چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟: حسن یوسف یکی از گیاهان معروف آپارتمانی است که از زمان‌های قدیم نگهداری از آن رایج بوده است. حسن یوسف یک گیاه برگ زینتی بسیار زیبا بوده که ارزش آن به زیبایی برگ‌های آن است و گل‌های آن ارزش و زینت چندانی ندارد. برگ‌های آن دارای رنگ‌های متنوع و بسیار زیبا است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. نگهداری از این گیاه بسیار زیبا، راحت بوده و تکثیر آن نیز بسیار راحت می‌باشد و برای رشد بهتر آن کافی است یکسری نکات مهمی را در نظر گرفت. در این مورد به مواردی مثل روش آبیاری صحیح، خاک مناسب، دمای مناسب در منزل، نور مورد نیاز، هرس کردن می‌پردازیم. نام علمی: Solenostemon

 

۱_نور:
گیاه حسن یوسف حداقل به ۴ ساعت نور طبیعی غیر مستقیم احتیاج دارد. نور مستقیم خورشید بخصوص در فصل تابستان هرگز نباید به گیاه بتابد چون باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود. گلدان حسن یوسف را پشت پنجره‌های نورگیر قرار دهید. کمبود نور باعث رشد علفی و از بین رفتن رنگ برگ‌های آن می‌شود.

 

۲_ نحوه آبیاری گل حسن یوسف:
حسن یوسف گیاهی است که به خشکی حساس بوده و در برابر خشکی مقاومتی ندارد. خشک بودن خاک در مدت طولانی باعث تلف شدن آن می‌شود. همان‌طور که آبیاری کم باعث تلف شدن حسن یوسف می‌شود افراط در آبیاری نیز باعث پوسیدگی ساقه و ریشه‌های این گیاه می‌شود. هر وقت سطح خاک تا عمق ۲ سانتی متری خشک شد آبیاری را انجام دهید. برای این کار می‌توانید یک بند انگشت اشاره خود را داخل خاک فرو کنید، اگر رطوبتی حس نکردید نسبت به آبیاری گیاه اقدام کنید. توجه کنید که اگر آب لوله کشی محل زندگی شما دارای املاح سخت می‌باشد حتماً به مدت ۲۴ ساعت آب را در ظرفی بریزید تا املاح آن ته نشین شود و سپس آبیاری کنید.

 

۳_ خاک مناسب گل حسن یوسف:
حسن یوسف نسبت به خاک حساسیتی نشان نمی‌دهد و تقریباً در تمام خاک‌هایی که مواد معدنی خوبی داشته باشند رشد می‌کند. بهترین خاک برای رشد بهتر حسن یوسف خاکی سبک با زهکشی خوب می‌باشد. سعی کنید هرساله به علت رشد سریع این گیاه خاک آن را تعویض کنید و گلدان آن را یک شماره بزرگ‌تر کنید.

 

۴_کود دهی گل حسن یوسف:
حسن یوسف در خاک‌های فقیر رشد کمی داشته و نیاز به مواد معدنی برای رشد خود دارد. استفاده از کودهایی با نیتروژن بالا برای رشد برگ‌های آن بسیار مفید می‌باشد. می‌توانید از کودهایی با ترکیب مساوی مثل کودهای ۱۰_۱۰_۱۰ یا ۲۰_۲۰_۲۰ یا برای نتیجه بهتر از کودهای نیتروژن بالاتر مثل کود ۲۰_۲۰_۳۰ استفاده کنید.

 

۵_رطوبت:
حسن یوسف به رطوبت متوسط نیاز دارد. می‌توانید با اسپری کردن آب به مقدار خیلی کم یا قرار دادن ظرف آبی کنار آن رطوبت این گیاه را تأمین کنید. اسپری کردن آب هفته‌ای ۲ بار کافی می‌باشد.

