علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟

علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

علت ایجاد لکه در بدنه کاکتوس چیست؟ کاکتوس‌ها گیاهانی با دوام بسیار بالا هستند که نیاز به شرایط نگهداری خاصی ندارد. ساکولنتها نسبت به کاکتوس نیاز به مراقبت بیشتر نور خوب، خاک خوب تخلیه شده و رطوبت محیطی مناسب دارد. آفات و بیماری‌های کاکتوس‌ها در گروه گیاهان حداقل هست و معمولاً در مراحل اولیه شیوع معمولاً با برداشتن و حذف قسمت آلوده رفع می‌شود.

 

شایع‌ترین مشکلات کاکتوس ممکن است از آفات مکنده نظیر شپشک آرد آلود و سپردار تا بیماری‌های رایج باکتریایی یا بیماری‌های قارچی باشد. یکی از علائم آشکار به عنوان یک مشکل بسیار رایج برای کاکتوس تغییر رنگ بدنه از سبز به قهوه‌ای رنگ و نرم شدن آن است.

 

با دیدن تغییر رنگ بدنه کاکتوس به قهوه‌ای و نرم شدن بافت آن، این سؤال به ذهنتان می‌رسد که چرا کاکتوس من دچار مشکل شده است؟؟

 

علل احتمالی این بیماری بستر نامناسب، گلدان با زهکشی کم و شرایط نگهداری و محیطی نامطلوب است. کاکتوس‌ها به طور کلی دارای نیازهای رطوبتی کم هستند و به آبیاری متوسط تا کم نیاز دارند این گیاهان در دماهای بالاتر از ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد و در مکان‌های آفتابی با خاک فقیر رشد می‌کنند.

 

گیاهانی که به صورت گلدانی کشت می‌شود نیاز به گلدان‌هایی با حفره‌های زیاد جهت زهکشی و مخلوط خاک سبک و خوب تخلیه شده و مقدار مناسبی زغال چوب برای جلوگیری از قارچ زدگی دارد. مانند هر گیاه دیگری کاکتوس هم می‌تواند بیمار شده یا آسیب ببیند. یک مشکل رایج دیگر در کاکتوس به وجود آمدن لکه‌های نرم در گوشت و بدنه گیاه است این لکه‌ها ممکن است در نقطه‌ای متمرکز شده یا در اطراف پراکنده باشند دلایل ایجاد چنین نقاطی ممکن است به علت بیماری یا آسیب فیزیکی به بدنه یا ساقه کاکتوس باشد.

 

این‌گونه موارد به دلیل ایجاد پوسیدگی یا بیماری قارچی بوجود می آید، به منظور جلوگیری از گسترش به بقیه گیاه و از دست دادن شدید قدرت مقابله باید به سرعت جلوگیری و درمان شود.

 

باکتری‌ها و قارچ‌ها از طریق حفره‌هایی در بدنه گوشتی گیاه نفوذ می‌کند کاکتوس‌هایی که در فضای باز نگهداری می‌شود ممکن است از فعالیت حشرات یا حیوانات و آسیب رساندن اجسام بی جان و همچنین هوای سنگین آسیب دیده و دچار مشکل بشوند محل صدمه دیده مهم نیست اما آسیب‌های اسپور قارچی یا باکتریایی که بعد آن ایجاد می‌شود بسیار مهم است.

 

شرایط گرم و مرطوب تولید اسپور قارچ را سرعت می‌بخشد و تولید باکتری را افزایش می‌دهد کاکتوس‌ها به طور طبیعی توان مقابله با آسیب‌های فیزیکی کوچک را دارند ولی در صورت آسیب دیدگی زیاد و مخصوصاً هنگامی که رطوبت محیطی بالا است بهتر است به محض ایجاد کوچک‌ترین آسیب یا بریدگی روی بدنه محل آسیب دیده را با سم قارچ ضد عفونی کرده و اجازه دهید محل برش کالوز ببندد.

 

 

هنگامی که ارگانیسم طبیعی مقابله در گیاه شما متوقف شود کاکتوس نرم و بیمار را خواهید دید علائمی که برای تماشا می‌بینید شامل لکه‌های کوچک، پوسته‌های رنگی رنگی، مناطق نرم و محصور شده توسط بدنه و نقاط سیاه و یا رنگی بر روی سطح پوست کاکتوس است در این مواقع و در اثر تأخیر در درمان ممکن است شما بعضی از کاکتوس‌ها را از دست بدهید.

