آموزش تکثیر گل زاموفیلیا

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش تکثیر گل زاموفیلیا: گیاه زاموفیلیا را از سه طریق می‌توان تکثیر کرد. تکثیر از برگ، از طریق پاجوش و بذر که دو روش اول بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما به راحتی می‌توانید پس از مطالعه این مقاله در منزل، گلخانه و یا آپارتمان گل زاموفیلیا را تکثیر کنید.

 

تکثیر زاموفیلیا از طریق برگ:
یکی از راه‌های تکثیر گل زاموفیلیا قلمه برگ (برگچه) آن است. برگ‌ها را از قسمتی که به ساقه متصل است جدا می‌کنیم و در مخلوطی سبک و مرطوب قرار می‌دهیم. از ترکیبهای مختلفی به این منظور می‌توان استفاده کرد مثلاً ترکیب کوکوپیت با پرلیت و یا خاک برگ با شن و یا پیت ماس با شن و یا هر ترکیب دیگری که علاوه بر نگهداری رطوبت از بافت سبک و زهکش بسیار خوب برخوردار است می‌توان استفاده کرد.

 

بعد از قرار دادن قلمه‌ها در مخلوط کاشت، پوشاندن سطح گلدان با  پلاستیک شفاف به ماندگاری رطوبت هوای اطراف قلمه‌ها کمک می‌کند. در مدت زمانی که برگ‌ها به نظر در حال پوسیدن هستند، ساختارهای غده ای شکل در قسمت زیرین خاک در حال شکل گرفتن است که این ساختارها در نهایت گیاهان جدید را شکل می‌دهند.

 

روند شکل‌گیری این غده‌های کوچک شش تا هفت ماه می‌تواند طول بکشد و رویش برگ‌ها از آنها نیز چند ماه زمان نیاز دارد به بیان دیگر تکثیر این گیاه از قلمه‌ها برگ حتی می‌تواند تا حدود یک سال نیز طول بکشد. تقسیم گیاه و به بیان دیگر تقسیم ریزوم گیاه روش دیگر تکثیر آن است. زمانی که گیاه به خوبی متراکم و بزرگ شده است، هنگام تعویض گلدان می‌توان توده ریزومهای گیاه را از هم جدا کرد و هر قسمت را به‌عنوان گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.


قلمه‌های برگ که از گیاه مادری تهیه می‌شوند. به کامل بودن برگ‌ها توجه کنید. از برگهای سالم برای تکثیر استفاده کنید.

 

قرار دادن قلمه‌ها در داخل مخلوط کاشت

 

قرار دادن پلاستیک شفاف برای نگهداری رطوبت بیشتر در اطراف قلمه‌ها یا استفاده از ظرف های در دار.

 

روند شکل‌گیری غده‌های جدید در زیرخاک بسیار کند است. گاهی ممکن است در طی این مدت زمان با قهوه‌ای- زرد شدن قلمه برگ‌ها مواجه شوید اما در دور ریختن آنها عجله نکنید و انتهای چند برگ را حتماً بررسی کنید.

 

اما در انتهای همان برگ‌های به ظاهر از بین رفته، می‌تواند غده مربوط به گیاه جدید شکل گرفته باشد. بنابراین قبل از دور ریختن برگ‌های زرد و پوسیده، انتهای آنان را حتماً بررسی کنید.

 

تشکیل شدن غده در انتهای برگ‌های تهیه شده از گیاه مادری و سپس شکل گیری برگ جدید و ریشه زایی این غده‌ها. توجه کنید که در این مورد، برگ‌های گیاه مادری اگرچه در طی روند شکل گیری غده‌های گیاه جدید از بین نرفته‌اند اما در نهایت خواهند پوسید و جز گیاه جدید نخواهند شد.

 

تکثیر گل زاموفیلیا از طریق پاجوش یا قلمه یا ریزوم در تصاویر زیر مراحل تکثیر گل زاموفیلیا را با کمک روش تقسیم گیاه مادری مشاهده می‌کنید.

برای بیرون آوردن گیاه و جلوگیری از صدمه به ساقه‌های زیرزمینی و ریشه‌های گیاه ابتدا گیاه را به شکل افقی روز زمین قرار دهید.

 

با وسیله‌ای تیز، بدنه گلدان را برش دهید.

 

شکاف را بیشتر کنید تا اکثر بدنه گلدان از اطراف توده ریشه‌های این گیاه آزاد شود. 

 

توده ریشه و ساقه‌های زیرزمینی را از ناحیه‌ای که موجب آسیب رسیدن به ساقه‌های زیرزمینی نشود از هم جدا کنید.

 

سپس هر قسمت را به شکل جداگانه در گلدانی مستقل می‌کاریم.

