علت رشد طولی یا باریک شدن کاکتوس‌ها چیست؟

علت رشد طولی یا باریک شدن کاکتوس‌ها چیست؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

علت رشد طولی یا باریک شدن کاکتوس‌ها چیست؟ علت رشد طولی کاکتوس‌ها، رشد علفی، باریک شدن یا دلیل کم نور شدن کاکتوس‌ها چیست و برای جلوگیری از این مشکل چه اقداماتی لازم است؟ کاکتوس‌ها گیاهان بسیار زیبا و جذابی هستند و به علت تنوع و شکل ظاهری زیبا هر کس را به خود جذب می‌کند و همه دوست دارند و یک گلدان از این گیاه زیبا را در منزل داشته باشند.

پس از خرید یک گلدان کاکتوس و قرار دادن آن در محیط منزل که اغلب کم نور است و شرایط نوری مناسب برای رشد کاکتوس را ندارد در اوایل مشکل چندانی در ظاهر کاکتوس به وجود نخواهد آمد اما پس از گذشت چند ماه کاکتوس به شکل طولی و باریک رشد خواهد کرد و از شکل گرد طبیعی خود یا شکل ستونی و قطور خارج خواهد شد که موجب بد فرم شدن و ناپسند شدن گیاه می‌شود. از اولین نشانه‌های کم نوری رنگ پریدگی قسمت‌های در حال رشد کاکتوس می باشد.

حال علت رشد طولی کاکتوس‌ها چیست؟
کاکتوسها گیاهان مقاومی هستند که برای رشد عادی و مطلوب به نور فراوان احتیاج دارند، لازمه رشد آنها نوردهی کافی به کاکتوس است. منظور از نوردهی به کاکتوس‌ها نور مستقیم یا فیلتر شده‌ی خورشید است نه نور چراغ‌های منزل.

از آنجایی که اغلب خریداران کاکتوس‌ها با شرایط نگهداری و نوردهی مناسب کاکتوس‌ها آشنا نیستند کاکتوس‌ها به اندازه کافی نور دریافت نخواهند کرد و پس از مدتی به شکل طولی و باریک رشد می‌کند که تمامأ ناشی از کم نوری گیاه است.

رشد طولی کاکتوس‌ها یک روند دفاعی در کاکتوس است که گیاه به این شیوه تدبیری می‌اندیشد تا با رشد سریع‌تر و باریک‌تر خود را به منابع نور برساند تا بتوانند به طور کامل تغذیه کند.

هنگامی که کاکتوس در معرض کم نوری قرار می‌گیرد تیغ‌ها کوتاه‌تر می‌شوند قطر گیاه کمتر می‌شود و در کاکتوس‌های گرد هم حتی شکل ستونی به خود می‌گیرند.

این رشد طولی تا زمانی ادامه می‌آید تا به نور بیشتر برسند و بعد از آن که به نور مناسب رسیدن رشد جدید کاکتوس خوب خواهد شد و طول کامل به خود خواهد گرفت.

چه کار کنیم تا کاکتوس‌ها طولی رشد نکنند؟

۱. ابتدا قبل از خرید هر نوع کاکتوس شرایط نوری و محیطی مورد نیاز آن را فراهم کنیم سپس اقدام به خرید کنید.

۲. در صورتی که یک گیاه دارید که به رشد طولی دچار شده محل نگهداری آن را پر نور تر کنید.

۳. حتماً آن قسمت از کاکتوس خود را که رشد طولی داشته است را با یک چاقوی تیز و تمیز جدا کنید و اجازه دهید کاکتوس در شرایط جدید خود تن جوش‌های مناسبی بدهد زیرا حتی اگر محیط کاکتوس را پرنور کنید آن قسمت از کاکتوس که رشد طولی داشته است هرگز قطور نخواهد شد و دست آخر حتی پس از رشد خوب شکل و فرم بدی به کاکتوس می‌دهد. البته این مورد در مورد کاکتوس‌هایی که خیلی کم نور شده‌اند کاربرد دارد.