 

 

بیماری قارچی ریشه کاکتوس:
مشکلات و بیماری که به ریشه رسیده است تقریباً غیر قابل درمان بوده و گیاه را آهسته از بین می‌برد در حالی که بیماری‌ها و آسیب‌های موضعی در بدنه فوق‌العاده سریع و به راحتی می‌تواند درمان شود. اکثر کاکتوس‌ها به خوبی به جراحی و برداشتن بافت بیمار پاسخ می‌دهد.

 

برای جراحی و حذف قسمت آسیب دیده گیاه از چاقوی استریل تیز استفاده کنید و قسمت آسیب دیده را از بین ببرید. بعد از جراحی اجازه دهید محل برش کالوز ببندد. اگر آسیب به ریشه‌های گیاه رسیده و بافت درونی گیاه و آوند را آلوده کرده باشد احیا گیاه مشکل است در این مواقع بهتر است از قسمت‌های سالم قلمه گرفته گیاه مادری آسیب دیده را دور انداخته و خاک آلوده را از بین ببرید گلدان را خوب ضد عفونی کرده و قلمه‌ها را بعد از غوطه‌ور کردن در محلول سم قارچ در مکانی قرار دهید تا کالوز ببندند و بعد آن را در ماسه و شن کشت کنید این روش انتشار باعث ایجاد یک کاکتوس سالم می‌شود که همانند والدین خود است.

برای مطالعه مقاله کامل جراحی کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.
نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
193 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
karimi.apa
karimi.apa
۲۶ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۷

عرض سلام خسته نباشید
علت اینکه ساقه استرو به این صورت میشه چیست؟ نرمی در ساقه وجود ندارد باتشکر
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۶
در پاسخ به  karimi.apa

سلام، ممنون، بدلیل رطوبت زیاد خاک وتماس طوقه گیاه با خاک مرطوب این مشکل بوجود میاد سعی کنید کنار طوقه قسمتی که با خاک تماس داره ماسه بریزید تا با خاک مرطوب در تماس نباشه وحتما با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید اگرلکه ها پیشروی داشت تاقسمتی که تغییر رنگ داده کات کنید ومجدد ریشه دارکنید.

amin
amin
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۲

سلام خسته نباشید. این دو تا کاکتوس تو خونه تقریبا متروک بوده کسی نبوده ازشون مواظبت کنه الان من صاحبش شدم. میشه لطفا راهنمایی کنید چرا این طوری شدن؟ هم رنگش تغییر کرده هم مثل چیزی که تو عکس میبینید انگار مریضه 🙁
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۳
در پاسخ به  amin

سلام، ممنون، بدلیل شرایط نامناسب نگهداری کمبود نور وبیماری قارچی دارند، با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،عکس سوم بهتر هست تا قسمتی که لکه داره کات کنید مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

Behnam
Behnam
۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۷

خیلی ممنون ازپاسخ هاتون.
چه موقع گلدون کاکتوس و باید عوض کرد من خیلی دقت کردم دیدم هرچی گلدونش کوچکتره بهتره ولی از طرفی میگم شاید رشد کمش بخاطر همین باشه که جاش تنگه
الان به نظرتون این گل نیاز به تعویض گلدون داره؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۲
در پاسخ به  Behnam

ممنون از شما، بله گلدان کاکتوسها هر چقدر کوچکتر باشه رشد بهتری خواهند داشت، کلا رشد کاکتوسها کم هست، زمانی که ریشه از زهکش گلدان بیرون زد وگیاه در حال رشد بود میتونید گلدان رو عوض کنید، یک الی دو سایز بهتر هست گلدان بزرگتر بشه نه زیاد. اگر ریشه از زهکش گلدان بیرون زده میتونید عوض کنید.

Behnam
Behnam
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۶

این طرز کاکتوس صحیح هست منظورم جونه هایی که میزنه و نمیکنی امسال گلم داد خیلی خشگله حیف یک روز بیشتر نیست

116407.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۰
در پاسخ به  Behnam

این کار سلیقه ای هست هم میتونید به همین صورت نگهداری کنید هم تنه جوشها رو جدا کنید، اگر جا دارید ومیخواهید تکثیر کنید میتونید تنه جوشها رو جدا کنید.

Behnam
Behnam
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۱:۲۲

سلام. دوتا سه تا سوال راجب کاکتوس ها داشتم.
اول این تغییر رنگ درمحل برخورد باخاک چیه آیا پوسیدگی گیاه یا طبیعیه؟
من جوانه های. تازه ای که میزنه رو همه رو میکنم که گیاه اصلی قوی تر بشه اولی اینکه این کار درسته؟ دوم چرا پس تا وقتی جونه هارو نمیکنی هی زیاد میشن ولی وقتی میکنی گیاه اصلی رشد قابل تو جهی نمیکنه.

