شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل

شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل: ساکولنت کراسولا یکی از گیاهان معروف در جهان که در تمام نقاط دنیا به طور گسترده‌ای به عنوان گیاه آپارتمانی و بیرونی یافت می‌شود. این گیاه بومی مناطق جنوب آفریقا است و بیش از ۱۵۰ گونه دارد. یکی از معروف‌ترین گونه‌های کراسولا که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود گونه Crassula Portulaca یا همان کراسولا خرفه‌ای است.

 

کراسولا خرفه‌ای به راحتی با هرس کردن به شکل بونسای در آمده و به زیبایی‌اش افزوده می‌شود. نگهداری از آن بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را تکثیر کرد. کراسولا گیاهی گوشتی است و برگ‌های ضخیم و براق آن به رنگ سبز یشمی می‌باشد که آب را در بافت خود ذخیره می‌کند. به علت رنگ برگ‌ها به آن گل یشم هم گفته می‌شود. رنگ ساقه‌های جوان به رنگ سبز بوده و ضعیف و شکننده است و بهترین زمان برای فرم دهی به شکل بونسای زمانی است که ساقه‌ها جوان و به رنگ سبز باشند چون به راحتی شکل می‌گیرند. وقتی ساقه‌ها بالغ می‌شوند رنگ آن‌ها قهوه‌ای شده و مانند چوب می‌شوند و شکل گیری آن سخت می‌شود.این گیاه در شرایط آب و هوایی مناسب در فصل بهار گلدهی می‌کند. گل‌های آن کوچک و ستاره‌ای شکل به رنگ صورتی می‌باشد که بسیار زیبا است. یکی از راه‌های تشویق گیاه به گلدهی، فراهم کردن دوره خواب در زمستان برای آن است.

 

شرایط نگهداری از گیاه کراسولا خرفه‌ای:

۱_آبیاری کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای به خشکی علاقه داشته و نسبت به آن مقاومت خوبی دارد. برای آبیاری باید اجازه داد تا سطح خاک به عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود. به آبیاری زیاد حساس است و برگ‌های آن زرد شده و می‌ریزد و همچنین ریشه‌ها پوسیده و ساقه گیاه حالت گندیدگی به خود می‌گیرد به همین علت از آبیاری بیش از حد بپرهیزید. آب آبیاری حاوی املاح سخت نباشد و حتماً ۲۴ ساعت در محیط نگهداری شود تا کلر آن از بین برود.در زمستان هنگامی که گیاه دوره خواب را سپری می‌کند به هیچ‌وجه به گیاه آب ندهید و فقط به میزان کم برای جلوگیری از خشکی (مثلا در ماه ۱ الی ۲ مرتبه) گیاه را آبیاری کنید.

 

۲_نور مورد نیاز کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای علاقه زیادی به نور دارد و روزانه به ۸ الی ۱۰ ساعت نور آفتاب احتیاج داشته و اگر نور برایش فراهم نشود رشد علفی پیدا می‌کند، برگ‌ها می‌ریزند، فاصله بین برگ‌ها زیاد شده و گیاه کم پشت می‌شود.در تابستان گیاه را در مقابل آفتاب داغ ظهر قرار ندهید چون باعث سوختگی و خرابی گیاه می‌شود. می‌توانید در فصل تابستان نور خورشید را فیلتر کنید تا به گیاه آسیب وارد نشود.

 

۳_دمای مناسب پرورش کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای دمای بالایی را تحمل می‌کند اما رشد آن کم یا متوقف می‌شود. بهترین دما برای رشد آن ۲۰ الی ۲۸ درجه می‌باشد. حداقل دمایی که می‌تواند تحمل کند ۳۸ درجه بوده و در دمای بالاتر از آن احتمال خرابی گیاه وجود دارد. در زمستان دمای قابل تحمل ۷ درجه بوده و دمای پایین‌تر باعث یخزدگی می‌شود و گیاه از بین می‌رود. بهترین دما برای نگهداری از گیاه در زمستان ۱۰ الی ۱۴ درجه است که به گلدهی و رشد بیشتر در فصل رشد کمک می‌کند.