۴. برای مشکل کم نوری خود می‌توانید از نور مصنوعی نیز استفاده کنید البته از نورهای مخصوص با طیف‌های آبی، قرمز، زرد یا سفید.

نکته: ما هرگز برای نگهداری از کاکتوس‌ها پیشنهاد به استفاده از نور مصنوعی نمی‌کنیم به این علت که هم نور مصنوعی نمی‌تواند نیازهای کامل گیاه را تأمین کنند و همچنین خرید تجهیزات آن هزینه زیادی در بر دارد و همچنین دست آخر به صورت ماهانه هزینه برق زیادی را برای شما خواهد داشت. و نور خورشید بهترین منبع برای گیاهان می‌باشد.

اما نور خورشید منبع رایگان و بی پایان برای رشد کاکتوس‌ها است و اگر کاکتوس به اندازه کافی در معرض آن قرار گیرند می‌توانند به طور کامل نیازهای خود را تأمین کنند.

نکته: کاکتوس‌هایی که به صورت طولی و باریک رشد می‌کنند اندکی نسبت به کاکتوس‌های دیگر به نور خورشید و نور فیلتر شده ضعیف‌تر خواهند شد پس در انتقال آنها به نور بیشتر دقت لازم را داشته باشید زیرا آن قسمت‌هایی که ضعیف شده‌اند به سرعت در مجاورت نور شدید خورشید خواهند سوخت.

امیدوارم با رعایت این نکات گیاهان شما به شکل کامل و زیبا رشد کنند و دیگر مشکل رشد طولی به طور برای شما برطرف شود.

علت رشد طولی کاکتوس‌ها چیست؟

نویسنده: hamid-ma99
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری تنها با ذکر منبع و لینک به سایت میهن کاکتوس مجاز می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
54 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
پگاه
پگاه
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۵

سلام خسته نباشید من چندتا کاکتوس دارم که وقتی خریده بودمشون توپی بودن ولی بعد دیگه به صورت توپی بزرگ نشدن و درواقع در همون اندازه رشو طولی کردن نه اینکه سرشون نازک تر بشه همون اندازه خودشونو حفظ کردن ولی به صورت عرضی دیگه رشد نمیکند و بهدنظرم از نور خوبی برخوردارن البته نور مستقیم خورشید نمیگیره بهوش ولی در جای پر نور خونه لبه پنجره قرارشون دادم.میشه راهنماییم کنین برای توپی بزرگ کردن کاکتوس هام چیکار باید بکنم؟

کارشناس 1
۱۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۹
در پاسخ به  پگاه

سلام، ممنون، معمولا کمبود نور باعث باریک وعلفی شدن کاکتوسها میشه، از گیاهانتون عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

من
من
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۰۸:۳۳

سلام ، من چند تا کاکتوس رو تو راه پله گذاشتم بعد بیشتر شاخه هاش باریک رشد کردند .
چطوری باید اون شاخه های باریک رو دوباره ضخیم کنیم؟

کارشناس 1
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۱
در پاسخ به  من

سلام، احتمالا رشد علفی دارند برای رشد علفی فقط میتونید قسمتهای باریک شده رو کات کنید چون قطور نمیشن، بمرور زمان گیاهان رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

Aydá1
Aydá1
۲۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۳

سلام وقتتون بخیر ممنون از سایت خیلی خوبتون.ممنون میشم اگه به سوالام جواب بدید.اول اینکه مشکل کاکتوسم رو بگید که فک کنم کم نوری هست.و اینکه لطفااا بهم بگید اگر قسمت باریک رو کات کنم و قلمه بزنم اون قسمت باقی مونده چه اتفاقی براش میفته؟خشک میشه؟رشد میکنه؟ و یا؟؟؟؟من نگران اون قسمت پهنی هستم که میمونه میترسم بعد از کات کردن از بین بره.ممنون میشم راهنماییم کنید

