هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها: گاهی اتفاق می افتد با وجود رعایت تمامی شرایط مانند نور، دما، خاک مناسب برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها، این گیاهان رشد زیادی ندارند. در چنین شرایطی باید ریشه را بررسی کنید. به دلیل محدود بودن محیط گلدان، ریشه این گیاهان گوشتی سریع دچار پوسیدگی می‌شوند. همچنین پس از مدتی ریشه تمام محیط گلدان را فرا می‌گیرد و ریشه‌های جدید که وظیفه دریافت مواد غذایی و آب را بر عهده دارند ساخته نمی‌شوند و به اصطلاح ریشه‌ها چوبی می‌شوند.

 

هرس ریشه چیست؟
منظور از هرس ریشه حذف ریشه‌های پوسیده و قدیمی جهت تولید ریشه‌های جوان که قدرت جذب بالایی دارند.

 

مزایای هرس ریشه در کاکتوس و ساکولنت:
در صورتی که ریشه گیاه شما دارای پوسیدگی باشد به مرور این پوسیدگی گسترش پیدا کرده و به‌زودی تنه گیاه را دچار پوسیدگی و در نتیجه مرگ گیاه خواهد شد. با حذف ریشه‌های پوسیده در هنگام تعویض گلدان یا خاک کاکتوس‌ها و ساکولنت و هر گیاه دیگری می‌توان از گسترش پوسیدگی جلوگیری کرد. از مزایای دیگر هرس ریشه افزایش رشد گیاه می‌باشد. پس از حذف ریشه‌های قدیمی که دیگر توان جذب بالای آب و مواد غذایی را ندارند، ریشه‌های جدید به وجود می‌آید که می‌تواند با افزایش جذب مواد غذایی از خاک باعث افزایش رشد و سلامت گیاه شما شود.

.

زمان هرس ریشه کاکتوس ها و ساکولنت ها:
بهترین زمان برای هرس ریشه هنگام تعویض گلدان یا خاک می باشد. بهتر است تعویض گلدان قبل از شروع فصل رشد انجام شود. همچنین در کاکتوس ها و ساکولنت هایی که مشکوک به پوسیدگی ریشه شدید هستند هر چه سریعتر هرس ریشه انجام شود. همچنین بهتر است هرس ریشه در گیاهانی که ریشه آنها از ته گلدان خارج شده است انجام شود...

 

آموزش هرس ریشه:
پس از خارج کردن گیاه از گلدان ریشه های پوسیده و قدیمی را حذف کنید، توجه داشته باشید ریشه های اصلی را نباید هرس کنید بخصوص در کاکتوس ها و ساکولنت هایی که دارای ریشه غده ای هستند نباید ریشه های اصلی را هرس کرد. در صورتی که گیاه شما دارای پوسیدگی زیاد ریشه هست، پس از هرس کردن ریشه را با سموم قارچکش شستشو داده و بعد از چند روز در خاک جدید کاشته شود. ریشه کاکتوس ها و ساکولنت ها بسیار مستعد پوسیدگی هستند از این رو باید از خاک های ماسه ای با تخلخل بالا استفاده کنید و از آبیاری زیاد آنها خوددرای شود.

.

در هنگام تعویض خاک کاکتوس ها و ساکولنت ها خاک های چسبیده به ریشه را به گونه ای که به ریشه های اصلی آسیبی نرساند جدا کنید.

 

گیاهانی که تازه گلدان آنها تعویض می شود را در هفته های اول در معرض شدید نور آفتاب قرار ندهید تا گیاه دچار کم آبی و سوختگی نگردد.

 

به کاکتوس ها و ساکولنت هایی که هرس ریشه شده اند تا یک ماه بهتر است کود ندهید.

 

هرس ریشه در برخی گیاهان مثل آدنیوم برای زیبایی و فرم دهی نیز استفاده می شود. برای مطالعه مقاله کامل این نوع هرس اینجا کلیک کنید.

 

پس میتوان نتیجه گرفت هرس ریشه های کاکتوس ها و ساکولنت ها امری ضروری می باشد و باعث افزایش عمر و افزایش رشد گیاهان می شود.

هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟هرس ریشه کاکتوس‌ها چیست؟

هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها
تولید ریشه های جدید پس از هرس ریشه ساکولنت

هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها هرس ریشه کاکتوس‌ها و ساکولنت ها

منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
62 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
محمد
محمد
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۰

سلام روز خوش ببخشید اگه کاکتوسی که پیونده پایش ریشه بپوسونه اون رو هم میتونین هرس کنیم یا نه؟؟؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۸
در پاسخ به  محمد

سلام، ممنون، اگر ریشه ها پوسیده شده باشه بله میتونید ریشه ها رو هرس کنید ومجدد گیاه رو بکارید.

ارام
ارام
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۰

سلام.ببخشید من ساکولنتم برگ هاش نرم و چروکیده شده و قسمت ساقه ی بالای خاک هم ریشه داده.میشه بگید مشکلش چیه و راهنمایی کنید؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۶
در پاسخ به  ارام

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

حسین
حسین
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۷

سلام و خسته نباشین من یه گیاه داشتم تو خاب زمستانی بود. گلدانشو عوض کردم در خاکی خشک که کمی توش کود اضافه کرده بودم کاشتم شیمیایی بود کود بصورت پودر اضافه کردم.. بعد بهم زده بودم و. اندازه ولدان سایز ۱۰ انداره کود هم تقریبا اندازه لپه. الان گیاهو کم هرس کردم کاشتم بعد هن سفت کردم و لیکا ریختم رو خاک الان شل شده رو خاک البته شاید هم شل بود من نمیفهمیدم ولی ببخشید میتونه بخاطر کود باشه؟
ممنونم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۸
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، چه نوع گیاهی هست؟ کود بصورت گرانول بود؟ اگر مقدار مصرف کم باشه مشکلی بوجود نمیاد.

حسین
حسین
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴

سلام و خسته نباشین
من جلوی پنجره جنوبی مه تو حیاط هن چند تا درخ انگر و یدونه خرمالو هست گذاشتم کاکتوسامو.
جلوی پنجره نورانی نورانیه ولی حور مستفیم خوریشد ۲ ۳ ساعت و یا کمتر میخوره بقیه روز هم نور غیر مستقیم و روشنایی هست خیلی میترسم رشد الفی کنه یا نور کم باشه تیغاش بد شکلی باشن یا بنظرتون نور مناسبه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۳
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، اگر کاکتوسهاتون رشد دارند بهتر هست در محیط پرنوری نگهداری کنید حداقل ۴الی۶ ساعت نور کافی داشته باشند.

حسین
حسین
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۹

سلام وخسته نباشین
comment image
این ریشه نیزنه؟ و ایا اگه میزنه ریشه هاش چطور میشه زشت و ضعیف میشه؟ از کجاش ریشه در میاد اشتباه کردم اینطروی کردم نا عمد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۹
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، ریشه های اصلی نباید هرس بشه، ریشه میزنه ولی زمان میبره تا گیاه شروع به رشد کنه.

حسین
حسین
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۷
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنوننم بخاطر پاسخ گویی چند تا سوال لطفا جواب بدین اروم کنن منو چقد زمان میبره در بهترین شرایط؟
۲_ پوست ریشه به راحتی کنده نیشه تقریبا الان هنه جای ریشه پوستشون کنده شده مشکلی نداره؟
۳_بجز کوچم شدن ریشه و دیر شدن رشد و…. این اشتباه من معاب دیگه این نداره مث اینکه ریشه ها بد در میان ضعیف مشن و.. ..؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۰۹:۱۵
در پاسخ به  حسین

ممنون از شما، یک الی دو ماه زمان میبره تا ریشه بزنه ولی رشد گیاه چهار الی پنج ماه زمان میبره که شروع به رشد کنه. حساسیت بیش از ندازه روی گیاهان باعث نابودی گیاهانتون میشه، نه زیاد حساس باشید نه بی توجه، گیاهان هم موجود زنده هستند و بهتر هست که زیاد اذیتشون نکنیم. سعی کنید فقط یک سوم ریشه وریشه های فرعی رو هرس کنید ریشه های اصلی نباید هرس بشن.

