شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل

شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل

شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل: ساکولنت کراسولا یکی از گیاهان معروف در جهان که در تمام نقاط دنیا به طور گسترده‌ای به عنوان گیاه آپارتمانی و بیرونی یافت می‌شود. این گیاه بومی مناطق جنوب آفریقا است و بیش از ۱۵۰ گونه دارد. یکی از معروف‌ترین گونه‌های کراسولا که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود گونه Crassula Portulaca یا همان کراسولا خرفه‌ای است.

 

کراسولا خرفه‌ای به راحتی با هرس کردن به شکل بونسای در آمده و به زیبایی‌اش افزوده می‌شود. نگهداری از آن بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را تکثیر کرد. کراسولا گیاهی گوشتی است و برگ‌های ضخیم و براق آن به رنگ سبز یشمی می‌باشد که آب را در بافت خود ذخیره می‌کند. به علت رنگ برگ‌ها به آن گل یشم هم گفته می‌شود. رنگ ساقه‌های جوان به رنگ سبز بوده و ضعیف و شکننده است و بهترین زمان برای فرم دهی به شکل بونسای زمانی است که ساقه‌ها جوان و به رنگ سبز باشند چون به راحتی شکل می‌گیرند. وقتی ساقه‌ها بالغ می‌شوند رنگ آن‌ها قهوه‌ای شده و مانند چوب می‌شوند و شکل گیری آن سخت می‌شود.این گیاه در شرایط آب و هوایی مناسب در فصل بهار گلدهی می‌کند. گل‌های آن کوچک و ستاره‌ای شکل به رنگ صورتی می‌باشد که بسیار زیبا است. یکی از راه‌های تشویق گیاه به گلدهی، فراهم کردن دوره خواب در زمستان برای آن است.

 

شرایط نگهداری از گیاه کراسولا خرفه‌ای:

۱_آبیاری کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای به خشکی علاقه داشته و نسبت به آن مقاومت خوبی دارد. برای آبیاری باید اجازه داد تا سطح خاک به عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود. به آبیاری زیاد حساس است و برگ‌های آن زرد شده و می‌ریزد و همچنین ریشه‌ها پوسیده و ساقه گیاه حالت گندیدگی به خود می‌گیرد به همین علت از آبیاری بیش از حد بپرهیزید. آب آبیاری حاوی املاح سخت نباشد و حتماً ۲۴ ساعت در محیط نگهداری شود تا کلر آن از بین برود.در زمستان هنگامی که گیاه دوره خواب را سپری می‌کند به هیچ‌وجه به گیاه آب ندهید و فقط به میزان کم برای جلوگیری از خشکی (مثلا در ماه ۱ الی ۲ مرتبه) گیاه را آبیاری کنید.

 

۲_نور مورد نیاز کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای علاقه زیادی به نور دارد و روزانه به ۸ الی ۱۰ ساعت نور آفتاب احتیاج داشته و اگر نور برایش فراهم نشود رشد علفی پیدا می‌کند، برگ‌ها می‌ریزند، فاصله بین برگ‌ها زیاد شده و گیاه کم پشت می‌شود.در تابستان گیاه را در مقابل آفتاب داغ ظهر قرار ندهید چون باعث سوختگی و خرابی گیاه می‌شود. می‌توانید در فصل تابستان نور خورشید را فیلتر کنید تا به گیاه آسیب وارد نشود.

 

۳_دمای مناسب پرورش کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای دمای بالایی را تحمل می‌کند اما رشد آن کم یا متوقف می‌شود. بهترین دما برای رشد آن ۲۰ الی ۲۸ درجه می‌باشد. حداقل دمایی که می‌تواند تحمل کند ۳۸ درجه بوده و در دمای بالاتر از آن احتمال خرابی گیاه وجود دارد. در زمستان دمای قابل تحمل ۷ درجه بوده و دمای پایین‌تر باعث یخزدگی می‌شود و گیاه از بین می‌رود. بهترین دما برای نگهداری از گیاه در زمستان ۱۰ الی ۱۴ درجه است که به گلدهی و رشد بیشتر در فصل رشد کمک می‌کند.

