علت زرد شدن برگ‌های ساکولنت چیست؟

علت زرد شدن برگ‌های ساکولنت چیست؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

علت زرد شدن برگ‌های ساکولنت چیست؟ ساکولنتها گیاهان شاداب با رنگ‌های متنوع و جذاب هستند که می‌شود آنها را به راحتی در گلخانه یا محیط منزل پرورش داد ولی بهترین طیف رنگی را در فضای باز دارند. این گیاهان آب را در برگ و ساقه خود ذخیره می‌کنند و بسته به نوع گیاه می‌توانند در شرایط مختلف دمایی پرورش یافته، زندگی کنند. ساکولنتها معمولاً نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارند و در یک خاک خوب تخلیه شده، محیطی با تهویه بالا و آبیاری مناسب با نیاز گیاه، به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

 

طیف وسیعی از گیاهان این خانواده دارای برگ‌های به رنگ سبز هستند اما در برخی از آنها گاهی اوقات رنگ‌های دیگر با سبز ترکیب می‌شود که جلوه زیبا و بدیعی ایجاد می‌کند. زرد شدن برگ‌ها در این گیاه نشانه آن است که نیازهای رشدی به خوبی تأمین نشده است. اولین و اصلی‌ترین عامل زرد شدن برگ‌های این گیاه آبیاری بیش از حد است گفته شد که ساکولنت آب را در اندام هوایی خود ذخیره می‌کند آبیاری مداوم و خیسی دائمی خاک باعث تغییر رنگ برگ‌ها شده و در صورت استمرار شرایط گیاه از بین می‌رود.

 

اگر متوجه شدید برگ‌های گیاهتان شروع به زرد شدن می‌کند وقت آن رسیده تا سریعاً مشکل را برای جلوگیری از آسیب جدی گیاه حل کنید.
در اولین اقدام خاک را بررسی کنید. شایع‌ترین علت زردی گیاهان گلدانی آبیاری زیاد است. خاک دائم مرطوب ریشه‌های گیاه را می‌پوساند و از توانایی آن در جذب آب و مواد مغذی از خاک جلوگیری می‌کند. عدم جذب آب و مواد مغذی تولید انرژی در برگ‌های گیاه و دیگر قسمت‌های اندام هوایی را مختل کرده و عمل فتوسنتز را متوقف می‌کند. گیاه به علت ضعف و عدم جذب مواد مغذی نمی‌تواند رنگ‌دانه تولید کند و رنگ سبز برگ‌ها به زرد تغییر می‌کند. در صورت عدم درمان رطوبت زیاد خاک و محیط می‌تواند سبب ریزش برگ‌ها، نرم شدن ساقه، پوسیدگی ریشه و نابودی کامل گیاه بشود.

 

خاک را با نوک انگشت خود بررسی کنید و اگر احساس می‌کنید مرطوب است، آب بیش از حد می‌تواند علت احتمالی خرابی گیاه باشد. اگر ساکولنت شما تنها چند برگ زرد داشته باشد می‌توانید با جدا کردن برگ‌های زرد، بالا بردن تهویه و اجازه دادن به خاک تا خشک شود از وقوع حوادث حادتر جلوگیری کنید. بین هر آبیاری اجازه دهید سطح خاک تا عمق ۵ سانتیمتری خشک شود پس از آن اقدام به آبیاری کنید.

 

پوسیدگی ریشه:
هنگامی که یک ساکولنت شروع به زرد شدن برگ‌ها و ریزش آنها در حجم وسیع می‌کند ضرورت دارد که گیاه را از گلدان در آورده و خاک اطراف ریشه را کامل کنار بزنید ریشه‌ها را بررسی کرده و قسمت‌های آسیب دیده و پوسیده را جدا کنید بعد از کات کردن برگ‌ها و ریشه‌های بیمار گیاه را در یک مخلوط سبک با تخلیه بالا کشت کنید از گلدان‌های سفالی با حفره‌های انتهایی زیاد برای کاشت ساکولنت استفاده کنید.

 

هنگام آبیاری گیاهی که گلدان و خاک آن را تعویض کرده‌اید اطمینان حاصل کنید که تمام ذرات تشکیل دهنده خاک خیس شده باشد.