حسین
حسین
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۲
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنوتم?❤️? پوست هنه ریشه های موندش هن رف به راحتی کنده شد.. دوباره پوست میزنه؟
با چه روشی میتونم سریع تر به رشدش بندازم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۲
در پاسخ به  حسین

پوست ریشه جدا شده یا خود گیاه؟

حسین
حسین
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۲
در پاسخ به  کارشناس 2

فقط پوست ریشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  حسین

قسمتهایی رو که جدا شده کات کنید.

حسین
حسین
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۵
در پاسخ به  کارشناس 2

اونوقت باید قلمه بگیرم چون از ته ته ریشه پوست ریشه پس از یه روز خشک شده بود هنوز در محیطی مرطوب جلوی پنجره با دمای ۲۴ نگه داشته بودم ولی پوستش کنده شد به راحتی تقریبا پوست همه ریشه ها افتاد … توجه کنین خود ریشه اسیب ندیده فقط یه لایه هست رو ریشه ها اصلی اون..

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۲
در پاسخ به  حسین

از قسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

حسین
حسین
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۲
در پاسخ به  کارشناس 2

یعنی ماه ۵؟ ۱ ناه بمشه ریشع بزنع ۴ ماه رشد

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۱
در پاسخ به  حسین

بله تا گیاه ریشه بزنه ورشد کنه ومواد غذایی وابرسانی به گیاه رو انجام بده زمان میبره.

حسین
حسین
۲۰ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۳
در پاسخ به  کارشناس 2

میتونی از گونی برای فیلتر کردن نور استفاده کنیم؟ یا شید مناسع و اینجا مراغس چند درصد بهتره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۱
در پاسخ به  حسین

بستگی به میزان نور داره، نور شدت بیشتر باشه میتونید استفاده کنید کم باشه ازشید ۵۰ درصد بهتر هست استفاده کنید.

حسین
حسین
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۱
در پاسخ به  کارشناس 1

متاسفانه متاسفانه عکسشو ندارم بالا فرستاده بودم اونجا هست یه لاییه هست رویی ریشش انگار گوست هست خشک شدنی هم بهراحتی کنده نشه کنده شدنی ریشه سفید میشه..
۲_اوه ریشه از پایین اسیز ببینه ترمین نمکنه خودشو؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۹
در پاسخ به  حسین

بله دیدم، مشکلی نیست به همون صورت بکارید مجدد ریشه میزنه.

حسین
حسین
۲۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام خسته نباشین راستی قسمت پایین پایینش به دورز از ریشه های اصلی زخمی شده تو عکس هم قابل مشاهدس از اونجا هم ریشه میده؟
ممنونم سوال ۲ اگه ریشه اصلی اسیب ببینه ترمیم نمکنه خودشو تو خاک ککتوس؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۵۸
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، روی عکس که سالم هست ومشکلی نیست.

حسین
حسین
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۲۱

سلام و خسته نباشین
الان فقط غذه استریاس مونده. غده اش منظور ریشه کلفتش پوست اون رییشش کنده شد اشتباهی مشکل نکنه.؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۳
در پاسخ به  حسین

سلام ممنون بگذارید چند روز در محیط منزل بمونه قسمت بریده شده خشک بشه بعد بکارید.

حسین
حسین
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۹

سلان خسته نباشین
اسم اینس استریاس چیه و سایز ۶ هست ارزشش چقدره؟ هبرید نیس؟comment image
ببخشید این رو هرس ریشه کردم و قسمن پایینیش هم زخمیه شستمش تو قارچکش بعذ هن الان خشک خشک هست پودر قارچکش کاربندلزیم هن داره و. الان چند روز بعد میتونم بمارم و ببخشید ایا بعد اون روز کاشت ریشه هاش خشک نشه؟ ودما هم ۲۴ ایا بعد کاشت هن تا ۱ هفته بعد اب بدم خاک خشم باشه تا ۱ هفته؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۰
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون، استریاس سوپر کاباتو هست، بعد ازهرس ریشه میتونید بکارید ولی تا یک الی دو هفته ابیاری نکنید اولین ابیاری رو هم بهتر هست با محلول قارچ کش انجام بدید، هیبرید نیست.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۲

