معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا: کاکتوس مامیلاریا هانیانا با نام علمی mammillaria hahniana یک کاکتوس بسیار زیبا و گل‌دار است که با نام پیرزن یا بانوی پیر  (old lady cactus) نیز  شناخته می‌شود. زیستگاه این کاکتوس مناطق گرم و خشک آمریکای جنوبی به ویژه مکزیک می‌باشد. از نظر ظاهری از کاکتوس‌های رایج در نمایشگاه‌ها و مراکز تجاری به شمار می‌رود.
 

مامیلاریا هانیانا دارای گونه های مختلفی است که در ارتفاعات ۷۵۰ تا ۲۲۰۰ متری از سطح دریا  رشد می‌کند و با داشتن ظاهری کروی و استوانه‌ای که می‌تواند قدی حدود ۵۰ و ارتفاع حدود ۶۰ سانتی متر داشته باشد. بانوی پیر نوعی کاکتوس خاردار در خانواده کاکتاسه ها است که سطح پوشیده‌ای از خار دارد، ۱۴ الی ۲۵ تیغ زرد و نارنجی داشته که از میان این تیغ‌ها، چند تیغه آن بلند (حدود یک و نیم سانتی متری) و به صورت پراکنده روی کاکتوس وجود دارد. گیاه مامیلاریا مقاوم بوده و بهترین گزینه برای دوستداران گل و گیاه و به خصوص کاکتوس محسوب می‌شود.

 

کاکتوس‌ها در سطح بدنه خود ماده مومی شکل دارند که برای جلوگیری برای از دست دادن آب از طریق تعریق می‌شود.

 

اگر عاشق نگهداری از کاکتوس‌ها در خانه هستید با میهن کاکتوس همراه باشید تا رازهای نگهداری این کاکتوس زیبا را برای شما شرح دهیم:

 

آبیاری مناسب:
آبیاری را با توجه به میزان درجه حرارت، شرایط زیستی و محیطی و متغیر است اما سعی کنید در طول ماه‌های زمستان آبیاری را کمتر کنید و در تابستان بعد از خشک شدن خاک اقدام به آبیاری مجدد کنید.

 

خاک:
به خاک قلیایی علاقه‌مند است اما می‌توان از ترکیب ماسه کمپوست و پرلیت نیز برای مامیلاریا استفاده کرد. البته خاک‌های آماده و مخصوص کاکتوس در بازار نیز برای این نمونه مناسب است. توجه داشته باشید حتماً خاک شرایط زهکشی مناسبی داشته باشد.

 

نور:
مامیلاریا در فضای باز رشد می‌کند اما می‌تواند در خانه نیز پرورش یابد. برای این کار روشن‌ترین نقطه خانه را انتخاب کنید. البته از تابش شدید نور خورشید به خصوص در فصل تابستان  جلوگیری کنید. پشت پنجره‌های جنوبی  بهترین مکان برای نگهداری این کاکتوس‌ها در فصل تابستان می‌باشد زیرا سطح تابش نور خورشید در این فصل بسیار بالاست و تابش مستقیم گیاه را دچار آفتاب سوختگی می‌کند. اما درجه هوای مطلوب برای مامیلاریا هانیانا بین ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد اما در دمای ۴- درجه سانتی‌گراد هم دوام می‌آورند. سعی کنید گیاه را از سرمای زمستان دور نگه دارید.

 

کود دهی (تغذیه):
از کوددهی هنگام استراحت گیاه زمستان خودداری کنید در بهار و تابستان کودهای دارای پتاسیم بالا و نیتروژن کم و هر یک یا دو ماه یک‌بار به صورت محلول در آب استفاده کنید.

 

زمان گلدهی:
برای ترغیب  کاکتوس به گل دهی بهتر، اجازه دهید یک دوره سرما را به خوبی گذرانده، همچنین آبیاری را به حداقل برسانید. گلدهی در اواخر زمستان و اوایل بهار روی می‌دهد. سر هر ستون گل‌هایی به رنگ بنفش متمایل به صورتی ظاهر می‌شود که بسیار زیبا و چشم نواز است

 

تکثیر:
برای تکثیر این گیاه می‌توانید از بذر گیاه و یا قلمه زدن استفاده کنید. این کاکتوس به راحتی جوانه میزند و رشد سریع دارد. به منظور قلمه زدن در تابستان از ساقه اصلی یا گیاه مادری را بریده و در ماسه بکارید. بهتر است قلمه‌ها را در سایه قرار دهید تا خشک شود سپس اقدام به کاشت کنید. برای خرید بذر این گیاه اینجا کلیک کنید.