 

آفتاب سوختگی:
اگر بعد از تخلیه خاک و تنظیم آبیاری باز هم شاهد زرد شدن برگ‌های گیاه خود بودید مشکل از شرایط روشنایی و نور است. بیشتر گیاهان مخصوصاً انواع کاکتوس‌ها می‌توانند مقدار زیادی نور را دریافت کنند و قرار گرفتن در نور کامل روز ممکن است برایشان مشکلی ایجاد نکند اما یک ساکولنت سبز هنگامی که در شرایط با نور زیاد، کامل و مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد مخصوصاً در تابستان شروع به سفید شدن برگ‌ها و ساقه می‌کند و این یک واکنش کاملاً طبیعی است. ساقه و برگ‌های ساکولنت دارای بافت ظریفی است و تحمل نور زیاد و مستقیم را برای مدت طولانی ندارد اگر برای مدت طولانی در مکان با نور زیاد و مستقیم بماند آفتاب سوخته شده و برگ‌ها از سبز به سفید تغییر رنگ می‌دهد. کات کردن قسمت‌های آسیب دیده و انتقال گیاه به مکان با نور فیلتر شده می‌تواند تا حدودی مشکل را برطرف کند.

 

حمله آفات و حشرات:
ساکولنتها هنگامی که مورد حمله آفات و حشرات مخصوصاً شپشک آرد آلود و کنه قرمز قرار می‌گیرند برگ‌های سبز و شاداب خود را از دست می‌دهند در این زمان و بر اثر کاهش شیره گیاهی رنگ برگ‌ها از سبز به زرد تغییر می‌کند. استفاده از حشره کش و از بین بردن آفات می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
53 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
فالیز
فالیز
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۵

سلام اینم لینک عکس هام تو کامنت قبلی یادم رفت کپی کنم
comment image

comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۳
در پاسخ به  فالیز

سلام، خشک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست میتونید بعد از خشک شدن کامل جدا کنید، عکس اول روی ساقه بیماری قارچی هست میتونید از قسمتی که سالم هست قلمه بگیرید وقسمتی ازساقه که لکه داره کات کنید قسمت پایینی مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه،بعد از شروع به رشد با کودهای مخصوص کاکتوسها گیاهانتون رو تقویت کنید. گیاهانتون سرحال ودر حال رشد هستند ونور کافی دریافت میکنند.

فالیز
فالیز
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۳

یعنی باید دقیقا اون قسمتی که قارچ داره رو کات کنم و قسمت بالاش رو بکارم تو خاک جدید تا رشد کنه؟ و قسمت پایینشم که بزارم بمونه تو همون حالت کات شده تا رشد کنه؟! خشک نشه وقتی کاتش میکنم؟!

کارشناس 2
۲۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۷
در پاسخ به  فالیز

بله،بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده این کار رو انجام بدید تا مشکلی بوجودنیاد. قسمت بالای رو هم داخل اب وهم داخل خاک سبک میتونید کشت کنید تا ریشه دار بشه.

فالیز
فالیز
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳

سلام، شبتون بخیر. من شهریور ماه یک پک ۱۲ تایی از ساکولنت ها خریدم. بعضیاش از بین رفتند. چند تاشون هم شپشک آرد آلود زدن که هر سری حذف فیزیکی کردم و الان چند هفته ای هست دیگه شپشک ندارن. یکی دو هفته پیش دیدم این دو تا ساکولنتم که شپشک هم نداشتن قبلا و دو سه تا از اون یکی ها، به این دو تا، سرایت کرده بود رو برداشته بودم ۲ ماه پیش. الان هیچ کدوم از گل هام شپشک ندارن و سالم هستن‌. حالا همونطور که میبینید برگاشون زرد شده و چروک میشه و از بین میره. وقتی دیدم برگاشون این شکلی میشه یک هفته پیش جاشون رو عوض کردم سمت پنجره شرقی خونمون. آب هم براشون وقتی میریزم که خاکشون خشک میشه. زنجان هستم و آب و هوای سردی داره و من میزارم پشت پنجره ای که از بیرون با مشمای ضخیم کیپ شده. اسماشونم نمیدونم. حالا باید چیکار کنم؟

فاطمه
فاطمه
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۴

سلام‌من ساکولنتم از پایین برگاش میریزه و کلا خراب میشه ممنونم اگه راهنمایی کنید
میخواستم عکس بذارم براتون ولی نمیدونم چطوری متاسفانه

کارشناس 2
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۳
در پاسخ به  فاطمه

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مقدم
مقدم
۲۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶

سلام وقت بخیر. من ۲نوع ساکولنت دارم که اسمشونو نمیدونم و تو بالکن گذاشتمشون چون تو خونه نور کافی ندارم. از طرفی بخاطر سرما روی گلدونهارو کامل با پلاستیک پوشوندم. جدیدا یکیشون برگهایی که تازه در میاره کمرنگ شده که احتمالا بخاطر نورِ کمه ولی اون یکی برگهای پایینش تقریبا نازک و پژمرده شده و سفتی خودش رو از دست داده اما برگهای بالاش هنوز سالمه. الان هم خاکشون خیلی خیسه و نمیدونم چیکار کنم تا زودتر خشک بشه. میخواستم بدونم شرایط آبیاری و نورشون باید چجوری باشه تا مثل قبل بشن و این حالت از بین بره؟
comment image
comment image
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۰
در پاسخ به  مقدم

سلام، عکس اول اشک تمساح هست، عکس دوم اچوریا،بله بخاطر کمبود نور برگهای جدید کمرنگ شدند، نرم وچروک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند،صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، در مورد ابیاری بهتر هست صبر کنید خاک کامل خشک بشه بعد ابیاری رو انجام بدید ،چون هوا سرد هست رطوبت خاک زمان میبره تا از بین بره.

N_A
N_A
۱۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۵۴

سلام روزتون بخیر
من این ساکولنت رو هفته پیش خریدم و همون موقع خاک وگلدون رو عوض کردم ریشه هاهم سالم بودن دوروز بعد سم قارچکش ابپاش کردم وپشت پنجره جنوبی گذاشتم هواابری نیمه ابری بوده ونور افتاب نبوده این چندروز ولی محیط روشن بوده آبیاری هم نکردم هنوز ولی سربعضی برگها زردشده علت چی میتونه باشه؟
وگفته میشه ستکولنتها همگی ماله تراس یا حیاط هستن داخل خونه نباید نگهداری شه الان ک سرده هوا برف و بارون میاد هم باید گذاشتشون بیرون و مثلا باپلاستیک روشونو پوشوند؟؟؟
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۶
در پاسخ به  N_A

سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، صبر کنید برگها کامل خشک بشن بعد جدا کنید داخل منزل پشت پنجره جنوبی هم میتونید نگهداری کنید.

غزاله
غزاله
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۲

سلام. روزتون بخیر.
گیاه من که اسمشم نمیدوکم چند وقتی برگهاش شروع به ریزش کردن و امروز متوجه شدم کلا کج شده و حالت افتاده پیدا کرده چند وقتی مجبور شدم جا به جاش کنم و دوباره الان چای قبلیش گذاشتمش.لطفا راهنمایی کنین چیکار کنم؟
comment image

کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۶
در پاسخ به  غزاله

سلام، گیاهتون سدوم هست،کمبود نور وجابجایی های مکرر باعث از بین رفتن گیاه شده میتونید از ساقه های سالم گیاه قلمه بگیرید ومجدد کشت کنید، تمام برگهای چروک وساقه های پوسیده شده رو جدا کنید ودر محیط پرنوری نگهداری کنید.

سارا
سارا
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۹

سلام این ساکولنتم شروع به زرد شدن کرده آبیاریش معمولی بوده خاکش مرطوب نیست ولی برگاش از زیر اول نرم میشه بعد خشک میشه ممنون میشم راهنماییم کنید
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۸
در پاسخ به  سارا

سلام، ریشه های گیاهاتون مشکل داره بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

دیبا دبیر
دیبا دبیر
۱۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۰

سلام مجدد این هم یک گیاه دیگر هست که در این گلدان کاشتم و اسمش رو نمیدونم . تمام برگهای زیریش خشک شد و من جداشون کردم و در تصویر نیست. خواستم بدونم علتش چیه و چطور باید نگهداریش کنم که دیگه نریزه؟
comment image

کارشناس 2
۱۰ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸
در پاسخ به  دیبا دبیر

سلام، گیاهتون اچوریا هست برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند که بهتر هست بعد از اینکه کامل خشک شدند جدا کنید گیاهتون به شته مبتلا شده حتما با محلول حشره کش گیاه رو سمپاشی کنید تا به سایر گیاهانتون سرایت نکنه.

دیبا دبیر
دیبا دبیر
۱۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۸

با عرض سلام و خسته نباشید. این گیاه من هست که در یک گلدان بتنی در کنار چند نوع کاکتوس دیگر کاشتم منتها فکر میکنم ظاهرا مشکل داره و یکم قسمت پایینش نرم شده. ممکنه علت رو بفرمایید و راه حل اصلاحش رو…ممنونم
comment image

کارشناس 2
۱۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۴
در پاسخ به  دیبا دبیر

سلام، ممنون، گیاهتون پیلوس پیلوس هست این گیاه به ابیاری زیاد حساس هست وزهکش خوبی باید داشته باشه وخاکش زیاد مرطوب نباشه برگهای پایینی اگر فقط نرم شدن میتونید بعد از خشک شدن کامل جدا کنید اگر حالت ابکی دارند بهتر هست سریع جدا کنید قسمت بالایی رو هم بررسی کنید اگر سفت بود مشکلی نیست اگر نرم شدند بهتر هست از خاک دربیارید وریشه ها رو ازنطر پوسیدگی بررسی کنید.