 

۴_خاک مناسب کراسولا خرفه‌ای:
این گیاه در مورد خاک حساس نبوده و در هر خاکی که مواد مغذی آن خوب و کافی باشد رشد می‌کند. بهترین خاک برای کراسولا خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. برای بهتر شدن کیفیت خاک از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز گیاه می‌توانید به خاک مقداری ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی اضافه کنید.

 

۵_ رطوبت:
این گیاه به رطوبت نیاز ندارد و اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد گیاه از بین می‌رود. البته گیاه را ماهی یک‌بار شست و شو دهید تا برگ‌ها و ساقه‌ها تمیز باشند که عمل فتوسنتز به راحتی برای گیاه صورت بگیرد. شستن گیاه را در جای سایه به دور از نور خورشید انجام دهید و گیاه را در معرض هوای تازه قرار بدهید تا زود خشک شود.

 

۶_ کود دهی کراسولا خرفه‌ای:
برای رشد بهتر و مطلوب گیاه بهتر است مواد غذایی برای گیاه فراهم شود. برای این کار از کودهای ارگانیک مثل کود npk، کود ورمی کمپوست، کود دامی و… در ترکیب خاک استفاده کنید به این منظور سالی یک‌بار در فصل بهار خاک گلدان را عوض کرده و در ترکیب خاک جدید از این کودها استفاده کنید. اگر هم از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنید سعی کنید نصف دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده را استفاده کنید تا آسیبی به گیاه وارد نشود.

شرایط نگهداری کراسولا خرفه‌ای در منزل
.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
127 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مسعود
مسعود
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۱:۱۶

سلام و عرض ادب
اگر اشتباه نکرده باشم، به نظرم می رسد گیاهی که در این صفحه به معرفی آن پرداخته اید و در بسیاری از سایت های مرتبط با گل و گیاه ایرانی نیز از آن تحت عنوان کراسولای خرفه ای نام برده شده، به اشتباه (و احتمالا به دلیل شباهت نسبی با کراسولا اُواتا) به این نام خوانده می شود. نام علمی گیاه خرفه ای، که تصاویر آن در این صفحه و نیز مقاله “آموزش تکثیر کراسولا خرفه‌ای” دیده می شود، Portulacaria afra است که از راسته میخک‌سانان و تیره خرفه‌ئیان است، در حالی که گیاهی که احتمالا با گیاه خرفه ای اشتباه می شود و تصاویر آن در مقاله “دلیل ایجاد لکه‌های سیاه بر روی برگ کراسولا چیست؟” و مقاله “آموزش تصویری قلمه زدن کراسولا خرفه‌ای”دیده می شود، Crassula ovata است که گیاهی از تیره گل‌نازیان و سرده کراسولا است. مشاهده می کنید که اساسا این دو گیاه متعلق به دو خانواده متفاوتند و اطلاق نام کراسولا به گیاه خرفه ای، خالی از وجه است. با دقت مختصر و مقایسه تصاویر آن دو مقاله با مقاله حاضر نیز می توان مشاهده کرد که تصاویر آن دو، کراسولا، و تصاویر این یک، “خرفه ای” هستند.

کارشناس 1
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۵
در پاسخ به  مسعود

سلام، ممنون از توجه شما بله به اشتباه نوشته شده حتما اصلاح میکنیم، ولی کراسولا خرفه ای جزو کراسولاهاهست،
CrassulaPortulacaria afra به اسم کراسولاپورتولاکاریاافرا نام برده میشه. در ایران به اسم کراسولا خرفه ای معروف هست.

مسعود
مسعود
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از پاسختان. بله چنان که فرمودید، این نام در ایران متداول است که البته در مورد تعلق آن به خانواده کراسولا چنان که عرض کردم این دو گیاه تا ۳ رده گیاه شناسی بالاتر، هیچ نیای مشترکی ندارند.

comment image

با توجه به این که در رده بندی علمی گیاهان، نام های کاملا مشخصی به این دو گیاه اختصاص داده شده ورده بندی گیاه و خانواده و جنس و گونه گیاهان کاملا مشخص است و نمی توان هر اسمی را به جای اسم دیگر به کار برد، لطفا یک بار دیگراین نام (CrassulaPortulacaria afra) را کنترل بفرمایید. من در جستجوی اینترنتی به چنین نامی بر نخوردم.

کارشناس 2
۶ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۸
در پاسخ به  مسعود

سلام، بله فرمایشات شما درست هست ولی متاسفانه این گیاه درایران به خانواده کراسولاها نسبت داده شده، ممنون از توجه و راهنماییهای ارزشمندتون.

