پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش ششم)

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در ادامه سری مقالات پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی در این بخش نیز سعی داریم به برخی از مشکلات و سؤالات در زمینه نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها بپردازیم. اگر سؤالی برای شما پیش آمد که نتوانستید جواب آن را در سایت میهن کاکتوس پیدا کنید در زیر مقالات مطرح کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

سؤال: دلیل رشد کم کاکتوس‌هایم چیست؟
پاسخ: کاکتوس‌ها در کل گیاهان کند رشد هستند ولی با فراهم کردن شرایط مطلوب مانند دمای مناسب، نور، آبیاری، خاک و سایر عوامل می‌توان رشد آنها را تسریع نمود. در مقالات قبلی درباره همه این شرایط توضیح داده شده است. همچنین برای کاکتوس کوچک می‌توان در فصل رشد از کود استفاده کرد.

سؤال: کاکتوس‌ها در چندسالگی گل می‌دهند؟
پاسخ: گلدهی کاکتوس در واریته های مختلف بسیار متفاوت است. بعضی از گونه‌ها ممکن است در یک یا دو سالگی گل بدهند  مانند انواع مامیلاریاها و نوتوها و بعضی دیگر ممکن است تا هفتاد سال برای به گل نشستن طول بکشد مانند بعضی گونه‌های سفالوسرئوس ها. آستروفیتوم ها از ۳-۴ سالگی ژیمنوها ۲-۴ سالگی ملو ۴ تا ۶ سالگی، اچینو گروزنی ۲۵ سالگی به سن گلدهی می‌رسند.

سؤال: چه کاکتوسی را باید پیوند بزنم؟
پاسخ: همه کاکتوس‌ها را می‌توان بر روی پایه مناسب پیوند زد. ولی پیوند زدن بیشتر برای تسریع رشد در گونه‌های کم رشد مانند آریوکارپوس یا به کاکتوس‌هایی که سریع دچار پوسیدگی ریشه می‌شوند استفاده می‌شود.

سؤال: بهترین زمان برای پیوند کاکتوس چه زمانی است؟
پاسخ: بهترین زمان برای پیوند زدن کاکتوس در فصل رشد گیاه می‌باشد. زمانی که آوندها آبدار هستند. برای اکثر کاکتوس‌ها این زمان بهار و تابستان می‌باشد.

سوال: بهترین و بدترین پایه برای پیوند کاکتوس‌ها چه واریته هایی می‌باشد؟
پاسخ: بهترین و بدترین پایه برای پیوند کاکتوس کدام گونه‌ها هستند؟ یکی از روش‌های تکثیر کاکتوس‌ها پیوند کردن می‌باشد از پیوند کردن برای افزایش رشد بعضی از گونه‌های کم رشد مانند آریوکارپوس ها یا سایر کاکتوس‌ها دیر رشد نیز استفاده می‌شود که آموزش پیوند زدن کاکتوس‌ها را می‌توانید در بخش مقالات آموزشی سایت میهن کاکتوس مطالعه کنید.
یکی از دغدغه‌های همیشگی پیوند زدن انتخاب پایه مناسب با پیوندک می‌باشد. برای پیوند زدن باید پایه‌ای متناسب با گیاه از نظر نوع و سایز انتخاب کرد. در دنیا از پایه‌های زیادی مانند میرتلو کاکتوس یا پایه آبی، پایه نقره‌ای، پایه هیلو سرئوس، سن پدرو، کلیستو، پرسیکیا و سایر پایه‌های استفاده می‌شود. که در زیر به بعضی از معایب و مزایای این پایه‌ها می‌پردازیم.

پایه پرسیکیا:
یکی از پایه‌های مناسب برای کاکتوس‌هایی با سن خیلی پایین است که می‌توان جوانه‌های با سن ۲ ماه به بالا را روی آن پیوند کرد از مزایای این پایه افزایش رشد کم شدن احتمال پوسیدگی پیوندک غذا رسانی بالا به پیوندک و مقاوم بودن خود پایه می‌توان اشاره کرد. از معایب آن می‌توان به عمر  کوتاه آن خم شدن در اثر سنگینی پیوندک و نمی‌توان مدت زیادی از آن استفاده کرد و بعد از بزرگ شدن پیوندک دوباره باید آن را بر روی پایه‌ای دیگر یا خاک برای ریشه دار کردن مجدد انتقال داد که در کاکتوس‌هایی مانند آریوکارپوس یه علت داشتن ریشه‌های غده‌ای ریشه دار کردن مجدد کار دشواری خواهد بود.

