چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟

چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چگونه با بیماری‌های قارچی کاکتوس مقابله کنیم؟ مانند هر گیاه دیگر کاکتوس شما می‌تواند به یک عفونت قارچی مبتلا شود، گرچه برخی از عفونت‌های قارچی آسیب کمی به کاکتوس وارد می‌کند اما برخی دیگر به ویژه زمانی که درمان نشده می‌تواند باعث مرگ کاکتوس شود. برای اینکه نتیجه موفقی از مبارزه با عفونت قارچی بگیرید با دیدن اولین علائم عفونت در کاکتوس خود سریع به فکر درمان باشید.

 

انواع آسیب‌های قارچی:
تعداد بسیار زیادی از کاکتوس‌ها تنها با تعداد کمی از عفونت‌های قارچی می‌تواند از بین برود. شایع‌ترین بیماری عفونت قارچی ایجاد نقاط رنگی و لکه‌های سیاه در بدنه کاکتوس است. در بسیاری موارد غیر ممکن است تشخیص دهید که ارگانیسم‌های قارچی باعث ایجاد لکه‌ها می‌شوند اما اغلب این مهم نیست که درمان‌ها به طور کلی یکسان است. تعداد کمی از انواع قارچ‌ها به ریشه‌ها و در نهایت کل گیاه آسیب می‌رساند بنابراین هنگامی که آسیب دیدگی آنها دیده می‌شود برای درمان گیاه خیلی دیر است.

 

نقاط قارچی موضعی بسیار ساده‌تر برای مبارزه هستند و معمولاً زندگی کاکتوس مبتلا را تهدید نمی‌کند. ضایعات روی کاکتوس به غیر از عفونت قارچی ممکن به دلایل مختلف از جمله آسیب فیزیکی، قلمه گیری، سر برداری، حمله حشرات و …. وجود داشته باشد آنها ممکن است دور، نامنظم، بلند، صاف و هر شکل دیگری باشند.

 

بسیاری از عفونت‌های قارچی ممکن است تغییر رنگ بدهد اما دوباره می‌توانند لکه‌ها را از زرد تا قهوه‌ای تا سیاه و سفید تغییر دهند.
عفونت‌های قارچی در مراحل اولیه ابتلا فقط لکه‌هایی سیاه، خشک و پیش‌رونده در بدنه کاکتوس ایجاد می‌کند و به مرور که عفونت شدید شد ممکن است مایع قهوه‌ای یا شیره سیاه ترشح شود.

 

کاکتوسی که اغلب با ضایعات قارچی در پد درگیر است اپونتیا است. ضایعات قارچی در کاکتوس معمولاً به عنوان نقاط و لکه‌های سیاه یا تغییرات جزئی در اپیدرم گیاه شروع می‌شود. با گذشت زمان به علت رشد و گسترش قارچ‌ها لکه‌ها می‌توانند به داخل آوند گسترش پیدا کنند و حتی ممکن است به آن آسیب برسانند.

 

علل ضایعات قارچی:
کاکتوس در فضای باز بیشتر می‌تواند با انواع مختلف اسپور قارچی ارتباط برقرار کند اسپورها ممکن است از طریق باد، خاک و یا آب به کاکتوس منتقل شود.

 

اولین عامل ایجاد عفونت قارچی رطوبت بالا است. گیاهان با پدهای مرطوب یا ساقه‌های مرطوب بدترین آسیب را می‌بینند. در شرایطی که رطوبت هوا بر اثر بارش باران یا شرایط جوی زیاد می‌شود و گرما هم افزایش می‌یابد(حالت شرجی) ضایعات قارچی بسیار بالا می‌رود.عفونت‌های قارچی در پد کاکتوس در فصل بهار بیشتر شایع است.زمانی که ما کاکتوس را به طور مرتب از بالا آبیاری می‌کنیم و قطرات درشت آب برای چند ساعت روی بدنه گیاه می‌ماند عملاً زمینه را برای حمله عفونت قارچی مهیا می‌کنیم در این شرایط گیاهانی که به روش گلخانه‌ای نگهداری می‌شود بیشتر آسیب می‌بینند مگر اینکه تهویه مناسب باشد.

 

 

چگالی به رطوبت محیط اضافه می‌کند و باعث رشد اسپور می‌شود.

 

 

خاک عامل دیگر ایجاد عفونت قارچی است.
بسیاری از خاک‌ها دارای اسپور قارچی هستند این اسپورها می‌توانند تا سال‌ها و زمانی که مجموعه‌ای از شرایط برای فعالیت آنها به وجود بیاید زنده بمانند حتی خاک گلدانی که به عنوان استریل خریداری شده ممکن است با اسپور قارچی آلوده شود.

