علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟

علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ گاهی پیش میاید کاکتوس‌هایمان به سمت پایین کج می‌شوند و حالت افتادگی به خود می‌گیرند. یکسری از کاکتوس‌ها در حالت عادی به صورت کج و افتاده رشد می‌کنند اما منظور ما دسته کاکتوس‌هایی است که به صورت عمودی رشد می‌کنند و پس از مدتی متوجه خواهیم شد که کج شده یا حالت افتادگی به خود گرفته‌اند.
 

برای این علت چند دلیل وجود دارد و ممکن است کاکتوس شما دچار یکی از این دلایل شده باشد، در ادامه می‌خواهیم سه علت مهم که بسیار رخ می‌دهد را بررسی کنیم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

 

۱_ زاویه تابش نور:
چه نور دریافتی گیاه طبیعی باشد چه مصنوعی زاویه تابش نور به گیاه بسیار مهم می‌باشد. گیاهان علاقه دارند که نور به صورت عمودی به سطح آن‌ها بتابد. گاهی ممکن است گیاه را به نحوی قرار داده باشیم که نور فقط از یک طرف به آن می‌تابد. این عمل باعث می‌شود گیاه به سمتی که نور می‌تابد کج شده تا نور دریافتی به صورت عمودی به سطح آن بتابد. برای جلوگیری از این عمل حتماً گلدان گیاه را به صورت دوره‌ای مثلاً هفته‌ای یک مرتبه ۹۰ درجه بچرخانید تا نور به تمام سطوح گیاه بتابد و از کج شدن آن جلوگیری شود.

 

۲_ پوسیدگی یا بیماری قارچی:
علت اصلی پوسیدگی کاکتوس‌ها افراط در آبیاری است. آبیاری زیاد باعث شل و نرم شدن یا همان ژله‌ای شدن کاکتوس می‌شود. عمل پوسیدگی از پایین گیاه شروع شده و به سمت بالا گسترش میابد. انتهای تنه کاکتوس سیاه و شل می‌شود و نمی‌تواند وزن قسمت بالایی را تحمل کند به همین علت به سمت پایین خم می‌شود. اگر این مشکل را زود حل نکنیم باعث مرگ کاکتوس و از بین رفتن آن می‌شود. حمله قارچ‌ها نیز می‌تواند این مشکل را به وجود بیاورد. اگر پوسیدگی کم باشد و در مرحله اول خود باشد با تعویض خاک گلدان کاکتوس و کنترل آبیاری می‌توان آن را نجات داد اما اگر پوسیدگی تا قسمت‌های بالاتر رخ داده باشد حتماً باید انتهای تنه تا آنجایی که پوسیده و سیاه شده است را با یک چاقوی تیز و تمیز برش دهید. بعد از بریدن قسمت سالم، محل برش را به پودر قارچ کش آغشته کنید تا دچار بیماری قارچی نشود و سپس آن را در محلی خشک و خنک و به دور از آفتاب مستقیم به مدت ۲۴ ساعت قرار دهید تا محل برش خشک شود و پینه ببندد. هرچه قطر کاکتوس بیشتر باشد پینه بستن انتهای آن زمان بیشتری می‌برد. پس از اینکه انتهای کاکتوس یا همان محل برش کاملاً پینه بست و تقریبا شیری رنگ شد آن را درون خاک بکارید و به مقدار لازم آبیاری کنید تا ریشه دار شود و مجدداً کاکتوس رشد کند. مراقب باشید تا در آبیاری افراط نکنید.

 

۳_ محل کاشت در خاک:
یکی دیگر از وظایف ریشه‌ها ثابت نگه داشتن گیاه است. به گونه‌ای می‌توان گفت ریشه‌ها پایه و ستون‌های گیاهان هستند. آن‌ها به درون خاک نفوذ کرده و گیاه راه ثابت و محکم نگه می‌دارند. ریشه‌های اکثر کاکتوس‌ها سطحی بوده و عمق زیادی ندارند و به همین علت ممکن است از سطح خاک جدا شوند. حتماً اگر کاکتوس شما کج شده بود اول بررسی کنید که ریشه‌ها از خاک بیرون نزده باشند. گاهی خاک سبک بوده و دارای بافت ضعیفی است و کاکتوسمان دارای وزن سنگینی می‌باشد و این علت باعث شده تا ریشه‌ها از خاک جدا شده باشند. اگر این‌گونه بود جای نگرانی نیست و خیلی زود کاکتوس را دوباره به داخل خاک فرو کنید و خیلی مراقب باشید که به ریشه‌ها آسیبی نرسد. پس از اینکه ریشه ها را به طور کامل درون خاک قرار دادید خاک اطراف کاکتوس را با دست فشار دهید تا کمی فشرده شده تا دوباره این اتفاق رخ ندهد.

علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟ علت کج شدن و افتادگی کاکتوس‌ها چیست؟
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

guest
44 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
علی حلاجی
علی حلاجی
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲

سلام من حدود یک ماه هست خاک گلدون رو عوض کردم و تقریبا هر دو هفته اون رو اب میدم و گذاشتمش پشت پنجره (علت این تغیرات این بود که گل داشت کج می شد ) ولی الان کاکتوس بیشتر خم شده و برگهاش هم پژمده شده
comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۶
در پاسخ به  علی حلاجی

سلام، ظاهر گیاه علائم خوبی نداره، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید ریشه ها احتمالا پوسیده شدند ،تا قسمتی که پوسیده شده کات کنید تا به اوند سالم برسید تنه گیاه رو هم بررسی کنید اگر سالم بود میتونید مجدد بکارید ولی اگر خشک شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

علی حلاجی
علی حلاجی
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۸:۰۲

سلام این چندمین بار هستش که من در این سایت در کامنت ها از شما سوال میپرسم و مممونم بابت رسیدگیتون
لطفا این تصاویر رو نگاه کنین به نظر شما چرا کاکتوس عمودی از پایین در حال قهوه ای شدن است و ان یکی کاکتوس را چیکار کنم ، چند وقت پیش کمی متورم شده بود و الان در حال سیاه شدن و چروک شدن استcomment image
comment image

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۶
در پاسخ به  علی حلاجی

سلام، ممنون از شما،گیاه سمت راستی از بین رفته بهتر هست از خاک خارج کنید سمت چپی رو هم بررسی کنید ببیند نرم هست انگار یخ زدند دمای نگهداری چند درجه هست؟اگر نرم نیست قسمت پایینی اگر پوسیده شده کات کنید وبعد ازخشک شدن قسمت بریده شده داخل گلدان کوچکتری بکارید.

علی حلاجی
علی حلاجی
۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 2

این ریشه هاشه فکر کنم از بین رفته.
درستهcomment image

کارشناس میهن کاکتوس
۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱
در پاسخ به  علی حلاجی

سلام، بله متاسفانه کل گیاه وریشه ها پوسیدند.

علی حلاجی
علی حلاجی
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۸

سلام این نور برای این کاکتوس کافیه
الان تو تصویر ساعت ۱۲:۱۷دقیقس
comment image

کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۴
در پاسخ به  علی حلاجی

سلام، در این فصل کافی هست، هر هفته گلدان رو به ارامی نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه وگیاه به طرف نور کج نشه.

علی حلاجی
علی حلاجی
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۱
در پاسخ به  کارشناس 2

به نظر شما شرا داره برگاش میریزه؟ممنون میشم کمک کنین

کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۳
در پاسخ به  علی حلاجی

بتازگی محیط نگهداری تغییر داشته ویاخاک یا گلدان تعویض شده؟اگر بله طبیعی هست تمام برگها احتمالش هست که بریزه ولی باشروع رشد مجدد برگهای جدید سبز خواهند شد.

علی حلاجی
علی حلاجی
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۷

سلام من این کاکتوس زو حدود ۹ ماه هست خریدم و الان از حالت عمودی در امده و پایین های اون از رنگ سبز در اومده برگای بالای اون در حال پژمرده شدن اند ممنون میشم راه نمایی کنین اول در راه پله بود و نور خوبی نداشت الان اون رو تقریبا دو روزه چند ساعت میزارم پشت بوم که نور خوبی داره ممنون میشم راه نمایی کنین
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۷
در پاسخ به  علی حلاجی

سلام، گیاهتون به طرف نور خمیده شده، بهتر هست قسمت خم شده بصورت برعکس در جهت نور باشه که بمرور زمان راست بشه، گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید وزیاد جابجا نکنید جابجایی زیاد باعث پارگی ریشه های گیاه شده ورشدش متوقف میشه وبمرور زمان از بین میره.

