آموزش کاشت بذر دیسکوریا الفانتا یا پافیلی

آموزش کاشت بذر دیسکوریا الفانتا یا پافیلی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش کاشت بذر دیسکوریا الفانتا یا پافیلی با نام علمی dioscorea elephantipes: در این مقاله روش تکثیر این گیاه از طریق بذر آموزش داده می‌شود. در کل کاشت بذر این گیاه نسبت به خیلی از گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها مقداری متفاوت است. سبز شدن بذرهای دیسکوریا سخت بوده و کاشت آن برای افراد مبتدی پیشنهاد نمی‌شود.

 

۱- تهیه بذر:
بذرهای دیسکوریا برای سبز شدن باید دوره سرما را گذرانده باشد. بذرهای تهیه شده از میهن کاکتوس آماده کاشت هستند. حتماً بذرهای تازه تهیه کنید.

بذر دیسکوریا الفانتا
۲- ظرف کاشت:
برای تأمین رطوبت از ظرف‌های در دار پلاستیکی مانند تصویر زیر می‌توانید استفاده کنید. کف ظرف باید دارای سوراخ‌هایی جهت خروج آب اضافی باشد.
بذر دیسکوریا الفانتا
۳- بستر کاشت:
برای کاشت از خاک پیت ماس استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از ترکیب پیت ماس با کوکوپیت نیز استفاده کرد.

 

مراحل کاشت بذر دیسکوریا الفانتا یا پافیلی:
ابتدا باید بذرها را در آب ولرم به مدت ۲۴ ساعت خیس کنید.

 

پس از این مرحله بذرها آماده کاشت هستند. برای کاشت از پیت ماس ضد عفونی شده با قارچ کش باید استفاده کرد. پیت ماس را داخل ظرف کاشت ریخته و بر روی آن شیارهایی ایجاد کنید و بذرها را مانند تصویر زیر، طوری در داخل شیارها قرار دهید که قسمت بال مانند بذر رو به بالا باشد و بیرون خاک قرار بگیرد و قسمت بذر در داخل شیار پیت ماس قرار بگیرد.

Dioscorea

درب ظرف را بسته و در محلی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه قرار دهید. بذرهای دیسکوریا الفانتا یا پافیلی معمولاً دیر سبز می‌شوند و ممکن است تا دو ماه نیز سبز شدن بذرها طول بکشد.

بذرهای هر گیاهی را در هر فصلی که بتوان شرایط لازم را فراهم کرد می‌توان کاشت.

بذر دیسکوریا الفانتا
جوانه های بذر دیسکوریا الفانتا

بذر دیسکوریا الفانتا

منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.
برای خرید بذر دیسکوریا اینجا کلیک کنید.

guest
45 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
حسام
حسام
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۸

سلام وقتتون بخیر چطور تشخیص بدیم دسکوریا نر هست یا ماده که بتونم جفت این گیاه رو داشته باشم؟

ALI
ALI
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۴

باسلام و خسته نباشید
بعد دو سال چنده

پیمان
پیمان
۱۰ دی, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۹

سلام دیسکوریا های من رشد کردن ولی برگ هاشون باز نمیشن لطفا راهنمایی بفرمایید.ممنون از سایت خوبتون.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۷
در پاسخ به  پیمان

سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه،نور محیط رو افزایش بدید بزرگ میشند.

سعید
سعید
۱۵ تیر, ۱۳۹۹ ۰۲:۳۶

سلام . من بذر پافیلی رو با بذر اولدمن توی یه ظرف کاشتم.‌ الان اولدمن بعد از یک هفته جوونه زده اما پافیلی تا دو ماه زمان می‌بره. نگران وقتی هستم که اولدمن باید هوا بخوره، اما هنوز پافیلی جوونه نزده باشه. چون تو یه ظرف هستن پیشنهاد می‌کنین چیکار کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ تیر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۵
در پاسخ به  سعید

سلام، بهتر بود جدا کشت میکردید، الان دیگه کاری نمیشه کرد، بذرهارو نمیتونید جابجا کنید باید صبر کنید تا بذرها جوانه بزنند ولی هوادهی مشکلی بوجود نمیاره.

