معرفی و شرایط نگهداری گل پتوس

معرفی و شرایط نگهداری گل پتوس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
معرفی و شرایط نگهداری گل پتوس: یکی از گیاهان زیبا و خاص آپارتمانی است که در برابر نور کم محیط مقاومت خوبی دارد و به همین علت در اکثر خانه‌ها و ادارات نگهداری می‌شود. پتوس گیاهی سریع رشد و رونده بوده و نیاز به قیم دارد و رشد شاخه‌های آن باید مدیریت و کنترل شود تا از رشد نابجا و بدفرمی در امان باشد. استفاده از قیم خزه‌ای برای این گیاه مناسب است چون پتوس ریشه‌های هوایی فراوانی تولید می‌کند و با وجود خزه به دور قیم این ریشه‌ها به داخل خزه نفوذ کرده و گیاه سفت و محکم به قیم می‌چسبد. برگ‌های این گیاه شبیه به قلب بوده و این گیاه در دو نوع برگ سبز و ابلق یافت می‌شود. نوع ابلق آن نیز در دو نوع طلایی و سفید می‌باشد. به علت زیبایی و نگهداری آسان در اکثر نقاط جهان از آن استفاده می‌شود.

 

شرایط نگهداری این گیاه زیبا و مقاوم به صورت زیر می‌باشد.

۱_ نور:
گیاهی با نیاز نور کم و سایه پسند می‌باشد که در برابر نور مستقیم خورشید برگ‌های آن سوخته و درنهایت گیاه از بین می‌رود. نوع ابلق آن به کمی نور بیشتر نیاز دارد و اگر در معرض نور کم قرار گیرد برگ‌های آن رو به سبزی رشد می‌کنند.

 

۲_ آبیاری:
نیاز آبی این گیاه متوسط می‌باشد و در برابر خشکی زیاد، مقاومت ندارد. هر وقت سطح خاک خشک شد گیاه را آبیاری کنید. آبیاری با آب فاقد املاح و سبک انجام شود.

 

۳_خاک:
به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد و در ترکیب خاک این گیاه از خاک برگ استفاده می‌کنند. خاک برگ فاقد مواد معدنی بوده و در کنار آن باید از ورمی کمپوست یا کود پوسیده دامی به مقدار لازم استفاده کرد تا مواد مغذی در خاک وجود داشته باشد.

 

۴_ رطوبت:
این گیاه رطوبت دوست بوده و در صورت وجود رطوبت برگ‌های آن درشت‌تر و شاداب‌تر می‌شوند. در هفته دو مرتبه اسپری برگی صورت بگیرد یا برای گیاه یک جزیره ایجاد کنید. در صورت رطوبت کم محیط گیاه حالت شادابی خود را از دست می‌دهد و نوک برگ‌ها حالت سوختگی و سیاهی به خود می‌گیرند. در زمستان وقتی هوا سرد است بر روی برگ‌ها آب اسپری نکنید. می‌توانید برگ‌های آن را با اسفنج مرطوب پاک کنید تا هم رطوبت تأمین شود و هم گرد و غبار روی برگ‌ها از بین برود تا تنفس و جذب نور برای گیاه راحت‌تر صورت بگیرد.

 

۵_دما:
دمای مناسب برای رشد آن ۱۸ تا ۲۵ درجه می‌باشد و تا دمای ۳۰ درجه را نیز تحمل می‌کند و دمای بالاتر گیاه شادابی خود را از دست می‌دهد، رشدش کند یا متوقف می‌شود و احتمال ایجاد آسیب‌های فراوان به گیاه وجود دارد. در زمستان دما کمتر از ۱۵ درجه سانتی‌گراد نشود و در صورت کمتر شدن دما گیاه را به محل گرم‌تری منتقل کنید. گیاه را نزدیک وسایل سرمایشی یا گرمایشی مانند کولر و بخاری قرار ندهید.