اینم عکسش

http://s15.picofile.com/file/8408539534/16003558117911928048615.jpg

کارشناس 2
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۰
در پاسخ به  Aydá1

سلام، ممنون ازشما، بله کمبود نور دارند،میتونید بوسیله ی یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از قسمتی که باریک رشد کردند جدا کنید وبعد از پینه بستن قسمت بریده شده مجدد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ،قسمتی که داخل خاک میمونه مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه فقط بهتر هست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید تا رشد علفی نداشته باشند. خاک گیاهتون مناسب بنظر نمیرسه میتونید خاکش رو هم تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها که ماسه ای ومتخلخل باشه استفاده کنید.

محبوبه
محبوبه
۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۱

ببخشید آیا نخل ماداگاسکار جزو کاکتوس ها حساب میشه؟ آبدهی بهش باید چند وقت یه بار باشه؟ علت سوختن برگ ها چیست؟ این عکسشه:
http://uupload.ir/files/ivdn_۲۰۲۰۰۸۱۱_۱۸۲۹۱۱.jpg
آیا گلدونش مناسبه یا باید بزرگتر باشه؟

کارشناس 1
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۷
در پاسخ به  محبوبه

سلام، بله جزو کاکتوسهاست،کمبود رطوبت محیط، دمای زیاد،نبود زهکش مناسب باعث خشک شدن نوک برگهای گیاهان میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید،برای ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید گلدانش مناسب نیست،زمانی که هوا کمی خنکتر شد میتونید گلدان رو تعویض ویک الی دو سایز بزرگتر کنید.

محبوبه
محبوبه
۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۵

http://uupload.ir/files/uxeq_۲۰۲۰۰۸۰۴_۰۸۱۱۲۹.jpg
سلان این کاکتوس منه حدود ۲ ساله خریدمش .اول یه مدت تو جای کم نور بود. بعد به پنجره جنوبی منتقلش کردم. الان روش ۶ تا ۷ جوانه داره. ضمن اینکه رشد طولی هم از قبلش پیدا کرده بود. وقتی این جوانه ها رو زد من فکر کردم به این دلیل داشته رشد طولی میکرده. سوالم اینه که کلا چی کارش کنم. میتونم جوانه ها رو جدا کنم و تو خاک بکارم؟ چه جوری جدا کنم؟ و اینکه با اینکه زیر پنحره جنوبی هست چرا همچنان رشد طولی داره؟

کارشناس 1
۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۹
در پاسخ به  محبوبه

سلام، گیاهتون بشدت کمبود نور داره اگر پشت پنجره جنوبی هم باشه نور کمی دریافت کرده، میتونید کلا قسمت باریک رو جدا کنید وگیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ،جوانه هایی که بعد میزنه رشد ایدالی خواهد داشت در صورت دریافت نور کافی، جوانه ها رو هم میتونید جداگانه بکارید ولی بمرور زمان نور رو افزایش بدید که افتاب سوخته نشن.

محبوبه
محبوبه
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۶:۳۸
در پاسخ به  کارشناس 1

۱. یعنی الان جوانه ها رو جدا نکنم؟
۲. جدا کردن جوانه ها رو چطور انجام بدم؟
۳. منظور از نور فیلتر شده چیه؟ نوری که از پشت پنجره بتابه؟

کارشناس 1
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۱
در پاسخ به  محبوبه

میتونید جدا کنید وجدا گانه بکارید ،برای جدا کردن جوانه ها میتونید با پنس جوانه ها رو نگه داریدوبا یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از گیاه مادری جدا کنید یا دستکش کارگری بپوشید، نور فیلتر شده یعنی نور شکسته بشه بعد به گیاه برسه از پشت پرده توری یا شیشه های رفلکس یا دوجداره نور فیلتر شده محسوب میشه ولی از پشت شیشه های معمولی نور کمتر شکسته میشه ونور مستقیم محسوب میشه که ممکن هست گیاه افتاب سوخته بشه.