IMG_20210527_071819.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۹
در پاسخ به  Behnam

سلام، این تغییر رنگ طبیعی هست ودر اثر کهولت ساقه گیاه بوجود میاد میتونید گیاه رو مقداری عمیق تر بکارید تا اون قسمت داخل خاک بمونه، جوانه ها کمبود نور دارند، جوانه ها جدابشند نیروی گیاه صرف رشد خود گیاه میشه اگر میخواهید گیاه اصلی رشد کنه جوانه ها رو باید زودتر جداکنید ونگذارید بزرگتر بشند. میتونید برای تقویت ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید.

حسین
حسین
۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۴۷

رو به رو ی پنجره نگه می دارم
دما ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد
نور غیر مستقیم
هر سه چهار روز یکبار
بعد چرا زرد میشن ؟

IMG_۲۰۲۱۰۵۲۴_۱۷۴۲۰۰.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴
در پاسخ به  حسین

لکه های روی اچینو پسیس عکس پایینی رسوبات اب هست، عکس دوم بیماری قارچی هست ،عکس اول بیماری باکتریایی که متاسفانه درمان نداره، ابن نوع بیماری در رشد گیاه تاثیری نداره ولی ظاهر گیاه رو زشت میکنه میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ویا به همین صورت نگهداری کنید این نوع بیماری در اثر رطوبت زیاد محیط ودمای پایین بوجود میاد. برای بیماری قارچی بهتر هست تمام قسمتهای الوده رو جراحی وخارج کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید.

الن
الن
۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۶:۱۱

سلام این لکه ها چین چنتا افتاده رو کاکتوسم امروز جداشون کردم با یه چیز تیزطدیگه چیکار باید بکنم

IMG_20210524_003356_934.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۲
در پاسخ به  الن

سلام، بیماری قارچی هست، تمام لکه ها رو میتونید بصورت جراحی خارج کنید وبا محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید و رطوبت محیط رو کم کنید.

میم
میم
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۴

سلام مجدد
در مورد این ساکولنت هم سوال داشتم اینکه چرا رشدش به این صورت شده و افتاده شده و رنگش هم دیگه قرمز نمیشه و فقط سبز شده؟
شرایط نگهداری هم باز نور فیلتر شده پنجره جنوب غربی و آبدهی هم ۱۰ روز یکبار هست.بعد از این عکس خاک و گلدونش رو عوض کردم و به گلدون بزرگتری انتقال دادمش.به نظرتون با تعویض خاک بهتر میشه رشدش؟
در مورد کاکتوسی که پشتش هست هم لطفا نظرتون رو بگین.اینکه محل نگهداریش با همون شرایط بالا خوبه به نظرتون؟

20210523_175507.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۲
در پاسخ به  میم

سلام، گیاهتون کراسولا کمپ فایر هست این نوع گیاه به نور مستقیم نیاز داره تا برگهاش قرمز بشند کمبود نور داره ورشد علفی کرده بمرور زمان به محیط پر نور انتقال بدید نور کافی دریافت کنه بهبود پیدا میکنه پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید گیاه پشتی گاستاریا هست رشدش خوبه مشکلی نداره، فقط تهویه محیط رو بالاببرید تا سایر گیاهانتون به شپشک اردالود مبتلا نشند همه ی گیاهانتون رو هم از نظر وجود همین افت بررسی کنید.

میم
میم
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۰۷

سلام. وقتتون بخیر
کاکتوس من که عکسش رو براتون فرستادم قسمت بالاشون لکه های سفید ایجاد شده. خواستم بپرسم علتشون چیه؟ محل نگهداریشون هم ظاهرا نور کافی داره و پنجره جنوبی هست و نور هم با پرده فیلتر شده. آبیاری هم تقریبا هر ۱۰ روز تا دو هفته انجام میشه براش. شرایط نگهداری این نوع کاکتوس رو هم بگین بهم ممنون میشم.

20210523_175904.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۸
در پاسخ به  میم

سلام، اچینو سرئوس هست، از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتهویه محیط رو بالاببرید شپشک ارد الود هست با کمک پنس یا هر وسیله نوک نیز که بتونید سفیدکها رو از لای تیغها خارج کنید وبعد از حذف فیزیکی کامل گیاه رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید، دو بار با فاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید وگیاه رو هر روز بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

محمد
محمد
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۴

سلام، وقت بخیر

من دوتا کاکتوس دارم که البته کلا چهارتا هستن که کنار هم قرار گرفتن که دوتای اونا وضعیت ظاهریشون منو نگران کرده، اینارو داخل اتاق پشت پنجره ای که روبه قبله هست نگه داری میشن یعنی زمستونا روشون نور می تابه و تابستونا نور غیر مستقیم داریم، معمولا هر هفته یا ۱۰ روز یکبار آبیاری می کنم خاکشونم از اون خاک های آماده مناسب کاکتوس هست گرفتم حدود ۲٫۵ سالی هست خاک هاشونو عوض نکردم، زهکشی هم دارن پایین گلدانها سوراخه و آب اضافی خارج میشه