فرشته
فرشته
۱۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۲

سلام کاکتوسم هفته ی پیش سالمه سالم بود جاشو عوض کردم گذاشتم جای پر نور ولی نور مستقیم بهش نمیخوره، الان دیدم این شکلی شده، میشه بگید علتش چیه و چیکارش کنم ممنونcomment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  فرشته

سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاهان شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست ،اگر برگها حالت ابکی دارند جدا کنید اگر نه صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، گیاهتون کمبود نور هم داره میتونید بمرور زمان نور رو افزایش بدید.

سید
سید
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۲

سلام ساکولنت من خیلی خوب بود اما الان برگاش پژمرده شدن و هی دارن زرد نیشن … و من نمیدونم چیگار کنم‌میشه کمک کنین تشکر …

کارشناس 2
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۲
در پاسخ به  سید

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

alizadenasibe
alizadenasibe
۲۸ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۹

comment image

comment image

بعد از فرستادن سوالم نحوه آپلود عکس رو متوجه شدم ?

کارشناس 2
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۴
در پاسخ به  alizadenasibe

گیاهتون کراسولا اواتا هست ،متاسفانه گیاه از بین رفته وکاری نمیشه کرد در اثر ابیاری زیاد ریشه ها وساقه پوسیده شده.

alizadenasibe
alizadenasibe
۲۸ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۱

گل من که دقیقا اسمش هم چیه رو نمیدونم حدودا ۱ماه پیش عضو خونه ما شد.توی ۳ روز گذشته تغییر رنگ داد و تقریبا خشک شده
من دلم نمیخواد از بین بره و میخوام بدونم باید چیکار کنم که بتونه دوباره جون بگیره ؟
میشه لطفاااا راهنماییم کنین ?
عکسش رو چطوری میتونم بفرستم ؟

کارشناس 2
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۲
در پاسخ به  alizadenasibe

شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وخاکش بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

ماری
ماری
۱۷ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۳
کارشناس 2
۱۸ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۶
در پاسخ به  ماری

اچوریا هست،کمبود نور داره بمرور زمان به محیط گرنور وفیلتر شده انتقال بدید،برگهای پایینی که حالت ژله ای دارند رو کات کنید وابیاری رو کاهش بدید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

ماری
ماری
۱۷ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰

سلام گل من اسمشو نمیدونم و اینکه از پایین گلهاش داره خراب میشه ساکولنت

کارشناس میهن کاکتوس
۱۷ مهر, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۶
در پاسخ به  ماری

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

بهناز متولی
بهناز متولی
۳۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۷

سلام
اینم یکی دیگه از کاکتوس هام هست. از پایین داره جوونه میزنه و از وسط دو هفته است داره برگاش زرد میشه میفته. کنار پنجره است از صبح تا ظهر آفتاب داره. هفته ای هم دوبار آب میدم. چرا اینجوری شده؟?
http://uupload.ir/files/smrs_20200921_142451.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۳۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰
در پاسخ به  بهناز متولی

سلام، ابیاریتون زیاد هست دلیل زرد شدن برگها همین موضوع هست، ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید.

بهناز متولی
بهناز متولی
۳۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲

سلام این یکی از کاکلتوس های من هست هم از بقل جوونه زده هم داره بالا میره. اشکالی نداره ازش قلمه بگیرم؟
http://uupload.ir/files/ghwk_20200921_142435.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۳۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۸
در پاسخ به  بهناز متولی

سلام، بله میتونید قسمتی رو که زیاد بلند شده کات کنید وچند تکه کرده وقلمه بزنید از طریق برگ هم میتونید قلمه بزنید از طریق برگ هم تکثیر میشه.

