پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی : در این مقاله به سؤالات در مورد نگهداری کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌پردازیم. سؤالاتی مانند وجود کرم خاکی در گلدان، نوع آبی مصرفی، ریختن آب بر روی کاکتوس‌ها، دلیل سیاه شدن نوک کاکتوس‌ها و سایر سؤالاتی که ممکن است برای هر کسی که به کاکتوس‌ها علاقه‌مند است پیش آید.

سؤال: آیا ریختن آب موقع آبیاری بر روی کاکتوس‌ها ضرر دارد؟
پاسخ: بستگی دارد شما کی آبیاری انجام دهید بهتر است در زیر آفتاب این کار را انجام ندهید وگرنه ریخته شدن آب بر روی تنه گیاهان هیچ مشکلی پیش نمی‌آورد. همچنین که در گلخانه‌های بزرگ امکان آبیاری تک تک کاکتوس‌ها امکان پذیر نیست و از سیستم آبیاری بارانی استفاده می‌شود.

سؤال: آیا وجود کرم خاکی در خاک گلدان کاکتوس به آنها آسیب می‌رساند؟
پاسخ: کرم خاکی موجودی است که برای خاک و گیاهان بسیار مفید می‌باشد ولی به علت محدود بودن مواد غذایی در خاک گلدان ممکن است مجبور به تغذیه از ریشه کاکتوس‌ها یا سایر گیاهان کنند که در این صورت می‌تواند به آنها آسیب برسد. البته زمانی که تعداد آنها زیاد باشد.

سؤال: چه نوع آبی باید برای آبیاری کاکتوس‌ها استفاده شود؟
پاسخ: برای آبیاری کاکتوس‌ها بهتر است از آب‌های با املاح کم بخصوص عاری از شوری و آهک استفاده شود. آب‌های نسبتاً اسیدی بهتر از آب‌های قلیایی برای کاکتوسها می‌باشد .

سؤال: دلیل سیاه شدن نوک کاکتوس‌ها چیست؟
پاسخ: پوسیدگی تاج در کاکتوسها یا سیاه شدن نوک کاکتوس ها توسط یک قارچ بیماریگر بنام helminthosprium ایجاد میشود. این پاتوژن به مقدار زیاد تولید اسپور یا هاگ میکند و توسط هوا ، آب، باران یا آبپاشی منتقل میشود. این هاگها برای جوانه زنی و نفوذ در گیاه به آب احتیاج دارند این بیماری بر عکس بقیه پوسیدگی ها که منشا خاک و ریشه دارند ابتدا در اندامهای هوایی و بیشتر تاج شروع میشود، بسیار هم در گلخانه های تولید کاکتوس روی گونه سرئوسها شایع است. علامت این بیماری ابتدا نقاط سیاه شده و فرو رفته و نرم که به تدریج گسترش پیدا کرده و کل گیاه را آلوده میکند. برای کنترل این بیماری در درجه اول مدیریت آبیاری اهمیت دارد حتی الامکان از خیس شدن زیاد کاکتوسها جلوگیری کنید. در مرحله بعد استفاده از قارچ کش نیوفانات متیل میتواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند. برای پیشگیری در انتها جداسازی نمونه های آلوده اسپری محل بریدگی با سم قارچ مانکوزب برای جلوگیری از تولید هاگها و گسترش بیماری.

برای خرید سم مانکوزب اینجا کلیک کنید.

پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش اول)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش دوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش سوم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش چهارم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش پنجم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش ششم)
پاسخ به سؤالات مهم کاکتوسی (بخش هفتم)

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
46 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Iman
Iman
۳ دی, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۲

سلام . جای لکه آب رو از روس کاکتوس به چه صورت میشه پاک کرد

کارشناس 2
۳ دی, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۷
در پاسخ به  Iman

سلام، میتونید با محلول سرکه واب پاک کنید، یک قاشق اب ویک قاشق سرکه رو با هم ترکیب کنید وبه یک گوش پاکن اغشته کنید ولکه ها رو به ارامی از روی گیاه پاک کنید، این کار رو باید به ارامی و با حوصله انجام بدید که گیاه زخمی نشه وچند بار تکرار کنید تا لکه ها از بین برند.