سلام.شرمنده که سوالی میپرسم که به مقاله ربطی نداره.حدود عمر ساکولنت‌هایی مثل اچوریا چقدره؟فک کنم عمر خیلی کوتاه و زیر یک سال دارن.درسته؟
اچوریای من تو مدت یه ماه قطرش از ۷ سانت رسیده به ۱۳ سانت.رشد سریع و خوبی داشته و تقریبا دوبرابر شده.تو فاصله یه متری پنجره جنوبی هست.فقط وقتی چندسانت از خاکش خشک میشه آبیاری میشه.یبار هم بهش کود مایع مخصوص کاکتوس دادم.ولی بازم زود زود برگهای بیرونی‌ترین لایه و یا ردیفه یدونه مونده به آخر مچاله و بعد از مدتی خشک میشن که بعد از خشک شدن،جداشون میکنم.قبلا ازتون سوال کردم فرمودین طبیعیه.ولی خیلی خالی شده و ردیف یدونه مونده به آخر،تقریبا بطور کامل از بین رفته و هیچ برگی ازش نمونده.حس میکنم اینجوری بعد از مدتی چیزی از گیاه باقی نمیمونه.یا خیلی خالی میشه یا با از بین رفتن کل برگهای آخرین ردیف،سایزش دوباره کوچیک میشه.البته میدونم که میشه تکثیرش کرد ولی خواستم بدونم درکل عمرش چقدره؟و اینکه آیا برگهای ریخته تو فصل رشد جایگزین میشن یا نه.

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۴
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، بستگی به شرایط نگهداری داره شرایط نگهداری ایدال باشه سالها رشد میکنه، ساکولنتها به این شکل رشد میکنند ولی بهتر هست در جای پرنوری نگهداری کنید گیاهتون مقداری کمبود نور داره بمرور که بزرگتر میشند ساقه بلندتر میشه وبرگهای پایینی میریزه ولی بجاش از بالا برگهای جدیدی سبز میشه معمولا برای این که گیاه زیبایی خودش رو از دست نده بعد از خالی شدن تنه قلمه میزنند تا لخت دیده نشه واین موضوع بیشتر سلیقه ای هست.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۰:۳۵
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون بابت پاشخگویی سریع‌تون
خیلی خیالم راحت شد حالا که فهمیدم تو شرایط ایده‌آل میتونه عمر چند ساله داشته باشه.فقط نمیدونم چرا کمبود نور داره.تا الان تو فاصله یه متری از یه پنجره جنوبیه خیلی بزرگ بوده.البته شیشه پنجره شیشه مات‌کن خورده.شاید این باعث شده نوری که میگیره کافی نباشه.از امروز منتقلش میکنم به نیم‌متری پنجره
اینکه فرمودید برای اینکه گیاه زیباییش رو از دست نده بعد از خالی شدن تنه قلمه میزنن تا لخت دیده نشه رو متوجه نشدم.قلمه زدن ساکولنت از طریق برگ رو بلدم ولی مگه گیاهی که بر اثر قلمه تولید میشه رو میشه به گیاه مادری متصل کرد که کمک کنه به پُرتر دیده شدنش؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۶ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۳
در پاسخ به  dr.lili.sahm

ممنون از شما،ساعات دریافت نور باید افزایش پیدا کنه، میتونید نزدیک به پنجره جنوبی هم نگهداری کنید، قلمه رو بعد از برش باید ریشه دار کنید،نیازی نیست گیاه به مادر متصل باشه قسمتی که داخل خاک هست هم مجدد چندین جوانه میزنه ورشد میکنه ساکولنتها از طریق برگ وقلمه ساقه هم تکثیر میشند.

رزا
رزا
۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۳

سلام من یه کاکتوس خریدم دو سه ماه پیش از نوع اپونیا حدودا ۹۰ سانت رشد کرده ولی الان یماه روی تمام تنه لکه های سفید که مثل یه لایه پوست خشک هست ایجاد شده سطح برگاش سفید کرده با نوک‌چاقو که میکشم‌روش پوستش میوفته دوباره سبزی کاکتوس مشخص میشه بنظرتون مشکلش از کجاست امکان داره بیمار بود و من خرید متوجه نشدم انگار داره پوست اندازی میکنه ممنون میشم راهنمایم کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۱
در پاسخ به  رزا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه روبفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