 

نحوه درمان بیماری‌های قارچی کاکتوس:
هنگامی که یک قارچ روی کاکتوس شما تأثیر می‌گذارد ممکن است در مراحل اولیه بتوانید با کمک اسپری قارچ کش آن را مهار کنید. اگر گیاه با عفونت‌های قارچی ضعیف شده درمان تقریباً بی فایده بوده و بهتر است که برخی از قسمت‌های سالم و بدون عفونت را کات کرده و یک گیاه جدید را با قلمه سالم پرورش دهید.

 

از یک چاقوی استریل استفاده کنید تا برش را برداشته و با گوگرد یا سم قارچ برای از بین بردن اسپورهای احتمالی ضد عفونی کنید.

 

کنترل شرایط نگهداری با دما و گرمای مناسب، آبیاری با توجه به نیاز گیاهان هم به روش کوزه‌ای یا آبیاری به شیوه معمول پای گیاه (از بالا آبیاری نکنید) ایجاد محیط پرورش و نگهداری استریل و تهویه بالا بسیاری از حملات قارچی را متوقف می‌کند. راه دیگر در مواجهه با بیماری قارچی این است که بافت آلوده را برش بدهید. این کار زمانی که گیاه به شدت آلوده شده کارآیی ندارد و در مراحل اولیه ابتلا ممکن است مؤثر باشد.

 

وسیله برش را استریل کنید قسمت آلوده را به طور کامل از روی گیاه حذف کنید محل جراحی شده را محلدل قارچ کش اسپری کنید و گیاه را تا وقتی محل بریدگی کالوز نبسته از نور زیاد و شدید محافظت کنید.

درمان لک‌های روی کاکتوس با جراحی!
نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
104 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
پوریا
پوریا
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۱

سلام خسته نباشید ببخشید مشکل این کاکتوس چیه جدیدا اینطوری شده؟
و این قارچ کش خوبه به نظر شما؟
comment image
comment image
[URLcomment image[/IMG][/URL]
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۳
در پاسخ به  پوریا

سلام، ممنون، تغییرات دمایی، ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب ،گرفتگی زهکش گلدان، باعث تغییر رنگ در تنه گیاه میشه بررسی کنید اگر قسمتهایی که تغییر رنگ دادند نرم هستند حتما گیاه رو از خاک در بیارید وریشه گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، لکه ها رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو وابیاری کنید.

masih
masih
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸

سلام این کاکتوس من خواستم ببینم دلیل این روزنه هاچیه روی کاکتوس وسیاه شدنش؟

16222682952794902178887181905306.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲
در پاسخ به  masih

سلام، خاک گیاهتون مناسب نیست سنگین ورسی هست، ریشه ها دراین نوع خاک رشد خوبی نخواهند داشت بهتر هست خاک گیاهتون رو تعویض کنید و از خاک متخلخل وماسه ای استفاده کنید، سوراخها میتونه بیماری قارچی باشه میتونید از بالای سوراخها، گیاه رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وروی قسمت بریده شده پودر دارچین یا پودر قارچ کش بزنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مناسبی بکارید.

Zahra
Zahra
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۷

سلام…ببخشید من این گل رو ۳ روزه خریدم ودوتا از بچه هاش رو جدا کردم دیروز متوجه شدم برگاش زرد رنگ شده تو این سه روزه فقط یه بار کمتر از نصفه لیوان آب خورده و نور مستقیم هم اصلا نمیخوره دوروز تو خونه بوده و امروز چون دیدم وضعیته برکا خیلی بده گذاشتم تو حیات و نور خورشید هم نمیخورهcomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۸:۴۱
در پاسخ به  Zahra

سلام، دیروز همین سوال رو روی مقاله معرفی گیاه ائونیوم پرسیدید همکارم جوابتون رو نوشتند لطفا مطالعه بفرمایید.

Zahra
Zahra
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰

سلام خسته نباشین
ببخشید اسمه این گل چیه و شرایط نگهداری
خاک، اب،نور وتکسیر آن چگونه هستcomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۳
در پاسخ به  Zahra

سلام، ممنون، گیاهتون ائونیوم سبز هست، برای شرایط نگهداری وتکثیر گیاه پیشنهاد میکنم مقاله معرفی گل ائونیوم رو مطالعه بفرمایید

Zahra
Zahra
۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۷

سلام خسته نباشین
ببخشید اسمه این گل چیه و شرایط نگهداری
خاک، اب،نور وتکسیر آن چگونه هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۱
در پاسخ به  Zahra

سلام، ممنون، از گیاه عکس هم بفرستید بی زحمت.

Zahra
Zahra
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۳۰

ویه سوال دیگه دو کاکتوس قبلم رو گفتین بیماریه ویروسی گرفتن یعنی امکانش هست که گل های اطرافش هم بگیره

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۰
در پاسخ به  Zahra

به گلهای دیگه سرایت نمیکنه مگر اینکه گیاهان دیگری داخل خاکش باشه از طریق خاک منتقل میشه. موقع تعویض خاک خاکش رو دور بریزید واستفاده نکنید.