رضایی
رضایی
۲۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۹

سلام خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون
کاکاتوسم رشد طولی پیدا کرده و دیشب که گلدون رو جا به جا کردم به این صورت خم شد
ممنون میشم اگه بهم بگید مشکل از چیه و چه کاری باید انجام بدهم

http://uupload.ir/files/6pm2_20200808_214221.jpg

کارشناس 2
۲۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۰
در پاسخ به  رضایی

سلام، ممنون، گیاهتون بشدت کمبود نور داره،میتونید برای راست شدنش براش تکیه گاه ببندید، بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید میتونید قسمتهای باریک رو کات کنید مجدد جوانه میزنه.

مژده
مژده
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۷

سلام وقت شما بخیر.کاکتوس های من هم رشد طولی پیدا کردن،سوالی که دارم اینه که اگه از قسمتی که باریک شدن کات کنم،اون گیاه مادر رشدش خوب میشه؟

کارشناس 2
۱۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۵
در پاسخ به  مژده

سلام، کمبود نور باعث باریک وعلفی شدن گیاهان میشه بله میتونید بوسیله ی یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از قسمتی که باریک شده کات کنید وقلمه بزنید گیاهی که داخل خاک هست مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید که مجدد رشد علفی نداشته باشه.

ghasedak
ghasedak
۱۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۰

سلام وقتتون بخیر منم کاکتوسم همین مشکلو داره یه پنجره جنوبی داریم ببرم اونجا مشکلش حل میشه؟
و یکیم این که کجا میتونم عکسش بفرستم ببینین اینم میتونم قسمت هایی که طولی رشد کرده ببریم یا نه

کارشناس 1
۱۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۴
در پاسخ به  ghasedak

سلام، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات. ، عکس واضح از گیاهتون همینجا میتونید بفرستید. برای اموزش ارسال عکس روی قسمت ابی رنگ کلیک کنید.

ع. شاه کرمی
ع. شاه کرمی
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۷
در پاسخ به  کارشناس 1

با سلام و تشکر
من چون به پرورش گل و به ویژه کاکتوس علاقه دارم همیشه از مطالب شما بهره مند میشم خواستم از شما تشکر کنم. کامیاب و تندرست باشید‌

کارشناس 1
۲۴ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۷
در پاسخ به  ع. شاه کرمی

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،همچنین موفق وسلامت باشید.

آیناز
آیناز
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۸

http://uupload.ir/files/zeq_img_20200721_224344.jpg
سلام باتشکر از سایت خوبتون کاکتوس من هم رشد طولی داره ک الان فهمیدم از کمبود نور هست چمن کلا داخل خونه هست و فقط صبحها میذارم بالکن و ظهر میارم داخل چون ی مدت ک کلا تو بالکن بود یه قسمتش سوخت ک تو عکس مشخصه سوالم اینه ک آیا میشه قسمت بالاش رو کات کنم و تو گلدون دیگه بکارم و اگر بله چند سانت باید قطع کنم؟ ی سوال دیگه اینکه منظور از نور فیلتر شده چیه؟

کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۶
در پاسخ به  آیناز

سلام، ممنون از شما،خاک گیاهتون مناسب نیست،کم شدن وزیاد شدن نور باعث شده گیاه به این صورت باریک وقطور رشد کنه میتونید دو قسمت از بالا رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید گیاه رو درمحیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وجابجا نکنید منظور از نور فیلتر شده یعنی نور شکسته بشه بعد به گیاه برسه مابین نور وگیاه مانعی باشه که نور رو بشکنه مثل پرده توری ویا شیدهای گلخانه ای.

