نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده

نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده: یکی از راه‌های تکثیر گیاه آدنیوم از طریق بذر می‌باشد و البته راه‌های بیشتری برای تکثیر وجود دارد ولی تکثیر از طریق بذر آسان‌تر بوده به شرطی که به یکسری از نکات توجه شود. تکثیر آدنیوم در گلخانه‌ها به صورت انبوه بوده و روش کاشت بذر در گلخانه کاملاً متفاوت با کاشت بذر در خانه می‌باشد. ما قصد دارید روش کاشت بذر در خانه را در این مقاله آموزش دهیم. روش کاشت بذر در خانه بسیار آسان است و با کمی دقت می‌توانید این گیاه زیبا را خودتان در خانه پرورش دهید. برای این کار کافی است مراحلی که گفته می‌شود را به ترتیب انجام دهید.

۱_ انتخاب بذر تازه با قوه نامیه بالا:
به توانایی بذر برای جوانه زنی قوه نامیه گفته می‌شود. به تعداد بذرهایی که در طول یک زمان معین (مثلاً ۱۰ روز) جوانه می‌زنند نیز قوه نامیه میگویند که معمولاً با درصد بیان می‌شود. پس اولین مرحله خرید، بذر تازه و با کیفیت که دارای قوه نامیه بالا باشد است که بسیار مرحله مهمی می‌باشد و برای این کار حتماً از فروشگاه‌های معتبر که قوه نامی و تازگی بذر را ضمانت می‌کنند خرید کنید در غیر این صورت ممکن است تمام زحمات شما به حدر برود. بذر آدنیوم به رنگ چوب می‌باشد و طول آن‌ها تقریباً نیم سانتی متر (ممکن است کوچک‌تر و بزرگ‌تر باشد) می‌باشد. برای بالا رفتن درصد جوانه زنی بذر بهتر است بذرهای درشت را چند ساعتی در آب ولرم خیساند البته اینکار ضروری نیست و فقط کیفیت جوانه زنی بیشتر می‌شود.

برای خرید بذر آدنیوم اینجا کلیک کنید.

۲_ خاک بستر کشت:

بستر کشت محلی است که بذر در آن جوانه زنی می‌کند و برای مدتی تا زمان انتقال درون آن رشد می‌کند. پس باید بستر کشت دارای خاکی با مواد مغذی باشد تا در طول دوران رشد جوانه، مواد مورد نیاز به گیاه برسد. خاکی که برای این کار انتخاب می‌کنیم پیت ماس است که هم رطوبت را به خوبی حفظ می‌کند و هم مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تأمین می‌کند. می‌توانید پیت ماس را با کوکوپیت ترکیب کنید. برای این کار ۷۰ درصد خاک پیت ماس و ۳۰ درصد خاک کوکوپیت را باهم مخلوط کنید. البته می‌توان ماسه شسته رودخانه که ضدعفونی شده باشد هم به میزان کمی به خاک اضافه کرد، ماسه کمک می‌کند زمانی که رطوبت خاک کم می‌شود روی سطح خاک شکافت ایجاد نشود چون شکافت باعث می‌شود ریشه‌های ضعیف و کوچک جوانه پاره شود و ممکن است جوانه‌ها از بین بروند. اما ضرورتی نیست و با خاک پیت ماس خالی هم می‌توان بذر ها را پرورش داد.

 