چندتا عکس از زوایای مختلف گرفتم کاکتوس اولی روش لکه های زرد رنگ افتاده بعلاوه اینکه یه خورده حالت چروکدگی داره خارهای پایین هم رنگش سیاه شده و قسمت پایین هم تغییر رنگ پیدا کرده درضمن گیاه به مرور کج شده که اوایل اینجوری نبود، شوره های سفید رنگ فکر کنم لکه های آب هست ولی بازم می سپرم به تشخیص شما شاید دلیل بیماری باشه
comment image
comment image
comment image

کاکتوس دومی هم قسمت های پاینش تغییر رنگ داشته، و یه خورده به نظرم به حالت کشیده رشد کرده با اینکه از اول جلوی نور بودن
comment image
comment image

خیلی متشکر می شم بگید چیکارشون کنم و در صورت که صلاح بدونید از دارو خاصی استفاده کنم لطفا اسم و دوز مصرفی و دوره مصرف رو هم بفرمایید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۴۲
در پاسخ به  محمد

سلام، عکس اول فروکاکتوس گلاسنس هست کمبود نور داره،لکه زرد افتاب سوختگی هست که قبلا براش پیش اومده لکه پایینی رو بررسی کنید اگر اون قسمت نرم هست حتما ریشه های گیاه رو بررسی کنید اگر سفت هست در اثر کهولت سن بوجود اومده که طبیعی هست، عکس دوم ژیمنو پفلانزی هست که به اشتباه در ایران به اسم ژیمنو بروچی معروف شده، کمبود نور داره، میتونید خاکشون رو تعویض کنید واز خاک جدیدی استفاده کنید برای تقویت از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید استفاده از کودهایی که ازت زیادی دارند هم باعث رشد علفی وباریک شدن در کاکتوسها میشه، کج شدن گیاه بدلیل نور هست که بهترهست هر هفته گلدان رو ۹۰ درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه تا گیاه به طرف نور کج نشه.

محمد
محمد
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۲
در پاسخ به  کارشناس 2

پس اینها دچار بیماری و آفت نشدن، سالمن درسته؟ ببخشید من یه خورده به تناقض خوردم تو اولین عکس مربوط به فروکاکتوس گلاسنس دقت کنید روی آرئول ها به گفته خودتون آفتاب سوختگی های ریزی هم جدیدا بوجود اومدن و از طرفی هم فرمودید هر دو گیاه هم کمبود نور دارن البته در توضیحات هم عرض کردم که اینها پشت پنجره هستند و تقریبا هر چهار پنج روز هم می چرخونمشون آیا منظور شما اینکه این نور واسشون کافی نیست؟ پس کجا بزارم که هم آفتاب سوخته نشن هم نورشونو بگیرن موقعیت مکانی منزل جوریه که هر کجا قرار بدم قطعا نور از این کمتر می گیرن
درمورد فروکاکتوس گلاسنس دلیل پژمرده شدنش چیه؟ اون قسمت های زرد رو صلاح می دونید برش بدم یا اینجوری بمونه؟
در مورد خاک بهتره چه خاکی با چه نسبتی استفاده کنم؟ همزمان با تعویض خاک، کود هم چه نوع کودی توصیه دارید با چه میزان و بازه ی زمانی کود دهی انجام بدم بهتره البته می ترسم بیماری داشته باشن کود هم استفاده کنم گیاه بیشتر دچار مشکل بشه به همین خاطر هم از موقعی که دارمشون کود ندادم
و در آخر پیشنهاد می کنید به طور دوره های منظم از قارچ کش ها هم برای خاک هم برای خود گیاه استفاده کنم؟

ببخشید که سوالاتم زیاده اگه لطف کنید اطلاعات با جزئیات بیان کنید ممنونتون می شم اینو به حساب کمبود اطلاعات بنده قرار بدید و خوشحالم از اینکه کارشناسانی مجربی مثل شماها رو داریم تا حداقل دانشی کسب کرده باشیم، بی نظیرید دمتون گرم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳
در پاسخ به  محمد