Zahra
Zahra
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۲۷

ببخشید که خیلی سوال می پرسم یعنی چی نوره زیاد ولی فیلتر شده
مقلا جلو پنجرخ باشه ولی کاغذی چیزی بزنم که نوره مستقیم بهشون نخوره

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۹
در پاسخ به  Zahra

یعنی بین نور وگیاه مانعی باشه که نور بشکنه مثل پرده حریری یا توری.

Zahra
Zahra
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۳

ببخشین این کاکتوس اصلا هیچ رشدی تا به حال نداشته
شرایطه نگداری واسمش چیcomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۲
در پاسخ به  Zahra

مامیلاریا هیدِری mammillaria heyderi هست،کلا گلدان کاکتوسهاتون بزرگ هست گلدان کاکتوسها یک سایز باید از حجم ریشه بزرگتر باشه، اگر رشد نداره بهترهست از خاک در بیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید ازخاک جدیدی که از قبل ضدعفونی وخشک شده براش استفاده کنید. ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد،کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه، نور زیاد وفیلتر شده روزی ۶الی۸ساعت، خاک مناسب متخلخل وماسه ای.

Zahra
Zahra
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۱

سلام خسته نباشین اسمه این کاکتوس هم اگه میشه بگین وهمینطور شرایطه نگداریشcomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۲
در پاسخ به  Zahra

سلام، ممنون، مامیلاریا رودانتا هست، ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد،کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه، نور زیاد وفیلتر شده روزی ۶الی۸ساعت، خاک مناسب متخلخل وماسه ای.

Zahra
Zahra
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۸

ببخشین اسمه این کاکتوس چیه وشرایط نگهداریش چطوریه؟comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۲
در پاسخ به  Zahra

ژیمنو کالسیوم پفلانزی هست که به اشتباه در ایران به ژیمنو بروچی معروف شده، گیاهتون در حال رشد هست بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید گلدانش بزرگ هست ابیاری رو با احتیاط انجام بدید ،زمانی که خاکش کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید به نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره. کوددهی ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها۳/۱۱/۳۸٫

Zahra
Zahra
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۱۱

comment image
ببخشین اسمه این گیاه چیه ومراقبت ازش چگونه هست چندتا برگ هاش هم افتادن آفتاب غیر میستقیم هم میخوره آب دهیش هم سه روز در میونه

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۴
در پاسخ به  Zahra

ائونیوم بنفش هست به گل بشقابی هم معروف هست، کمبود نور داره برگهای خشک شده رو جدا کنید وبه مرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید کمبود نور داشته باشه برگها سبز میشن.

Zahra
Zahra
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۵۶

comment image
این اون کمتره هست راه حلی هست که خوب بشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲
در پاسخ به  Zahra

یا یک گوش پاکن مرطوب به ارامی لکه ها رو مالش بدید ببینید پاک میشن اگر پاک میشن رسوبات اب هست اگر پاک نشن بیماری ویروسی هست.

Zahra
Zahra
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۵۱

سلام ببخشین این کاکاتوسه من قارچ گرفته؟
یکی از عکسا فکر کنم قرچ گرفته نمی دونم ولی خیلی خراب شده ولی عکسه دومی نسبت به اون بهتره ولی نمی دکنم واسه درمانش چیکار کنم الان یک هفته هست که بهشون آب ندادم نور مستفیم هم اصلا نمی خورند آب دهیشونم هفته ای یه بار بود آبشون هم همیشه از قبل میزارم یه چند روز بمون وقتیم می خام بهشون آب بدم اول خاکشون رو چک میکنم آیا کارایی که میکنم اشتباه چرا این بلا سرشون اومدهcomment image

این مورده بده هست ولی اون عکسش نیومد نسبت به این کمتر ففط لکه هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۰
در پاسخ به  Zahra

سلام، بیماری ویروسی هست این نوع بیماری درمان نداره ولی میتونید قسمتهای الوده رو کات کنید و با محلول قارچ کش گیاه روشستشو بدید وبعد از خشک شدن قسمت بریده شده گیاه رو در خاک جدیدی بکارید خاک قبلی رو دور بریزید واولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید. سعی کنید موقع ابیاری روی گیاه اب نریزید.