Armin
Armin
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۳

سلام وقتتون بخیر. من توی پیت ماس هایی که برای کاشتن بذر کاکتوس هام استفاده کردم بعد از چند روز کرم های کوچیکی رو دیدم و از مالاتیون و دیازینون هم استفاده کردم ولی از بین نرفتن. من باید چی کار کنم تا از بین برن؟

کارشناس 1
۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۲
در پاسخ به  Armin

سلام، احتمالا لارو مگس سیاه هستند، قبل از کشت بذر بهتربود پیت ماس رو با محلول حشره کش هم ضدعفونی میکردید. رطوبت بستر رو کم کنید،موقع سمپاشی این کرمها روی سطح بستر میان که میتونید بوسیله پنس از روی سطح بستر جمع کنید تنها راه خلاصی از این افت این کار هست که بهتر هست انجام بشه.

رهام
رهام
۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۹
کارشناس 2
۲ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۶
در پاسخ به  رهام

سلام، ١_فوکاریا٢_کراسولا اواتا٣_کراسولاعروسکی۴_سدوم۵_سرئوس سنپدرو که کمبود نور هم داره بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید۶_اچوریا پولویناتا٧_کراسولا بند کفشی.

آیسان شادی نو
آیسان شادی نو
۲۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۴

با سلام، ببخشید یه سوال داشتم، من برای پیشگیری از پوسیدگی ریشه کاکتوس، ساکولنت و سایر گیاهان زینتی یا برای مواقعی که میخوام قلمه بزنم گیاهمو، یه قارچ کش بهم دادن به اسم تیوفانات متیل، آیا به نظرتون کافیه؟ دیگه قارچ کشی مثل مانکوزب نمیخواد؟
واینکه چجوری و چه مواقعی استفاده کنم ازش؟ از لطفتون ممنونم

کارشناس 1
۲۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۸
در پاسخ به  آیسان شادی نو

سلام، بله میتونید برای پیشگیری از ابتلا به قارچ استفاده کنید، هر شش ماه یک بارمیتونید تمام گیاهان رو با محلولی که با قارچ کش درست میکنید ابیاری وسمپاشی کنید،مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب.

علی
علی
۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۶:۰۳

سلام میشه کانال( پرسش و پاسخ) یعنی من یه سوال بنویسم شما جواب بنوسین رو بدین ممنون میشم اگه اینجا چیزی در مورد کاکتوس استریاس بپرسم که بیماری عجیب غریب گرفته سخت بتونین جواب بدین به خاطر همین خواستم لطفاً زود چون کاکتوس صد هزار تومنی خراب میشه.??

کارشناس 1
۲۶ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۶:۲۴
در پاسخ به  علی

سلام، پاسخگویی سوالات فقط روی همین سایت ودر قسمت نظرات محصولات ویا مقاله ها انجام میشه ،گروه نداریم سوالتون رو همینجا مطرح کنید، عکس رو هم میتونید همینجا اپلود کنید،همه روزه از ساعت ۹صبح تا ۱۰ شب پاسخگوی سوالات عزیزان هستیم.

متین
متین
۲۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۸

سلام خسته نباشید. کاکتوس آستروفیتوم من ریشه نداره ولی رشد میکنه چطور میتوانم کاری کنم که درست بشه

کارشناس 2
۲۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۳۳
در پاسخ به  متین

سلام، ممنون، ریشه های گیاه پوسیده؟ از گیاه عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

متین
متین
۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۹

عکسشو ندارم. نمیشه کاری کرد

کارشناس 1
۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۵۳
در پاسخ به  متین

اگر رشد داشته باشه وسالم باشه میتونید پیوند بزنید.