 

۴_خاک مناسب کراسولا خرفه‌ای:
این گیاه در مورد خاک حساس نبوده و در هر خاکی که مواد مغذی آن خوب و کافی باشد رشد می‌کند. بهترین خاک برای کراسولا خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. برای بهتر شدن کیفیت خاک از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز گیاه می‌توانید به خاک مقداری ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی اضافه کنید.

 

۵_ رطوبت:
این گیاه به رطوبت نیاز ندارد و اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد گیاه از بین می‌رود. البته گیاه را ماهی یک‌بار شست و شو دهید تا برگ‌ها و ساقه‌ها تمیز باشند که عمل فتوسنتز به راحتی برای گیاه صورت بگیرد. شستن گیاه را در جای سایه به دور از نور خورشید انجام دهید و گیاه را در معرض هوای تازه قرار بدهید تا زود خشک شود.

 

۶_ کود دهی کراسولا خرفه‌ای:
برای رشد بهتر و مطلوب گیاه بهتر است مواد غذایی برای گیاه فراهم شود. برای این کار از کودهای ارگانیک مثل کود npk، کود ورمی کمپوست، کود دامی و… در ترکیب خاک استفاده کنید به این منظور سالی یک‌بار در فصل بهار خاک گلدان را عوض کرده و در ترکیب خاک جدید از این کودها استفاده کنید. اگر هم از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنید سعی کنید نصف دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده را استفاده کنید تا آسیبی به گیاه وارد نشود.

شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل
.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
156 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Nahid
Nahid
۱۴ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۲

سلام وقت بخیر بهترین خاک برای کاشت کراسولای خرفهای چ خاکیه؟ روش تکثیر ب چ صورتی؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ مرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹
در پاسخ به  Nahid

درود، از خاک مخصوص کاکتوسها که مقدار پیت ماس کمی بیشتر باشه میتونید استفاده کنید، از طریق قلمه ساقه براحتی تکثیر میشه.

Zohreh
Zohreh
۱۳ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۷

سلام وقت بخیر من ۳ روز هست که گیاه خرفه ای را خریدم، میخام که گلدونش رو عوض کنم آیا اشکال نداره و اینکه گلدونش باید چه سایزی باشه؟ دایره ای باشه یا اینکه ارتفاعش بیشتر باشه ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۶
در پاسخ به  Zohreh

درود بهتر هست حداقل یک هفته صبر کنید تا گیاه با محیط جدید ادابته بشه بعد گلدان رو عوض کنید، گلدان باید از حجم ریشه یک الی دو سانت بزرگتر باشه. شکل گلدان در رشد گیاه تاثیر نداره فقط بهتر هست جنسش پلاستیکی باشه. بعد از تعویض گلدان بمدت یک الی دو هفته بهتر هست در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

ژیلا
ژیلا
۱۱ مرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۹

سلام خسته نباشید گیاه کراسولا رو من یک ماه میشه خریدم ولی برگهاش سفیدک زده. و میریزه آب هم ۲بار در هفته میدم نور هم آفتاب بهش غیر مستقیم میخوره ولی نه زیاد بشتر هم برگهای بالای میریزه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ مرداد, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۷
در پاسخ به  ژیلا

درود ممنون، از گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهدی
مهدی
۱۹ تیر, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۲

سلام روزتون بخیر گیاه کراسولا من اوایل خیلیی خوب بود ولی از وقتی هوا گرم شده برگهاش بی حال شدن وشروع کردن به ریزش کنار پنجره هست وآفتاب مناسب بهش میرسه ویک درمیان ابیاری میشه ومیزان آبیاریش حدود نصف استکان هست