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
22 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۳:۳۴

سلام وقت بخیر
من بصورت آنلاین این زاموفیلیا بلک رو خریدم.گفتن نشایی هست که وقتی سوال کردم نشایی یعنی چی؟آیا غده داره؟گفتن که بله غده داره اولین جوونه‌ش رو هم زده.همش نگرانم که نکنه اصلا غده‌ای درکار نباشه و فقط یه تیکه ساقه زاموفیلیا رو تو خاک کاشته باشن.سوالم اینه که وقتی گیاه رسید دستم آیا میتونم از خاک دربیارمش و بررسی کنمش یا با بیرون آوردنش از خاک بهش آسیب میرسه؟ درکل آیا بهتره خاک و گلدانش عوض بشن یا نه؟چه خاکی واسش مناسبه؟آیا ترکیب پیت‌ماس و کوکوپیت و پرلیت و ورمی کمپوست مناسبه؟(ممنون میشم اگه ترکیب خاک رو با درصد بگید).درصورتیکه واقعا غده داشته باشه و اولین جوانه رو زده باشه شرایط نگهداریش به چه شکله؟آیا باید مثل گیاه بالغ باهاش برخورد کنم یا مثل برگ غده‌دار مرطوب نگه دارمش؟
و سوال آخر هم اینکه چقدر باید بزرگ شه که بشه ازش یه دونه برگ برای تکثیر جدا کرد؟

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۲
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، نشا شده یعنی از خزانه به گلدان اصلی انتقال داده شده، زاموفیلیا ها بعداز اینکه غده دار شدند شروع به جوانه زنی میکنند،بعد از دریافت میتونید با احتیاط از خاک خارج کنید وغده رو بررسی کنید ولی گلدان رو تعویض نکنید داخل همون گلدان مجدد کشت کنید چون به گیاه شوک وارد میشه وبهترهست تا یک سال داخل همون گلدان بمونه، خاک رو باید مرطوب نگهدارید تا جوانه رشد کنه ولی غرق اب نکنید تا غده پوسیده نشه، خاک مناسب برای گیاه تازه جوانه زده ترکیب مساوی پرلیت وپیت ماس هست. زمانی که گیاه بزرگ شد وشاخه حدود ۳۰الی ۴۰ سانت شد میتونید برگها رو جدا کنید وتکثیر کنید زودتر برگها جدا بشه از بین میرند وغده دار نمیشند. به اصطلاح برگها باید بالغ وبزرگ باشند تا بتونید تکثیر کنید.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۰

یه دنیا ممنون بابت راهنمایی‌های مفیدتون
خوشبختانه زاموفیلیا بلکم همونطور که گفته بودن غده داره.وقتی رسید دستم غده‌ش یکم از خاک بیرون اومده بود که دوباره تو همون خاک و گلدون خودش محکمش کردم(تو گلدان ژله‌ای با قطر دهانه ۸ سانت گذاشته بودنش که تو همونه هنوز)
خداروشکر تو همین چند روز ساقه‌ش یکم رشد کرده و اندازه نصف بند انگشت قد کشیده.درحال حاضر تو فاصله نیم‌متری از پنجره جنوبی گذاشتمش(رو شیشه پنجره شیشه مات‌کن خورده) و دمای اتاق حدود ۲۰ درجه‌ست.هرروز طرفای ظهر که هوا بهتره لای پنجره رو یکی دوساعت باز میذارم که گیاهام کمی هوا بخورن.همون روز اول که رسیده بود با آب جوشیده بهش آب دادم و با یه دستمال نخی نم‌دار با احتیاط برگهاش رو پاک کردم.اما متاسفانه همین که آب از سطح برگش خشک میشه برگش حالت لکه‌دار و بیریختی پیدا میکنه.یجوری که انگار همیشه خاکیه.امیدوارم با بزرگ شدن،برگهاش مثل زاموفیلیا بلکهای دیگه براق و قشنگ بشن
سوالم اینه که حدودا چند روز یکبار بهش آب بدم؟اینکه فرمودین خاکش رو مرطوب نگه دارم ولی غرق آب نکنم یعنی فقط رو سطح خاکش آب اسپری کنم؟
آیا غبارپاشی و اسپری کردن آب روی برگش واسش خوبه یا بده؟ آیا ممکنه باز گذاشتن لای پنجره و هوای سرد بهش آسیب بزنه؟(دمای هوای بیرون تو ساعاتی که پنجره رو باز میذارم حدود ۷ درجه‌ست)
از کِی میتونم بهش کود بدم؟

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۳
در پاسخ به  dr.lili.sahm

ممنون از شما،گیاه هنوز کوچک وضعیف هست بهتر هست برگها رو پاک نکنید لکه رسوبات اب وقارچ کش هست که روی برگها باقی مونده، خاک رو ابتدا بصورت کامل ابیاری کنید بصورتی که مطمعن بشید به ریشه ها هم اب کافی رسیده مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه کافی هست ابیاری بعدی رو زمانی که سطح خاک کمرنگ شد انجام بدید. کوددهی رو میتونید ماهی یک بار انجام بدید از کودهای کامل میتونید استفاده کنید. او ساقه دیگه برگ نمیده از داخل خاک مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه وبرگهای جدید سالم وبدون لک خواهند بود.