 

۶_ کود دهی:
برای شادابی و رشد بهتر و تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای این گیاه از کودهای ارگانیک مانند کود npk و کود ورمی کمپوست و یا کود پوسیده دامی استفاده کنید. از کودهای مایع با نصف دوز توصیه شده نیز می‌توان در هفته دو مرتبه در فصل رشد استفاده کرد. خاک گیاه را هر سال تعویض کنید تا مواد غذایی برای گیاه تأمین شود.

 

۷_ قیم:
این گیاه به علت رونده بودن نیاز به قیم دارد تا به دور آن بپیچد و از آن بالا برود. می‌توان از انواع نخ‌ها که برای گیاه خطرناک نباشند استفاده کرد. این گیاه را می‌توان به دور ستون‌ها هدایت کرد تا جلوه زیبایی به آپارتمان بدهد. از قیم‌های خزه‌ای که بسیار مناسب هستند هم برای این گیاه استفاده کنید و حتماً در مقاله‌ای دیگر روش ساخت این نوع قیم ها را توضیح خواهیم داد.

.
.
آموزش نگهداری گل پتوس
.
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
48 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Anir
Anir
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۵۱

یک سوال تخصصی!!!

گیاه ها که ماهیچه ندارن پس چجوری تکون می خورن؟
به عنوان مثال همین پتوس اول برگش لوله هست بعد باز میشه!!
یا گل حسن یوسف به سمت آفتاب ساقش رو خم میکنه!!

کارشناس 1
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۶
در پاسخ به  Anir

گیاهان موجود زنده هستند و تغذیه ورشد میکنند شاید نتونند جابجا بشند ولی بوسیله تغذیه وریشه واوند رشد میکنند ،مثل انسان وحیوانات ماهیچه ندارند ولی ساقه واوند دارند که میتونند رشد کنند.

ناشناس
ناشناس
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۹

سلام رفتم از گل پتوسم کلا ۲ بار قلمه گرفتم
حالا از ۱۰ طرف داره شاخه جدید می زنه?
اینو می دونستم اگر به صورت مرتب سر شاخه زنی کنی گل به صورت بوته ای رشد می کنه اما اینو نمی دونسم ۲ بارم کنی اینجوری میشه?
چی کار کنم گلم دوباره طبیعی رشد کنه ؟؟؟چون دوست ندارم بوته ای باشه

کارشناس 2
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۸
در پاسخ به  ناشناس

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

ناشناس
ناشناس
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۱
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام
از اینجا قلمه خورده
comment image
حالا بجای ۱ شاخه دو شاخه کرده!!!
یعنی به قول خودتون حالت بوته ای پیدا کرده
ومنم دوست ندارم اینجوری باشه جالا هربرگی بکنه شاخه جدید در می یاد چی کار کنم از حالت بوته ای در آد؟؟؟

کارشناس 2
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵
در پاسخ به  ناشناس

سلام، اونا تازه جوانه زدن بعد از اینکه بزرگ بشن بلند میشن وگیاه بصورت اویز میشه بصورت بوته نخواهد بود جای نگرانی نیست. بگذارید رشد کنند وبزرگ بشند اگر بعد دوست نداشتید میتونید شاخه اولی رو جدا کنید وریشه دارکنید.

۸۶
۸۶
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵

سلام ببخشید این سوالو اینجا می پرسم ولی چون اسم این گیاهو بلد نیستم مجبور شدم همینجا بپرسم…

ما هر سال تو زمینمون یک گیاهی می کاشتیم به اسم جارو…
بعدم دسته بندی می کردیم از این جارو هایی که فرشو باهاش جارو می کنن درست می کردیم…
حالا اومدن گوگل زدم گیاه جارو کلا یک گیاه مثل بوته قد کوتاه آورد…
اما این حارویی که میکاشتیم قدش خیلی بلند می شد و در آخر یک عالمه بذر که با یک چوب به ته جارو وصل بود در می یومد که از همون برای ساخت جارو استفاده می کردیم
برگشم عرضش ۴ سانتیمتر و طولش شاید به ۵۰ سانتی متر هم می رسید…
عکسم چون هنوز بهاره کلا در نیومدن که عکس بگیرم?
میشه بگید اسم این گیاه چیه؟

کارشناس 1
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۲۶
در پاسخ به  ۸۶

سلام، اسم علمی گیاه Sorghum گیاه سورگوم جارویی یا گیاه جارو هست. گیاه سورگوم مخصوص شهر میانه (اذربایجان شرقی) هست.

