آموزش ترمیم کاکتوس شکسته

آموزش ترمیم کاکتوس شکسته
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آموزش ترمیم کاکتوس شکسته: یکی از مشکلاتی که برای علاقه‌مندان به کاکتوس بخصوص برای کسانی که در منزل به نگهداری کاکتوس‌ها پیش می‌آید شکستگی کاکتوس می‌باشد. کاکتوس‌ها در اثر ضربه یا افتادن ممکن است دچار شکستگی شوند.

 

بافت کاکتوس‌ها به گونه‌ای است که پس از له شدن یا شکستگی ترمیم نخواهد شد قسمت جدا شده از کاکتوس دیگر به کاکتوس باز نخواهد گشت اما در برخی از واریته ها به علت شکل ظاهری می‌توان قسمت شکسته را جدا کرد و به صورت جداگانه ریشه دار کرد و یک گیاه مجزا به‌دست آورد.

 

کاکتوس‌هایی مانند خانواده اپونتیا یا انواع سرئوس ها از آنجایی که قابل قلمه زدن هستند در اکثر شکستگی‌ها و جدا شدن قسمتی از آنها می‌توان آن را در خاک کاشت و یک گلدان مستقل به دست آورد به طوری که مثلاً اگر یک گلدان اپونتیا از هر نقطه آن شکسته شود آن  قسمت‌های جدا شده می‌تواند به صورت مجزا در یک گلدان کاشته شود و گیاه مستقل را به دست آورد اما در کاکتوس‌های کروی در صورت شکستگی یا جدا شدن قسمتی از آن قابل کشت نبوده و متأسفانه از این طریق نمی‌توان کاکتوس را ازدیاد کرده یا کاکتوس را ترمیم کرد.

 

اما راه دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد و آن پیوند دادن بخش جدا شده بر روی یک پایه است در صورتی که شکستگی شما موجب له شدن و تخریب بافت کاکتوس نشده باشد و قسمت جدا شده بافتی سالم و سرحال داشته باشد می‌توان با برش دادن آن قسمت پیوند دادن آن بر روی پایه‌های پیوند گیاه را تکثیر کرد و از خرابی کامل آن جلوگیری کرد.

 

این روش به آن صورت است که شما هر قسمت از کاکتوس را که از گیاه مادری خود جدا کنید دارای تعدادی محل آرئول هست که گیاه می‌تواند از آنها شروع به رشد جدید کنند و گیاهی مشابه را تولید کند.

 

شکستگی همراه با له شدن بافت کاکتوس‌ها راه درمان ندارد زیرا بافت تخریب شده هرگز به حالت طبیعی باز نخواهد گشت پس از بازسازی گیاه و نجات دادن این گیاه نیز غیرممکن خواهد بود. البته اگر فقط قسمتی از کاکتوس دچار له شدگی باشد میتوان با کات کردن قسمت له شده بقیه کاکتوس را نجات داد و مشکلی برای قسمت های سالم پیش نخواهد آمد. مانند تصویر زیر:
شکستگی و یا خراب شدن کاکتوس‌ها معمولاً در تمامی گلخانه‌ها و برای تمامی افراد پیش می‌آید و این خرابی کاکتوس موجب ناراحتی نباید باشد زیرا می‌توان در اکثر موارد گیاه را نجات داد و آن را به صورت صحیح تکثیر کرد.

 

برای آموزش قلمه زدن کاکتوس‌هایی که شکسته شده‌اند یا خود جدا کرده‌اید به روش زیر عمل کنید.

آموزش قلمه زدن کاکتوس

قلمه زدن کاکتوس‌ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان دوست داشتی است. قلمه زدن یعنی از طریق برگ یا شاخه یا قسمتی از بدنه گیاه برای به وجود آوردن گیاهی جدید استفاده کنیم. اکثر کاکتوس‌ها را به راحتی می‌توان ریشه دار کرد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی میهن کاکتوس به زبان ساده و همراه تصویر قلمه زدن کاکتوس‌ها را آموزش می‌دهیم. شما می‌توانید تمامی سؤالات خود را در پایین مقالات قرار دهید تا پاسخ داده شود.

 

بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس‌ها فصل رشد آنها می‌باشد که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد. و در زمانی که گیاه در خواب است نباید قلمه زنی کنید.