 

۶_دما:
بهترین دما برای رشد این گیاه دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه می‌باشد. حسن یوسف به گرمای شدید حساس بوده و در صورت قرار گرفتن آن در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد برگ‌ها بی حال شده و حالت افتاده به خود می‌گیرند. همچنین این گیاه به سرما نیز حساس می‌باشد و هرگز آن را در معرض دمای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید. گیاه را در محلی قرار دهید که تهویه هوا وجود داشته باشد و دائما هوای تازه در دسترس گیاه باشد.

 

۷_هرس کردن گل حسن یوسف:
حسن یوسف از آن دسته از گیاهانی است که به شدت شمارا قیچی به دست می‌کند. این گیاه رشد بسیار سریعی دارد و دائما در فصل رشد باید آن را هرس کنید. شاخه‌های آن به سرعت سر به بالا می‌کشند و شمارا مجبور می‌کند برای حفظ ظاهر زیبای آن عمل هرس کردن را دائما انجام دهید. البته هرس کردن برای این گیاه بسیار مفید بوده و باعث بوته‌ای و پربرگ شدن آن می‌شود. حسن یوسف گلدهی کرده و گل‌های آن زیبایی چندانی ندارد و برای اینکه انرژی گیاه صرف گلدهی نشود بهتر است سربرگ ها را هرس کنید. محل هرس سر برگ‌ها جوانه داده و شاخه‌های جدیدی تولید می‌کند. حسن یوسف‌های بالغ اگر از اول درست و مرتب هرس شده باشند تبدیل به درختچه‌ای زیبا می‌شوند.

 

۸_تکثیر:
ساده‌ترین روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه می‌باشد. زمانی که گیاه را هرس می‌کنید شاخه‌های بریده شده را دور نیاندازید و آن ها را تکثیر کنید. انتهای قلمه ها را داخل آب یا خاک می‌توانید ریشه دار کنید. با کاشت بذر نیز به راحتی می‌توان این گیاه را تکثیر کرد. برای آموزش قلمه زدن گل حسن یوسف اینجا کلیک کنید.

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟ چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟ چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟ چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟
Solenostemon ‘Winsome’

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟ چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

چگونه از گل حسن یوسف نگهداری کنیم؟

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
27 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
موسوی
موسوی
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۲۹

سلام و تشکر از راهنمایی های مفیدتون
ببخشید گل حسن یوسف بنده چندین ماه بخوبی رشد میکرد و‌رنگ قرمز ارغوانی زیبایی داشت پشت پنجره ویک روز درمیان بهش آب میدادم اما حالا اینطوری شده رگه های سفید در برگهاایجادشده و زرد میشن یا کلا رنگشو ازدست میده نمیدونم چرا!بهش یکم هرروز آب دادم و پشت پنجره هم چندساعت بیشترنمیگذارم چون دیگه آفتاب تند شده برگاش پژمرده میشه تهران و آپارتمانی هستیم وبفرمایید لازمه گلدانس رو‌عوض کنم؟
باتشکر

صوره_20210421_182641.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۴۱
در پاسخ به  موسوی

سلام، ابیاری بیش از اندازه ودما ونور زیاد باعث تغییر رنگ این گیاه میشه ابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید وحتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،دما رو هم چک کنید که از ۳۰ درجه زیاد نباشه. بله گلدانش رو میتونید یک الی دو سایز بزرگتر کنید.

M
M
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷

سلام یک گل حسن یوسف دارم اول از پایین ساقه برگ داشت اما الان جوری شد که الان دستمو به برگاش می زنم میفته
comment image
نورش پشت پنجره جنوبیه
خاکش خاک سبکه خاک برگ با ماسه
رطوبت ۲۱ درصد هست همیشه
اول دو شاخه بود یکیش از پایین سیاه شد بعدم خشک این یکیم مثل قبلیه شده?
میشه بگید مشکلش چیه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸
در پاسخ به  M

سلام،شاخه یا برگ؟ زرد وخشک شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست ولی اگر با سرعت بیشتری برگها زردوخشک میشند گیاه رو با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید.