‌‌‌‌‌.
‌‌‌‌‌.
۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۵

سلام
تصمیم گرفتم گل پتوس رو داخل آب نگه داری کنم کود سه بیست برای تعزیه گل کافی خواهد بود و اگر بله چقدر کود بریزم هر وعده؟؟؟
و یک سوال دیگه دارم گل پتوس غیر از محل گره از پایین ساقم ریشه میزنه یا فقط از گره ریشه دار میشه؟

کارشناس 1
۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۳
در پاسخ به  ‌‌‌‌‌.

سلام، هر بار که اب رو عوض میکنید میتونید ماهی یک بار داخل اب، حدود یک لیتر اب یک گرم ویا کمتر کود بریزید وگیاه رو داخل این محلول بگذارید. از ساقه هم ریشه میزنه.

ناشناس
ناشناس
۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۳۵

سلام
گلی هست که از پتوس سریع تر رشد کنه؟؟؟
چون یک جا گفته در هفته می تونه رشد چشم گیری داشته باشه یک جا گفته نرخ رشدش متوسطه

کارشناس 2
۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۴
در پاسخ به  ناشناس

سلام، فعلا پتوس سبز رکورد دار هست اگر گیاه دیگری هم باشه من اطلاعی ندارم البته بستگی به شرایط نگهداری هم داره شرایط نگهداری ایدال باشه اکثریت گیاهان رونده رشد ایدال وچشم گیری خواهند داشت.

‌
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۵

سلام آیا میشه قسمت پوسیده گیاه رو با الکل شست و دوباره در خاک کاشت یا به گیاه آسیب می رسه

کارشناس 1
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۱
در پاسخ به 

سلام، نه الکل مناسب این کار نیست گیاه از بین میره از محلول قارچ کش بهتر هست استفاده کنید.

؛
؛
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۴

سلام یک شاخه بزرگ پتوس رو چند وقت پیش قلمه زدم نمی دونم چرا نصفش برگاش زرد شده آیا آفته یا مشکل خاصی نداره
comment image

کارشناس 1
۱۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۰
در پاسخ به  ؛

سلام، برگهای اضافی رو باید از روی قلمه ها جدا میکردید ویک برگ روی قلمه بمونه کافی هست، میتونید برگهای زرد رو جدا کنید بعضی ازقلمه هاهم زرد شدند ،بررسی کنید اگرپوسیده شدند از خاک خارج کنید وخاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

مجید
مجید
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۶

سلام وقت بخیر.من خاک پتوسمو عوض کردم توخاک قبلیش چندتاکرم خاکی بود.احتمال داره خاک جدید رو هم آلوده کنند؟براپیشگیری چه باید کرد؟شما گفتین کرم خاکی آسیب میزنه اما پتوس من شاخه هاش دومترهستن وممکنه رشد خوبش بخاطر کودمایعی بوده که بهش میدادم؟

کارشناس 1
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  مجید

سلام، اگر تمام کرمهای خاکی رو از خاک خارج کرده باشید مشکلی بوجود نمیاد. گیاهان زمانی که از نور کافی، تهویه مناسب، دما وابیاری منظم وکوددهی مناسبی برخوردار باشند شاداب وسرحال خواهند بود ورشد خوبی خواهند داشت، تنها با کوددهی رشدشون خوب نمیشه. همه ی شرایط باید ایدال باشه.

مجید
مجید
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳
در پاسخ به  کارشناس 1

ممنون ازراهنماییتون.بله تمام شرایطش ایده آل هست.

...
...
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۰

سلام من یک پتوسی داشتم که یک ماه میشد برگ جدید نکرده بود بخاطر همین پوسته روی برگ رو با چاقو کندم حالا متوجه شدم که بخشی از ساقه گیاه هم کنده کنده شده برگ هم صدمه دیده حالا باید چی کار کنم و ایا برگ جدیدی خواهد کرد یا نه

کارشناس 1
۲۷ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۳
در پاسخ به  ...