Hana
Hana
۲۸ تیر, ۱۳۹۹ ۰۱:۳۰

سلام کاکتوسای منم رشد طولی پیدا کردن میشه آیدی تلگرامتونو بدین تا عکساشونو واستون بفرستم مشکلشونو بهم بگین
ممنون

کارشناس 2
۲۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰
در پاسخ به  Hana

سلام، پاسخگویی به سوالات فقط روی همین سایت انجام میشه همینجا بفرستید تا راهنماییتون کنیم، برای آموزش آپلود عکس در قسمت نظرات کلیک کنید.

حمید
حمید
۲۱ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۳

سلام. خسته نباشید
ممنون از سایت خوبتون.
من چند تا کاکتوس دارم ک ب دلیل نور کم رشد طولی پیدا کردن.عکسشو میفرستم خدمتتون.
الان چند تا سوال داشتم.
۱٫میشه لطفا اسمشونو بهم بگید.
۲٫آیا همه اشونو میتونم از قسمتی ک رشد طولی پیدا کردن جداشون کنم و توی گلدون جدا بکارم ک رشد کنن؟
۳٫اون گیاه مادر ک داخل گلدان باقی میمونه اگر نور کافی داشته باشه دوباره رشد خودشو از سر میگیره و تپل میشه یا بازم بلند میشه؟
۴٫اون قلمه هایی ک داخل گلدان جدا کاشته میشن، اگر نور کافی داشته باشن رشد عرضی پیدا میکنن؟ آخه الان بلند و باریکن امکانش هست رشد عرضی داشته باشن و قطور شن؟
بازم ممنون
اینم عکسشون
http://uupload.ir/files/eibd_img_20200711_110102.jpg
http://uupload.ir/files/frmx_img_20200711_110037.jpg
http://uupload.ir/files/60b_img_20200711_110009.jpg
http://uupload.ir/files/kxzp_img_20200711_105929.jpg

کارشناس 1
۲۱ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۰
در پاسخ به  حمید

سلام، عکس اول مامیلاریا،عکس دوم فرو کاکتوس گلاسنس ، عکس سوم اپونتیا تیغ سگی، عکس چهارم سرئوس چرمی هست، بله میتونید از قسمتی که باریک شدن بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید،وتا زمان شروع به رشد در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید، بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید قسمتی که داخل خاک هست دوباره تنه جوش میزنه وشروع به رشد میکنند.

علي اميري
علي اميري
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۷

سلام، این کاکتوس من هست که به شکل عجیبی رشد کرده. چطور می تونم اصلاحش کنم. با قطع کردن کاکتوس اخر مشکلی براش پیش نمیاد؟ همیشه توی ایوان هست و به ندرت میارمش داخل اتاق
http://uupload.ir/files/du23_af97e092-6086-4305-9654-e4536e8dd44f.jpeg

کارشناس 2
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۲
در پاسخ به  علي اميري

سلام، کمبود نور باعث رشد علفی گیاه شده، بله میتونید قسمت بالایی رو بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید بعد از ریشه زنی در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید نور کافی دریافت کنه رشد ایدالی خواهد داشت.

M.sh
M.sh
۱۷ تیر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۴

سلام
ببخشید من چندتا گل رونده دارم
وقتی تو افتاب میزارمشون، رنگ سبز خودشون رو از دست میدن و بی روح میشن
وقتی تو نور کمتر قرار میدم، رشد بی رویه علفی دارن
چیکار کنم؟
تو اپارتمان روی تراس نگهداری میکنم…

کارشناس 1
۱۷ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  M.sh

سلام، چه نوع گیاهانی هستند؟شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاهان بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

زهرا
زهرا
۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۴

سلام ببخشید مم ی کاکتوس دارم ک رشد طولی داشت،الان برا اینکه نور کافی داشته باشه گذاشتمش بالکن،ب نظرتون نور مستقیم آفتاب میسوزوندش یا بزارم بمونه همونجا