امیر
امیر
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۲

سلام.لطفا پاسخ بدید.من کراسولارو به اشتباه تمام برگاهاش بغید از یکی دو شاخه رو چیندم تقریبا کراسولام ۳ سالشه برای قوی تر شدن تنه این کار رو کردم.سوالم اینه که ایا برگ ها دوباره در میان؟
لطفا پاسخ بدید.

کارشناس 2
۲۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۵۷
در پاسخ به  امیر

سلام، برگ از قسمتهایی که جدا شده سبز نمیشه ولی احتمالش هست که از اون قسمتها شاخه جدید بزنه، برای تقویت باید خاکش مناسب باشه نور ودما و تهویه مناسبی داشته باشه وماهی یک بار باکودهای پتاس بالا تقویت کنید.

امیر
امیر
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۹
در پاسخ به  کارشناس 2

یعنی شاخه میزنه؟چیکار کنم سریع تر شاخه و برگ بزنه؟ نورش و دماش که خوبه خاکشک خاک باغچس.دقیقا از چه نوع خاکی استفاده کنم؟

کارشناس 1
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸
در پاسخ به  امیر

شرایط نگهداری ایدال باشه بله شاخه جدید میده، خاک این نوع گیاه باید متخلخل باشه میتونید از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید.

علی
علی
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۷

یه سوال دیگه کراسولای خرفه ایم رو کی میتونه بن سای کنم ؟ میشه گلم رو از الان داخل گلدون با قطر زیاد کاشت؟

کارشناس 1
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۱
در پاسخ به  علی

بهتر هست صبر کنید گیاه کمی بزرگتر بشه ومقاوم بشه بعد هرس رو شروع کنید ،گلدان هر زمان باید یک الی دو سایز از حجم ریشه بزرگتر باشه نه زیاد.

علی
علی
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۴

سلام کراسولای من برگهایش زخمی شده بودند که کندم حالا برگ جدید جایگزین میشه یا ساقش همینطور لخت میمونه؟ البته بقیه برگهاشم به خاطر سرما یا آبیاری زیاد ریخت ،خاکشم امشب عوض کردم وخاک کاکتوس ریختم باقارچکش هم آبیاری کردم ،خونمون فقط پنجره شمالی داره که گذاشتم اونجا با کمی فاصله و کمی سردتر هست از بقیه جاهای خونه ،ابیاری چطور باشه و چه کودی رو چه موقع بدم تا برگهایش جایگزین بشه ؟
comment image

کارشناس 1
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰
در پاسخ به  علی

سلام، مجدد برگ وشاخه جدید میزنه در جایی که دما از ۲۰ درجه کمتر نباشه نگهداری کنید،در پرنور ترین قسمت منزل نگهداری کنید بعد از اینکه شروع به رشد کرد میتونید کوددهی رو شروع کنید، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

رضا
رضا
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۹

سلام ببخشید من یه گلدون کراسولادارم که وضعیت خوبی داره ودربالکن نگهداری میکن ومیخوام بدونم برای ربالابردن رش۰دش چه کودی پیشنهاد میکنید من خودم درحال حاضر۳بیستدارم باکود۱۲.۱۲.۳۶ ازکود استفاده کنم ومش۰کلی پیشنهاد دربازکن نگهداری میکنم ومن درخوزستان زندگی میکنم وهوازیادسرد نیست ممنون میشم جواب سوالاتمو بدید باتشکر

کارشناس 2
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۳
در پاسخ به  رضا

سلام، کراسولا خرفه ای جزو ساکولنتها وگیاهان گوشتی هست وبرای رشد بهتر از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید همین کود ۱۲،۱۲،۳۶ مناسب هست.

بیژن
بیژن
۲۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۲

با سلام،لطفا در مورد مشکل گل کراسولا من را راهنمایی کنید.باتشکر
comment image
comment image

کارشناس 1
۲۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱
در پاسخ به  بیژن

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاک،ابیاری،دما ،میزان نور دریافتی در روز،کوددهی یا سمپاشی اگر داشته ،محیط نگهداری تغییری داشته یا خاک وگلدان اگر تعویض شده بفرمایید.