معرفی و نگهداری کاکتوس مامیلاریا هانیانا
مامیلاریا هانیانا گل زرد
مامیلاریا هانیانا
مامیلاریا هانیانا مو بلند

مامیلاریا هانیانا

کاکتوس هانیانا کاکتوس هانیانانویسنده: محدثه مفتاحی

منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
99 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
امیر
امیر
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۸

سلام
ممنون از توضیحات مفیدتون
من یک سال پیش کاکتوس مامیلاریا هانیانا خریداری کردم اون زمان گلدهی کرد بعد از اون زمستان یه دوره سرما و کوددهی هم در بهار با کود سه۲۰ انجام شد و در قسمت جنوبی و آفتابگیر نگهداری میشه اما رشد چندانی نکرده و گلدهی و غنچه هم اصلا نداده ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۲۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۵
در پاسخ به  امیر

سلام، ممنون از شما، کود سه بیست برای کاکتوسها مناسب نیست ،بهتر هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای کاکتوسها استفاده کنید، کاکتوسها کلا رشد کمی دارند ،قسمت رویش (مریستم) گیاه رو بررسی کنید اگر شروع به رشد نکرده حتما ریشه های گیاه رو بررسی کنید واگر براتون امکانش هست خاکش رو تعویض کنید واز خاک جدیدی که متخلخل وضدعفونی باشه استفاده کنید. برای گلدهی حتما باید خواب زمستانی رو سپری کنه و زمستان در دمای ۵الی۱۰ درجه نگهداری بشه.

نازنین
نازنین
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۰

سلام روز خوش من یک سالی هست مامیلاریا دارم که چند ماهی هست اصلا گل نداده و گل ها داخل کاکتوس هستند چکار باید انجام بدم راهنماییم کنید ممنون میشم

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۷
در پاسخ به  نازنین

سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Neda
Neda
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۱

سلام خسته نباشید من چندروز پیش کاکتوس هانیانا خریداری کردم هرروز صبح گلاش باز میشدن ولی الان دوروزه ک گلاش جمع شدن و‌خشک شدن و دیگه باز نمیشه مشکلش چی میتونه باشه؟ممنونم

کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۷
در پاسخ به  Neda

سلام، ممنون گلهای کاکتوسها همیشگی نیست وبعد از چند روز باز وبسته شدند از بین میرند. اگر گردافشانی بشن کیسه بذر تشکیل میشه وبذر میده.

آیدا
آیدا
۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۲:۴۴

سلام خسته نباشید
چجوری باید بذرهای این گیاهو برداشت کرد؟

کارشناس میهن کاکتوس
۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۱۸
در پاسخ به  آیدا

سلام، ممنون، بعد از اینکه کیسه بذر تاحدودی خشک شد بذرها اماده برداشت هستند.

فرزاد
فرزاد
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۷

سلام آیا این کاکتوس ها تک پایه هستن؟؟ کدومشون احتیاج به لقاح مصنوعی برای تکثیر و تولید بذر دارن؟؟؟
۱_comment image
۲_comment image
۳_comment image
آیا نیازی به تحریک گلها برای تولید بذر بیشتر هست و اگه هست از چه طریقی انجام بدم؟؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۴
در پاسخ به  فرزاد

سلام، فقط عکس وسطی تک پایه هست مامیلاریا هانیانا،عکس اول مامیلاریا بوکاسانا وعکس سومی جفت پایه هستند وبرای بذر گیری باید گرد افشانی بشند با یک قلمو میتونید گلها روگردافشانی کنید این سه نوع رو هم میتونید با همدیگر گردافشانی کنید ولی بذرها هیبرید خواهند بود. اگر از این نوع گیاهان یک گلدان دیگر هم دارید که از یک گیاه مادری نیستند میتونید گرد افشانی کرده وبذر بگیرید.