mka.1368
mka.1368
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۷

سلام کارشناس محترم
من دیروز از جنگل های گیلان دوتا گل با ریشه و مقداری خاک همون جا رو اوردم که متاسفانه اسم هاشون رو نمیدونم ممنون میشم راهنمایی کنید چطور ازشون مراقبت کنم خانه ما شمالیه و فقط از ساعت ۲تا ۶ آفتاب پشت پنجره خوبی داریم
http://uupload.ir/files/esh5_15977543372201193868768.jpg
http://uupload.ir/files/30fu_1597754367168204788648.jpg
راستی یه مقدارم خزه اوردم میتونم روی خاک گلام بذارمش یا میشه کار دیگه باهاش برای گل هام بکنم
ممنون که همیشه خوب و عالی راهنماییم میکنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۵
در پاسخ به  mka.1368

سلام، عکس اول سرخس هست عکس دوم رو اطلاعی ندارم دقیقا باید همون شرایطی رو که در جنگل داشتند رو فراهم کنید در کدام قسمت بودند وایا خاکشون مرطوب بود دقیقا باید همون شرایط رو ایجاد کنید تا رشد داشته باشند واز خاکی که از جنگل اوردید داخل همون خاک بکارید خاک دیگری ترکیب نکنید، اگر در زیر سایه درختان رشد کرده بودند محیط نیمه سایه فراهم کنید ورطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی فراهم کنید.

رحمان
رحمان
۱۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۶

سلام اگه ریشه اصلی مثل چوب بشه چه باید کرد؟
من یه ملو دارم که گلدانش کوچیک بود بعد که از گلدان درش آوردم ریشه همه گلدانو گرفته بود ولی با همون ریشه ها کاشتمش در گلدان دیگه مشکلی نیست؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۷
در پاسخ به  رحمان

سلام، در اثر کهولت سن ریشه ها چوبی میشه،مشکلی بوجود نمیاد بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید،بعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

ladaninejad
ladaninejad
۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳

سلام خسته نباشید
من ی ساکولنت دارم ک مدتی میشه ک گلدونشو عوض نکردم
و الان ساقش دچار پوسیدگی شده و رنگش عوض شده
میشه راهنماییم کنید ک باید چیکار کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۴:۱۶
در پاسخ به  ladaninejad

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

مازیار شهبازی
مازیار شهبازی
۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۰

سلام.. خسته نباشید.. ممنون از سایت بسیار خوبتون.. من از سایت شما هیومیک اسید و کود مخصوص کاکتوس خریدم.. چند تا سوال داشتم. ممنون میشم جواب بدین
۱_ چندتا از کاکتوس هامو دارم با قارچ کش «کاربندازیم» درمان میکنم، آیا میشه کود مخصوص کاکتوس هم بهشون بدم یا با قارچ کش منافات داره؟
۲_ قارچ کش کاربندازیم رو تا چندوقت و چند روز یه بار میتونم استفاده کنم؟ چندوقته نتیجش مشخص میشه؟
۳_ آیا از قارچ کش کاربندازیم برای ساکولنت و گیاهان علفی هم میشه استفاده کرد؟
ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۱
در پاسخ به  مازیار شهبازی

سلام، ممنون، بهتره ابتدا گیاهان رو کامل درمان کنید بعد کوددهی رو شروع کنید،فاصله مصرف کودها وبا انواع سمها دو هفته هست، برای چه نوع بیماری میخواهید از قارچ کش کاربندازیم استفاده کنید؟از قارچ کش کاربندازیم برای انواع گیاهان میتونید استفاده کنید.

مازیار شهبازی
مازیار شهبازی
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۳
در پاسخ به  مازیار شهبازی

سلام.. ممنون از پاسختون… بدنه کاکتوسم لکه های زرد و قهوه ای زده داره بیشتر میشه، برگ تعدادی از ساکولنت ها هم زرد و قهوه ای شدن و یکی دوتاشون از بین رفتن.. بخاطر همین دارم از قارچ کش کاربندازیم استفاده میکنم… به صورت محلول پاش بهتره استفاده کنم یا آبیاری؟
کود مخصوص کاکتوس که از خودتون خریدم رو دو هفته یه بار بدم یا ماهی یه بار؟ ممنون

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۷
در پاسخ به  مازیار شهبازی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاهان عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،کوددهی بعد از بهبود کامل گیاهان ماهی یک بار.