Zahra
Zahra
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۱

ببخشین کاکتوس من اچینو هست و کم کن داره قارچ پیگیره ایا راه حلی هست که انجام بدم واسه جلو گیری یعنی سه تا بودن اولیه قارچه گرفتهپایین کاکتوس خراب شده ولی مورد دوم قارچش جزئیه وفقط لکه های کم رنگی هست ودر ضمن اینا از هم جدا هستن و فقط نزدیکه یک دیگر هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۷
در پاسخ به  Zahra

شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهدی
مهدی
۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱

سلام خسته نباشید
ببخشید این لکه ها قارچ هستن؟ گسترش زیادی ندارن و یه مقدار سفت هستن و به راحتی کنده نمی شن.
خودم یک مرتبه یک قسمتش رو کندم و قارچکش زدم(عکس آخر) ولی تغییری انگار دوباره داره اون قسمت تشکیل میشه.

comment image

comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰
در پاسخ به  مهدی

سلام، ممنون، لکه ها سطحی هستند میتونید بصورت جراحی خارج کنید وروی قسمتهای جراحی شده محلول قارچ کش اسپری کنید بیماری قارچی هست رطوبت محیط رو کم کنید وروی کاکتوسها تا حد ممکن اب نریزید یا اگر اب ریخت با دستمال نرمی ابها رو پاک کنید.

محمد
محمد
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۵

سلام
ببخشید اون لک های قرمز روی کاکتوس قارچ هست یا نه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۰
در پاسخ به  محمد

سلام، کدوم کاکتوس؟ از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ناهید
ناهید
۲۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳

سلام و عرض ادب
یک افوربیا تیغ قرمز دارم که بدنه ی اون قسمت پایینش قسیاه و چروکیده شده میشه راهنمایی کنین که چه باعثش هست و چه کاری انجام بدم ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۹
در پاسخ به  ناهید

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سهیلا فیروزی
سهیلا فیروزی
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۰۱:۴۸

سلام وقتتون بخیر ببخشید من یه اچینوپسیس دارم که قارچی شده بود با راهنمایی شما جاهای قارچی رو با چاقوی استریل تمیز کردم ولی رد جراحی روش هست آیا با مرور زمان درست میشه؟؟به حالت اول بر میگرده؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲
در پاسخ به  سهیلا فیروزی

سلام، با رشد گیاه اون قسمتها پایین میمونند ولی جاشون روی گیاه باقی میمونه.

محمد
محمد
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۰۳:۳۰

سلام وقت بخیر خسته نباشید سرئوس من از ساقه ی زیر خاک دچار پوسیدگی شده و از بین رفته ،پوک شده و خالی کرده سیاه هم شده ظاهر خودش (ساقه ی بالای خاک) یکم به نظر میاد کمبود اب داره ولی کلا تفییر ظاهر ندادهcomment image


[URL=comment image
][IMG]comment image
[/IMG][/URL]
[URL=https://uupload.ir/][IMG]comment image
[/IMG][/URL]

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۴
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، ریشه ی گیاه پوسیده شده ودلیل چروک شدن گیاه هم همین موضوع هست. تا قسمتی که پوسیده شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید تا قسمتی که به اوند سالم برسید، گیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط نیمه سایه وتاحدودی خنک نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد از پینه بستن داخل خاک مخصوص کاکتوسها که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید، خاک گیاهتون مناسب نیست میتونید مقداری ماسه درشت به خاکش ترکیب کنید تا خاکش متخلخل بشه. ابیاری رو در این فصل کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید زهکش گلدان رو حتما بررسی کنید که باز باشه.

nadia.hadian.nh
nadia.hadian.nh
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵

سلام روزتون بخیر
comment image
comment image
comment image
comment image
چندروزیه این لکه های سفید روی کاکتوسام زده باید چیکارشون کنم و چیکار کنم ب بقیه کاکتوسام نزنه؟؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲
در پاسخ به  nadia.hadian.nh

سلام، عکس دوم ضربه فیزیکی هست که در اثر اثابت تیغهای سایر گیاهان بوجود اومده. بقیه بیماری ویروسی هست که در اپونتیاها شایع هست که دراثر نگهداری نامناسب بوجود میاد ودرمانی نداره، در رشد گیاه ثاتیری ندارند فقط ظاهر گیاه رو زشت میکنند. میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

N_A
N_A
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از پاسخگوییتون
ممکنه این بیماری ویروسی ب سایر کاکتوسها سرایت کنه و بقیه کاکتوسها و گلهارو درگیر کنه؟ولازمه از بقیه گیاها جداشون کنم و جای دوراز باقی گیاهام بذارم یا مشکلی نداره پیش هم باشن؟
نگهداری به چه صورت باید باشه ک دچار ویروس نشن باتوجه به اینکه آفتاب پشت پنجره روشون میفته وهفته ای یکبار آبیاری میشن ولی خب رشدشون علفی هست و حالاهم ک دچار بیماری شدن?؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۴
در پاسخ به  N_A

ممنون از شما،نه سرایت نمیکنه، خاک نامناسب، ابیاری نامنظم ،کمبود نور ،تغذیه نامناسب همگی دلیل هستند که گیاه دچار بیماری ویروسی ویا قارچی میشه. این موارد رو بررسی وایدال کنید. گیاهی که مبتلا بشه درمان نمیشه، البته این بیماری در رشد گیاه تاثیری نداره فقط شکل ظاهری گیاه زشت میشه میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ویا به همین صورت هم میتونید نگهداری کنید.