۳_ ظرف بستر کشت:
برای کاشتن بذرها ما نیاز به یک ظرفی داریم که به تعداد بذرها فضا داشته باشد،نور را از خودش عبور دهد و رطوبت را برای جوانی زنی حفظ کند. برای این کار می‌توانیم از ظرف‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای یا هر ظرفی که شفاف باشد و نور از آن عبور کند استفاده کنیم. برای ظرفمان به یک درب نیاز داریم تا هوا از آن عبور نکند. درب ظرف نباید به قدری نازک باشد تا دمای محیط بیرون و داخل بستر به راحتی تبادل پیدا کند. می‌توانیم بجای درب از پلاستیک‌های فریزر به همراه کش استفاده کنیم. ارتفاع ظرف نباید کم باشد و حداقل ارتفاع مورد نیاز ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر می‌باشد. البته ارتفاع زیاد هم نیاز نیست. ظرف بستر باید دارای سوراخ‌هایی در کف خود باشد تا آب و رطوبت اضافی از کف آن خارج شود. اگر سوراخ نداشته باشد باید خودمان به کمک یک وسیله تیز برای ظرف سوراخ ایجاد کنیم. معمولاً ظرف‌های شیشه‌ای به منظور اینکه سوراخ کردنشان سخت است برای این کار مناسب نیستند. ظرف‌های پلاستیکی را به راحتی می‌توان در کف آن‌ها سوراخ ایجاد کرد. بهترین ظرف برای این کار همان جا نانی‌هایی است که در بیشتر خانه‌ها یافت می‌شود. یک جا نانی با ظرفیت تعداد بذرها تهیه کنید و کف آن را سوراخ کنید. جا نانی به علت دارا بودن درب، کار را بسیار آسان‌تر می‌کند. دقت کنید که جا نانی سفید و شفاف باشد تا نور به جوانه‌ها برسد.برای سوراخ کردن کف ظرف می‌توانید از یک پیچ گوشتی کمک بگیرید (فقط ظرف‌های پلاستیکی) پیچ‌گوشتی را بر روی شعله آتش قرار دهید تا داغ شود بعد از اینکه کاملاً داغ شد با آن روی ظرف سوراخ ایجاد کنید. هر وقت سرد شد باز چند دقیقه‌ای روی شعله قرار دهید و مجدداً تکرار کنید فقط خیلی مراقب باشید چون این کار کمی خطر هم دارد و در یک محل مناسب و بیرون از خانه این کار را انجام دهید چون ممکن است باعث آتش سوزی شود. سوراخ‌ها را به ترتیب و مرتب بر روی کف با فاصله ۲ سانتی متری از هم ایجاد کنید. تمام کف ظرف باید سوراخ داشته باشد. کف بستر باید با سنگ ریزه پر شود تا هم از ریزش خاک ظرف جلوگیری کند و هم فاصله‌ای ایجاد کند تا آب اضافی به راحتی خارج شود. سنگ‌هایی انتخاب کنید تا از سوراخ‌های کف ظرف کمی بزرگ‌تر باشد.

 

۴_مراحل ضدعفونی بستر:
بعد از خرید بذر و آماده کردن خاک و ظرف، شما نیاز به یک ضدعفونی کننده یا قارچ‌کش دارید. در بستر کشت رطوبت فراوان ایجاد می‌شود و به علت دارا بودن مواد مغذی خاک، محل رشد قارچ‌ها ایجاد می‌شود. قارچ‌ها برای جوانه‌ها بسیار خطر دارند و باعث از بین رفتن جوانه‌ها می‌شوند. این مرحله نیز یکی از مراحل حساس و مهم است.

.
نحوه کاشت بذر آدنیوم به زبان ساده
.
.
نویسنده: محمد نورعلی
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
88 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
میلاد
میلاد
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۳:۱۱

سلام ببخشید وقتی که بذر ها سبز شدن چند روزی‌یک بار باید قارچ کشی کنم

کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۵
در پاسخ به  میلاد

سلام، دوهفته یک بار.