زهرا
زهرا
۱۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶

http://uupload.ir/files/otum_24817852-4947-4fcf-a49f-05c202d775e0.png

☹️سلام ببخشید اینم ساکولنته؟چرا نوک برگاش زرد شدن☹️

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۶
در پاسخ به  زهرا

سلام، هاورتیا گورخری هست،کمبود رطوبت محیط باعث زرد وخشک شدن نوک برگهای این نوع گیاهان میشه، خاکش هم مناسب نیست ،هوا کمی که خنکتر شد میتونید خاکش رو تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها براش استفاده کنید.

wolf2020
wolf2020
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۴

تازه گلدونش رو عوض کردم
می خواستم بپرسم که این زخم هایی که روش هست احتمال خوب شدنشون هست
پشت پنجره ی جنوبی خوبه یا شمالی
نورش باید فیلتر شده باشه؟

کارشناس 2
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۳
در پاسخ به  wolf2020

زخمها شبیه افتاب سوختگی هست، جاشون باقی میمونه ولی قسمتی که تازه رشد میکنه سالم خواهد بود.

wolf2020
wolf2020
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۸
کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
در پاسخ به  wolf2020

مامیلاریا گراسیلیس هست بشدت کمبود نور داره گلدانش هم خیلی بزرگ هست، بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،گلدان کاکتوسها یک الی دو سایز باید از حجم ریشه بزرگتر باشه اواسط اسفند ماه میتونید گلدانش رو کوچکتر کنید.

wolf2020
wolf2020
۱۷ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۹

متاسفانه نمیدونم چطوری عکس بفرستم

ترابی
ترابی
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۱:۴۰

سلام. خسته نباشید. ببخشید این گیاه که دارم اگه اشتباه نکنم ساکولنت هست یه هفته ای میشه که یه دفعه ای برگاش به این شکل درآمده و هر روز هم بدتر میشه . تو حیاط که سقف داره و نور مستقیم نیست و فیلتر شده هست بهش میخوره و هفته ای دوبار هم آب میدم. مشکلش چیه و چکار کنم تا
درست بشه . با تشکر
http://uupload.ir/files/bas5_img_20200723_123745.jpg

کارشناس 2
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۴
در پاسخ به  ترابی

سلام، کمبود رطوبت محیط ونور زیاد باعث سوختگی برگهای گیاه شده ،گیاه رو به محیط خنکتری انتقال بدید ونور رو حتما فیلتر کنید،رطوبت محیط رو افزایش بدید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،زمانی که نور روی گیاه هست روی برگها اب نریزید.

wolf2020
wolf2020
۱۷ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۸

سلام خسته نباشید…
من یک کاکتوس مامیلاریا گراسیلیس دارم که برای یه مدت دچار افتاب سوختگی شد البته دوباره خوب شد و شروع کرد به رشد ولی نمی دونم کم کمک یه ذره ضعیف شد و ظاهرش خیلی بد شد اگه کمکم کنید ممنون میشم

کارشناس میهن کاکتوس
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۷
در پاسخ به  wolf2020

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مریم
مریم
۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۴

سلام خسته نباشید من چندتا ساکولنت خریدم که یکیش کوتیلدون هست… روز اول که خریدم یکمی برگاش نرم بود بهش اب دادم ۳،۴ روز داخل اتاق بود و زیر پنجره…ولی امروز بردمش تو تراس زیر افتاب… سرچ کردم دیدم این گیاه به نور مستقیم احتیاج داره ولی بعد ۲ ساعت دیدم یکی از برگاش سوخت و بقیه برگها هم نرمتر شد دوباره آوردمش توی اتاق…لطفا راهنماییم کنید…

کارشناس 2
۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۸
در پاسخ به  مریم

سلام، ممنون، گیاه باید بمرور زمان به افتاب مستقیم عادت داده بشه بیکباره در نور مستقیم قرار بگیره افتاب سوخته میشه،نور رو حتما فیلتر کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

کاظمی
کاظمی
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۹

سلام روزتون بخیر_دیروز برام یه ساکولنت خریدن ولی نگاه کردم دیدم پشتش سیاه شده _نمیدونم شرایط نگهداریش چی بوده_من خاکش رو تعویض کردم و در نور غیر مستقیم گذاشتم_چه کاری براش میتونم انجام بدم؟
http://uupload.ir/files/qf42_20200520_154542.jpg

کارشناس 2
۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۱
در پاسخ به  کاظمی

سلام، ابیاری زیاد باعث این مشکل میشه، خاک هر وقت کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید ،چون خاک رو تازه تعویض کردید بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ویک هفته بعد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

نوری
نوری
۹ آبان, ۱۳۹۸ ۲۳:۴۰

سلام. اگر ریشه نپوسیده باشه برگهای زرد شده و پژمرده پایین ساقه بعد از افتادن دوباره برگی جایگزین می شود یا قسمت پایینی ساقه همینطور خالی باقی میمونه؟

کارشناس 2
۱۰ آبان, ۱۳۹۸ ۲۰:۰۱
در پاسخ به  نوری

سلام، نه برگ نمیده ولی احتمالش هست که تنه جوش بزنه.