کمبود نور یعنی میزان ساعت دریافت نور کم هست ممکن هست گیاه کنار پنجره جنوبی باشه واز نظر نگهدارند، نور خوبی داشته باشه ولی ساعات دریافت نور کم باشه کاکتوسها برای اینکه رشد ایدالی داشته باشند باید در زمان رشد حدود ۶الی ۸ ساعت نور کافی دریافت کنند برای اینکه افتاب سوخته نشند میتونید نور رو فیلتر کنید با یک پرده توری ویا حریری میتونید این کار رو انجام بدید که مابین گیاه ونور پرده بکشید، قسمتهایی رو که تغییر رنگ دادند بررسی کنید اگر نرم هستند میتونید کات کنید ومجدد ریشه دارکنید اگر سفت هستند مشکلی نیست در اثر کهولت سن گیاه هست که در نظر قبلی هم توضیح دادم براتون، در مورد خاک بهتر هست از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه های باشه براشون استفاده کنید، برای ترکیب این نوع خاک مقاله بهترین ترکیب خاک برای کاکتوسها چیست؟ رو مطالعه بفرمایید، بعد از تعویض خاک تا یک ماه بهتر هست کوددهی نکنید تا ریشه ها قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم کنند بعد از یک ماه میتونید با کودهای مخصوص کاکتوسها مثل ۳،۱۱،۳۸ npkبرای تقویتشون ماهی یک بار به اندازه ی یک گرم در یک لیتر اب استفاده کنید. برای پیشگیری از ابتلا به قارچ هر سه ماه یا شش ماه یک بار میتونید گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید،ممنون از توجه شما.

پانیذ
پانیذ
۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۲

این هم خیلی وقت هستش که این شکلی هست

IMG-20210512-WA0001.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۸
در پاسخ به  پانیذ

رطوبت زیاد باعث این مشکل شده، برای این لکه ها کاری نمیشه انجام داد جراحی هم بکنید جاش باقی خواهد ماند، بمرور زمان گیاه بزرگ بشه لکه ها پایین میمونند سعی کنید روی گیاه اب بمدت طولانی نَمونه.

پانیذ
پانیذ
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۴
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی خیلی ممنونم ازتون بابت پاسخگویی بسیار سریع و وقتی که میذارید❤

پانیذ
پانیذ
۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۱

سلام وقتتون بخیر این کاکتوس همیشه بیرون بودن زیر بارون و نور غیر مستقیم خیلی وقت هست این شکلی شده راهی داره خوب شه؟

IMG-20210512-WA0000.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۵
در پاسخ به  پانیذ

سلام، قسمت پایینی گیاه در حال پوسیده شدن هست میتونید از قسمتی که سالم هست بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید ومجدد ریشه دار کنید.

مریم
مریم
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۷

سلام وقت بخیر من یه کاکتوس دارم که خیلی وقته ازش نگه داری میکنم همیشه روی پنجره هست و جاش رو اصلا تغییر ندادم تقریبا هم دمای اتاق همیشه ثابته و از نور پشت پنجره هم تغذیه میشه هفته ای یک بار یا دو هفته در میان بهش آب میدم اما الان قسمت بالای کاکتوسم لکه های قهوه ای زده و دور اون لکه ها هم رنگ سبزش رو از دست داده چیکار کنم که خوب بشه ممنون میشم راهنماییم کنید

IMG_۲۰۲۱۰۵۱۰_۱۰۱۲۳۴.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۵
در پاسخ به  مریم

سلام، گیاهتون مامیلاریا گراسیلیس هست، بشدت کمبود نور داره قهوه ای شدن نوک ساقه ها هم بدلیل کمبود نور هست، بمرور زمان به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید.

مریم
مریم
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۵
در پاسخ به  کارشناس 2

خیلی ممنون از راهنمایی شما خدا خیرتون بده

سینا باقری
سینا باقری
۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۸

سلام وقت بخیر
من رو کاکتوسم این لکه افتاده چیکارش کنم؟
بعدا چرا این انگار چروک چروکی‌ شده ؟
دم پنجره میزارمشون
هفته ای یبار اب میدم comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۱
در پاسخ به  سینا باقری

سلام، لکه رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید و گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید گیاهتون کمبود نور داره ،چروک شدنش در اثر کم ابی ویا پوسیدگی ریشه ها میتونه بوجود اومده باشه، اگر خاکش خشک هست کامل ابیاری کنید اگر بعد از چند روز قسمتهای چروک شده برطرف نشد ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

سینا باقری
سینا باقری
۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۴
در پاسخ به  کارشناس 2

از قارچ کش مانکوزب یا کاربندازیم استفاده کنم ؟
کدوم برا این کار بهتره

سینا باقری
سینا باقری
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۰
در پاسخ به  کارشناس 3

حالا من قارچ کش گرفتم و میخام بزنم به کاکتوسم
روش زده ۲گرم در یک لیتر اب
بعدا چقدر رو باید ابیاری کنم
چقدر بزنم به بدنه اشcomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۸
در پاسخ به  سینا باقری

این قارچ کش اسم نداره؟ یک گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید. دو گرم زیاد میشه.