امید
امید
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۱۵

با سلام من تازه بذر هام رو در بستر خاک کاشتم و بین ده عدد تو سه روزه اول یکیش جوانه زده ولی ظرف انتخابیم ظرف یکبار مصرف میوه درب دار هستش که تو مجالس استفاده میشه در کل جا واسه جونه ای که زود در اومده کوچیک میشه تا بذر های دیگه در بیاد چه کاری انجام بدم بهتره؟میتونم انتقال بدم به یه ظرف بزرگتر؟طریقه ابیاری بعد جونه هم بگید ممنون میشم راهنمایی کنید

IMG-20210503-WA0001.jpg
کارشناس 1
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۵
در پاسخ به  امید

سلام، منظورتون اگر از کوچک بودن جا کمبود فضا برای رشد جوانه هست میتونید درب رو باز بگذارید وروی بستر ودرب کاوری از یک کیسه فریزر بکشید باید بین خاک ودرب ظرف فضا برای رشد جوانه باقی میگذاشتید فعلا هیچ کاری نمیتونید انجام بدید باید صبر کنید بعد از پایان سه ماهگی میتونید بستر رو عوض کنید این نوع ظرفها برای کشت بذر مناسب نیستند چون هم شفاف هستند وهم انعطاف زیادی دارند وموقع جابجایی باعث جابجایی خاک واسیب به ریشه های جوانه هاذ میشند میتونید ظرف رو داخل یک سینی قرار بدید که موقع جابجایی مشکلی بوجود نیاد. ابیاری رو زمانی که سطح بستر کمرنگ شد انجام بدید.

امیرمحمد
امیرمحمد
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۴

سلام
رشد یک هفته ای این جوونه خوبه؟
اگر نیست مشکل از چیه؟
ممنون

Screenshot_20210429_175210_com.huawei.photos.jpg
کارشناس 2
۹ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۱۲
در پاسخ به  امیرمحمد

سلام، برای یک هفته رشدشون خوب هست بمرور زمان نور رو افزایش بدید.

امیرمحمد
امیرمحمد
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۵۳

سلام
برای فیلتر نور خورشید برای کشت آدنیوم
میشه روی سقف شیشه ای آب گچ ریخت که نور ملایم تر بشه؟
و برای کاشت بذر کاکتوس تا چه حد باید نور وجود داشته باشه که جوانه ها نه رشد علفی پیدا کنن نه بسوزن؟
و بذر ها رو توی ظرف هایی با بدنه کدر و در شفاف میشه کاشت؟
ممنون از پاسخ گویی تون

کارشناس 2
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۵
در پاسخ به  امیرمحمد

سلام، اب گچ فکر کنم زیاد فیلتر میشه ونور کمتر باشه میتونید از شید گلخانه ای هم استفاده کنید. نور باید حداقل ۶۰۰۰ لوکس باشه بمرور زمان نور رو افزایش بدید که رشد علفی نداشته باشند. بله میشه، اگر بستر کشت درب داره نیاز نیست نور رو فیلتر کنید همون درب نور رو فیلتر میکنه.

محمد رضا
محمد رضا
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴

سلام خسته نباشید،
بذر آدنیوم دقیقا چقدر باید در خاک فرو برود¿¡
تشکر

کارشناس 1
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۸
در پاسخ به  محمد رضا

سلام، ممنون، اصلا نباید دفن بشه روی سطح بستر قرار بدید وروی بذر فقط محلول قارچ کش اسپری کنید.

شاهین گلچین
شاهین گلچین
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۶

روزبخیر
من بذر آدنیوم کاشتم
اول اینکه همش در نیومد و نصفش سبز شد
ولی سبز شده ها هم بعد از مدتی رو به خرابی رفتند
چه کنم؟
اونهایی که سبز نشدن رو چه کنم؟

کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۴
در پاسخ به  شاهین گلچین

سلام، چند وقت هست که کشت کردید وروش نگهداری به چه صورت بوده؟

محبوبه
محبوبه
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۰

سلام.وقت بخیر.ببخشید آدنیوم های من سه ماهشون شده .میشه بهشون کود بدم؟چه کودی؟ کاکتوس هم کاشتم سه ماهه شدن. چه کودی بهشون بدم تا زود بزرگ بشن و چند وقت یه بار ؟???

کارشناس 2
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۰
در پاسخ به  محبوبه

سلام، اگر سه ماهشون کامل تموم شده بله میتونید کوددهی رو شروع کنید،از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید مثل ۱۲،۱۲،۳۶ ویا ۳،۱۱،۳۸ از کود بیوبیست طلایی هم میتونید استفاده کنید یک گرم در یک لیتر اب هر دوهفته یک بار.