pouya
pouya
۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۲

اینکه تنه گیاه خوابیده هستش عادیه؟
مشکلی گیش نمیاد

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴
در پاسخ به  pouya

میتونید به ارامی گیاه رو عمود کنید، برای تکیه گاه میتونید از سیخ چوبی ضدعفونی شده استفاده کنید.

pouya
pouya
۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۱

http://uupload.ir/files/e3zv_20200427_153643.jpg
سلام خسته نباشید.این دیسکرویا ها رو ۴ ماه پیش کاشتم. میخواستم بدونم رشد خوبی داشتن؟
شاخه هاشون هم کج رشد کردن عادیه یا بد کاشتمش؟
واسه آبیاری هم وایمیسم تا یکم چروکیده بشن بعد آبشون میدم. روش خوبیه یا باید زودتر یا دیرتر آبش بدم ؟
نور فیلتر شده ساعت ۵ تا ۷ عصر پنجره شمالی واسشون خوبه یا باید کمتر باشه؟ دما هم ۳۰ تا ۳۵ درجه

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۹
در پاسخ به  pouya

سلام، ممنون، رشدشون خوب وایدال هست. با همین روش نگهداری رو ادامه بدید.

محمد
محمد
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۰:۵۳

سلام بذر یادمون بره ۴۰ ساعت بمونه داخل آب خراب میشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۹
در پاسخ به  محمد

سلام، اگر دما زیاد بالا نباشه مشکلی بوجود نمیاد، بذر رو از اب خارج کنید وداخل بستر انتقال بدید.

seied.saeed
seied.saeed
۵ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۲:۵۹

سلام خسته نباشید عذرخواهی میکنم قسمت فروشگاه تو خود ۱۳ام تعطیله؟!سفارش داشتم و امکان ثبت و پرداخت وجود نداره

محمد
محمد
۱۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۰:۴۵

سلام میخواستم بدونم حتما باید این بذر رو داخل بیت ماس کاشت یا میتوان درون خاک های دیگر مناسب کشت بذر که گلفروشی ها میفروشن کاشت.بعد ترکیب پیت ماس با کوکوپیت باید چند به چند باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  محمد

سلام، میتونید داخل پیت ماس یا کوکوپیت بکارید. نیازی نیست خاکها رو ترکیب کنید جداگانه هم میتونید کشت کنید، اگر به پیت ماس دسترسی دارید بهترین گزینه برای کشت انواع بذور هست اگر دسترسی ندارید داخل کوکوپیت هم میتونید کشت کنید.

e.adeldust
e.adeldust
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۴

سلام وقت بخیر. من بذرهایی که از شما گرفتم رو تو پیت ماس خالی کاشتم و تو دمای ۲۰ درجه با نورمصنوعی و آبیاری هروقت خاک خشک شد .نگهداری میکنم.
اول اینکه کی میتونم تو گلدون بکارم؟
دوم اینکه خیلی بلند شدن و کج میشن این طبیعیه؟
http://uupload.ir/files/9zj5_img_20200201_113622.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۴۶
در پاسخ به  e.adeldust

سلام، مقداری کمبود نور دارند بمرور زمان نور رو افزایش بدید دما رو هم بمرور بیشتر کنید، زمانی که غده ها اندازه فندق شدن میتونید تک کنید.

e.adeldust
e.adeldust
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۰
در پاسخ به  e.adeldust

خیلی خیلی ممنونم

زن روز
زن روز
۲۵ دی, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۹

خیلی خوب بود ممنوم

Shahin
Shahin
۱۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۶

خودتون توی مقاله گفتید ممکنه تا دو ماه طول بکشه که جوانه بزنه منظورم این بود که توی این دو ماه که کاور روی بستر هست و رطوبت زیاده بذر نمیگنده یا قارچ نمیزنه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۶
در پاسخ به  Shahin

میتونید موقع چک کردن بذرها درب بستر رو باز کنید و هوادهی کنید ،ویا روی بذر محلول قارچ کش اسپری کنید.

Shahin
Shahin
۱۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۶

سلام خسته نباشید
میخواستم بدونم اگه ۲ ماه توی رطوبت زیاد باشه بذر ها نمی گنده یا قارچ نمیزنه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۰ دی, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۲
در پاسخ به  Shahin

سلام، اگر منظورتون بذرهای این نوع گیاه هست بعد از جوانه زنی باید کاور رو بردارید ونیازی به رطوبت زیاد نیست خاک مرطوب باشه کافی هست.