متین
متین
۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۲۹

سلام ببخشید. کاکتوس آستریاسی که گفتم میشه پیوند زد.
وآیا روی میرتلو می‌شود این کار را انجام داد

کارشناس 1
۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۰۴
در پاسخ به  متین

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

متین
متین
۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۹:۰۰

سلام خسته نباشید. من یک آستریاس دیدم میخواهم بخرم اما پایین تنه اش قهوه‌ای شده بود. آیا سالم هست که خریداری کنم. خودم قبلا یک آستروفیتوم خریدم که پایین اش قهوه‌ای بود وهنوز هم سالم هست وبزرگ شده. عکس آستریاس هم ندارم

کارشناس 1
۲۳ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  متین

سلام، ممنون، میتونید با فشار دادن قسمتی که تغییر رنگ داده متوجه سالم ویا پوسیده بودن گیاه بشید، اگر قسمتی که تغییر رنگ داده سفت وخشک هست سالم هست ولی اگر نرم وابکی باشه ریشه ها مشکل دارند ،وبه قسمت رویش گیاه دقت کنید که درحال رشد هست ویا خیلی وقته رشدش متوقف شده.اگر رشد داره سالم هست.

رضا
رضا
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۲۲

سلام وقت بخیر بخشی از کاکتوسم رنگش تغییر گرده و تقریبا بادمجونی شده میخواستم ببینم دلیلش چیه

کارشناس 1
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۸
در پاسخ به  رضا

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده ؟از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

متین
متین
۱۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۲

سلام. کاکتوس دندان کوسه ای من برگ هاش کمی نرم شده. مشکلش چیه. برگ هایش هم سالم هست.

کارشناس 1
۱۶ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۸
در پاسخ به  متین

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

متین
متین
۱۱ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۰۹

سلام. کاکتوس افوربیا من برگ های پایینش زرد شده. هفته یکبار آب میدادم اما دوهفته بود که آب ندادم دیروز بهش آب دادم امروز دیدم که به این حال افتاده است ? ?

کارشناس 1
۱۲ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۱:۲۱
در پاسخ به  متین

سلام، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Ehsan
Ehsan
۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۷

سلام و عرض ادب
بنده یه واریته از تفرو به تازگی خریده بودم بعد از مدتی گیاه از داخل له و خراب شد
خاک گلدونش رو که داشتم خالی میکردم یه کرم خاکی داخلش بود
به نظر شما علت خراب شدنش کرم میتونه باشه؟

http://uupload.ir/files/yya8_img_3207.jpg

http://uupload.ir/files/0qgn_img_3208.jpg

کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۳۶
در پاسخ به  Ehsan

سلام، ریشه های گیاه پوسیدن، این مشکل در اثر ابیاری زیاد، خاک نامناسب ویا نبود زهکش مناسب بوجود میاد،کرم خاکی هم میتونه نقش داشته باشه ولی مدت زمان زیاد صرف میشه تا کرم خاکی ریشه های گیاه رو از بین ببره.

نیلوفر
نیلوفر
۶ دی, ۱۳۹۸ ۱۸:۰۴

سلام. چ جوری کرم خاکی های گلدونمو از بین ببرم؟ گل دراسنای من چن وقتی میشه پر از کرم خاکی شده. کرم هایی ک از گلدون بیرون میان و نزدیکای گلدون خشک میشن. چ طور میشه نابودشون کنم؟ سمی چیزی هست؟ ممنون از سایت عالیتون

کارشناس 2
۶ دی, ۱۳۹۸ ۲۰:۵۰
در پاسخ به  نیلوفر

سلام، راحترین کار این هست که گلدان گیاه رو داخل یک ظرف بگذارید وظرف رو تا لبه گلدان پر ازاب کنید، کرمها خودشون خارج میشن، بعد گلدان رو روی یک سبد بگذارید تا اب اضافی خارج بشه. از سم حشره کش دلتامترین یا دیازینون هم میتونید استفاده کنید یک سی سی داخل یک لیتر اب مخلوط کنید وخاک گیاه رو با این محلول ابیاری کنید.