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۰ تیر, ۱۴۰۰ ۰۸:۲۲
در پاسخ به  مهدی

درود،ابیاریتون درست نیست، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه گیاه رو در محیطی که دما بین ۲۵الی۳۰ درجه باشه نگهداری کنید وتهویه محیط رو بالاببرید.

samanemsol228
samanemsol228
۷ تیر, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۱

سلام خسته نباشین کاکتوس کراسولا سم اسبی که حدودا یه ماه پیش خریدم اوایل خیلی سرحال بود ولی کم کم چروک شد برگاش با اینکه مرتب هم آب دادم بهش ولی هنوز چروکه ریشه هاش رو بررسی کردم دیدم نرم شدن همه رو جدا کردم از گیاه میخواستم ببینم مشکلی پیش نمیاد؟دوباره ریشه میزنه؟ و اینکه من قارچ کش ندارم پودر دارچین مث اینکه گفتین میشه استفاده کرد درسته؟ لازمه روی گیاه رو هم با چاقو برش بدم یا همون ریشه ها رو با دست درآوردم کافیه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ تیر, ۱۴۰۰ ۱۱:۱۵
در پاسخ به  samanemsol228

سلام، ممنون، احتمالا ابیاری زیاد بوده وباعث پوسیدگی ریشه های گیاه شده، تمام قسمتهای پوسیده شده ریشه ها رو با چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید، بله از پودر دارچین هم میتونید استفاده کنید، بعد از استراحت دادن به گیاه وپینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک متخلخل وماسه ای بکارید وتا زمان ریشه زنی در محیط خنک وسایه نگهداری کنید وابیاری رو کامل سطحی بصورت اسپری روی سطح خاک انجام بدید بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو بصورت کامل شروع کنید ،ابیاری رو زمانی که خاک تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید.

مهران
مهران
۴ تیر, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۵

سلام گل من داره خشک میشه چکار کنم

IMG-20210625-WA0002.jpeg
کارشناس 2
کارشناس 2
۴ تیر, ۱۴۰۰ ۱۷:۴۸
در پاسخ به  مهران

سلام، خاک گیاهتون مناسب نیست وریشه های گیاه پوسیده شدند،از قسمتهای سالم گیاه بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده قلمه بگیرید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از ریشه زنی به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

mashmasoud.ahani
mashmasoud.ahani
۳۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۳

دلیل سیاه شدن برگها چیه؟

comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۴
در پاسخ به  mashmasoud.ahani

برگهای قدیمی بمرور زمان زرد وخشک میشند که طبیعی هست بمرور زمان برگها پیر وفرسوده شده واز بین میرند میتونید برگهای خشک شده رو جدا کنید.

mashmasoud.ahani
mashmasoud.ahani
۲۶ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۲

سلام و خسته نباشید

من دوتا کراسولا خرفه ای دارم که یکیش داخل خونس و زیر نور معمولیه خونه(نور زیر کابینتی) تقریبا سرحاله

یکی دیگه هم همون جا بود که بیحال شد و شروع به ریزش برگ و الان گذاتشتم تو تراس و متاسفانه همچنان سرحال نیست

ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و اگر نیاز به کودهی داره بفرمایید چه کودی و به چه میزان

سپاسگذارم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۶:۴۵
در پاسخ به  mashmasoud.ahani

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگهابفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

mashmasoud.ahani
mashmasoud.ahani
۲۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۲:۰۶
در پاسخ به  کارشناس 1

داخل تراس که حوالی ظهر آفتاب مستقیم میتابه و هفته ای یکبار تقریبا یه لیوان آب میدم

comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۸:۲۳
در پاسخ به  mashmasoud.ahani