حسین
حسین
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۸

سلام.خسته نباشین.. ایا افتاب سوختگی ها از روی بدنکه کاکتوس از بین میروند.؟. اگر میروند با چه چیزی و چه روشی؟.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۵
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، اگر افتاب سوختگی سطحی باشه گیاه خودش قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه ولی اگر عمیق باشه جاش روی گیاه میمونه وبا بزرگ شدن گیاه قسمت سوخته شده پایین گیاه میمونه. افتاب سوختگی درمان نداره.

حسین
حسین
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۹

با سلام تنه نخل از بالا نرم شده و با شدت کمتر به پایین ادامه پیدا کرده نرمیش خیلی کم هست اگه کات نکنم مشکلی پیش نیاره؟ و ایا دوباره سفت میشه؟ شپشک ارد الود داشت که با سم رغعش کردم رشدشم عالی بود که یدفعه متوجه نرمیش شدم رو خاک هم سفته..

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۶
در پاسخ به  حسین

سلام، اگر نرم شدگی خیلی جزیی هست وتنه تغییر رنگ نداده مشکلی بوجدد نمیاد.

حسین
حسین
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۷

سلام خسته نباشین… این لکه های چین؟؟ به راحتی کنده میشن و… اگه قارچن چه قارچکشی خوبه؟؟ http://uupload.ir/files/wloo_img_20200829_182105.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۴
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، شبیه رسوبات اب ویا ضربه فیزیکی میتونه باشه، چند روزی تحت نظر داشته باشیداگر گسترش داشت میتونید بوسیله جراحی خارج کنید ولی اگر ثابت هست مشکلی برای گیاه بوجود نمیاد.

حسین
حسین
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۵

سلام ممنون از سایت خوبتون این لکه ها دور تا دور گیاهم وجود دارن.. اگر قارچن چه قارچکشی برای رفع لکه ها پیشنهاد میکنین؟؟ http://uupload.ir/files/zv3y_img_20200831_171936.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۳
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون از شما،شبیه افتاب سوختگی ویا ضربه فیزیکی میتونه باشه، چند روزی تحت نظر داشته باشیداگر گسترش داشت میتونید بوسیله جراحی خارج کنید ولی اگر ثابت هست مشکلی برای گیاه بوجود نمیاد.

حسین
حسین
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۹
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام.. هر روز بیشار میشن با اینکه خیلی گقته جراحشیون کردم ولی بازم دارن بیشتر میشن چکارشون کنم؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۸
در پاسخ به  حسین

سلام، از قسمتهایی که جراحی کردید عکس واضح بفرستید.

حسین فیاضی
حسین فیاضی
۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۰
در پاسخ به  کارشناس 2
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۰
در پاسخ به  حسین فیاضی

سلام، مشکل گیاهتون چی بود؟ من سوالهای قبلیتون رو متاسفانه پیدا نکردم با عرض پوزش مجدد بفرمایید.

حسین فیاضی
حسین فیاضی
۱۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۹
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام اسم گیاهم فرو هراری هست. . ازوقتی خریدم یسری لکه داره ولی باز بیشتر میشه… جراحیشون کردم ۱ هفته ای میشه ولی بتزم روز به روز بیشتر میشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴
در پاسخ به  حسین فیاضی

سلام، لکه های روی گیاه رسوبات اب هستند وچند لکه جزیی کنار اروئلها دیده میشه که در اثرضربه فیزیکی بوجود اومدن، گیاهتون مشکلی نداره میتونید برای اطمینان خاطر یک بار با محلول قارچ کش گیاه رو سمپاشی کنید،رسوبات اب رو میتونید با محلول اب وسرکه پاک کنید تاحد امکان روی گیاه اب نریزید ویا اب رو بلافاصله خشک کنید واز اب بدون املاح برای ابیاری استفاده کنید.

حسین
حسین
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۴

سلام خسته نباشین میخواستم این لکه ها چین و با چه قارچکش مبتونم از بین ببرمشون
http://uupload.ir/files/9cos_img_۲۰۲۰۰۸۳۱_۱۹۵۰۲۶.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۱
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون عکستون واضح نیست شبیه افتاب سوختگی ویا ضربه فیزیکی میتونه باشه، چند روزی تحت نظر داشته باشیداگر گسترش داشت میتونید بوسیله جراحی خارج کنید ولی اگر ثابت هست مشکلی برای گیاه بوجود نمیاد.