سلام، اگر گیاه مادری سالم باشه مجدد رشد میکنه.

آیناز
آیناز
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۹

سلام آیا قلمه پتوس توی آب هم ریشه دار میشه؟ چقدر باید بمونه؟

کارشناس 2
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۲
در پاسخ به  آیناز

سلام، بله داخل اب هم ریشه میزنه،دوالی سه هفته زمان میبره تا ریشه بزنه.

pazhnik
pazhnik
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹

سلام. و تشکر ویژه از شما بابت پاسخ گویی به کامنت ها که فوق العاده کمک کننده است و معمولا میشه از داخل کامنت ها به جواب رسید و اینکه اگه سوالی تکراری به نظر میرسه بازم جواب میدین خیلی خوبه و ما میتونیم با خوندن چند سوال تکراری و تفاوت های کوچیک بین سوالات به جواب سوال خودمون برسیم. خدا قوت…/ بفرمایید اگه بخوایم پتوس رو فقط در آب پرورش بدیم نکات مهمی که باید رعایت کنیم چیه؟

کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۳
در پاسخ به  pazhnik

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،ماهی یک بار بهتر هست اب رو عوض کنید وبرای تقویت ماهی یک بار کوددهی کنید، کود رو به اندازه یک گرم داخل اب تنگ ترکیب کنید.

محمد
محمد
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۲:۵۴

سلام و خدا قوت
ببخشید تفاوت شن و ماسه و ماسه نرم و ماسه بادی رو میگید
تفاوت کمپوست و خاکبرگ
کود مناسب کاکتوس ها و نحوه مصرف

کارشناس 2
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۳
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، شن مصالح سنگی است که تقریباً از هر نوع سنگ می تواند تشکیل شده باشد. معمولاً اندازه ای بین
۲-۶۰ mm دارد. هنگامی که دارای منشا آبرفتی یا رودخانه ایست عموماً به شکل گرد است و اگر از معدن استخراج و سپس شکسته شده باشد تیز گوشه است. شن و ماسه ممکن است به صورت مخلوط به فروش برسد، برای مثال به اندازه ۵-۲۰ mm و یا براساس اندازه خاصی دانه بندی می شود مثلاً سایز ۱۰ mm.
انواع ماسه نسبت به دیگر مصالح سنگی دارای پیچیدگی بیشتری میباشد. ماسه از دانه های سنگی کوچکی تشکیل شده که اندازه آن بین ۰٫۰۶-۲ mm است و اکثراً از جنس کوارتز (Sio2 یا سیلیکا) می باشد، گرچه اغلب مواد معدنی دیگری به صورت مخلوط با ماسه وجود دارند خصوصاً رس ها و آهن که سبب قرمز رنگ شدن ماسه نسبت به دیگر مصالح سنگی می شود.
ماسه ها به صورت طبیعی در رسوبات جابه جا شده وجود دارند، بخصوص در محیط های دریایی و یا رودخانه ای، گرچه بعضی از ماسه سنگ های درشت تر به عنوان محصولات جانبی حاصل از خرد کردن و شکستن سنگ به دست می آیند.
در کارهای معمولی ساختمانی در کارگاه، ماسه به دو گروه اصلی تقسیم می شود، ماسه ساختمانی (ماسه نرم) که عمدتاً در تهیه ملات اندود به کار برده می شود، و ماسه سنگریزه (ماسه زبر)، که در ساخت ملات بستر در روسازی به کار می رود. طبیعتاً ماسه هایی نیز در بین دو حد فوق قرار دارند که می توان به عنوان ماسه درزگیری (ماسه بندکشی) استفاده کرد، ولیکن همچنان که گفته شد عملاً ماسه در دو تیپ اصلی فوق وجود دارد.ماسه مصرفی در ساختمان بیشتر از نوع ریزدانه و اغلب توام با مقداری رس در حدود ۱۰ درصد یا بیشتر است در حالی که ماسه سنگریزه (زبره) درصد کمتری رس دارد و نسبت دانه های درشت آن بیشتر است. ماسه بادی ماسه های کنار ساحل دریا هستند.
کمپوست پسماندهای آلی تجزیه‌شده و نسبتاً پایدار حاصل فرایند پوسش هستند و پوسش یا کمپوست کردن عمل پوساندن و تجزیه بقایای گیاهی، حیوانی یا زباله‌های شهری همچنین لجن فاضلاب است که تحت شرایط خاص و روش‌های گوناگون انجام می‌گیرد.
کمپوست کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات برجای می‌مانند) به دست می‌آید.
خاک برگ از پوسیده شده موادی مثل دمبرگ های درختان، چمن های قیچی شده و غیره بوجود میاد.
کود مناسب برای کاکتوسها کودی هست که پتاس بیشتری از ازت داشته باشه مثل کود ۳،۱۱،۳۸ npk,در زمان رشد گیاهان ماهی یک بار یک گرم در یک لیتر اب.