پیوند کاکتوس آریوکارپوس بر روی پرسکیا
پیوند کاکتوس آریوکارپوس بر روی پرسکیا

پایه هیلو سرئوس:
به جرات می‌توان گفت بدترین نوع پایه در میان تمامی پایه‌ها می‌باشد. و دلیل استفاده از آن رشد زیاد پایه، ارزان بودن و پیوند زدن راحت و همچنین تکثیر راحت این پایه می‌باشد. که امروزه به صورت گسترده در جهان استفاده می‌شود. به دلیل عدم هماهنگی میان پایه و پیوندک معمولاً سریعاً پوسیده شده و از بین می‌رود و این پوسیدگی به سرعت به پیوندک منتقل شده و باعث خرابی آن نیز خواهد شد. توصیه می‌شود از خرید کاکتوس‌ها بر روی پایه هیلوسرئوس یا همان پایه‌های سه گوش که بیشتر روی ژیمنوهای رنگی دیده می‌شود خودداری کنید زیرا عمر آنها در بهترین شرایط بیشتر از یک سال نخواهد بود.

پایه سه گوش
خراب شدن پایه هیلوسرئوس

 

آزتکیوم
پیوند آزتکیوم روی پایه هیلوسرئوس و خراب شدن آن

 

پایه کلیستو:
پایه کاکتوس کلیستو یکی از پایه‌هایی است که در ایران زیاد استفاده می‌شود از مزیت‌های آن ارزان بودن و راحتی در پیوند می‌باشد. از معایب آن پوسیدگی سریع، خم شدن در اثر سنگینی پیوندک و معمولاً هماهنگی بین پایه و پیوندک بسیار کم است از لحاظ نیاز آبی و خواب گیاه.

پایه آبی یا میرتلو:
بدون شک یکی از بهترین پایه‌ها برای کاکتوس‌ها می‌باشد، به راحتی می‌توان روی آن انواع گونه‌ها را پیوند زد، مقاومت بالایی دارد. از لحاظ تغذیه پیوندک بسیار عالی عمل می‌کند. باعث افزایش رشد و تسریع در گلدهی پیوندک می‌شود. از معایب آن می‌توان به پاجوش‌های زیادی که تولید می‌کند نام برد که به راحتی می‌توان آنها را حذف کرد.

پایه میرتلو یا پایه آبی
پایه میرتلو یا پایه آبی

پایه نقره‌ای و پایه تیغ سیاه:
این دو گونه همانند پایه آبی جز بهترین و مقاوم‌ترین گونه‌ها برای پیوند زدن می‌باشند. از پایه تیغ مشکی یا نقره‌ای می‌توان برای پیوندک‌های سنگین و کم رشد استفاده کرد.

پایه نقره ای
پایه نقره ای

کاکتوس سن پدرو
پایه کاکتوس سن پدرو

پایه افوربیا:
از پایه‌های افوربیا برای پیوند زدن انواع افوربیا ها استفاده می‌شود چون انواع افوربیا را نمی‌توان بر روی کاکتوس‌های دیگر پیوند کرد از بهترین پایه‌های افوربیا می‌توان به Euphorbia triangularis, Euphorbia confinalis, Euphorbia fimbriata و افوربیا میلی یا مرجان نام برد.

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش اول)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش دوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش سوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش چهارم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش ششم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش هفتم)

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
38 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
ممد
ممد
۲۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۴:۵۲

سلام خسته نباشید، علت این لکه ها روی کاکتوسم چیه؟
http://uupload.ir/files/3kch_20200911_043639.jpg
http://uupload.ir/files/lshz_20200911_043623.jpg

کارشناس 1
۲۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۴
در پاسخ به  ممد

سلام، ممنون، بیشتر شبیه ضربه فیزیکی هست،لکه ها رو چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند میتونید جراحی وخارج کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید.

mehdi
mehdi
۷ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۲

سلام خسته نباشید
بهترین پایه ی پیوند برا مناطق سرد و کوهستانی چیه ؟
از لامپ گیاه توی روز بهتره استفاده کنم یا شب و چند ساعت؟