علی حلاجی
علی حلاجی
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۵

سلام من این دو کاکتوس توی راه پله بودن و نور خوبی نداشتن و من هر دو هفته تقریبا یک بار اب می دادم و الان انها را چند روز هست که پشت پنجره گذاشتم و هنوز شرایط تغییر نکرده میشه راهنمایی کنین
comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۲۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۳
در پاسخ به  علی حلاجی

سلام، توی چند روز که شروع به رشد نمیکنند باید صبور باشید احتمالش هست که در خواب زمستانی باشند، بهار با بلند شدن روزها شروع به رشد میکنند.

علی حلاجی
علی حلاجی
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۴

سلام من دوتا کاکتوس دادم یکیشون از پایین قهوه ای شده و دیگری پاییناش بسیار متورم شده و انگار شل شده و جفتش هم در یک گلدون نگه داری میشه چیکار باید بکنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۸
در پاسخ به  علی حلاجی

سلام، از گیاهان عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

rezaa
rezaa
۲۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

سلام من کلی گل ک گیاه و کاکتوس دارم همشون دارن پج مرده شدن یه ادم اومد خونمون حواسم نبوده نمیدونم چشم زده یا هم یه چیزی بهشون داده،کاکتوسام کج و چروک شده و گل ایناهم پژمرده شده.

کارشناس 2
۲۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۹
در پاسخ به  rezaa

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاهان عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،بتازگی تغییری در محیط نگهداری گیاهان انجام شده یا برای هوادهی درب وپنجره ها رو باز کردید؟ آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

علی حلاجی
علی حلاجی
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۱
در پاسخ به  rezaa

ربطی به چشم نداره تو مرور زمان زیاد اب دادین یا مشکلات دیگه ای داشتن که همشون دچار مشکل شدن پس یه چیزی مشترک باعث اسیب دیدنشونه و با پیدا کردن مشکل و رفع ان گیاهان خوب می شوند

کارشناس میهن کاکتوس
۱۹ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲
در پاسخ به  علی حلاجی

دقیقا??

داود
داود
۱۴ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۵

ببخشید کاکتوس من پوستش یه قسمت هایی کاملا خشک و مثل چوب شده، کاملا رنگ نخودی. گرفته و کم کم از پایین به بالا سرایت کرده و داره شاخه هاش‌رو میگیره

کارشناس 2
۱۵ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۵
در پاسخ به  داود

از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

شیما
شیما
۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳

سلام کاکتوسم قسمتی ازپایینش به رنگ قهوه ای میزنه بالای کاکتوسمم قسمت برگ هاش کاملا خم شده پژمرده شده امکانش هست نجاتش بدم؟مشکلش چی بوده؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۲
در پاسخ به  شیما

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنمییتون کنیم.

بیتا
بیتا
۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۰

سلام من ی کاکتوس تقریبا بزرگ دارم ولی خم شده و ی طرفش ب صورت طولی نرم و پوسیده شده‌میتونم نجاتش بدم؟؟؟؟؟

کارشناس 2
۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۲
در پاسخ به  بیتا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

علی
علی
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۹

سلام
کاکتوس من از پایین زردشده و یک طرف از پایین پلاسیده و کج شده وقتی خواستم گلدونش رو عوض کنم زیرش یه ماده لزج سبزی بود.بعد عوض کردن گلدون هم فرقی نکرد.در این شرایط باید چه کاری انجام داد؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۸
در پاسخ به  علی

سلام، احتمالا یا ابیاریتون زیاد بوده یا خاک نامناسب هست یا زهکش گلدان گرفته، گیاه رو از خاک دربیارید وتا قسمتی که پوسیده شده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید بامحلول قارچ کش شستشو بدید بعد روی یک روزنامه تمیز بگذارید ودر محیط اتاق که خنک وسایه باشه نگهداری کنید بعد ازپینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وتا زمان ریشه زنی در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از ریشه زایی وشروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

تینا
تینا
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۰

سلام وقت بخیر
تنه کاکتوسی که دارم تقریبا رو به سفیدی داره میره و بقیه کاکتوس دچار افتادگی شده در حالی که جوونه هم زده باید چیکار کنم؟
ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۶
در پاسخ به  تینا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتهایی که تغییر رنگ داده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

تینا
تینا
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۰

جلوی پنجره گذاشتمشون

کارشناس میهن کاکتوس
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۷
در پاسخ به  تینا

ترکیب خاک،ابیاری،دمای نگهداری،میزان نور دریافتی،.. عکس از گیاه!