سینا باقری
سینا باقری
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 2

اوکی
فقط از یک لیتر چقدرش رو ابیاری کنم
یعنی بریزم ت گلدون ؟
همش رو بریزم ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۴
در پاسخ به  سینا باقری

اگر فقط برای همین گیاه میخواهید استفاده کنید مقدار رو نصف کنید ویا اگر گیاه دیگری دارید مابقی محلول قارچ کش رو داخل خاکشون بریزید، به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری ازمحلول از زهکش گلدان خارج بشه روی قسمت جراحی شده هم اسپری کنید.

سینا باقری
سینا باقری
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۵
در پاسخ به  کارشناس 2

کسی دادم گرفته برام
اونم نمیدونه اسمش رو
حالا همین کاری که گفتین انجام میدم
فقط وقتی درست کردم
چقدر ا همون یه لیتر محلول رو ابیاری کنم ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۳
در پاسخ به  سینا باقری

به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری از محلول از زهکش گلدان خارج بشه تا مطمعن بشید که تمام قسمتهای ریشه به محلول اغشته شده.

سینا باقری
سینا باقری
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۱
در پاسخ به  کارشناس 1

من این کارو کردم
جایی که بریدم با چاقو رنگش قرمز شده
این طبیعیه ؟comment image
الان بعد اینکه قارچکش هم ابیاریشون کردم شرایط نگه داریشون چجوره؟
نور مستقیم بخوره بهشون یا ن
اب بدم
کمکم کنید لطفا

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۰
در پاسخ به  سینا باقری

بله طبیعی هست اون قسمت بمرور زمان پینه میبنده، با محلول قارچ کش باید ابیاری کنید، در همون محل قبلی نگهداری کنید ونور رو فیلتر کنید،خاکش هر زمان کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

سینا باقری
سینا باقری
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۱۴
در پاسخ به  کارشناس 1

باز دوباره باید محلول قارچ‌ کش بزنم پس ؟
اگه این طور
چند بار دیگه میخاد ؟
جای قبلی شون دم پنجره بود
الان شما میگید جابجا کنم
اب هم همون همفته یبار بدم ؟
یا برا این دوتا که قارچ کش زدمه اضافه تر باید بدم ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۴
در پاسخ به  سینا باقری

اگر یک بار با محلول قارچ کش ابیاری کردید نیازی نیست یک هفته بعد مجددمیتونید ابیاری با محلول قارچ کش رو تکرار کنید، در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

سینا باقری
سینا باقری
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۷
در پاسخ به  کارشناس 2

من اینا کاکتوس های من هستن
من به اینا هفته ای یبار اب میدم
روز پنجشنبه
امروز چک کردم خشکی خاکشون رو دیدم خشکه
اینا نیازه باز اب بدم دوباره یا نیاز نی؟
دوبار بکنم اب دهی رو یا نمیخاد ؟
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴
در پاسخ به  سینا باقری

سلام، خاک کاکتوسهاتون مناسب نیست خاک کاکتوسها باید ماسه ای ومتخلخل باشه خاکشون رسی هست وبه همین دلیل سطح خاک زود خشک میشه وقسمتهای زیرین خاک رطوبت دارند با این خاک بمرور زمان ریشه گیاهانتون پوسیده میشه، بهتر هست خاکشون رو تعویض کنید واز خاک متخلخل و ماسه ای براشون استفاده کنید، پرسیکا نیاز به اب زیادی داره بدلیل کمبود اب چروک شده خاکش همیشه باید مرطوب باشه. برای سایر کاکتوسهاتون ابیاری رو زمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید.

سینا باقری
سینا باقری
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۰۶
در پاسخ به  کارشناس 2

الان خب من تازه خاکشون رو عوض کردمه
ا گل فروشی ها هم خریدم و این خاک رو دادن
حتما باید خاک عوض شه ؟
خب اگه بخوام خاک رو عوض کنم هنو زمان هست برای تعویض خاک ؟
یعنی اگه خاکش ت وسط هفته باز چک کردم خشک بود اب بدم باز ،

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۹
در پاسخ به  سینا باقری

اگر تازه خاکشون رو عوض کردید نیازی نیست، اگر خاکشون متخلخل باشه مشکلی بوجود نمیاد، خاک رو تست کنید اگر تا عمق گلدان خاک خشک بود ابیاری رو انجام بدید.

