلی پیش نمیاد ولی بهتر هست با محلول قارچ کش شستشو بدید اگر به قارچ کش دسترسی ندارید ،میتونید از دارچین هم استفاده کنید، مقداری دارچین داخل یک ظرف بریزید وروش اب داغ بریزید ۲۴ ساعت بمونه بعد صاف کنید واز این محلول برای شستن بذرها استفاده کنید.

behroozvalipour
behroozvalipour
۱۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۴۶

سلام به شما و تبریک به خاطر سایت قشنگتون. من چند تا سوال دارم که ممنون میشم بهم جواب بدید. یکی این که آیا امکان کاشت نوعی از بلوط در تهران هست با خیر؟ و اگر بله چه نوعی؟ دوم این که شما بذر اون رو دارید آیا؟
سوال بعدی این که من اگه بلوط رو بذارم بیرون از خونه برای نور و آبیاری طبیعی، پرنده‌ها مثل کلاغ و کبوتر سراغ بذر نمیرن؟
ممنونم ببخشید که طولانی شد.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
در پاسخ به  behroozvalipour

سلام، ممنون، بله میتونید از انواع بلوط برای کشت استفاده کنید، اگر داخل خاک بکارید مشکلی پیش نمیاد،بلوطهایی که انتخاب میکنید حتما باید تازه باشن اگر کهنه باشند قدرت جوانه زنی نخواهند داشت.

داریوش
داریوش
۱۵ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۸

بلوط تو همه جا ایران جواب میده!

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ دی, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۷
در پاسخ به  داریوش

بستگی به نوع بلوط داره بعضی واریته ها مخصوص مناطق سرد وخشک هستند بعضی مخصوص مناطق گرم ورطوبی.

محمد
محمد
۱۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 2

باسلام خدمت کارشناس عزیز …
از کجا بدونیم دانه بلوطها برای چه مناطقی هستند ویژگی های خاصی دارند؟
استان خوزستان مناطق جنوبی که گرم و خشک هست میشه کاشت و روند رشدشون چجوریه ؟میتونید توضیح بدهید … سپاس

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵
در پاسخ به  محمد

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم بهتر هست روی مرور گرتون در این مورد سرچ وتحقیق کنید.

بلوط
بلوط
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۵
در پاسخ به  محمد

خیر در مناطق جنوبی خوزستان بلوط امکان رشد نداره قطعا چون من آشنایی دارم با آب و هواش و هم اینکه جنوب خوزستان خاک شور و قلیایی داره با این حال میتونید برای تحقیق تست کنید اما قطعا اونجا میوه نمیده حتی اگر رشد بکنه حتی گیاه گرمسیری انبه هم تحمل گرمای اونجا رو نداره من شخصا امتحان کردم

چیا
چیا
۱۸ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۷

ببخشین من سوال داشتم. فاصله زمانی از کاشت بذر ها تا جوانه زدن و سر از خاک دراوردن جوانه ها چقد طول میکشه؟ توی فصل پاییز و توی گلدان گذاشتم بذرهارو .

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۲
در پاسخ به  چیا

سلام، سه الی چهار ماه زمان میبره تا جوانه بزنند،الان بکارید بهار سر از خاک در میارند.

زهرا
زهرا
۲۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۸

سلام. کقت تون بخیر
ممنون از سایت خوبتون

من این بذر شاه بلوط را برای مصرف خوراکی خریدم. چون رنگ بذر قهوه ای تیره هست میخواستم بپرسم که امکان جوانه زنی دارد؟
از سمتی که نوک تیز هست آن را در آب قرار دادم ( با ته ظرف آب تماس ندارد، مانند سبز کردن پیاز) آیا جوانه خواهد زد یا حتما باید در گلدان و زیر خاک باشد.

comment image
خیلی ممنون

زهرا
زهرا
۲۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۹
در پاسخ به  زهرا

*وقت تون بخیر

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۳۹
در پاسخ به  زهرا

سلام، ممنون ازتوجه شما، بذر رو داخل یک ظرف اب بگذارید اگر بذر ته ظرف ماند تازه هست ولی اگر روی اب امد کهنه هست وجوانه نخواهد زد. داخل خاک در عمق ۵_۴ سانت باید بکارید.