پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش هفتم)

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش هفتم) : نگهداری از کاکتوس‌ها و ساکولنت ها کار آسانی است. کاکتوس‌ها گیاهان کم توقعی هستند. مقداری نور و آب با خاک مناسب برای نگهداری آنها کافی است. ولی با شناخت نوع نیازهای کاکتوس‌هایمان همچنین توجه به آفت‌ها و مشکلات آنها باعث خواهد شد گیاهان شاداب‌تر و زیباتری داشته باشیم و از نگهداری آنها لذت ببریم.

سؤال: دلیل ریزش برگ‌های اچوریا چیست؟
پاسخ: ریزش برگ‌های قسمت پایینی خیلی از ساکولنت ها مانند اچوریاها، آئونیوم، نخل ماداگاسکار و بسیاری از آنها امری طبیعی است و جای نگرانی نیست. ولی اگر این ریزش همراه با سیاه شدن یا شل شدن گیاه باشد می‌تواند نشانه بیماری باشد بخصوص بیماری‌های قارچی که باید درمان شود.

سؤال: آیا درسته که به لیتوپس ها در تابستان باید آب کمتری بدهیم؟
پاسخ: بله لیتوپس یا کاکتوس سنگی جز گیاهانی است که در فصل گرما به خواب می‌رود و آبیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت خراب شدن آن شود. زمان رشد این گیاه در فصل بهار و بخصوص پاییز با خنک شدن هوا می‌باشد.

سؤال: حشرات ریز سفیدی در خاک کاکتوس‌هایم هست مشکل چیست؟
پاسخ: حشرات ریز کرم مانند بسیار ریزی که در خاک کاکتوس‌ها وساکولنت ها مشاهده می‌شود بخصوص در بسترهای کشت پیت ماس در واقع لاروهای مگس سیاه می‌باشد که می‌توانند با تغذیه از ریشه به گیاه آسیب برسانند. برای از بین بردن از سموم حشره کش مانند دیازینون استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل مقابله با مگس سیاه اینجا کلیک کنید.

سؤال: همه کاکتوس‌ها برای تشکیل کپسول بذر نیاز به گرده افشانی دارند؟
پاسخ: تقریباً نود درصد کاکتوس‌ها برای تشکیل بذر نیاز به گرده افشانی دارند ولی بعضی گونه‌ها مانند اکثر مامیلاریاها یا ملوها برای تشکیل بذر نیازی به گرده افشانی ندارند.

سؤال: از چند روزگی می‌توان جوانه‌های کاکتوس را بر روی پرسکیا پیوند زد؟
پاسخ: زمان پیوند زدن جوانه‌های کاکتوس بر روی پایه پرسکیا بستگی به نوع و شرایط دارد خیلی از جوانه‌ها را از هفته‌های اول می‌توان بر روی پرسکیا پیوند زد. ولی برای اکثر گونه‌ها بعد از یک ماهگی زمان مناسب‌تری می‌باشد.

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش اول)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش دوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش سوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش چهارم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش ششم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش هفتم)

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
28 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
منصوری
منصوری
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۸

سلام.وقت بخیر
تو قسمت بذرها کاکتوسی دارید به اسم هیدانترا. برای اینکه عکسهای بیشتری ازش ببینم تو گوگل سرچ کردمش اما بجز سایتهای ایرانی تو هیچ سانت خارجی نیاوردش.آیا اسم دیگه‌ای هم داره؟

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
در پاسخ به  منصوری

سلام، هیدونترا هست، با اسم لاتین سرچ کنید.
Hildewinteria colademononis

مهدی وثوق
مهدی وثوق
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۴

سلام.وقتتون بخیر.من بذر الوئه واریگاتا و چند نوع کاکتوس ازتون خریدم.میخواستم بدونم واسه کاشت میتونم کامل از کوکوپیت واسه بستر کشت استفاده کنم.ممنون از راهنمایی شما.

کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۰
در پاسخ به  مهدی وثوق

سلام، اگر به پیت ماس دسترسی ندارید بله میتونید از کوکوپیت هم بتنهایی استفاده کنید.

رهام
رهام
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴

من چند روز پیش یه کاکتوس دندان کوسه ای خریدم الان می بینم کلا آبکی شده و یه بوی بدی هم می ده لطفا بگین چی کار کنم درست شه چون اون تنها کاکتوسمه که گل داده
http://s12.picofile.com/file/8398033368/fgf.jpg
البته تا همین دیروز این شکلی بود: http://s13.picofile.com/file/8398033326/%D9%86.jpg

کارشناس 1
۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  رهام

ابیاری زیاد وپوسیدگی ریشه باعث این مشکل میشه گیاه رو از خاک دربیارید تمام قسمتهای الوده رو کات کنید وقسمت سالم رو بامحلول قارچ کش شستشو بدید ودر خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وتا یک هفته درمحیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید،اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

ایلین
ایلین
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۱۴

سلام خسته نباشید علت قرمز شدن برگ الوئه چیه؟

کارشناس 2
۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۷
در پاسخ به  ایلین