رضا
رضا
۱۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴

سلام
من امروز برگ های زاموفیلیا رو کاشتم .
می خواستم بدونم می اونم برای تقویت ریشه از کود فسفور استفاده کنم یا از انواع دیگه کود .

کارشناس 2
۱۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱
در پاسخ به  رضا

سلام، میتونید به انتهای برگ هورمون ریشه زایی بزنید فعلا چون ریشه نداره کوددهی اثری نخواهد داشت یعنی جذب گیاه نخواهد شد.

ناصر
ناصر
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹

سلام وقت بخیر
زاموفیلیا رو یک سال پیش از طریق یک برگ تکثیر کردم بعد از ۹ ماه اولین شاخه رو جوانه زد ولی تعداد برگاش بیشتر از ۲ تا نمیشه و هر ماه یک شاخه جدید از کنارش رشد می کنه. چکار کنم شاخه هاش بلند بشه و برگ های بیشتری بده؟ در جای پرنور قرار داره و هر ماه هم مرتب با کود ۲۰-۲۰-۲۰ که ازتون خریدم کودهی می کنم.

http://s11.picofile.com/file/8406230734/IMG_2020.jpg

کارشناس 2
۳۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۳
در پاسخ به  ناصر

سلام، زاموفیلیا گیاه دیر رشدی هست وزمان زیادی میبره تا رشد کنه وبزرگ بشه میتونید برای تقویت از کود بیوبیست طلایی هم استفاده کنید.

محبوب
محبوب
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۴

فرمودید کالاته اورانتا گرما و رطوبت نیاز داره چند بار در هفته مه پاشی کنم و جزیره درست کردم فقط همیشه باید آب داشته باشه زیر گلدانی؟
پنجره دو جداره هست و نور فیلتر شده میگیره .

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۲
در پاسخ به  محبوب

میتونید یک روزدر میان برگها رو به ارامی بایک دستمال نرم ومرطوب پاک کنید ویا سه بار در هفته روی برگها مه پاشی کنید،اگر جزیره زیر گلدانی داره نیازی به پاک کردن برگها نیست دو بار در هفته مه پاشی کنید کافی خواهد بود، در جزیره زیر گلدانی کف گلدان نباید با اب در تماس باشه.

محبوب
محبوب
۲۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۱

سلام وقت بخیر
گیاه کالاته اورانتا حدودا ۸ برگ داشت که یکی پس از دیگری خشک شدن یکبار برگ جدید دراورد که باز نشد حالت خشک شده و‌زرد بود و‌باز نشد گذاشتم نزدیک تر به پنجره شرقی بهتر شد ولی برگ بعدی هاش هم هنوز باز نشده یجوری انگار گوشه هاش خشک شدن اینجوری هستند
http://uupload.ir/files/quex_b72aab0b-5d57-4820-bd4f-8ca6684c9ede.jpeg
پشت پنجره شرقی یکبار در هفته آب بدون کلر هم دمای محیط ماهی یکبار کود ۱۲۱۲۳۶ میدم بهش
چکار کنم برگ‌های جدیدش اینجوری نشن و برگ‌های بیشتری در بیاره از هشت برگ تقریبا به هیچ رسیده
لطفا راهنمایی بفرمایید

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۲
در پاسخ به  محبوب

سلام،نور زیاد محیط وکمبود رطوبت محیط باعث این مشکل میشه ،نور رو فیلترکنید وبرای تامین رطوبت محیط از جزیره زیر گلدانی یا دستگاه مه سازاستفاده کنید،این نوع گیاه رطوبت وگرمادوست هست ومحیط نگهداری باید رطوبت ودمای کافی داشته باشه.

محبوب
محبوب
۱۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴

سلام خسته نباشید
من امروز متوجه شدم که گیاه زاموفیلیا دو تا از غده هاش آمده روی خاک اول فکر کردم سنگه وقتی دقت کردم متوجه شدم ریزوم هستش
الان باید حتما گلدان رو عوض کنم یا اینکه موردی نداره؟
http://uupload.ir/files/qavb_9033e131-c616-4f27-944d-6d59805471b4.jpeg

کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۱
در پاسخ به  محبوب

سلام، ممنون، مشکلی نیست میتونید به همین صورت نگهداری کنید یا مقداری خاک روی غده بریزید، زمانی که اقدام به تعویض گلدان کردید میتونید غده رو کمی عمیق تر بکارید.