کارشناس 1
۷ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۸
در پاسخ به  زهرا

سلام، بیکباره در نور مستقیم بگذارید افتاب سوخته میشه، بهتر هست از افتاب مستقیم اوایل صبح شروع کنید وزمانی که شدت نور زیاد هست نور رو فیلتر کنید.

khaledian.z3
khaledian.z3
۲۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۳

سلام ببخشید اسم این کاکتوس چیه و اینکه اون قسمت بالایی رشد علفیه یا این نوع کلا اینطور رشد میکنن چون از وقتی که خریدم همیشه جلوی نور زیاد بوده پنجره جنوبی خیلی ممنون میشم که کامل جواب بدید ممنون از سایت خوبتون
http://uupload.ir/files/lnt6_dsc_0050.jpg

کارشناس 2
۲۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۰
در پاسخ به  khaledian.z3

سلام، کاکتوس بُرزیborziهست از خانواده کلیستو کاکتوس، کمبود نور داره، این نوع کاکتوسها بصورت اویز رشد میکنند.

علی
علی
۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۵

سلام، خسته نباشید. ببخشید من کاکتوسم را سال پیش قسمت بالایش را جدا کردم و در یدونه گلدون دیگه کاشتم الان همون کاکتوس قبلی به اصطلاح مادر دوباره روی سرس کاکتوس جدیدی رشد کرده من میخواستم بدونم باید چی کار کنم که همه جای کاکتوسم، کاکتوس جدید بزنه و پر بشه

کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۰
در پاسخ به  علی

سلام، ممنون، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

گیسو
گیسو
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۰

http://uupload.ir/files/lbmf_dsc_1183.jpg
این هم از یه زاویه دیگه

کارشناس 1
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۸
در پاسخ به  گیسو

گیاهانتون بشدت کمبود نور دارند،از قسمتی که باریک شدن کات کنید وبمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید.

گیسو
گیسو
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۹

http://uupload.ir/files/st74_dsc_1182.jpg
سلام
این کاکتوس رو از زمانی که خریده شده سرش نازک بود حدود یک سال پیش خریداری شده
بعد از یک مدت رنگ قسمت باریک تیره و قهوه ای رنگ شد و الان هم خود کاکتوس افتادگی پیدا کرده و به زور خلال دندان صاف نگهش داشتم
البته قسمت باریک رشد هم داشته
میخواستم ببینم مدلشه یا مشکل داره

کارشناس 1
۲۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۷
در پاسخ به  گیسو

سلام، کمبود نور باعث این مشکل شده،میتونید از قسمتی که باریک شده کات کنید وقلمه بزنید.

مهدی
مهدی
۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۵

سلام کاکتوس های من در طول روز میانگین ۳ ساعت آفتاب می خوره ولی باز گونه هایی مثل فرو کاکتوس لاتیوس پینوس تیغ های جدید که رشد میکنه خیلی ضعیف وبی رنگه می تونم از نور مصنوعی به صورت مکمل استفاده کنم و روز چند ساعت ازش استفاده کنم با تشکر از سایت خوبتون

کارشناس 1
۲۴ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۱
در پاسخ به  مهدی

سلام، سه ساعت نور در این فصل کم هست، بله میتونید از نور مصنوعی استفاده کنید،روزانه بین ۶الی ۸ ساعت بهتر هست نور کافی دریافت کنند تا رشد ایدالی داشته باشند.

مهدی
مهدی
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۰
در پاسخ به  مهدی

سلام منظورتون از ۶الا۸ ساعت نور .نور طبیعیه واگر اینطور است برای جبران ۴ساعت نورطبیعیه باید چند ساعت نور مصنوعی رو روشن کنم

کارشناس 2
۱۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۷
در پاسخ به  مهدی

سلام، بله نور طبیعی وفیلتر شده. ۴ ساعت.