سلام، ممنون، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟از گیاه وقسمتهای که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

ایلین
ایلین
۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۹:۲۱
در پاسخ به  ایلین

من تازه این الوئه رو خریدم نمیدونم در چه شرایطی نگهداری میشده
http://uupload.ir/files/625h_۲۰۲۰۰۱۲۲_۰۹۱۵۵۰.jpg
http://uupload.ir/files/uek9_۲۰۲۰۰۱۲۲_۰۹۱۵۵۳.jpg

کارشناس 1
۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۵۸
در پاسخ به  ایلین

سلام، الوئه آریستاتاAloe aristata هست.
نور
زیاد

دما
۱۸-۲۴ درجه سانتیگراد

آبیاری
زمستان هر ماه ۱ بار- تابستان هفته ای ۲ بار

رطوبت
غبار پاشی در تابستان هفته ای ۲ مرتبه

خاک
خاک همراه شن و دارای زه کشی خوب و منافذی که آب را عبور دهند.

تغذیه
کود دهی معمولی احتیاج دارد با کود ورمی.

اچینو
اچینو
۱۴ دی, ۱۳۹۸ ۰۹:۴۸

سلام و ممنون از سایت فوق العاده شما و وقتی که برای ما علاقه مندان به کاکتوس اختصاص میدید.

http://uupload.ir/files/832_20200104_092846.jpg
http://uupload.ir/files/mbt3_20200104_092853.jpg
http://uupload.ir/files/5u5f_20200104_092904.jpg

این کاکتوس (که نمیدونم اسمش چیه اگه بفرمایید ممنون میشم) از کنار خارهاش شیره های سفیدرنگ قطره مانندی خارج شده. تو یک سایتی خوندم نوشته بود برای جذب مورچه ها و استفاده از مزایای مورچه ها برای محافظت در برابر شته هاست و مکانیزم طبیعی کاکتوسه. آیا درسته یا آفتی چیزی هست؟ و اینکه حدود آبان ماه خریدمش و از اون موقع رشد نکرده. آیا در خواب هست؟ حس می کنم سر حال و شاداب نیست.

کارشناس 1
۱۴ دی, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۰
در پاسخ به  اچینو

سلام، ممنون از توجه شما،اپونتیا تیغ سگی هست، زمانی که رطوبت محیط یا رطوبت خاک زیاد باشه گیاه برای دفع رطوبت این شیره ها رو از اروئلها خارج میکنه ومکانیزم طبیعی در کاکتوسهاست برای اینکه مورچه ها جذب این شیره ها نشن میتونید با یک قلمو اغشته به الکل یا محلول قارچ کش اون قسمتها رو جدا کنید.

رضوان
رضوان
۲۴ آذر, ۱۳۹۸ ۱۳:۵۹

سلام وقت بخیر
من ی نخل ماداگاسکار دارم بیشتر از ۱ متر قد داره. تابستان در حیاط و آفتاب قرارش میدم، که خیلی خوب برگ میده. ولی تا حالا پاجوش یا جوانه ای نداشته. برای پاجوش باید چکار کنم.

کارشناس 1
۲۴ آذر, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۵
در پاسخ به  رضوان

سلام، میتونید بهار سرزنی کنید تا چند شاخه بشه، شرایط نگهداری ایدال باشه پاجوش هم میده، خاک مناسب نور کافی ابیاری منظم کوددهی..

saymon.shams1989
saymon.shams1989
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۶:۳۷

سلام وقت بخیر.
مورد اول تشکر میکنم از اینکه وقت میذارید و جواب هایی با دقت و با صبر و حوصله زیاد میدید .
مورد بعدی من یه نخل ماداگاسکار دارم حدودا۴ ساله .دوروزه شروع کرده نوک برگها سوختن خیلی هم پاجوش میزنه ولی من به خاطر زیبایی پاجوشارو‌جدا نکردم..الانم که هوا سرد شده پشته پنجره چسبده به شیشه هستش.
میخواستم بدونم دلیل سوختن چیه ایا قارچ یا مریضی دیگه
و دوم اینکه جدا نکردن پاجوش مشکلی پیش نمیاره براش
و اینکه نگهداریش تو وقت استراحت یا تعویض گلدون.
ممنون ببخشید طولانی شد.

کارشناس 1
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۵۸
در پاسخ به  saymon.shams1989

سلام، از پنجره بافاصله نگهداری کنید بصورتی که تنه وبرگها باشیشه وپنجره سرد در تماس نباشند، احتمالش هست که از سرما باشه،جدا نکردن پاجوشها هیچ مشکلی نداره بهتر هست به همون شکل نگهداری کنید تا زیباییش از بین نره، تعویض گلدان اوایل بهار بهتر هست انجام بشه اگر ریشه ها از کف گلدان بیرون زدند میتونید گلدان رو دو الی سه سایز بزرگتر کنید.