کارشناس 2
۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۶
در پاسخ به  mehdi

سلام، ممنون، هر نوع پایه ای رو میتونید استفاده کنید ولی از سرمای زمستان ویخ زدگی باید محافظت بشن، اینطوری نیست که وسط زمستون توی یخبندان وسط باغچه بگذارید وپایه یخ نبنده همه ی کاکتوسها به سرما ویخبندان حساس هستند وحتما باید در مقابل سرمای شدید محافظت بشن. نوردهی از زمان طلوع افتاب تا غروب افتاب.

mehdi
mehdi
۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۰
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون بابت پاسخ دهی تون
منظورم این بود که کدوم پایه به سرما مقاوم تره و تو دمای پایین (بین ۱۰ تا ۲۰ درجه ) رشدش متوقف نشه

کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۵
در پاسخ به  mehdi

ممنون از شما ،دما از ۱۵ درجه کمتر بشه کلا رشد انواع کاکتوسها متوقف میشه. ولی مقاومترین پایه ها از هر نظر میرتلو وپایه نقره ای هستند.

ستاره
ستاره
۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۸

سلام خسته نباشید من این کاکتوس رو دو سال پیش خریدم تازگی پایه اش زرد شده کاری میشه واسش کرد؟

http://uupload.ir/files/r2y0_img_20200315_170044.jpg

کارشناس 2
۲۵ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۰
در پاسخ به  ستاره

سلام، ممنون، متاسفانه پایه از بین رفته، میتونید یک پایه جدیدی تهیه کنید وگیاه رو پیوند بزنید ویا داخل خاک ریشه دار کنید این نوع روی خاک هم رشد میکنند. بهتر هست زود جدا کنید تا پیوندک درگیر نشه.

مهرسام
مهرسام
۲۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۳۷

سلام خسته نباشید ببخشید اسم این کاکتوس چیه و نحوه تکثیر به چه صورت هست؟
http://uupload.ir/files/gvrc_img_20200211_112126.jpg

کارشناس 2
۲۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۱
در پاسخ به  مهرسام

سلام، ممنون، واریته ای از سرئوسهاست، با بذر، تنه جوش وقلمه زدن میشه تکثیر کرد.

مهرسام
مهرسام
۲۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۳

سلام ببخشید میشه نحوه تکثیر و اسم این کاکتوس رو بفرمایید
ممنون?
http://uupload.ir/files/29yd_screenshot_20200209-151751.png

کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۲
در پاسخ به  مهرسام

سلام، مامیلاریا هست از طریق بذر وتنه جوش تکثیر میشه.

سجاد
سجاد
۲۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۲۹

سلام خسته نباشید ببخشید اسم و نحوه تکثیر کاکتوسی که عکسش رو براتون فرستادم رو لطف میکنید با تشکر فراوان بابات سایت جامع و خوبتون
http://uupload.ir/files/vi8c_screenshot_20200209-151807.png

کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۸
در پاسخ به  سجاد

سلام، ممنون، نوتو کاکتوس تارسکیانوس Notocactus turecekianusهست،به نوتو کاکتوس تیغ استخوانی هم معروف هست، از طریق بذر وتنه جوش تکثیر میشه.

Naqme
Naqme
۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۰۹

با عرض سلام و وقت بخیر
کاکتوسی رو دوستم بهم داد که جایی که خودش نگهداری میکرده نور نداشته و خاکشم خاک رس بود و زیادم ابیاری نمیکرده.حدود ۲۰روزی میشه که خاکشو عوض کردم با خاک مخصوص کاکتوس و پشت پنجره جنوبی قرار دادم فقط شبها خیلی سرد میشه کنار پنجره. آبیاری هم همون ۲۰روز پیش که خاک رو تعویض کردم و ۱۲روز بعد از اون روز انجام شده. ولی کاکتوس چند روز بعداز تعویض خاک از وسط شروع کرد به سفید و نرم شدن و الان تا اینجا پیش رفته مطابق عکس http://uupload.ir/files/wbww_b59fb058-bd1f-4b68-8536-eaab844c624e.jpeg
میخواستم بدونم علت چیه؟ ایا میشه نجاتش داد؟

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۴۰
در پاسخ به  Naqme

سلام، بشدت کمبود نور داره،تا قسمتی که سفید وباریک هست با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید تا به اوند سالم برسید از قسمت تنه ای که داخل خاک هست تنه جوش میزنه ورشد میکنه ،در جای پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وابیاری رو زمانی که خاکش کامل خشک شد انجام بدید.