سینا باقری
سینا باقری
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 2

اوکی مرسی فقط
من الان اگه بخوام اب بدم
برا پنج شنبه هم میخاد یا ن ‍‍؟
زمان بندیشون نمیریزه بهم این طوری؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۷
در پاسخ به  سینا باقری

خواهش میکنم، برای ابیاری گیاهان نباید زمانبدی باشه چون دما در روزهای مختلف فرق میکنه، هر بار برای ابیاری خاک رو بررسی کنید زمانی که خاک کامل خشک بودابیاری کنید الان ابیاری کنید صدر صد تا پنجشنبه خاک رطوبت خواهد داشت هوا زیاد گرم نشده که زود خاکشون خشک بشه.

زهرا
زهرا
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۵

سلام کاکتوس من تیغ های تاجش سیاه شده بود از خاک در آوردم ریشه خوب بود ولی بدنه سفید شده چکار کنم تا حالش خوب بشه

16196018048571573321847126557908.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۱
در پاسخ به  زهرا

سلام، از تاج گیاه هم عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،در ظاهر که سالم هست، قسمتهای سفید رسوبات اب هست، روی گیاه اب نریزید.

زهرا
زهرا
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 2

رنگ تیغ های بالا سیاه و تیره شده ولی قبلا با هم یک رنگ بودند?

16196082734026154876829971952189.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۱
در پاسخ به  زهرا

گیاهتون سالم هست تیغهایی که جدید رشد میکنند رنگ تیره ای دارند بمرور زمان با کهولت سن رنگ تیغها سفید میشه. میتونید مجدد بکارید سالم ودر حال رشد هست.

زهرا
زهرا
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۳
در پاسخ به  کارشناس 2

واقعا خوشحال شدم خدا رو شکر. ممنونم از راهنماییتون.??

Mahdi
Mahdi
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۰:۳۹

سلام وقت بخیر این لکه های سفید روی ساقه کاکتوسم چی هستن و برای از بین بردنشون باید چکار کنم؟؟

1619554106425817878281042496506.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۹
در پاسخ به  Mahdi

سلام، بیماری ویروسی هست ومتاسفانه درمانی نداره این بیماری در رشد گیاه تاتیری نداره فقط ظاهر گیاه رو زشت میکنه گیاهتون کمبود نور هم داره وریشه های گیاه مشکل داره بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

پریا
پریا
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۳:۲۶

سلام خسته نباشید کاکتوس من لکه های مشکی روش دراومده و داره بیشتر میشه نمیدونم از چیه میشه راهنماییم کنید چند مدت بود فکر میکردم تنه اش نرم شده رفتم یه نفرو که مثلا متخصص کاکتوس بود آوردم انقدر آب داد دوروز بعد اینوری شد کاکتوس نازنینم و اینکه نورمون غیر مستقیم میزنه بهش

1717A0E6-F11B-4447-9484-8F22DDB5FEA6.jpeg
کارشناس 2
کارشناس 2
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۵
در پاسخ به  پریا

سلام، ممنون، بیماری قارچی هست ومتاسفانه دیر اقدام کردید وهمه ی قسمتهای گیاه الوده شده. از قسمتهای سالم گیاه میتونید قلمه بگیرید وگیاه الوده رو دور بندازید، لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید حتما تیز وضدعفونی شده باشند واز خاک جدیدی که ضدعفونی وخشک شده باشه استفاده کنید واولین ابیاری رو هم با محلول قارچ کش انجام بدید.

Kosar
Kosar
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۲

سلام چندتا از کاکتوس های من در شرایط محیطی متفاوت(پشت پنجره شمالی و چند کاکتوس در حیاط با آفتاب نیمروز) دچار این نوع لکه ها شدند.علت چیست؟

20210420_173041.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۷
در پاسخ به  Kosar

سلام، بیماری قارچی وافتاب سوختگی دارند رطوبت محیط رو کاهش بدید وروی گیاهان اب نریزید، نور رو حتما فیلتر کنید وگیاهان رو با محلول قارچ کش که حاوی مس باشه گیاهان روسمپاشی وابیاری کنید از قارچ کش اکسی کلرومس ویا مانکوزب میتونید استفاده کنید.

Kosar
Kosar
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۶
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنونم
هر سه گلدون رو به تازگی تعویض کردم و از قبل خاک رو با قارچکش سیستمیک مخلوط کردم
آیا باز هم نیاز به قارچکشی داره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۴
در پاسخ به  Kosar

ممنون از شما،رطوبت محیط رو کم کنید، یک بارگیاهان رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید بهتر هست.

جواد
جواد
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۲:۳۴

سلام کاکتوس من لکه های قهوه ای روش بوجود اومده لطفا راهنمایی کنید.