بیژن
بیژن
۲۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵
در پاسخ به  کارشناس 1

با سلام.کراسولا در پشت پنجره جنوبی هست. آبدهی هر هفته یکبار.چهار ماهه دارمش که تا بیست روز قبل مشکلی نداشت.خاک عوض نشده چون موقع خرید تعویض شده بود.هیچ سمی هم بهش نزدم. الان روزانه ۸تا ۱۲ برگ آن خراب شده ومی ریزد.

کارشناس 1
۲۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۴
در پاسخ به  بیژن

سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره،زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه حالا یا ابیاری کم بوده یا ریشه ها افت دارند یا ابیاری زیاد بوده یا گرفتگی زهکش باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر وجود افت یا پوسیدگی بررسی کنید.

زهرا
زهرا
۱۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۸

سلام و وقت بخیر
کراسولای من چند وقته به این حالت چروک در اومده و برگ هایش ضعیف شده
چه علتی می‌تونه داشته باشه و چکار کنم ؟
آبیاری تا زمانیکه خاکش خشک نشه انجام نمیدم
مکانش هم روی تراس هست که بخاطر سرما ( ۴ درجه ) روش رو پلاستیک شفاف کشیدم
ممنون از توجهتون
comment image
comment image

کارشناس 1
۱۷ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۳
در پاسخ به  زهرا

سلام، ریشه های گیاهتون مشکل داره بهتر هست از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

زهرا
زهرا
۱۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۰
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از پاسختون
فقط الان که فصل سرما هست و ممکنه گیاه تو خواب باشه مشکلی نداره از خاک خارج شن و قلمه بگیرم ؟ یا تا بهار صبر کنم برای بررسی ریشه ها و قلمه گیری ؟

کارشناس 2
۱۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۲
در پاسخ به  زهرا

ممنون از شما ،ریشه ها وقتی مشکل داشته باشند به همون صورت هم نگهداری کنید از بین میرند.

رضا فراهانی
رضا فراهانی
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵

سلام
ببخشید این دوره خواب زمستانی که گفتید رو توضیح میدید.
یعنی باید چجوری این شرایط رو فراهم کرد و بعد برای گیاه چه اتفاقی می افته؟ یعنی برگاش میریزه؟

کارشناس 2
۲۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۳
در پاسخ به  رضا فراهانی

سلام، با کوتاه شدن روزها اکثریت گیاهان به خواب زمستانی میرند ورشدشون یا کلا متوقف میشه ویا کم میشه،اگر جزو گیاهان بیرونی خزان کننده باشند خزان میکنند وبرگها میریزه وبهار مجدد باشروع فصل رشد برگ جدید سبز میشه بعضیها مثل کاج وسرو خزان نمیکنند وفقط رشدشون متوقف میشه، گیاهان اپارتمانی وکاکتوسها که در محیط سربسته هستند خزان نمیکنند البته بستگی به شرایط نگهداری داره دما بیکباره کاهش پیداکنه گیاهان اپارتمانی هم خزان میکنند مثل نخل ماداگاسکار ،در زمان خواب واستراحت دما وابیاری هم باید کاهش پیدا کنه، دمای ایدال برای خواب زمستانی انواع کاکتوسها ۱۰الی۵ درجه هست برای سایر گیاهان اپارتمانی بین ۱۵الی۲۰ درجه. وحدود سه الی پنج ماه.

رضا
رضا
۲۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۶

سلام ازخاک دراوردم چیکارش کنم میتونید بیشتر آهنگایی کنید

کارشناس 1
۲۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۲
در پاسخ به  رضا

سلام، ریشه ها رو بررسی کنید ببینید اگر پوسیدگی دارند جدا کنید یا اگر افت دارند افتهای رو جدا کنید،بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید.

رضا
رضا
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۶

اینم عکسش
comment image
یادم رفت اینم بگم که روی برگاش هم چروک هست

کارشناس 1
۲۰ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  رضا

خاک گیاهانتون مناسب نیست خاک رسی وسنگینی دارند در این خاک ریشه ها نمیتونند خوب رشد کنند وریشه های گیاهانتون مشکل داره ، بهتر هست از خاک دربیارید وریشه هاررو از نظر پوسیدگی بررسی کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه استفاده کنید.