محمد
محمد
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۶:۲۰

سلام و خداقوت امکان داره یه ترکیب خوب برای گیاهان آپارتمانی مث پتوس و زاموفیلیا و فیلودندرون و سینگونیوم و زیپلین بفرمایید. برا سانسوریا و ساکولنت هم بفرمایید ممنون میشم. اگر تو ترکیبتون پیت ماس هست برا گلدان هایی که زیاد مهم نیستن و ارزش اینقدر هزینه رو ندارن امکان داره چیزی جایگزین شه ؟ آخه یه سری گلدون ها رو پرورش میدم تا بعد هدیه بدم. و پیت ماس گرونه.

کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۲
در پاسخ به  محمد

سلام، بجای پیت ماس میتونید از کوکوپیت استفاده کنید،
۱_برای خاک پتوس از ۲ قسمت شن نرم و بدون خاک ، ۱ قسمت پیت ، ۱ قسمت کمپوست یا خاک برگ پوسیده به اضافه مقداری کود پوسیده آلی تشکیل شده است. ph خاک بین باید بین ۶ تا ۷ باشد. به همین خاطر این گیاه خاک های اسیدی را دوست ندارد.
۲_خاک مورد نیاز زاموفیلیا خاکی سبک با زهکش مناسبه. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه، مخلوطی از خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت هست.
۳_خاک مناسب برای پرورش فیلودندرون خاکی است غنی که براحتی آب اضافی را از خود عبور دهد ، خاک برگ یا خاک جنگلی بهترین گزینه برای آن است.
۴_خاک مناسب برای گیاه سینگونیوم مخلوطی از خاک برگ، تورب (پیت ماس) و خاک ماسه ای.
۵_برای گیاه زیپلین ترکیبی از خاک باغچه ، کود دامی و خاکبرگ مناسب می باشد. همچنین می توانید از خاک و کود آماده برای کاشت این گیاه استفاده کنید.
۶_خاک مناسب برای سانسوریا خاک لوم و سنگین هست. یعنی مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی یا همون “برگ پوسیده یا کود دامی پوسیده” البته به میزان کم. سانسوریا در خاک سنگین رشد بسیار مطلوبتری خواهد داشت و به سرعت بیشتری جوانه و پاجوش می دهد.
۷_برای ساکولنتها از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید.

محمد
محمد
۲۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۹

سلام
معمولا که میگید ماسه منظورتون چه نوع ماسه ای هست

کارشناس 1
۲۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۱
در پاسخ به  محمد

سلام، ماسه رودخونه ای یا ماسه ای که در مصالح ساختمانی استفاده میشه البته حتما باید شسته شده باشه. ودانه بندی سایز عدس یا کمی بزرگتر باشه.

خانی
خانی
۲۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۱

با سلام.نوک برگهای گیاه پتوس من خشک میشه گاهی بیشتر از نوکش هست و نصف برگ خشک میشه.علتش چیه؟قبلا جلوی پنجره جنوبی بود ولی تازه اوردمش تو جایی که نورش کمه.