حسین
حسین
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۳
در پاسخ به  کارشناس 2

ثابت بودند… یه لکه خیلی سفت و خشک هست ولی جراحیش کردم مشکلی پیش نیاره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸
در پاسخ به  حسین

لوازمی رو که برای جراحی استفاده کردید اگر کامل ضدعفونی شده باشند مشکلی بوجود نمیاد بعد ازجراحی هم به قسمت زخمی حتما محلول قارچ کش اسپری کنید.

حسین
حسین
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۲

سلام خسته نباشین .. این لکه ها چین با چه قارچکشی میتونم رفع کنم که این لکه ها از بین برن؟ ۲ ماه از مانکوزب استفاده کردم هیچ نتیجه ای ندیدم
http://uupload.ir/files/yxeq_img_20200902_185901.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۸
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، این لکها ها رسوبات اب وقارچ کش هست، میتونید برای تمیزکردنشون از محلول اب وسرکه استفاده کنید ،یک قاشق سرکه ودو قاشق اب رو با هم ترکیب کنید وبوسیله گوش پاکن به این محلول اغشته کنیدو لکه ها رو پاک کنید.

حسین
حسین
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۸
در پاسخ به  کارشناس 2

پاک نمیشن قارچن؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۹
در پاسخ به  حسین

نه قارچ نیست عرض کردم رسوبات اب هست از اب بدون املاح وهمدمای محیط برای ابیاری گیاهان استفاده کنید وروی کاکتوسها تا حد امکان اب نریزید، اگر هم اب ریخت پاک کنید که روی گیاه رسوب نبنده.

حسین
حسین
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۸
در پاسخ به  کارشناس 2

دیگه هیج راهی نیست پاکشون کنم؟؟ سفتن و خشک شده.. با الکل پاک کردم پاک نشدن.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۰
در پاسخ به  حسین

از محلول اب وسرکه استفاده کنید.

نازنين
نازنين
۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۲:۴۵

http://uupload.ir/files/be78_d9c19b01-9292-4f83-a7f8-fa8733a24b5e.jpeg
http://uupload.ir/files/4o5q_b6951030-536d-4d77-87ad-b031e872aef5.jpeg
سلام وقت بخیر، ١ روزه متوجه لکه های زرد و فرورفتگی روی یه سمت کاکتوسم شدم.ممنون میشم کمکم کنین که اگه امکانش هست جلوی از بین رفتنشو بگیرم، تقریبا ٢ هفته یه بار آب دادم بش و دیشب قبل از اینکه متوجه لکه ها بشم برای اولین بار بش خیلی کم اهن دادم همراه آبیاری، جای نگهداریش پر نوره و جنوبیه ولی آفتاب مستقیم نداشت تا اینکه ١ هفتس روزا ٢-٣ ساعت تو فضای باز گذاشتمش جلوی

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۳۵
در پاسخ به  نازنين

سلام، افتاب سوختگی هست گیاه رو در نور مستقیم قرار ندید حتما نور رو فیلتر کنید، ابیاری رو هر زمان خاک کامل خشک شد انجام بدید. کود اهن برای کاکتوسها مناسب نیست بهتر هست دیگه استفاده نکنید ،برای تقویت میتونید از کود npk12, 12,36 یا۳،۱۱،۳۸ استفاده کنید.

صلاح الدین
صلاح الدین
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۷

سلام خدمت مدیر سایت و کاربرای عزیز من چهار نوع کاکتوس دارم چهارساله دارمشون و دچار بیماری شدن و از درمان اوناهم دستم بسته س چون اطلاعاتم محدوده … از مدیر محترم سایت خواهش میکنم ک بنده رو راهنماییی کنن من وابسته گی زیادی به این گیاهان دارم لطفا ب این شماره بنده در تلگرام پیام بدید
۰۹۹۱٫۵۵۸٫۱۷۰۸ برای رضای خداهم شده لطفا کمکم کنید .
پیام بدید تا عکس کاکتوس هامو بفرستم براتون
منتظرتون هستم

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۷
در پاسخ به  صلاح الدین

سلام، پاسخگویی روی سایت انجام میشه،شرایط نگهداری از گیاهان رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

فاطمه‌
فاطمه‌
۲۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۵

سلام خسته نباشید من یک ساکولنت غوره ای دارم که براش خشک شدن بهم گفتن قارچ گرفته باید چیکار کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۱
در پاسخ به  فاطمه‌

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

رضا
رضا
۲۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۴

سلام و ممنون از سایت خوبتان
اچینو خار سفید من که حدود ۲۴سال دارم یک طرف ساقه از طرف ریشه قهوه ای و به قسمت بالا پیش روی کرده کمکم کنید…
امکان ارسال عکس را در سایت پیدا نکردم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۶
در پاسخ به  رضا

سلام، ممنون از شما،شرایط نگهداری از گیاه روبفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علی
علی
۱۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۰

من ده تا اپونیا دارم تو حیات بعد یه بنده خدایی اپونیا بهم داده اوردم تو حیات بعد فهمیدم اپونیایی که بهم داده قارچ داره قارچش هم شبیه عکس اول هست بالا سایتتون سفید و لکه های گنده باد انداختمش دور ایا میشه این اپونیا که قارچ داشته اوردم تو حیات اون اپونیا سالمی که تو حیاته گرفته باشه ؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۱
در پاسخ به  علی

اگر نزدیک گیاهانتون نبوده مشکلی بوجود نمیاد، برای پیشگیری میتونید یک بار گیاهانتون رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید.