مصطفی
مصطفی
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۱۸:۵۵

سلام
ممنونم از سایت خوبتون
من یکی از کاکتوس هام بعد از این که از گلخونه آوردمش خونه شروع کرد از تیغ ها زرد شدن شرایط نگه داریش هم اینطوری بود که هفته ای یک بار بهش آب میدادم و نور هم دو تا سه ساعت بهش میرسید که البته کم هستش روی سطح زرد شده ترک هایی هم مشاهده میشه الان هم ۲۰ روز یکبار آب یاری میکنم الان نصفش زرد شده
http://uupload.ir/files/yd4w_img_20191212_184454.jpg
http://uupload.ir/files/t9qi_img_20191212_184437.jpg
http://uupload.ir/files/ixlu_img_20191212_184409.jpg

کارشناس 1
۲۱ آذر, ۱۳۹۸ ۲۰:۰۷
در پاسخ به  مصطفی

سلام، قسمتی که زرد شده به ارامی بین دو انگشت فشار بدید ببینید نرم هست یا سفت اگر نرم بود واز قسمتهایی که ترک خورده اب خارج شد گیاه قارچی شده وباید از خاک در بیارید وتا قسمتی که تغییر رنگ داده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید ودر محیط منزل بمدت دو هفته نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که از قبل ضدعفونی وخشک شده بکارید،اگر سفت هست احتمالش هست که رسوبات اب هم باشه،میتونید حذف فیزیکی کنید داخل یک استکان تا نصف اب بریزید انداره نصف اب هم سرکه سفید بریزبد وبا یک گوش پاکن به ارامی به محلول اغشته کرده وقسمتهایی رو که تغییر رنگ دادندرو پاک کنید ببینید از تنه گیاه جدا میشن. ترکیدگی براثر استفاده از کودهای ازت دار میتونه باشه ویا در اثر ابیاری زیاد این دو مورد رو چک کنید وهر دو مورد رو فعلا قطع کنید ابیاری رو ماهی یک بار بمقدار کم هم میتونید انجام بدید از اب همدمای محیط وبدون املاح برای ابیاری گیاهان استفاده کنید.

وحید
وحید
۸ آذر, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰

سلام و عرض ادب بشما بابت راهنمای زیباتون
میخواستم بدونم کود ۳۸_۱۱_۳ براتون مجدد موجود میشه یاخیر ؟
و اگر امکانش هست مشابه این کود رو لطف کنید ممنون میشم

پارسا
پارسا
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۴

سلام روز بخیر
کاکتوسم یه مدته رنگش پریده، ریششو بررسی کردم دیدم این فرمیه
چیکار کنم تا دوباره احیا بشه
ممنون از سایت خوبتون
http://uupload.ir/files/ej6r_imag0858.jpg
http://uupload.ir/files/hdmt_imag0857.jpg
http://uupload.ir/files/ov0o_imag0856.jpg
http://uupload.ir/files/rt4l_imag0855.jpg

کارشناس 1
۳۰ آبان, ۱۳۹۸ ۱۹:۰۱
در پاسخ به  پارسا

سلام، از قسمتی که تغیبر رنگ داده بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده مقداری برش بزنید ببینید اوند سالم هست وحالت پوکی ونرم نداره، اگر اوند سالم بود با محلول قارچ کش شستشو بدید وچند روزی گیاه رو در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوس که تخلخل زیادی داره بکارید وابیاری رو بصورت سطحی بوسیله اسپری انجام بدید وتا زمان ریشه دار شدن ورشد مجدد گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از شروع به رشد بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید،ولی اگر اوند از بین رفته باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

پروین مسلمی
پروین مسلمی
۲۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۳

درود.کاکتوس من پایینش لکه های سیاه زده البته مدت ۲ سال میشه اما له شدگی نیست ورشدم میکنه خواستم بدونم علتش چیه.ممنون

کارشناس 2
۲۰ شهریور, ۱۳۹۸ ۲۳:۵۳
در پاسخ به  پروین مسلمی

سلام، علتهای مختلفی میتونه داشته باشه از لکه ها هاعکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Mohammad tahernia
Mohammad tahernia
۲۳ تیر, ۱۳۹۸ ۱۰:۴۲

سلام من سه هفته هست یکی از کاکتوس هام قسمت پایینش سیاه شده ، حالت پوسیدگی نداره و خشکه اما سیاه شده واکنشی هم از خودش نشون نمیده یعنی به قسمت های بالایی نرسیده لطفا بگید دلیل وجود این لکه سیاه چیست