E8D2C024-4999-407A-A0BD-4A98B7F97DE9.jpeg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۶
در پاسخ به  جواد

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ لکه ها چه زمانی بوجود اومدند؟ بررسی کنید ببیند لکه ها ابکی هستند ویا خشکن واز روی گیاه جدا میشند یا نه؟

ایلیا
ایلیا
۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۳

سلام .خسته نباشید .کاکتوس من کنار پنجره جنوبی در آشپزخانه قرار داره .هفته ای یکبار آبیاری و ماهی یکبار کوددهی میشود .خواهش میکنم در مورد مشکل ایجاد شده راهنمایی بفرمایید .متشکرم .

comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۰
در پاسخ به  ایلیا

سلام، ممنون، اشپزخانه محیط مناسبی برای نگهداری کاکتوسها نیست گازهای متساعد شده از پخت وپز غذا باعث بیماری در این گیاهان میشه حتما تهویه محیط رو بالا ببرید، وروی کاکتوسها اب نریزید ماندن اب بمدت طولانی روی گیاه باعث بیماری قارچی شده،گیاهان رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید درطول روز سمپاشی رو انجام بدید که اب روی کاکتوسها نمونه وزود بخار بشه. اگر محیط پرنور دیگری غیر از اشپزخانه دارید به اون قسمت انتقال بدید کمبود نور هم داره عکس سومی، قسمتهایی که تغییر رنگ دادند بهبود پیدا نمیکنند ولی بیماری متوقف میشه و بعد از شروع به رشد قسمتهای جدید سالم خواهند بود.

ایلیا
ایلیا
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۱

سلام .خسته نباشید .کاکتوس من کنار پنجره جنوبی در آشپزخانه قرار داره .هفته ای یکبار آبیاری و ماهی یکبار کوددهی میشود .خواهش میکنم در مورد مشکل ایجاد شده راهنمایی بفرمایید .متشکرم .

https://drive.google.com/file/d/1TnSzR0la2C9fJhTrZfZ6RqBmuwojsqZx/view?usp=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1mNX5xO_Qzon1lUBNdVeQdtU4z7fpKjZD/view?usp=drivesdk

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۳
در پاسخ به  ایلیا

سلام، لینکها رو با یو اپلود بفرستید بیزحمت، لینکهایی که فرستادید مشکل دارند وباز نمیشن.

ساناز
ساناز
۲۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۹

سلام ببخشید روی بدنه کاکتوس من ۲ تا لکه صورتی رنگ ایجاد شده دلیل این مورد چی میتونه باشه ؟ ایا لازمه کاری انجام بدم ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۴
در پاسخ به  ساناز

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

جاوید
جاوید
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۵

سلام من یه کاکتوس ۴ تایی دارم یکیش پوسیده مابقی لکه زرد گرفته لطفا یه شماره بدین که عکسارو بفرستم
خیلی واسم مهمن این کاکتوسا

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۵
در پاسخ به  جاوید

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهتون بفرستید، تا بهتر راهنماییتون کنیم، عکسها رو همینجا هم میتونید بفرستید. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علی
علی
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۰۷:۴۷

سلام من دو تا عدد کاکتوس دارم که توی یک گلدون هستند یکی از اون ها متورم و چروک شده و دیگری از پایین قهوه ای شده نورشون کم بود جلوی نور خورشید قرارشون دادم و توی یک مقاله درباره اب دادن به کاکتوس ها خوندم فهمیدم زیاد اب میدادم و کمترش کردم ولی هنوز حال کاکتوس ها فرقی نکرده میشه راهنمایی کنین

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۷
در پاسخ به  علی

سلام، شرایط نگهداری از گیاهان رو بفرمایید وعکس واضح از هردو گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهیا معتمد
مهیا معتمد
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۷

سلام وقت بخیر یه مدت هست که روی کاکتوس لکه های سیاه رنگ میبینم علت چی هست و اگه نیاز به قارچ کش یا چیزی نظیر این داره لطفا بهم معرفی کنید همچنین یه قسمت هایی شبیه جای خراش روی بدنه کاکتوس هست اینها مشکلی برای کاکتوس ایجاد نمیکنند؟comment imagecomment imagecomment imagecomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۵
در پاسخ به  مهیا معتمد

سلام، عکس اول خراشها در اثر تیغهای خود گیاه بوجود اومده که در اثر سایش باعث زخمی شدن گیاه کناری شده،لکه های پایینی وچوبی مانند در اثر کهولت سن گیاه وتماس تنه با خاک مرطوب بوجود اومده، عکس دوم لکه های تیره وابکی بیماری قارچی هستند، میتونید بوسیله جراحی باچاقوی تیز وضدعفونی شده لکه ها رو خارج کنید وبروی قسمتهای جراحی شده محلول قارچ کش اسپری کنید از محلول قارچ کش داخل خاک بصورت ابیاری هم بریزید.