احسان
احسان
۱۷ آذر, ۱۳۹۸ ۱۳:۱۱

سلام
نظرتون درباره کاکتوسم چیه به نظرتون مشکلی داره؟

http://uupload.ir/files/ynr3_img_20191208_130417.jpg

کاکتوسم رو پشت پنجره جنوبی قرار دادم ایا در پاییز نیاز به نور فیلتر شده داره یا همون شدت نوری که بهش تابیده میشه کفایت میکنه؟

کارشناس 1
۱۷ آذر, ۱۳۹۸ ۱۴:۱۷
در پاسخ به  احسان

سلام، قبلا نورش کمبوده ولی الان نور خوبی داره، چون تیغهاش نسبت به تیغهای پایینی بلند تر هست، اگر نور مستقیم هست فیلتر کنید. مشکلی نداره وسرحال هست.

IMAN
IMAN
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۵۲

سلام وقت بخیر خدمت شما دوست داشتنی های عزیز.شرمنده بذر من ابلق در اومد گفتن باید پیوند زد.چون بلد نبودم بذر رو پیوند بزنم خشک شد.میشه بفرمایید که چجوری باید بذر رو پیوند بزنیم؟

کارشناس 1
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  IMAN

سلام، پیشنهاد میکنم مقاله آموزش پیوند جوانه کاکتوسها برروی پرسیکا رو مطالعه بفرمایید برای مطالعه این مقاله روی نوشته کلیک کنید.

رضا
رضا
۱۵ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۳۴

سلام و خسته نباشید.آیا میتونیم برای رشد جوانه بذرها از لامپ ال ای دی آفتابی استفاده کنیم؟

کارشناس 2
۱۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۱:۰۱
در پاسخ به  رضا

سلام، ممنون، اگر نور کافی ندارید بله میتونید استفاده کنید بمرور زمان طیف نوری قرمز وابی رو هم اضافه کنید رشد بهتری خواهند داشت.

ابوالفضل
ابوالفضل
۱۱ آذر, ۱۳۹۸ ۲۰:۴۰

سلام بذر های کاکتوس اگر سرمادهی نشوند چه اتفاقی می‌افتد؟
واگر بذر هایی را که کاشته ایم در دمای ۲۰ درجه بزاریم خوب است یا نه؟

کارشناس 1
۱۱ آذر, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۸
در پاسخ به  ابوالفضل

سلام، اگر سرمادهی نشوند جوانه زنی به تعویق می افته وخیلی دیر جوانه میزنند، سرمادهی برای این انجام میشه که خواب بذر سریعتر انجام بشه وجوانه خفته داخل بذر زودتر جوانه بزنه. دمای ۲۰ درجه خوب هست ولی بهتر هست از ۲۰ درجه کمتر نباشه ودمای نگهداری شبانه روز بین ۲۰_۳۰ درجه باشه.

داریوش معافی
داریوش معافی
۶ آذر, ۱۳۹۸ ۱۹:۴۱

سلام خسته نباشید
چندتا سوال داشتم
یک: من امروز چندتا قلمه کاکتوس تیغ سگی و سرئوس و … کاشتم. البته سه روز گذاشتمشون که تهشون پینه ببنده. حالا کی میتونم کوددهی کنم؟ کی میتونم قارچکش بدم؟
دو: طریقه مصرف هورمون ریشه زایی به چه شکله؟
سه: هرچند وقت یک بار از قارچکش استفاده کنم؟ قارچکش تیوفانات، کاپتان، کلرورمس، ایپریدیون کاربندازیم و کاربندازیم دارم. از کدوم استفاده کنم؟

کارشناس 1
۶ آذر, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۴
در پاسخ به  داریوش معافی

سلام، ممنون، برای کوددهی عجله نکنید گیاه باید کامل ریشه بندازه وبعد کوددهی رو شروع کنید، الان زمان مناسبی برای قلمه گرفتن نیست احتمالش هست که تابهار ریشه نزنند، فعلا بعد از پینه بستن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوس بکارید وابیاری رو بصورت اسپری وسطحی انجام بدید،طریقه مصرف هورمون ریشه زایی اگر بصورت پودر هست انتهای قلمه رو به هورمون ریشه زایی آغشته کنید وبعد داخل خاک بکارید اگر بصورت مایع هست طبق نوشته بسته بندی محصول، بعضی از هورمونهای ریشه زایی مایع بصورت ابیاری تا ریشه زنی قلمه استفاده میشه بعضی ها هم بصورتی که قلمه داخل این محلول قرار بگیره وریشه دار بشه،که نوع مایع برای کاکتوسها مناسب نیست پودری بهتر هست. از همه ی این قارچکشها میتونید برای پیشگیری از ابتلا به قارچ استفاده کنید، بصورت ابیاری یا سمپاشی. مقدار مصرف یک گرم اگر بصورت پودر هستند یا یک سی سی اگر مایع هست در یک لیتر اب.

محمد
محمد
۳ آذر, ۱۳۹۸ ۰۱:۰۲

سلام ژمینو هارو چجوری باید گرده افشانی کرد؟

کارشناس 1
۳ آذر, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۲
در پاسخ به  محمد

سلام، ژیمنو ها جفت پایه هستند وبرای گرد افشانی به دو گیاه پایه نیاز دارید که همزمان گل بدن،تا بتونید گرد افشانی کنید.