قلمه زدن کاکتوس
تصویر شماره یک

تصویر شماره یک: ابتدا قسمتی از گیاه را برای ریشه دار کردن انتخاب می‌کنیم. بهتر است قسمتی از گیاه که حداقل بیشتر از یک سال سن دارد انتخاب کنیم، در این صورت شانس ما برای ریشه دار کردن بیشتر خواهد بود.

برش راکت کاکتوس اپونتیا
تصویر شماره دو

تصویر شماره دو: سپس به آرامی با یک جسم تیز مانند تیغ یا کاتر ضدعفونی شده به آرامی بخش مورد نظر را جدا می‌کنیم. بهتر است چند روز قبل از برش گیاه را آبیاری کنیم تا آب کافی در بافت‌های گیاه وجود داشته باشد.

ریشه دار کردن کاکتوس
تصویر شماره سه

تصویر شماره سه: بعد از برش قسمت برش داده شده کاکتوس را در محلی خنک و سایه تا زمانی که قسمت برش داده شده خشک می‌شود و به اصلاح پینه می‌بندد قرار می‌دهیم. چون در صورت عدم خشک شدن قسمت برش شده بلافاصله بعد از کاشت در گلدان در اثر بیماری‌های قارچی از بین خواهد رفت. مدت زمان خشک شدن بخش برش داده شده به نوع کاکتوس و اندازه آن بستگی دارد و در حدود ۳ تا ۱۵ روز ممکن است طول بکشد.

خاک کاکتوس
تصویر شماره چهار

تصویر شماره چهار: برای قلمه زدن کاکتوس‌ها و ریشه دار کردن آنها از خاک کاکتوس استفاده می‌کنیم با ترکیبی از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت. برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر باید خاک بستر کاشت را با قارچ کش ضدعفونی کنیم. البته بسیاری از گونه‌های کاکتوس به راحتی در این ترکیب خاک ریشه دار می‌شوند و نیازی به ضدعفونی نیست. گلدان یا ظرف مورد نظر برای قلمه زدن باید دارای سوراخ کف گلدان باشد.

قلمه کاکتوس
تصویر شماره پنج

تصویر شماره پنج: بعد از خشک شدن قسمت برش قلمه، آن را در خاکی که از قبل آماده کرده‌ایم می‌کاریم. در حدود ۱-۳ سانتیمتر از قلمه در خاک فرو کنیم برای ریشه دار شدن کافی است.

نور کاکتوس
تصویر شماره شش

تصویر شماره شش: تقریباً کار قلمه زدن کاکتوس به پایان رسیده حال تا زمانی که گیاه جدیدمان ریشه دار می‌شود آن را در جایی خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم. به علت نداشتن ریشه آفتاب مستقیم باعث از دست دادن سریع آب قلمه خواهد شد و باعث سوختگی و خرابی آن می‌شود.

ابیاری کاکتوس
تصویر شماره هفت

تصویر شماره هفت: قلمه کاشته شده کاکتوس را نباید بلافاصله بعد از کاشت آبیاری کنید زیرا هنوز ریشه‌ای برای جذب آب ندارد و رطوبت بالا باعث خراب شدن قلمه خواهد شد. معمولاً یک هفته بعد از کاشت قلمه شروع به آبیاری می‌کنیم. ابتدا با مقدار خیلی کم و بعد از سه هفته قلمه کاشته شده را می‌توان به صورت معمولی مانند سایر کاکتوس ها آبیاری کرد.

 

نکته: تصاویر بالا مربوط به کاکتوس اپونتیا یا به صورت عوامانه کاکتوس زبان مادر شوهر می باشد. ولی این روش برای تمامی کاکتوس ها کاربرد دارد.

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
84 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
دلارام
دلارام
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۱

سلام وقت بخیر
من یک ساکولنت دارم که یک شاخه بلند و گلدار داشت، اتفاقی این ساقه خم شد و شکست، دوباره از همون جا رشد میکنه؟ اگر این ساقه رو بکارم چطور، رشد میکنه؟ یا این گلها داخلشون بذر هست؟

کارشناس 1
۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۲۷
در پاسخ به  دلارام