فرزاد
فرزاد
۹ آذر, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰

سلام خسته نباشید
کمی درباره مدت سرما دهی توضیح بدید تا اطلاعاتمون بالاتر بره ، سرما دهی چه مدت ک چه دمایی باید باشه
ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ آذر, ۱۳۹۸ ۲۰:۳۵
در پاسخ به  فرزاد

سلام، ممنون، بعد ازبرداشت بذرها باید در محیط خشک وخنک نگهداری کنید تا کامل خشک بشن،بعد ازخشک شدن حدود ۱_۲ ماه باید داخل یخچال در دمای ۲_۴ درجه نگهداری کنید تا دوره سرمادهی رو هم بگذرونند بعد اماده کشت هستند، بذرهایی رو که از سایت ماخریداری میکنید دوره سرمادهی رو گذروندن واماده کشت هستند.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۵
در پاسخ به  amirhossein.parspoor

سلام، در مورد نر یا ماده بودن گیاه اطلاع دقیقی ندارم فکر کنم از روی گلهای گیاه بشه تشخیص داد.

Yaser
Yaser
۸ آبان, ۱۳۹۸ ۰۱:۰۲

سلام و خسته نباشید
بذر این گیاهو ازتون خریدم همین الان میتونم بکارم یا باید سرمادهیش کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ آبان, ۱۳۹۸ ۰۸:۰۱
در پاسخ به  Yaser

سلام، ممنون، طبق آموزش کاشت مقاله انجام بدید.

محسن توحیدلو
محسن توحیدلو
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۰۰

سلام و خسته نباشید آیا بذرهایی که از شما میخریم هم باید این مراحل رو برای کاشت بریم ؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۰
در پاسخ به  محسن توحیدلو

سلام، ممنون، بله،طبق نوشته مقاله باید پیش برید.

محمد
محمد
۱ آبان, ۱۳۹۸ ۱۸:۲۴

سلام بذر این گونه رو موجود نمی کنین

فرهاد اسربار
فرهاد اسربار
۲۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۵۷

سلام دوستان بذر دیسکوریا از خانواده افرا هست که مراحل کشت با بقیه گونه ها متفاوت هست همانطور که در سایت توضیح کامل داده شده قابل کشت می باشد. با صبر و حوصله ۲ ماه زمان میبره سبز شدنش از اون به بعد هم تا دوسالگی رشد خوبی داره. فقط درآبیاری این گیاه دقت و سخاوت به خرج ندین که از بین میره. خاک مناسب هم تخلخل بالا نیاز داره ترکیب پیت ماس و کوکوپیت پرلیت مناسب ترین خاک برای این گیاه هست. این گیاه در طول رشد خواب هم داره اگر دما زیاد بشه برگها رو میریزه و ۲ تا ۳ ماه هیچ برگی نداره که تا پاییز و خنک شدن هوا دوباره استارت میخوره رشد میکنه. نور هم سایه روشن دوست داره.

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ مهر, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۱
در پاسخ به  فرهاد اسربار

سلام، ممنون از اطلاعات کامل وجامع شما بزرگوار.

امیر حسین
امیر حسین
۲۸ مهر, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۹

یعنی پس از خیس کاردن بذر می تونم بکارم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ مهر, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۵
در پاسخ به  امیر حسین

طبق کشت مقاله باید انجام بدید وتمام مراحل ذکر شده رو انجام بدید.

amirhossein.parspoor
amirhossein.parspoor
۲۸ مهر, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۳

سلام بذر هایی که شما دارین دوره سرما دیده یا نه؟

arman.mehnaty
arman.mehnaty
۲۷ مهر, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰

سلام خسته نباشید چقدر زمان میبره تا اندازه پرتقال بشه و اینکه نر و ماده رو چطور میشه تشخیص داد؟

امیر حسین
امیر حسین
۲۶ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۱

مراحلی که گفتین بعد خرید بذر از شما باید ۲۴ ساعت خیس کرد و تو ماسه گذاشت و در یخچال به مدت ۱ تا ۲ نگه داری کرد یا بال شما رو بهر تیزکردن می شه کاشت

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ مهر, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۴
در پاسخ به  امیر حسین

لطفا سوالتون رو واضح وکامل بنویسید ، سوالتون رو کامل متوجه نشدم.