رضا
رضا
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰

سلامخدمت شما من سه ماهه دوتا کراسولاخریدم اول خوب بود یکیش کامل لخت شده فقط چنتا برگ داره دومی هم زیاد برگ نداره شاخه هاشم حالت خشکی دارن جانم در بالکن هست وهفته ای ۲بار آب میدهم من در خوزستان زندگی میکنم

کارشناس 1
۲۰ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳
در پاسخ به  رضا

سلام، از گیاهان عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مریم
مریم
۱۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۱

comment image
comment image
comment image
comment image
سلام روزتون بخیر
خسته نباشید ممنون از راهنمایی های خوبتون
شرمنده خرفه ی من حالش خوب بود تازه برگ دراورده بود اما ی دفعه از شاخه ها شروع به خوشک شدن کرده هفته ی یبار کامل اب میدم کنار پنجره اس حرکتش نمیدم و هر روز روی خاکس یکم اب اسپره میکنم
دوهفته یبار هم پودر اهن که در یک بطری یک و نیم لیتری قاطی شده به اندازه ی لیوان اب میدم بهش
چرا باز داره خشک میشه????

کارشناس 2
۱۴ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۹
در پاسخ به  مریم

سلام، ممنون از شما،ریشه های گیاهتون مشکل داره، برای گیاهان ابلق کود اهن مناسب نیست وبهتر هست کوددهی رو قطع کنید،نیازی نیست روی این نوع گیاه اب اسپری بشه. میتونید جوانه های سالم رو جدا کنید وریشه دار کنید ،برای گیاه مادری بهتر هست ریشه ها رو از نظر وجود افت وپوسیدگی بررسی کنید.

مریم
مریم
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۳
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام ریشه رو دیدم پوسیده نبود ولی خشک بود ???انگار اصلا بهش اب نرسیده بود من دوباره برگردونم به گلدان و ی شاخه که خودش کنده شده بود رو برای قلمه برداشتم ولی باز هم شما ببینید اگر خراب ریشه بهم لطفا اطلاع بدید ممنونم از وقتی که گذاشتید استاد
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۳
در پاسخ به  مریم

سلام، ممنون از شما،بهتر هست ریشه های خشک شده رو هرس کنید وداخل گلدان کوچکتری بکارید واولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

مریم
مریم
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۸
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنونم از وقتی که میگذارید خیلی لطف میکنید
چشم انجام میدم

نیلو
نیلو
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۳

سلام من گیاهمو چند روزه خریدم و جاشم عوض شده الان دوروزه برگاش سوراخ میشه یجورایی انگار زخمی میشه دلیلش چیه؟

کارشناس 2
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵
در پاسخ به  نیلو

سلام، از قسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محمد
محمد
۳ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۸

comment image
comment image
سلام خسته نباشید بونسای من روز ب روز دار حالش بد تر میشه قبلا هم ازتون راهنمای گرفتم و دقیقا همون کار هارو انجام دادم برگ هاش در میاد اما همون میرزه ساقه های سبزش ک رشت میکنه خشک میشه

کارشناس 1
۳ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۳
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، گیاهتون کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید سطح خاک رو مقداری خلوت کنید تا از سطح خاک اکسیژن کافی به ریشه ها برسه دما رو هم چک کنید که از ۱۰ درجه کمتر نباشه، یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

محمد
محمد
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون من یعنی نمیتونم گلدون از اتاق ببرم توی پذیرای جلوی پنچر بذارم که نور بخور بهش بعد دوباره غروب ببرم تو اتاق؟ حتما باید جای ثابت داشته باشه

کارشناس 2
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۰
در پاسخ به  محمد

ممنون از شما بله بهتر هست در جای ثابتی نگهداری کنید که نور ودمای مناسبی داشته باشه، جابجاییهای مکرر باعث واردشدن اسیب وشوک به ریشه های گیاه میشه وبمرور زمان رشد گیاه متوقف شده واز بین میره.

ارش
ارش
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۹

سلام من یک کراسولا خرفه دارم که ۶ماه خریدمش اون اوایل خوب رشد می کرد الان برگاش زرد می شوند بعدش میفتند
نور خوب بهش میرسه آب هم به اندازه بهش می دم نمی دونم چرا برگاش زرد می‌شوند چه کار کنم برگاش زرد نشوند؟

کارشناس 2
۲۶ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۵
در پاسخ به  ارش

سلام، دما رو چک کنید که پایین نباشه، یا گیاه در کنار پنجره که شبها از شکاف گنجره ها سرما وارد میشه نباشه، ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه. این موارد ایدال بشه زرد شدن برگها متوقف میشه گیاه رو تا حد امکان در جای ثابتی نگهداری کنید وزیاد جابجا نکنید.