مهیا
مهیا
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۸

سلام خداقوت. من یک گلدان حسن یوسف را یک ماه پیش خریدم، اول در گلدان بود، بعد از یک مدت دیدم برگاش می ریزه، رنگشم کمرنگ شد. برای همین در آب نگهداری کردم. الان از قد رشد می کنه ولی پر پشت نیست، پایین ساقش هم تیره شده،عکس ریشه هم در تصویر مشخصه. ممنون میشم راهنمایی کنید
comment image
comment image
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۶
در پاسخ به  مهیا

سلام، از قسمتی که سیاه شده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید تا به اوند سالم برسید،ریشه هارو هم دور بندازید اون ریشه ها داخل خاک رشد کردن والان که داخل اب گذاشتید پوسیده شدند. ظرف رو کامل بشوریدوضدعفونی کنید بعد داخلش اب مانده یا اب جوشیده سرد شده بریزید، بعد قلمه هارو داخل اب بگذارید، دو ردیف از برگهای پایینی رو هم کات کنید. وگیاه رو در محیط پرنور وفیلتر شده که تهویه مناسبی داره نگهداری کنید بعد از اینکه ریشه زد وریشه ها سه سانت شد داخل خاک سبکی که زهکش خوبی داشته باشه انتقال بدید ویک هفته در محیط سایه وخنکی نگهداری کنید بعد از یک هفته مجدد به محیط پرنوری انتقال بدید.

مهیا
مهیا
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۶
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلی ممنون از کمکتون?

فرشته
فرشته
۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۲

سلام.خداقوت.ممنون از پاسخهاتون. من یک گلدان کوچولوی حسن یوسف دارم. که یمدت کم آبی کشید و سرما دید.برگاش همه خشک شد و ریخت. الان آوردم داخل خونه پشت پنجره آفتابگیر.دمای خونه بین۲۱-۲۲ درجه است.همونطور که تو عکس میبینید اونطوری داره گل میده و ساقه نزدیک خاک حالت خورده شده پیدا کرده(فکر میکنم بخاطر همون چندروز بی آبی و سرما باشه.به این روز دراومد.)لازمه از بالای اون خوردگی ساقه رو برش بدم و دوباره تو آب تا ریشه بده؟. چیکار کنم قلمه های قوی از اطرافش دربیاد . آیا گلدونش کوچیکه؟
ممنون از راهنماییتون.
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۱
در پاسخ به  فرشته

سلام، ممنون، بله میتونید کات کنید ومجدد ریشه دار کنید میتوند از بالای قسمتی که پوسیده شده کات کنید شاخه های فرعی رو هم کات کنید وچند قلمه بشه بعد از ریشه زدن در اب داخل خاک سبکی بکارید،ساقه گلدهنده رو هم کات کنید ودور بندازید تا نیروی گیاه صرف گلدهی نشه.

...
...
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۱

سلام یک گل حسن یوسف دارم برگاش نوکش سیاه می شه بعد می یفته نورش پشت پنجره جنوبی هست ابش هم هر وقت خاکش خشک شد بهش آب می دم اول ۲ شاخه بود شاخه اول برگاش نرم شد بهد ساقه شل شد و در آخر هم همش سیاه شد حالا ۱ شاخه مونده باز اینجوری شد
یک گل یخ هم دارم همین اتفاق براش افتاد اما برگاش زرد می شن بعد می یفتن گل یخ هم پشت پنجره جنوبی هست آبیاریش هم هر وقت سطح خاک خشک بشه آب می دم
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸
در پاسخ به  ...

سلام، از کل گیاه عکس واضح بفرستید با یک برگ نمیشه مشکل گیاه رو تشخیص داد، دمای نگهداری چند درجه هست؟ وبرای ابیاری ازچه نوع ابی استفاده میکنید؟

محمد علوی
محمد علوی
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۱

من چقدر میرسیدم بهش نور و دمای کنترل شده رشدش خیلی کم بود و کم پشت بود. دلسرد شدم گذاشتمش تو بالکن سرما و بارون. به قدری پرپشت شده واقعا تعجب کردم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ آبان, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۹
در پاسخ به  محمد علوی

احتمالا داخل خونه اکسیژن کافی دریافت نمیکرد با انتقال به بالکن اکسیژن کافی دریافت کرده وشروع به رشد کرده.