ولی اله
ولی اله
۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶

سلام من گل زاموفلیا را از طریق برگ تکثیر کردم الان در برگ ها غده ها تشکیل شده است آیا باید رطوبت را به همین شکل نگه دارم یا رطوبت را کم کنم ؟

کارشناس 2
۱۶ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۰
در پاسخ به  ولی اله

سلام، بله رطوبت رو حفظ کنید برای جوانه زنی تقریبا سه الی چهار ماه یا حتی یک سال هم زمان میبره.

power.electrical1879
power.electrical1879
۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۵

سلام,خسته نباشید
آیا قرار دادن ساقه های زاموفولیا درون ماسه و آب برای ریشه زنی امکان پذیر هست؟؟هر ۴,۵ روز یکبار هم آب میدم که ماسش خشک نشه نمیدونم کار درستیه یا نه؟ممنون میشم راهنمایی کنید.
http://uupload.ir/files/h494_e0bb4a85-6fc2-4095-937e-bdb18de47ab6.jpg
بعد چرا زاموفولیا من فاصله ی برگهاش زیاده همینجور که در عکس میبینید به نسبت باقی زاموفولیا ها که برگهایی شلوغ و پر دارند؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۸
در پاسخ به  power.electrical1879

سلام، ممنون، با این روش قلمه ها از بین میرند، یا داخل اب بگذارید یا فقط داخل خاک بکارید برای ریشه زنی نیاز به اکسیژن هم است با این روش ساقه پوسیده شده واز بین میره،کمبود نور باعث میشه برگها فاصله بیشتری داشته باشند بعد از ریشه زنی میتونید به محیط پرنوری انتقال بدید.

محمدرضا محمدی
محمدرضا محمدی
۱۱ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۶

با سلام
برای تکثیر زاموفیلیا ترکیب مساوی کوکوپیت و پیت ماس + ۱۰ درصد پرلیت مناسبه ؟

کارشناس 2
۱۱ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۰
در پاسخ به  محمدرضا محمدی

سلام، مقدار پرلیت رو بیشتر کنید تا تخلخلش بیشتر بشه.

زهرا
زهرا
۲۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۹

سلام. دستم بدامنتون گلهام دارن خراب میشن.عکسشون میفرستم حسن یوسفها دارن فقط دراز میشن و برگهای پایینشون کامل خشک شده و برگهای بالاشون نیم سوز شده با اینکه آب کافی و نور غیر مستقیم دارن. یکی از حسن ها هم داره شاخه هاش پهن میشه و میخوره زمین چکارش کنم؟ برگهای شمعدونی هام داره زرد میشه. برگ بیدی هام بجای پهن شدن به اطراف دارن میرن آسمون.

http://s2.picofile.com/file/8369581150/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B0%DB%B8%DB%B1%DB%B4_%DB%B1%DB%B0%DB%B2%DB%B1%DB%B1%DB%B9.jpg

http://s4.picofile.com/file/8369581192/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B0%DB%B8%DB%B1%DB%B4_%DB%B1%DB%B0%DB%B2%DB%B0%DB%B5%DB%B0.jpg

http://s2.picofile.com/file/8369581218/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B0%DB%B8%DB%B1%DB%B4_%DB%B1%DB%B0%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B6.jpg

http://s5.picofile.com/file/8369581234/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B0%DB%B8%DB%B1%DB%B4_%DB%B1%DB%B0%DB%B2%DB%B0%DB%B3%DB%B2.jpg

picofile.com/file/8369581476/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B0%DB%B8%DB%B1%DB%B4_%DB%B1%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B5%DB%B0.jpg

http://s2.picofile.com/file/8369581526/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B0%DB%B8%DB%B1%DB%B4_%DB%B1%DB%B0%DB%B1%DB%B8%DB%B2%DB%B2.jpg

http://s3.picofile.com/file/8369581542/%DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B0%DB%B8%DB%B1%DB%B4_%DB%B1%DB%B0%DB%B1%DB%B9%DB%B3%DB%B5.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۳ مرداد, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۱
در پاسخ به  زهرا

سلام، شمعدانی کمبود عناصر داره،میتونید با کودهای کامل تقویت کنید،حسن یوسفهاتون کمبود نور دارند باریک وعلفی رشد کردن میتونید از قسمتهای بالایی گیاه قلمه بگیرید وداخل گلدان دیگری بکارید تا هم پوپشت بشتن وهم ظاهر زیبایی پیداکنند کلا گیاهاتون کمبود نور دارند به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ومحیطی که تهویه مناسبی داشته باشه. برگ بیدی هم همینطور بشدت کمبود نور داره.