حسین
حسین
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۴:۳۳

ایا امکانش هست که ۷ لامپ استفاده کنم که ۷ رنگ اصلی رنگین کمان رو داشته باشه؟ یعنی میتونه کار خورشید رو بکنه؟ علفی دیگه رشد نمیکنن؟ چون ماهه پیش بود که ترکیه فک کنم تونسته یه گلخونه سرپوشیده با لامپ های رنگی ایجاد کنه و صیفیجات پرورش بده کاملا با نور مصنوعی

کارشناس 2
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵
در پاسخ به  حسین

سلام، پیشنهاد میکنم برای ترکیب نور مناسب مقاله پرورش کاکتوسها با نور مصنوعی رو مطالعه بفرمایید

حسین
حسین
۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۴:۲۷

سلام
من مشکل نور دارم و پرسیکا هام علفی دارن رشد میکنن. نور یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای هر گیاهیه.
ایا راهی هست که نور مصنوعی همانند نور خورشید ایجاد کرد یا مثلا کودی هست که کمبود نور رو جبران کنه؟ یا که مجبورم یه گلخونه ۱۲ متری تو حیاط درست کنم؟

امیر
امیر
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۹:۳۹

سلام . یه بذر انبه کاشتم . بزرگ شد . مدتیه برگهاش به این شکل میشن .دایلش چی میتونه باشه ؟ ممنون
http://uupload.ir/files/slor_img-20200116-wa0001.jpg
http://uupload.ir/files/0yk7_img-20200116-wa0000.jpg

کارشناس 1
۲۶ دی, ۱۳۹۸ ۲۱:۴۶
در پاسخ به  امیر

سلام،ابیاری با اب سرد ودارای املاح باعث این مشکل در برگهای گیاهان میشه، از اب همدمای محیط وبدون املاح برای ابیاری گیاه استفاده کنید،میتونید از اب دستگاه تصفیه استفاده کنیدویا اب رو داخل یک پارچ بدون درب بریزید وکنار گیاه بگذارید ۲۴ ساعت بعد گیاه رو با همان اب ابیاری کنید.

smile
smile
۱۰ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۰:۱۳

سلام . از وقتی ساکولنت اچوریا خریدم برگ هاش از پایین داره میریزه میشه علتش رو بگید هفته ای ۱بار اب میدم نورش هم مستقیمه

کارشناس 2
۱۰ فروردین, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۶
در پاسخ به  smile

سلام، ترکیب خاکش رو میدونید؟چند وقت هست که گیاه رو تهیه کردید؟دمای نگهداری چقدر هست؟

مهران نیوکاسل
مهران نیوکاسل
۲۹ آذر, ۱۳۹۷ ۱۷:۴۸

با سلام و عرض ادب
سوالی داشتم
میخواستم ببینم کل کاکتوس ها توانایی دادن جوونه( بچه ) ازخود هستن؟
و پاجوش چی؟
و چیکار کنیم که کاکتوسمون پاجوش یا بچه بده؟
ممنون میشم جواب بدین

کارشناس 1
۲۹ آذر, ۱۳۹۷ ۱۹:۰۰
در پاسخ به  مهران نیوکاسل

سلام. همه ی کاکتوسها پاجوش نمیدن مگر اینکه سرزنی کنید. تعدادی از کاکتوسها هستند که تولید پاجوش یا تنه جوش میکنن ولی تعدادی هستند که فقط با بذر تکثیر میشن وپاجوش نمیدن.

محمد
محمد
۳۱ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۶:۰۷

سلام عذر میخوام از بین کاکتوسای لوفورا،توربینی کدوم یک رو میتونیم روی پرسکیا پیوند بزنیم؟؟؟

کارشناس 1
۳۱ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۶:۴۴
در پاسخ به  محمد

سلام.هر دو رو میتونید روی پرسیکا پیوند بزنید.