غزاله
غزاله
۲۱ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵

سلام من یک کوکداما کراسولا خرفه ای هدیه گرفتم اصلا نمیدونم چطور باید نگهداری کنم ازش مطالب رو خوندم گیاه من هراز گاهی ریزش برگ داره خیلی برگاش میریزه و ضعیف میشه ۶ماهه دارمش وقتش نیس که منتقلش کنم داخل گلدون؟ تو گلدون بهتر رشد نمیکنه؟

کارشناس 2
۲۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۲
در پاسخ به  غزاله

سلام، بله بهتر هست داخل گلدان مناسبی انتقال بدید، دمای کم محیط ویا ابیاری بیش از اندازه وتغییر محیط نگهداری باعث ریزش برگهای این نوع گیاه میشه این موارد رو بررسی کنید.

مرضیه
مرضیه
۱۸ مهر, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷

سلام خسته نباشید من یک کراسولا خرفه ای دارم الان حدود۶ ماه دارم رشدش خوب بود پر از برگ تازه بود تا هفته ی پیش که برگ های یک طرفش شروع به ریختن کرد و حالا داره ساقه اش چروک می شه باید چه کار کنم هفته ای ۲ مرتبه بهش آب می دهم آبش یک روز کنارش گذاشته شده بعد بهش می دهم نور خوبی داره ۲ متر تا پنجره فاصله دارد ممکنه مال باز بودن پنجره بوده ساقه اش داره چروک میشه؟

کارشناس 2
۱۸ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۰
در پاسخ به  مرضیه

سلام، ممنون، احتمالش هست که سرما باعث این مشکل شده باشه
بهتر هست گیاه رو در محیطی نگهداری کنید که از سرما محافظت بشه ابیاری رو هم کاهش بدید وزمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد انجام بدید.

علی
علی
۱۸ مهر, ۱۳۹۹ ۰۵:۱۴

سلام و عرض ادب
سپاس از اطلاعات مفید شما
یک بنسای کراسولا خرفه ای دارم که حدود ۳ماه پیش در بهترین وضعیت رشد دچار ویروس شد یعنی پشت برگها سیاه میشد و در نهایت خشک میشدن، دیر متوجه شدم و همه گیاه درگیر شد به ناچار همه برگها را به دفعات از ساقه جدا کردم، گلدان را به بیرون منتقل کردم و فقط ابیاری منظم انجام دادم، الان یک هفته اس که برگ و جوونه جدید زده، گلدان را بجای قبلی زیر نورگیر یک پاسیو برگرداندم، گیاه از طوق دوشاخه بود که یکی از شاخه ها کمی نرم شده بود که از ابتدای شاخه جدا کردم، سوالم اینه که برای حفظ این بنسای چه کار دیگری باید انجام دهم؟ و آیا تابحال درست عمل کردم؟

کارشناس 2
۱۸ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۵
در پاسخ به  علی

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محمد
محمد
۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۴

سلام خسته نباشید من یک ماه بونسای کراسولا گرفتم ریزش برگ داره برگ هاش سبز هست می‌ریزه اب یاری هم وقتی انجام میدم که سطح خاک خشک باشه زهکش مناسبی هم داره اب که میدم سریع زیر گلدون پر اب میشه. طریق کود دهیش چطوره؟
http://uupload.ir/files/zlmq_img_20200914_081938.jpg
http://uupload.ir/files/hmws_img_20200914_081910.jpg
http://uupload.ir/files/w6hd_img_20200914_081855.jpg
http://uupload.ir/files/y2ak_img_20200914_081841.jpg

کارشناس 2
۲۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، مقداری کمبود نور داره ریزش برگها از کمبود نور هم میتونه باشه ،میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید زیر گلدانی رو هم همیشه خالی از اب وخشک نگهدارید، سطح خاک رو مقداری خلوت کنید تا از سطح خاک هم هوا جریان داشته باشه.کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد ،از کودهای مخصوص کاکتوسها استفاده کنید.