سالار
سالار
۹ آذر, ۱۳۹۸ ۰۹:۵۲

سلام کاکتوس من بصورت طولی جوانه زده و هی داره رشد میکنه. آیا میتونم قسمت های جوانه شده رو قطع کنم و ی گلدون دیگ بکارم؟

کارشناس 1
۹ آذر, ۱۳۹۸ ۱۰:۳۴
در پاسخ به  سالار

سلام، رشد طولی کاکتوسها در اثر کمبود نور پیش میاد، میتونید قسمت باریک شده رو کات کنید وقلمه بزنید. بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنوری انتقال بدید.

محمدرضاحق شناس
محمدرضاحق شناس
۲۲ مهر, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۱

با سلام وخسته نباشید ممنون از سایت پرمحتوا و اموزنده شما . موفق و سلامت باشید

کارشناس 2
۲۲ مهر, ۱۳۹۸ ۲۰:۴۲
در پاسخ به  محمدرضاحق شناس

سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی. همچنین.

زهره
زهره
۲۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۱:۳۰

سلام خسته نباشید من یه هفته اس کاکتوس خریدم ، کاکتوسم از این کاکتوس قلمبه هاس اسمشو نمیدونم. هر سه روز یه باز بهش آب میدم ولی احساس میکنم تو این یه هفته به اندازه یه سانت تا یه سانت نیم رشد کرده حتی یه بچه هم داده به نظرتون این غیر عادی نیست؟

کارشناس 2
۲۱ شهریور, ۱۳۹۸ ۰۰:۲۱
در پاسخ به  زهره

سلام، ممنون، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مهران نیوکاسل
مهران نیوکاسل
۷ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۰:۱۶

با سلام و خسته نباشین
ببخشین من اتاقم پنجرش رو به قبله هست که در طول روز کلا آفتاب میتابه بهش اولش کاکتوسامو گذاشتم جلو پنحره کلا چون آفتابش مستقیم بود و خیلی گرم میشد کاکتوسامو پژمرده کردو سوزوند برای همین اومدم به پنجره ملافه گرفتم به نظرتون ملافه که گرفتم زیاد جلو نورو نگرفته باشه و یا مناسبه؟؟
اما نورش الان خوبه و تاریک نشده.
طلق شیرازی بگیرم چطوره به نظرتون؟؟ یا همون ملافه خوبه؟
ممنوت میشم کامل توضیح بدین

کارشناس 1
۷ بهمن, ۱۳۹۷ ۱۳:۰۹
در پاسخ به  مهران نیوکاسل

سلام، باید نتیجه کار رو روی گیاهانتون بببنید اگر رشد خوبی دارند نور کافی هست. تقریبا دو الی سه هفته بعد مشخص میشه که رشدشون ایدال هست یا کمبود نوردارند. اگر گیاهانتون رشد علفی داشتند نورشون کم هست ولی اگرتیغهای بلند وگیاه سرحال بود نورشون کافی هست.

هانیه
هانیه
۱۸ دی, ۱۳۹۷ ۱۱:۵۷

سلام روزتون بخیر
اینجا امکان ارسال عکس کاکتوسام رو‌ندارم که بفرستم ببینید مشکلشون چیه

من بذرهایی رو ازتون خرید کردم و‌ شکر خدا رشد خوبی داشتن
۷-۸ تا آستریاس هام گرد و‌قلمبه رشد میکنن و خوشگل شدن
اما
استروفیتوم ها یه کمی دراز شدن
هر دو‌شونم شرایط یکسان دارن کنار هم هستن.

کاش میشد عکسشون رو فرستاد

ممنون ازتون

کارشناس 2
۱۸ دی, ۱۳۹۷ ۱۲:۲۷
در پاسخ به  هانیه

سلام. میتونید به تلگرام یا اینستاگرام شرکت عکس بفرستید تا بررسی بشه. معمولا کمبود نور باعث لاغر وباریک شدن گیاهان میشه.