کارشناس 2
۲۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۸
در پاسخ به  خانی

سلام، ابیاری نامنظم، کمبود رطوبت محیط ودمای زیاد،مصرف بیش از اندازه کود یا سم، باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

محسن
محسن
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۰

سلام خسته نباشید میخواستم بدونم بهترین ترکیب خاک پتوس چی هست و از چه کودهایی باید براش استفاده کنم

کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۴
در پاسخ به  محسن

سلام، ممنون، ترکیب مساوی از خاک باغچه ضدعفونی شده،ماسه، خاک برگ، از انواع کودها میتونید بصورت دوره ای استفاده کنید.

متین
متین
۳۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۱

درآب ودر خاک زرد میشه

کارشناس 1
۳۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۸:۱۶
در پاسخ به  متین

احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده کردید تیز وضدعفونی نبوده، لوازمی رو که برای برش قلمه ها استفاده میکنید کامل تیز وضدعفونی کنید وبعد قلمه بگیرید قسمتهایی رو که زرد شدن کامل کات کنید تا به اوند سالم برسید قلمه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد بکارید.

متین
متین
۳۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۴۲

سلام یک سوال دیگه دارم وقتی قلمه های ریشه دار رو میارم ساقه وبرگ ها زرد میشه

کارشناس 1
۳۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۹
در پاسخ به  متین

سلام، داخل اب ریشه دار میکنید یا خاک؟ منظورتون این هست که بعد از انتقال به خاک زرد میشن یا چی؟ سوالتون رو کامل متوجه نشدم.

متین
متین
۲۹ دی, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۸

سلام پتوس من داخل مغازه بود برگهایش زرد میشد داخل خانه گذاشتم بعد از چند هفته گلدان را عوض کردم و ریشه های آن همه پوسیده می توانم تکثیر کنم.

کارشناس 2
۲۹ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۵
در پاسخ به  متین

سلام، بله از ساقه های سالم میتونید قلمه بگیرید وتکثیر کنید.

سارا زارع
سارا زارع
۱۳ آبان, ۱۳۹۸ ۱۵:۲۸

سلام وقتتون بخیر. من یه دیفن باخیا دارم که برگاش مدام دارن زرد میشن. از چند نفر تا حالا پرسیدم میگن واسه ابیاری زیاده من دو هفته به گیاهم اب ندادم تا خاکش تا ته ته گلدون خشک خشک شد بعد یهو دو تا برگش با هم زرد شد. الان نمیدونم بالاخره علت این زرد شدنه چی هست. جای پر نور گذاشتمش و خاکش رو از این خاک برگای آماده از بازار گرفتم و ریختم. اگه صبر میکنم خاکش تا نیمه خشک بشه بعد اب بدم بازم به محض اینکه برگ جدید در میاره برگی از پایین خشک میشه. رطوبتشو زیادتر کردم بازم فایده نداشت. الانم که خاکشو گذاشتم خوب خشک شد بعد اب دادم که بد از بدتر شد. یکی گفت شما کارتون خیلی خوبه از شما بپرسم چکار کنم بالاخره

کارشناس 1
۱۳ آبان, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۳
در پاسخ به  سارا زارع

سلام، حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،کمبود عناصر موجود درخاک هم باعث زرد شدن برگهای گیاه میشه،ترکیب خاکش واگر کوددهی داشته بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

عای
عای
۱۶ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۴۲

عالی بود

من
من
۱۵ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۰۹

تشکر در وبسایتتون چطور؟ میشه عکس با سوالمو بفرستم؟

کارشناس 2
۱۵ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۱
در پاسخ به  من

ممنون از شما، برای آموزش ارسال عکس روی نوشته کلیک کنید.

من
من
۱۵ مهر, ۱۳۹۸ ۱۸:۳۶

سلام وقت بخیر
آیا شما تگنسین میفرستین خانه ی مردم تا گیاها رو بازدید کنن و بیماریهاشونو درمان کنن؟ ممنون از پاسختون