سامان
سامان
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۰۴:۰۴

با عرض سلام و خسته نباشید
از اول تابستون برای اینکه بیشتر آفتاب بخوره گذاشتمش پشت بام بخاطر همین خبر ندارم این خوردگی رو کبوتر ها ایجاد کردن یا دلیلش بیماری یا شرایط نامساعدیه که اگر اینطور باشه لطف میکنین اگر راهنماییم کنین
http://uupload.ir/files/h89c_20200704_113156.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۰
در پاسخ به  سامان

سلام، ممنون، بله شبیه ضربه فیزیکی هست،بیماری نیست، میتونید اطراف گیاه یک توری نازک بکشید تا از پرندگان محافظت بشه.

سامان
سامان
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۲
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنونم از توجه و راهنماییتون
سایت و فروشگاه شما در واقع فعالیتتون خیلی برای ما ارزشمنده خسته نباشید.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۷
در پاسخ به  سامان

ممنون از توجه شما دوست گرامی.

سجاد لباف
سجاد لباف
۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۴

سلام وقتتون به خیر
ببخشید من یک برگ کاکتوس اپونتیا رو یک ماه میشه که کاشتم ولی از قسمت تیغ هاش شیره قهوه ای رنگ پایین میاد و از زمانی که کاشتمش حس میکنم ضعیف تر شده
آیا مشکلش قابل درمان هست؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۳
در پاسخ به  سجاد لباف

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتی که شیره خارج میشه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد
محمد
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۲:۳۰

ببخشید من بذر ها چند تا سفید شده ولی ژله ای نشده علتش چیه

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۲
در پاسخ به  محمد

سلام، از بستر وجوانه ها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

seied.saeed
seied.saeed
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۲:۳۸

خیلی ممنون بابت پاسخگویی
میزان اختلاط قارچ کش ایپرودیون+کاربندازیم با سم کنفیدور میفرمایید؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۹
در پاسخ به  seied.saeed

ممنون از شما ،برای چه کاری میخواهید سمها رو باهم ترکیب کنید؟

seied.saeed
seied.saeed
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۶
در پاسخ به  seied.saeed

قارچ کشی و سم پاشی کاکتوس آلوده

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹
در پاسخ به  seied.saeed

فاصله مصرف سموم بین دو هفته تا یک ماه هست سمهارو باهم مخلوط واستفاده نکنید،باعث از بین رفتن گیاهانتون میشه.

seied.saeed
seied.saeed
۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۹

سلا خداقوت یه سوالی برام پیش اومد این قارچه یا یه نوع آفت چون اصلا حالت لزجی زنده بودن نداشت و خشک بود
http://uupload.ir/files/e3tt_9bf1ab2a-cfd1-4683-9007-0ead58ee7689.jpeg
http://uupload.ir/files/1byh_2c68e9a9-e71d-4123-9cbc-0bfd9728b1eb.jpeg
http://uupload.ir/files/d904_0e5d197a-b195-4819-ba37-40b16e20e844.jpeg

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۵
در پاسخ به  seied.saeed

سلام، شپشک سپردار هست وافت،از روی تنه گیاه بوسیله یک قلمو اغشته به الکل حذف کنید وبعد گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید.

seied.saeed
seied.saeed
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۷:۱۰

با سلام و عرض خسته نباشید
میخواستم بدونم این لکه ها روی میرتلو بیماری قارچیه و یا سوختگی شیمیایی
http://uupload.ir/files/kwo_ca4ce805-2904-4d13-9edf-9d64cac3c447.jpeg
http://uupload.ir/files/89_d2e06894-75a5-4c65-aaca-d3ee8fa98db7.jpeg

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴
در پاسخ به  seied.saeed

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،بتازگی کوددهی یا سمپاشی اگر داشتند بفرمایید.

seied.saeed
seied.saeed
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۱
در پاسخ به  seied.saeed

این ۵آستریاس رو پایه میرتلو رو به تازگی خریداری کردی دو هفته فکر کنم از روز اول پایه به این نحو بود و لک پیشروی نداشته از زمانی هم که دسته منه فقط یک مرتبه در شب قارچکشی شدن حالا با تفاسیر به نظرتون قارچه یا سوختگی؟!