حسین
حسین
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۴:۵۴

دما حدود ۳۳ درجه و رطوبت حدود ۱۰% هست.اگه یک روز درمیان آبیاری کنم مشکلی پیش نمیاد؟

کارشناس 1
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۵:۲۹
در پاسخ به  حسین

در دمای ۳۳درجه خاک گلدون کامل خشک نمیشه یا سطحش خشک میشه ویا اگر گلدونها خیلی کوچیک باشن.کاکتوسها به اب زیادحساس هستند اگر هر روز ابیاری کنید ریشه ها پوسیده میشن.حداقل چهار یاپنج روز یک بار ابیاری کنید.

حسین
حسین
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۴:۳۷

درست میفرمائید .اما بنده عرض کردم طی ۲۴ ساعت خاک کامل خشک میشه پس باید هروز آب بدم؟

حسین ذبیحیان
حسین ذبیحیان
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۰:۳۷

با سلام یه سوال داشتم خدمتتون بنده چندتا کاکتوسها و ساکولنت دارم که در تهران داخل بالکن هوای آزاد نگهداری میکنم و آفتاب صبح حدود سه الی چهار ساعت مستقیم دارم.ولی پس از آبیار حدود ۲۴ ساعت بعد کاملان خاکشون خشک میشه و در گلدانهای کوچک هستن خواستم ببینم چند با باید آبیار کنم که گیاها از بین نرن.

کارشناس 1
۱۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۲:۳۴
در پاسخ به  حسین ذبیحیان

سلام.زمان دقیق ابیاری بستگی به دمای محیط نگهداری گیاهان داره تقریبا یک سوم خاکشون که خشک شد میتونید ابیاری کنید.میتونید با یک سیخ چوبی از کنار گلدون داخل خاک فرو ببرید که اسیبی به ریشه ها نزنه.اگر خاک به چوب چسبید نیازی به ابیاری نیست ولی اگر چوب کاملا تمیز وخشک بود باید ابیاری رو انجام بدید.

مینا
مینا
۱۲ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۴:۵۹

سلام کاکتوس اگاو لیندایی من سر برگهاش زرد و سیاه شده و پشت بعضیهاش یک لک زرد هست .باید چکارش بکنم .لطفا زود راهنمایی کنید .

کارشناس 1
۱۲ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۶:۴۷
در پاسخ به  مینا

سلام.این نوع اگاو به نور زیاد احتیاج داره وحتی افتاب مستقیم رو هم تحمل میکنه کمبود نور باعث از بین رفتنش میشه.دلیل زرد شدن برگهاش میتونه ابیاری زیاد باشه وسیاه شدنشون کمبود نور این موارد رو چک کنید واگر نورش کم هست بجای پرنوری انتقال بدید ابیاری رو هم وقتی خاکش کامل خشک شد انجام بدید باید زهکش خوبی داشته باشه منافظ کف گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.در نور مستقیم هیچ وقت ابیاری نکنید واب رو روی برگها نریزید.موندن اب روی برگها در نور مستقیم مانند عدسی عمل میکنه وباعث سوختن ویا لکه های زرد روی برگها میشه.

فاطمه
فاطمه
۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۷:۵۴

سلام. کاکتوس من تیغ هاش قرمزه . تو بالکن گذاشتمش و تقریبا ۳ ساعت اینا نور مستقیم بهش میخوره و هفته ای یک بار هم ابیاری میکنمش ولی بعضی از تیغ هاش اون حالت قرمز بودنشون رو از دست دادن و رنگشون پریده علتش چی میتونه باشه ؟

کارشناس 1
۹ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۷:۵۹
در پاسخ به  فاطمه

سلام.بمرور زمان تیغهارنگشون کدر میشه وشفافیتشون رو از دست میدن جای نگرانی نیست طبیعی هست.

عیدی
عیدی
۸ خرداد, ۱۳۹۷ ۰۶:۰۹

با عرض سلام و خسته نباشید
گل اچوریا ی من برگهایش به سمت عقب برگشته .میخواستم لطف کنید و علتش رو بگید.چکار کنم به خالت اولش برگرده؟

کارشناس 1
۸ خرداد, ۱۳۹۷ ۱۱:۳۵
در پاسخ به  عیدی

سلام.پشت برگها رو چک کنید یا پشت برگها افت هست ویا دمای نگهداریتون زیاد هست به جای خنکتر انتقال بدید درست میشه.