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،

وجدانی
وجدانی
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۲

سلام وقتتون بخیر
دیروز به کاکتوسم ضربه وارد شد، ولی شکستگی یا له شدگی اتفاق نیافتاد، فقط یه خورده جابه جا و شل شده بود. من هم از خاک خارجش کردم و دوباره کاشتمش و بهش آب دادم. امروز یه خورده پلاسیده شده. میخواستم بپرسم که باید کار خاصی انجام بدم یا اینکه این حالت بعد از کاشتن مجدد طبیعیه؟

کارشناس 2
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۹
در پاسخ به  وجدانی

سلام، ممنون، بعد از کاشت مجدد بهتر بود در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری میکردید وابیاری رویک هفته بعد انجام میدادید چون ریشه های گیاه اسیب دیده وابیاری باعث بیماری قارچی میشه، بهتر هست به همون صورت درجای ثابتی نگهداری کنید اگر بهبود نیافت از خاک دربیارید وریشه رو بررسی کنید اگرپوسیده شده بودند کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که از قبل ضدعفونی خشک شده بکارید وابیاری رو یک هفته بعد بامحلول قارچ کش انجام بدید.

محمد
محمد
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۷

سلام من اشتباهی با چاقو زدم یک خراش کوچولو رو کاکتوسم ایجاد کردم ممکنه خراب شه لطفا یک راه کاری برای من بگید

کارشناس 1
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۰
در پاسخ به  محمد

سلام، روی قسمت بریده شده یا محلول قارچ کش اسپری کنید ویا پودر دارچین بریزید، قسمت زخم شده خشک بشه مشکلی بوجود نمیاد.

alireza
alireza
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۹:۵۷

سلام وقت بخیر
این گل رو از مادرش جدا کردم که بکارم گلدون دیگه خاک هم اماده کردم تو گلدون فقط باید چه زمان باید بکارم ممنون میشم کمکم کنید

https://drive.google.com/file/d/1-34ScTWvLdizh2Xmefv8q5w1K77VRLeO/view?usp=drivesdk

کارشناس 1
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۳۸
در پاسخ به  alireza

سلام، لطفا لینک روبا یواپلود بفرستید تابهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

رز
رز
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۱:۵۴

سلام ببخشید چه زمانی میتونم متوجه شم محلی که برش زدم برای قلمه خشک شده و باید بکارمش?
کاکتوس اپونتیا هستش

کارشناس 2
۱۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۵
در پاسخ به  رز

سلام، قسمت بریده شده باید خشک بشه به اصطلاح پینه بنده، وزمانی که قسمت بریده شده رو لمس میکنید رطوبتی حس نکنید.

ایلیا
ایلیا
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۳

سلام.
در دیش گاردنم، یک سری حشره شبیه شته پیدا کردم
روی یکی دو تا سدوم شکلاتی.
فقط میترسم به بقیه دیش گاردن ها و بقیه ساکولنت ها هم برسن.
میشه کنم کنید؟
ممنون?
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۲
در پاسخ به  ایلیا

سلام، شپشک ارد الود هست، اون گیاه رو از دیش گاردن خارج کنید وقسمتهای سفید وپنبه ای رو با قلمو اغشته به الکل جدا کنید ویا با اب ومایع ظرفشویی به ارامی شستشو بدید، سایر گیاهان داخل همون دیش گاردن رو هم بررسی کنید اگر روی اونها هم بود حتما حذف فیزیکی کنید وتمام گیاهان داخل اون دیش گاردن رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید، از سایر گیاهانتون جدا نگهداری کنید وتهویه محیط روبالاببرید یک هفته بعد سمپاشی رو تکرار کنید ودر این دوهفته هر روز گیاهان رو بررسی کنید اگرمورد مشکوکی بودحتما باقلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید.

آتنا
آتنا
۲۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۲

سلام ببخشید برگ بییدیم متاسفانه چند تا برگشون زرد شدن. شرایط نگهداریش هم نور زیاد و غیر مستقیم ۶ ساعت در روز و محیط گرم. تازه هم آبیاری شده.
comment image
comment image

و یک موضوع دیگه این که زیپلینم هم که از پاجوش های خودمه، برگ های جوان و قدیمی با هم دارن از نوک شروع به خشک شدن کردن. شرایط نگهداریش هم با برگ بیدی یکیه. تازه آبیاری کردم.
comment image
comment image
خیلی ممنون بابت سایت خوبتون

کارشناس 2
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
در پاسخ به  آتنا

سلام، برای برگ بیدی زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وبعد از ابیاری بلافاصله اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه،وگیاه رو با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید، در مورد گیاه زیپیلن رطوبت محیط رو افزایش بدید برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید. نور رو حتما فیلتر کنید وتهویه محیط رو افزایش بدید.