محمد
محمد
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۰

سلام خسته نباشید،این گیاه آدنیوم بعد چند وقت بذر تولید می کنه؟و اینکه آیا نر وماده داره یا خودش گل دوجنسیه؟نیاز به گرده افشانی دستی داره یا نه؟با تشکر

کارشناس 2
۱۳ دی, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۸
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، بستگی به شرایط نگهداری داره، شرایط نگهداری ایدال باشه در سه سالگی هم بالغ میشه وگل میده برای بذر گیری به دو گیاه پایه نیاز دارید که همزمان گل بدند تا بتونید گرد افشانی کنید. جفت پایه هست ونیاز به گرد افشانی داره.

محمد
محمد
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰

سلام برای کاشت آدنیوم با توجه به اینکه من گلخونه دارمو دماش بین ۲۵ تا ۳۰ درجه و رطوبتش حدود ۶۰ تا ۷۰ هست آیا لازمه در مرحله جوانه زنی کیسه پلاستیک رو گلدان بکشم؟

کارشناس 1
۱۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۸
در پاسخ به  محمد

سلام، بهتر هست تا جوانه زدن بذرها کاور کنید ویا رطوبت محیط رو تا ۸۰ درصد برسونید، و بعد از جوانه زنی میتونید کاور رو بردارید.

میثم حیدری
میثم حیدری
۵ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵

سلام وقتتون بخیر .بذر ادنیوم شنیدم ۱۰یا۲۰ روز باید توی اب باشن اول درسته؟ بعد از اینکه جوانه زنی انجام شد کاشته شه داخل خاک چیکار‌کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

کارشناس 2
۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱
در پاسخ به  میثم حیدری

سلام، ممنون، خیر اشتباه هست، تا این مدت داخل اب باشه بذرها پوسیده میشن،میتونید لای یک دستمال مرطوب بگذارید وبعد از جوانه زنی داخل بستر کشت انتقال بدید ویا از ابتدا روی سطح بستر قرار بدید و دما ورطوبت مورد نیاز برای جوانه زنی رو تنظیم کنید.

مریم
مریم
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۴

سلام من بذر افرا قرمز خریدم برا کاشتش باید چیکار کنم
چه کارهایی و باید انجام بدم.و بذر ها رو چه مدلی بکارم و تو چه عمقیو در چه دمایی نگه اش دارم.

کارشناس 2
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۵
در پاسخ به  مریم

سلام، برای اموزش کامل پیشنهاد میکنم مقاله آموزش کاشت بذر افرا رو مطالعه بفرمایید.

محمد
محمد
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۹

سلام
من جایی خوندم که آدنیوم نیاز به آفتاب زیاد و مستقیم داره، آدنیوم من تقریبا ده روزه از خاک بیرون اومده یعنی از همین الآن باید بزارمش جلوی نور مستقیم خورشید؟

کارشناس 1
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۰
در پاسخ به  محمد

سلام، نه نیازی نیست نور مستقیم باشه نور رو حتما فیلتر کنید.

محمد
محمد
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون از پاسخگویی.

محمد
محمد
۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۲

سلام، خسته نباشید
من یه هفته پیش بذر آدنیوم کاشتم و امروز صبح سبز شدن، میخواستم یه توضیح درمورد هوادهی بهم بدین که از چه زمانی باید شروع بشه و اینکه درب ظرف رو از کی باید بردارم؟
با تشکر فراوان

کارشناس 1
۱ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۳
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، یک هفته بعد از اینکه بذرها جوانه زدند میتونید هوادهی رو شروع کنید،سه روز اول چند دقیقه وبمرور زمان هوادهی رو افزایش بدید تا به جوانه ها شوک وارد نشه،بعد از اتمام چهار ماهگی میتونید درب رو بردارید.