گیسو
گیسو
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۱

http://uupload.ir/files/e3rw_dsc_1189.jpg
سلام
من این کاکتوس رو از گرمسار آوردم و جونه داده جوونش خیلی بلند شده و به زور سیخ و تکیه با دیوار صاف نگهش داشتم
و همچنان داره رشد میکنه
ممنون میشم راهنماییم کنید که چه کاری باید بکنم
آیا الان میشه جوونرو جدا کرد و به صورت مجزا کاشت ??

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۵
در پاسخ به  گیسو

سلام، کمبود نور باعث این مشکل شده ،بله میتونید جدا کنید وجداگانه کشت کنید، بعد از جدا کردن در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد بکارید،بعد از ریشه زنی که حدود دوهفته زمان میبره بمرور زمان به محیط پرنور فیلتر شده انتقال بدید.

محمد
محمد
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۳

سلام وقت بخیر.من کاکتوس اپونتیا خار نارنجی دارم بزرگ هست. یه دو ماهی میشه چروک شده بعضی قسمت ها و خم شده از وسط به سمت پایین.
جاش رو تغییر دادم .خیلی دنبال مطالب گشتم تو نت ولی علائمی از سیاهی و پوسیدگی ندیدم
اگر لطف کنین راهنماییم کنین ممنونم ازتون

کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۸
در پاسخ به  محمد

سلام، شرایط نگهداری گیاه رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محمد
محمد
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۰
در پاسخ به  محمد

ممنون براتون ایمیل کردم

کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۴:۵۱
در پاسخ به  محمد

متاسفانه ایمیل پاسخگو نیستیم، لینک عکس رو همینجا بفرستید ،برای آموزش ارسال عکس در قسمت نظرات، مقاله آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات رو مطالعه بفرمایید.

محمد
محمد
۱۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۶
در پاسخ به  محمد

عکس ها رو ملاحظه بفرمایید.داخل اتاق نگهداری میکنم , گرم هست فضا
comment image?t=vlla1sx5
comment image?t=vlla1sx5
comment image?t=vlla1sx5

کارشناس 2
۱۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۲:۱۵
در پاسخ به  محمد

سلام، ریشه های گیاه مشکل داره بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید،زهکش گلدان رو بررسی کنید که حتما باز باشه،میتونید از پدهای سالم قلمه بگیرید گیاهتون کمبود نور هم داره.

آرزو
آرزو
۲۰ آبان, ۱۳۹۸ ۰۶:۰۷

سلام، کاکتوس من بر خلاف جهت تابش نور خم شده، تا بحال فکر میکردم به سمت نور خم میشه، تا اینکه برای صاف شدنش چرخوندمش و رفتم سفر شش روزه و وقتی برگشتم دیدم برخلاف تصورم، عکس جهت تابش نور خم شده قشنگگگ، انگار نور گربزه بچم، دو هفته یبار کمی آب بهش میدم و هرچی بیشتر رشد میکنه بیشتر نگران کم آبی یا پر آبیش میشم، در هر دو مورد چه کنم؟

کارشناس 2
۲۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۸
در پاسخ به  آرزو

سلام، احتمالا ریشه گیاه مشکل داره شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

وحید
وحید
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۱۶:۰۴

سلام
شنیدم افوربیاها تو فصل پاییز رشد خوبی دارند. آیا مرجان و فردوس رو میشه سرزنی کرد الان؟
با تشکر

کارشناس میهن کاکتوس
۶ آبان, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۹
در پاسخ به  وحید

سلام، اگر رشد دارند بله میتونید انجام بدید.