رستگار
رستگار
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۳

سلام وقت بخیر
گلدون ساکولنتم رو تازه پریروز عوض کرده بودم … امروز اون قسمت از گیاه که دورش خط کشیدم شکست و همونجوری که تو عکس پیداست قسمت شکسته رو روی ساقه اش فیکس کردم … اینجوری جوش میخوره و فایده ای داره ؟ اخه نمیخوام قلمه بزنم اون قسمت شکسته رو

یه سوال دیگه اینک اسم این ساکولنت چیه ؟

خیلی ممنون

comment image

کارشناس 1
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۳
در پاسخ به  رستگار

سلام، لینکی که فرستادید مشکل داره مجدد لینک بگیرید.

رستگار
رستگار
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 1

comment image

کارشناس 1
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۱
در پاسخ به  رستگار

سلام، اگر بلافاصله بعد از شکستن بسته باشید ترمیم میشه، اسم گیاهتون دلوسپرما هست.

رستگار
رستگار
۱۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی ممنون ??
فکر کنم یکی دو ساعت گذشته بود … الان میتونم برای اطمینان یه ذره برش بزنم هر‌دو قسمت رو ، دوباره بذارم روی هم که ترمیم بشه ؟

کارشناس 2
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۰
در پاسخ به  رستگار

سلام، فکر نکنم جوش بخورند اگر کاکتوس بود میشد ولی برای ساکولنتها سخت میشه، میتونید قسمت بالایی رو قلمه بزنید.

فاطمه
فاطمه
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۷

سلام کاکتوس من از بالا افتاد و یکیش شکست و ۳ قسمت شد ?البته ساقه و ریشه توی خاک مونده ممنون میشم اگه راهنماییم کنید ک چطوری نجاتش بدم
comment image

کارشناس 2
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۱
در پاسخ به  فاطمه

سلام،ابتدا بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمتهایی رو که شکستند بصورت صاف برش بزنید و یک روز به قلمه ها استراحت بدید بعد داخل خاک بکارید مجدد ریشه میزنند ورشد میکنند.

فرزاد
فرزاد
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۸

سلام
ببخشید کاکتوس سلیندریکا از بالا به زمین افتاد و سه قسمت شد ولی تنه ای تو خاک بود سالمه
میخواستم بدونم باید چکار کنم ک دوباره رشد کنه ؟؟
ممنون میشم

کارشناس 2
۱۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۴
در پاسخ به  فرزاد

سلام، قسمتهایی رو که شکسته بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید ودر محیط سایه نگهداری کنید تا قسمتهای بریده شده خشک بشه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید دقت کنید که سروته نکارید در غیر این صورت ریشه نمیزنند. قسمت مادری رو هم که توی خاک هست اگر قسمت بالاییش شکسشه اون قسمت رو هم با چاقو بصورت صاف برش بزنید. میتونید به قسمتهای بریده شده پودر دارچین بریزید تا از قارچی شدن هم جلوگیری بشه ویا پودر قارچ کش بریزید.

فاطمه
فاطمه
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۵

سلام من یک کاکتوس خیلی بلند داشتم که شکست ولی داره از اونجایی که شکسته سیاه میشه کاکتوسم و هرروز بیشتر میشه
میشه لطفا راهنماییم کنید چی کار میتونم بکنم؟

کارشناس 2
۱۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۰
در پاسخ به  فاطمه

سلام،از گیاه وقسمتی که شکسته عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

امیر
امیر
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۰

ببخشید من یه کاکتوس دارم که بلند شده وطی اتفاقی اقتاد و منم بریدمش .کاکتوسم قدیمی و خیلی ضخیمه نمیدونم اسمش چیه از این قلمی یا ستونی یا دقیقا اسمش رو نمیدونم چیه چیکار کنم ریشه بزنه چون تنش ضخیمهو قطرش تقریبا ۶سانته

کارشناس 1
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۱
در پاسخ به  امیر

سلام، در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها کشت کنید ودر محیط نیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو بصورت سطحی با اسپری اب انجام بدید ،مجدد ریشه میزنه وشروع به رشد میکنه.