Mohammad
Mohammad
۱۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۰

سلام. ببخشید من یه حسن یوسف دارم که حال و و%ع عالی داشت اما یه یکی دو ماهی بود دیگه برگاش رنگ نمی گرفت و منم متاسفانه بی توجه شدم و فکر کردم طبیعیه اما آبیاری و نوردهی اش مناسب بود. همین چندروز پیش دیدم یکی از شاخه هاش روش لکه های سفیدی افتاده و داره برگ های جدیدش هم از بین میره. ممنون می شم راهنمایی کنید!

http://uupload.ir/files/woiq_img_20201004_115931.jpg

http://uupload.ir/files/773g_img_20201004_115942.jpg

http://uupload.ir/files/jc1n_img_20201004_115957.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۸
در پاسخ به  Mohammad

سلام، بیشتر شبیه سوختگی هست نور رو حتما فیلتر کنید وروی برگها اب اسپری نکنید ،بدلیل وجود پُرزها روی برگهای این نوع گیاه اب مدت زمان زیادی روی برگها میمونه وباعث بیماری قارچی میشه.

حبیبه
حبیبه
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۱

سلام گل شمعدونی مو یک ماه قبل از گل اصلی قلمه زدیم امابرگهای سفید رشد می کنه وبعدش روی برگها لک می افته وخراب میشن چی کار کنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۴
در پاسخ به  حبیبه

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. ترکیب خاکش چی هست؟

حبیبه
حبیبه
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۱:۰۸

سلام چند روزی هست که گل حسن یوسف برگ هاش پژمرده شده هفته ای دو بار بهش اب می دم خاکشم مناسب لطفا بگین چی کا رکنم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۰
در پاسخ به  حبیبه

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

زهرا
زهرا
۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۲

سلام ، من به تازگی یه حسن یوسف خریدم ، اول ساقه اشو دیدم قهوه هست ، فکر کردم خودش اینجوره ، اما الان متوجه شدم لکه های قهوه ای روی جاهای دیگه ساقه ست ، حالا نمیدونم دچار قارچ شده یا خودش اینجوره ، برای تهیه قارچ کش هم چندجا رفتم نداشتن ، دارچین ریختم روی خاکش ، آیا فایده داره؟ یا از جاهایی که گیاه سالمه قلمه بزنم ؟ اصلا گیاهم مریضه قارچ داره یا مشکل دیگه هست ؟ هروقت ببینم خاکش خشکه آبش میدم پشت پنجره شرقی هست و آفتاب مسقیم نهایت یک ساعت از روش رد میشه ، و بقیه روز آفتاب غیرمسقیم دریافت میکنه ، هردفه چندتا از برگاش زرد میشه و میافته
http://uupload.ir/files/ie8b_img_20200418_131054.jpg
http://uupload.ir/files/oxok_img_20200418_131118.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۳۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۸
در پاسخ به  زهرا

سلام، بله ساقه ها دچار پوسیدگی شدن، ریشه ی گیاه مشکل داره بهتر هست از قسمتهای سالم گیاه بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده قلمه بگیرید واز خاک جدید که سبک ومتخلخل باشه استفاده کنید.

Reza
Reza
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۳:۲۰

کاکتوسم مشکل پیدا کرده سیاه شده

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۳۴
در پاسخ به  Reza

شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فاطمه
فاطمه
۱۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۵:۰۳

سلام.
گل حسن یوسفی دارم که برگهاش دارن زرد می‌شن و در نهایت ریزش دارن.و به تازگی این طور شدن.علتش چه عواملی می‌تونه باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۶:۱۲
در پاسخ به  فاطمه

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

محسن
محسن
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۳:۰۵

سلام خسته نباشید بهترین ترکیب خاک برای حسن یوسف چی هست؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰
در پاسخ به  محسن

سلام، ترکیبی از خاک باغچه ضدعفونی شده،خاک برگ، ماسه،کود دامی، میتونید بجای خاک برگ از کوکوپیت یا پیت ماس هم استفاده کنید.