دنیا
دنیا
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۰

سلام وقتتون به خیر .
یکبار گیاه خرفه را خریدم و تو راه پله پنجره شمالی هست نگه داری می کردم که متاسفانه خوب نموند و از بین رفت نمی دونم خاطز ابباری بود یا مکانش
دوباره یکی دیگه خرید این دفعه تو ساختمان نزدیک پنجره جنوبی .نور زیاد هست ولی افتاب نداشت که دیدم برگاش زرد شده.(البته فکر کنم آبیاریم زیاد بوده هفته ای دوبار)
الان بردم گذاشتم پنجره شمالی روزی ۲ یا ۳ ساعت آفتاب بعد ازظهر داره ولی اتاقش نورش کافی هست ..به نظر شما جاش مناسبه یا هر چه زودتر جابه جا کنم.
پنجره جنوبی بهتره یا شمالی
برای امتحانم هرچی برگ خشک شده داشته جدا کردم
حیاطم هست که افتابش خیلی زیاده.
راهنمایی می فرمایید

کارشناس 2
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۱
در پاسخ به  دنیا

سلام، گیاه رو در جای ثابتی که نور، دما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید پشت پنجره جنوبی که نور فیلتر شده باشه مناسب هست ،جابجاییهای مکرر هم باعث ازبین رفتن گیاه میشه، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

Ali
Ali
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۰

سلام
ممنون از اطلاعاتی که در سایت گذاشتید، بسیار مفید بود

بهنام
بهنام
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۳

سلام
گیاه کراسولا خرفه ای در تابستان هر چند وقت باید اب داد؟

کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۴
در پاسخ به  بهنام

سلام، زمانی خاک کامل خشک شد میتونید ابیاری رو انجام بدید.

سینا
سینا
۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۷

سلام خسته نباشید، برای رشد بهتر این بونسای چه کودی پیشنهاد میکنید؟

کارشناس 1
۹ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۴
در پاسخ به  سینا

سلام، ممنون، برای رشد بهتر شرایط هم باید برای رشد ایدال باشه از جمله نور، ترکیب خاک ابیاری، تنها کوددهی کافی نخواهد بود، میتونید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید،مثل ۱۲،۱۲،۳۶

محمدرضا
محمدرضا
۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۳

سلام خدمت کارشناسان محترم
چندتا از گلدان های من شپشک آردالو افتاده. از حدود ۳ هفته پیش،۲ نوبت با فاصله یک هفته سم دیازینون زدم ولی افاقه نکرد. بعد از این از سم مالانینون استفاده کردم. حالا می خواهم بدانم باید سم را بشورم یا نه. شما پیشنهاد می کنین چه کاری بکنم؟

کارشناس 1
۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۳
در پاسخ به  محمدرضا

سلام، برای شپشک آرد آلود ابتدا باید حذف فیزیکی انجام بدید بعد سمپاشی کنید ،حذف فیزیکی انجام نشه سمپاشی اثری نخواهد داشت، میتونید بوسیله قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید در فاصله درمان گیاه رو حتما تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی انجام بدید.

رایحه
رایحه
۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۲

سلام.خسته نباشید.من حدود سه سال پیش این کراسولا رو خریدم(از اینکه چه نوع کراسولا هست مطمئن نیستم)..اوایل هیچ برگ و شاخه فرعی ای نداشت کم کم رشد کرد.الان شاخه هاش به قدری بلند شدن که سنگینی میکنن و خم میشن!میترسم باعث بشه بشکنن.چوبی شدنش هم خیلی طول میکشه با اینکه سعی میکنم تو آفتاب بذارمش و مرتب بهش آب میدم.هر چقدر هم که بلند تر میشه برگ های پایین ترش زرد میشه و می ریزه.اگه قلمه بزنمش درست میشه؟
http://uupload.ir/files/8pev_20200822_093201.jpg

کارشناس 1
۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۱
در پاسخ به  رایحه

سلام، ممنون، کالانکوئه بلوسفلدیانا هست،
KALANCHOE BLOSSFELDIANA, کمبود نور داره،میتونید دوتا شاخه ای رو که بلند شدن کات کنید وقلمه بزنید ساقه پایینی چند شاخه وزیباتر میشه، ابیاری رو زمانی که خاکش کامل خشک شد انجام بدید،دو شاخه جدا شده رو هم میتونید به دو قسمت تقسیم کنید وقلمه بزنید.