کارشناس 1
۲۳ تیر, ۱۳۹۸ ۱۱:۵۸
در پاسخ به  Mohammad tahernia

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

Ali farajpour
Ali farajpour
۲۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۲:۱۸
در پاسخ به  Mohammad tahernia

سلام و خسته نباشید خدمت شما و دوستان
ببخشید امروز من کاکتوسامو داشتم سم پاشی میکردم که چند تا نقطه سیاه روی کاکتوسم دیدم ، این کاکتوس دقیق نمیدونم ولی انگاری کبوتر اومده بود تو تراس و پرش خورده بود بهش انگار ، الان این کاکتوسمو چیکار کنم ؟ از اون یکی ها جدا کنم ؟ یکیم چی پیشنهاد میکنین استفاده کنم چون الان دم عیدو و بیماری اکثرا فروشگاها بستن و من مانکوزوب و کلروپیریفوس و ابتاماکتین تو خونه دارم
http://uupload.ir/files/n3p7_p_20200317_220536.jpg
http://uupload.ir/files/g0xm_p_20200317_220508.jpg

کارشناس 2
۲۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۰۰:۱۷
در پاسخ به  Ali farajpour

سلام، ممنون، با قارچ کش مانکوزب محلول درست کنید وروی قسمت ضربه دیده اسپری کنید، چند روزی لکه رو در نظر داشته باشید اگر گسترش داشت با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده لکه رو جراحی وخارج کنید ومجدد محلول قارچ کش روی قسمت جراحی شده اسپری کنید. اگر پیشروی نداشت مشکلی نیست.

ف
ف
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۰۸:۰۱

سلام ببخشید من قارچ کش کاربندازیم گیرم نیومد یه قارچ کش به اسم بردوفیکس دادن مشکلی نداره برا کاشت کاکتوس؟؟؟

کارشناس 1
۳ اردیبهشت, ۱۳۹۸ ۱۰:۲۶
در پاسخ به  ف

سلام، نه مشکلی نیست میتونید استفاده کنید بردوفیکس قارچ کش ارگانیک هست. واز مواد طبیعی درست شده یعنی شیمیایی نیست.

امین
امین
۱۲ دی, ۱۳۹۷ ۱۴:۳۱

با سلام
مرسی از سایت خوبتون
یه سوال داشتم
آیا با آب خروجی آب تسویه(یا همون آب دور ریز) میشه کاکتوس آبیاری کرد؟
با تشکر

کارشناس 2
۱۲ دی, ۱۳۹۷ ۱۵:۰۲
در پاسخ به  امین

سلام. اگرمایع ظرفشویی وسایر شوینده هامخلوطش نباشه بله میتونید استفاده کنید.

سعیده
سعیده
۲۲ مهر, ۱۳۹۷ ۰۷:۱۵

سلام ممنون از مطالب مفیدتون.‌ من یه کاکتوس خرگوشی با تیغ های زرد دارم. از وقتی خریدم رو ایوان شمالی جلوی نورمستقیم آفتاب و گرمای زیاد بود. اولش رشدش خوب بود ولی حدودا یکی دو ماهه که شل شده. بطوریکه اگه به یه تکیه گاه نبندم، آویزون میشه. چکار کنم سرحال بشه؟
یه کاکتوس خرگوشی کاغذی هم دارم که اونم جاش همونجاست. ولی رشدش خوبه مشکل خاصی نداره. الان فصل سرما شروع شده. جاشو عوض کنم تو راهرو جلوی نور غیرمستقیم آفتاب، مشکلی پیش میاد؟

کارشناس 2
۲۲ مهر, ۱۳۹۷ ۱۱:۱۳
در پاسخ به  سعیده

سلام. بهتره براش یک قیّم ببندید تا راست بایسته این نوع اپونتیا تا دما پنج درجه رو تحمل میکنه اگر دمای بالکن از این دما پایین تر هست در طول شبانه روز، بهتره به جای گرمتری انتقال بدید.اگر راهرو نورگیری خوبی داره بله میتونید انتقال بدید.