هدیه حمیدی
هدیه حمیدی
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۸

سلام،خسته نباشید
ساقه ساکولنت من ریشه زده،علتش چیه؟
واینکه ۲ماه پیش خریدیم اونو و رشد زیادی نداره و هنوز کوچیکه
آیا لازمه الان کود بدم یا نه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۲
در پاسخ به  هدیه حمیدی

سلام، ممنون، رطوبت زیاد محیط باعث ریشه زنی از ساقه ساکولنتها میشه، برای رشد ایدال در محیطی که نور مناسبی داره نگهداری کنید، ابیاری هر وقت خاک کامل خشک شد،میتونید دو هفته یک بار یا ماهی یک بار کوددهی کنید ،از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید.

نم
نم
۱۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴

http://uupload.ir/files/ex8_۲۰۲۰۰۳۲۹_۱۸۳۹۳۵.jpg
لینک عکسش هست
یکساله از گلدون مشکیه دوتا دیگه رو کاشتم، ببینین چه رشدی دارن ولی خیلی لاغرن؟؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۸
در پاسخ به  نم

سلام، اپونتیا هست، بشدت کمبود نور دارند قسمتهایی رو که مدادی شدن کات کنید ودور بندازید وگیاهان رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

نم
نم
۱۰ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۳

سلام و وقت بخیر

یه نوع کاکتوس دارم اسمشو نمیدونم . فقط رشد قدی داری خیلی لاغر بالا میره چکار باید کرد

......
......
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۴

سلام. ریشه اصلی کاکتوس هارو چگونه تشخیص بدم

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۲
در پاسخ به  ......

سلام، ریشه اصلی به تنه گیاه میچسبه واز همه ی ریشه ها بزرگتر میشه.

B A R
B A R
۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۴:۲۶

سلام ایا میتونم خاک گیاه پیرومیا را در اسفند ماه عوض کنم مشکلی برایش پیش نمیاد

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۳۹
در پاسخ به  B A R

سلام، بله میتونید تعویض کنید بهترین زمان برای تعویض خاک وگلدان انواع گیاهان اواسط اسفند ماه تا اواخر تابستان هست.

آیلین
آیلین
۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵

سلام خسته نباشید من دو روز پیش ریشه ی ساکولنت هامو هرس کردم ولی بدون زدن قارچ کش تو خاک کاشتم میتونم الان با قارچ کش خاکشو ابیاری کنم؟و باید اینقد محلول قارچ کش و بدم که از زیر گلدان خارج بشه یا نه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۱۷:۲۸
در پاسخ به  آیلین

سلام، ممنون، اگر بعد از کاشت ابیاری نکرده باشید مشکلی پیش نمیاد، میتونید با محلول قارچ کش ابیاری کنید بله به اندازه ای که از زهکش گلدان مقداری اب خارج بشه.

شقایق
شقایق
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۸:۴۲

سلام خسته نباشید من چند تا ساکولنت دارم و به چند تاشون مشکوکم که ریشه های اضافی زیادی داشته باشند الان چند وقته که نه خاکشون رو عوض کردم نه گلدونشون رو و مطمئن هستم ریشه اضافی زیاد دارن میترسم به گیاه صدمه وارد بشه آیا الان که فصل زمستون هست میتونم با توجه به این فصل ریشه اون ها رو هرس کنم و خاکشون رو هم تعویض کنم یا حتما باید تا فصل رشد صبر کنم؟ لطفا راهنماییم کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ بهمن, ۱۳۹۸ ۰۹:۰۱
در پاسخ به  شقایق

سلام، ممنون، از اواسط اسفند ماه میتونید خاک یا گلدان رو تعویض وریشها رو هرس کنید.

aminkhahehsan3
aminkhahehsan3
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۸

وقت بخیر چه زمانی برای تعویض گلدان استریاس مناسب است؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۴ بهمن, ۱۳۹۸ ۲۳:۱۹
در پاسخ به  aminkhahehsan3

سلام، اوایل بهار ودر زمان رشد.