گلدان گیاهتون خیلی بزرگ هست، حتما گلدانش رو کوچکتر کنید گلدان باید یک الی دوسایز از حجم ریشه ها بزرگتر باشه، زیاد بزرگ باشه نیروی گیاه صرف ریشه زایی میشه ورشد گیاه مختل میشه، حتما نور رو فیلتر کنید وبعد از کاشت مجدد بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید واولین ابیاری رو بعد از کاشت با محلول قارچ کش انجام بدید خود گیاه رو هم با محلول قارچ کش سمپاشی کنید، یک هفته بعد بمرور زمان به محیط اصلی انتقال بدید. یک ماه بعد از تعویض گلدان با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید.

mashmasoud.ahani
mashmasoud.ahani
۳۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۸
در پاسخ به  کارشناس 1

سپاس از راهنمایی خوبتون

محیا
محیا
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۱۳

سلام وقتتون بخیر
گل کراسولای من اولا خیلی خوب بود ولی نمیدونم بعد چند وقت چرا برگ گلاش میریزه خیلی مراقبت ازش میکنم،تا برگی ازش خراب میشه میگیرم که بقیه خراب نشن میشه راهنماییم کنید باید چیکار کنم؟😔😔

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۶
در پاسخ به  محیا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهین
مهین
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۲

comment image
سلام و خسته نباشید
این کراسولای من نزدیک دو ماه پیش گلدان رو عوض و ازش قامه گرفتم و این مدت هم نزدیک پنجره راه رو گذاشتم که پر نور هست ،سعی میکنم خاکش خشک شد آب بدم و زهکش هم داره و ته گلدان رو با پوکه معدنی ریز پر کردم
علت اینکه چرا کراسولا من انقد برگای ریزداره گوشتی نبست و کمی ریزش داره و یوقتایی برگای تازه داده و یا برخی از برگا خشک میشه
همه این موارد رو داره؟ مشکلش چی هست

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۹
در پاسخ به  مهین

سلام، ممنون، ابیاری رو سعی کنید خاک وقتی تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید، مقداری کمبود نور هم داره اگر پرنورتری دارید بمرور زمان به اون قسمت انتقال بدید مقداری از خاک سطحی رو بردارید حدود یک سانت تا اکسیژن کافی به ریشه ها برسه.

محمدی
محمدی
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۶

سلام
من چندروز پیش روی ظرفی که کنار گلها بود دیدم کرمه و تعجب کردم ازکجا اومده ،امروز گل هارو چک میکردم دیدم چند تا ازبرگ های خرفه ام انگار جوییده شده بعد که بادقت بیشتر نگاه کردم دیدم یک کرم روی برگش هست و اونو ازبین بردم و دیگه کرمی ندیدم ،الان نمیدونم بازم کرم داره یانه باید چیکارکنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۸
در پاسخ به  محمدی

سلام، همه ی قسمتهای گیاه رو مجدد با دقت بررسی کنید اگر کرمی بود حذف فیزیکی کنید اگر نبود مشکلی نیست.

سجاد
سجاد
۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۰

سلام. من یک هفته پیش یک کراسولا خرفه ای خریدم الان برگ های بزرگش داره میریزه علتش چیه ؟؟البته در کنار ریزش برگ رشد خوبی هم داره.ابیاری هر موقع خاکش خشک میشه بهش اب میدم. دمای اتاق براش فراهم کردم.نورشم پشت پردس نور خوبی داره

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۶
در پاسخ به  سجاد

سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست گیاه رو در جای ثابتی که نور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادبته بشه بهبود پیدا میکنه.

مهر
مهر
۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۲

comment image
سلام؛وقتتون بخیر
این کراسولای من حالش خیلی خوب بود و رشد خوبی داشت ولی یهو برگاش شروع کرد به ریختن و رنگ برگاش هم این شکلی شده اصلا بهش کود ندادم و پشت پنجره ی جنوبی نگهداری میکنم و هروقت خاکش خشک شد آب میدم زهکشی خوبی هم داره چون قسمت پایین گلدون سنگ گذاشتم ممنون میشم کمکم کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۵
در پاسخ به  مهر

سلام، ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وحتما نور رو فیلتر کنید.