رضا
رضا
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۸

کود برای بذر یک ساله ژمینو و لیتوپس چی بدم؟

کارشناس 2
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۷
در پاسخ به  رضا

npk12،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸npk

رضا
رضا
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۴
در پاسخ به  کارشناس 2

سپاس

رضا
رضا
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴

comment image
comment image
comment image
اسم این کاکتوس ها چیه؟
به ترتیب اگه میشه بگید

کارشناس 2
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۶
در پاسخ به  رضا

سلام، عکس اول اچینو هاکاجو،عکس دوم استروفیتوم کاپریکرن،عکس سوم مامیلاریا اشیانه.

رضا
رضا
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۰

سلام و عرض خسته نباشید
ببخشید رنگی که به تیغ اچینو ها میزنند چ رنگیه و از کجا میشه خریداری کرد رنگ ساده نه مخمل.
سپاس

کارشناس 2
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۸
در پاسخ به  رضا

سلام، ممنون، از رنگ فروشیها میتونید تهیه کنید، بصورت اسپری هم هستند، ولی این رنگها باعث نابودی گیاهان طبیعی میشند.

رضا
رضا
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۵
در پاسخ به  کارشناس 2

سپاس

مبینا
مبینا
۱۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۲

سلام خسته نباشید من حدودا ۷ روز پیش یکی از همین کاکتوس هارو خریدم که در اون زمان خودش گل داشت ولی الان دو سه روزی هست که گل هاش خشک شدن

کارشناس میهن کاکتوس
۱۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۸
در پاسخ به  مبینا

سلام، ممنون، گلهای کاکتوسها دائمی نیست ویک الی دو روز باز میمونند بعد بسته میشند.

فاطمه
فاطمه
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۷

من یه هانیانا دارم که غنچه هاش خشک میشن و اصلا باز نمیشن میشه راهنماییم کنین?

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  فاطمه

شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

فاطمه
فاطمه
۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵

comment image
پشت پنجره گذاشتمش و هر وقت که خاکش خشک باشه آبیاریش میکنم و از خاک کاکتوس هم استفاده کردم براش

کارشناس 2
۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۵
در پاسخ به  فاطمه

سلام، کمبود نور ودمای پایین وجابجایی زیاد گیاه باعث خشک شدن غنچه ها میشه،این موارد رو ایدال کنید وبرای تقویت ماهی یک بار کوددهی کنید مجدد غنچه میده.

امیر
امیر
۲۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۴

سلام
میشه از کود ۵۰ -۰-۰ برا کاکتوس ها و آدنیوم استفاده کرد؟
سولفات پتاسیم هستش

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۴
در پاسخ به  امیر

سلام، میتونید استفاده کنید ولی غلظت رو بهتر هست نصف کنید چون استفاده بیش از اندازه این کود باعث میشه روی تنه گیاه وخاک کریستال ببنده. یعنی اگر مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب هست نیم گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید.

مبینا قره داغی
مبینا قره داغی
۲۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۵

سلام وقتتون بخیر
حدودا ۲ هفته ای میشه که این کاکتوس خریدم ولی نسبت به روز اول احساس میکنم کوچیک شده. من هرهفته ابیاری میکنم تا زمانیکه که سطح کاکتوسم مرطوب بشه. پشت پنجره هم هست و نور مستقیم بهش نمیخوره ولی حدودا ۲ ۳ ساعتی نور کافی هست. بنظرتون چرا این اتفاق افتاده؟!

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۵
در پاسخ به  مبینا قره داغی

سلام، چه نوع کاکتوسی هست؟ از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Amir
Amir
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۴

سلام خسته نباشید.هنگامی که کاکتوس های مامیلاریا هانیانا و گراسیلیس غنچه دارند آبیاری باید چگونه انجام بشه؟من هر وقت خاک گلدان خشک میشه آبیاری میکنم(در فصل رشد،خواب زمستنی و زمان گلدهی)به نظرتون این روش صحیحه و موجب از بین رفتن غنچه ها نمیشه؟

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۵
در پاسخ به  Amir

سلام، ممنون، در زمان گلدهی ابیاری باید کاهش پیدا کنه چون زمانی که گیاه به گل میشینه ریشه ها به اکسیژن بیشتری نیاز داره. زمانی که خاک کامل تا عمق گلدان خشک شد ابیاری رو میتونید انجام بدید.

اشکان
اشکان
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۱

سلام.خسته نباشید.کاتکتوس من این هست میشه اسمش رو بهم بگید لطفا و یکم درمورد نگهداریش بهم بگید.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۴۳
در پاسخ به  اشکان

سلام، ممنون، لینک عکس رو نفرستادید.