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۲
در پاسخ به  seied.saeed

قارچ هستند ولی اگر لکه ها پیشروی نداشته باشند مشکلی بوجود نمیاد، قبلا گیاه قارچ گرفته ودرمان شده وفقط لکه باقی مونده تا زمانی که لکه ها ثابت باشند وپیشروی نداشته باشند مشکلی بوجود نمیاد.

seied.saeed
seied.saeed
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۸
در پاسخ به  seied.saeed

خیلی عذر میخوام سوالام زیاد شد یعنی الان میفرمایید نیازی به جابجا کردن پیوندک روی پایه ی دیگر نیست؟!
بازم بابت پاسخگویی جامع و دقیق اتون متشکرم

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۵
در پاسخ به  seied.saeed

ممنون،اگر لکه ها پیشروی نداشته باشند نیازی نیست.

آریا
آریا
۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰

سلام مجدد
ببخشید من تو پست قبلی گفتم کاکتوسم قارچ زده گفتین با چاقو تمیز اون قسمت جدا کنم.
این کار اجباریه؟ یعنی اگر انجام ندم پیشروی میکنه
ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۵
در پاسخ به  آریا

سلام، اگر پیشروی نداره ولکه ثابت هست مشکلی نیست،ولی اگر پیشروی داره بهتر هست خارج کنید.

زهرا
زهرا
۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۴

http://uupload.ir/files/6as_۲۰۲۰۰۳۲۱_۱۶۱۵۰۹.jpg
سلام. خسته نباشید. کاکتوس من از پایین شروع به زرد شدن کرد و بافت قسمت زرد شل شده و پایین ساقه اش به رنگ قهوه ای کم رنگ شده بود. میخواستم بدونم مشکلش چیه و قابل درمانه؟ با تشکر
آبیاری کاکتوسم هر هفته ی باره. اول نورش کم بود بردم پشت پنجره جنوبی. گلدونشم عوض کردم. ریشه هاش سالم بودن ولی ساقه اش یکم تغییر رنگ داده بود. لطفا راهنمایی کنید. با تشکر فراوان

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۰
در پاسخ به  زهرا

سلام،مامیلاریا الانگاتا هست،قسمت پایین پوسیده میتونید بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمت سالم وسبز گیاه رو کات کنید وروی یک پایه مناسب پیوند بزنید، به این شکل باقی بمونه از بین میره. چون اندازه قسمت سالم خیلی کم هست داخل خاک احتمال کمی وجود داره که ریشه دار بشه به همین علت بهتر هست پیوند بزنید بعد از پیوند ورشد ایدال میتونید مجدد روی خاک انتقال بدید.

آریا
آریا
۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۳

سلام کاکتوسم از قسمت بالاش داره زرد میشه یه دفعه ازتون پرسیدم گفتین قارچ کش مانکوزب روش اسپری کنم ولی همچنان داره خشک شدنش ادامه پیدا میکنه چیکار کنم؟؟؟
ابیاری کم کردم هر ده روز پشت پنجره
http://uupload.ir/files/wqob_20200321_145754.jpg
http://uupload.ir/files/mkih_20200321_145801.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴
در پاسخ به  آریا

سلام، روی کاکتوس اصلا اب نریزید موندن اب بمدت طولانی روی اروئلهای گیاه باعث بیماری قارچی میشه،قسمت رویش از بین رفته وقارچی شده، میتونید بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده تمام اروئلهایی رو که زرد وخشک شدند کات کنید ومحلول قارچ کش روی گیاه اسپری کنید اسپری محلول قارچ کش رو در طول روز انجام بدید تا اب زودتر بخار بشه وروی گیاه نمونه، رطوبت محیط رو هم کاهش بدید،ابیاری رو زمانی که خاک کاملا خشک شد انجام بدید دو بار با فاصله یک هفته سمپاشی با محلول قارچ کش رو تکرار کنید. از قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب.

پارسا
پارسا
۲۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۵:۳۲

سلام
گیاهم چند روزیه که یه سری از قسمتاش کج میشه و از جاییکه به تنه گیاه وصله شل شده
مشکلش از چی میتونه باشه، ابیاریش مرتبه ولی یه مدتیه که نور خوب بهش نمیخوره
ممنون میشم راهنماییم کنید
http://uupload.ir/files/jrgo_img_20200110_152745.jpg
http://uupload.ir/files/gkf0_img_20200110_152739.jpg
http://uupload.ir/files/rdz_img_20200110_152128.jpg
http://uupload.ir/files/dtme_img_20200110_152118.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  پارسا

سلام، گیاهتون بشدت کمبود نور داره وعلفی رشد کرده،ابیاری رو کاهش بدید،اگر نرم شده از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید،قسمتهایی که رشد کردند نوک گیاه قارچی شدن،گیاه رو در محیط پرنور که تهویه مناسبی داره نگهداری کنید.ابیاری رو هر وقت خاکش کامل خشک شد انجام بدید.