آموزش قلمه زدن گل حسن یوسف

آموزش قلمه زدن گل حسن یوسف
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش قلمه زدن گل حسن یوسف: گیاه حسن یوسف یکی از گیاهان سریع الرشد بوده که باید با هرس رشد شاخه‌های آن کنترل شود تا ظاهر زیبای آن حفظ شود. بهترین و ساده ترین راه تکثیر این گیاه از طریق قلمه می باشد. شما می‌توانید هنگام هرس کردن گیاه شاخه‌های مناسب که برای قلمه و تکثیر می‌توان استفاده کرد را دور نیاندازید و آن ها را به راحتی ریشه دار کنید.

 

برای ریشه دار کردن قلمه‌ها می‌توانید به دو صورت تکثیر در آب و در خاک عمل کنید. تکثیر در خاک روش بهتری می‌باشد که در ادامه مقاله علت آن را توضیح خواهیم داد.

 

برای قلمه گیری بهتر است که قلمه‌هایی به طول ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر انتخاب کنید. سعی کنید که ساقه‌های سالم را برای قلمه گیری انتخاب کنید. ۲ الی ۳ سانتی متر زیر گره (محل اتصال برگ به ساقه) برش دهید. سعی کنید برای برش از یک چاقو یا قیچی تیز استفاده کنید. اگر چاقو شما کند باشد محل برش را له کرده و ریشه دهی را سخت‌تر می‌کند. حتماً قبل از برش ابزار کار خود را ضدعفونی کنید. پس از برش برگ‌های اضافی را جدا کنید و فقط ۲ الی ۴ برگ بر روی قلمه باقی بگذارید. باقی ماندن حداقل دو برگ برای ریشه دهی ضروری می‌باشد و تعداد برگ‌های زیاد باعث صرف انرژی و مانع ریشه زایی می‌شود.

 

یک گلدان و خاک انتخاب کنید و قلمه را درون آن قرار دهید. خاک باید سبک و خوب باشد چون هم ریشه دهی آسان صورت بگیرد و هم مواد تغذیه گیاه فراهم شود چون قلمه‌ تا زمان انتقال به گلدان اصلی باید در آن خاک رشد کند. گلدان انتخابی خیلی بزرگ نباشد و متناسب با سایز قلمه باشد. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید اما در آبیاری افراط نکنید تا باعث گندیدگی نشود. قلمه را به عمق ۳ الی ۵ سانتی متر داخل خاک فرو کنید. می‌توانید برای نتیجه بهتر انتهای قلمه ها را به پودر هورمون ریشه زایی آغشته کنید، البته این کار ضرورتی ندارد و فقط برای نتیجه بهتر می‌باشد.

 

عسل طبیعی یا دارچین نیز محرک ریشه بوده و می‌تواند نتیجه را بهتر کند، می‌توانید انتهای قلمه ها را به عسل یا دارچین آغشته کنید. گلدان را در محلی خنک با نور غیر مستقیم قرار دهید. دما بین ۲۰ الی ۲۵ درجه باشد تا ریشه دهی صورت گیرد. پس از ۱ الی ۲ هفته ریشه دهی صورت گرفته و اولین جوانه ظاهر می‌شود. هر وقت گیاه درشت شد و ریشه‌ها گلدان را پر کرد می‌توانید سایز گلدان را بزرگ‌تر کنید.

 

گل حسن یوسف را در هر فصلی می‌توان تکثیر کرد ولی فصل بهار بهترین زمان برای تکثیر این گیاه می‌باشد.

قلمه گل حسن یوسف.
قلمه گل حسن یوسف.
قلمه گل حسن یوسف

.

تکثیر گیاه حسن یوسف در آب:
برای تکثیر و ریشه دار کردن در آب می‌توانید بعد از برش قلمه و جدا کردن برگ‌های اضافی آن را درون ظرف آب قرار دهید. انتهای قلمه را به اندازه ۳ الی ۵ سانتی متر درون آب قرار دهید. آب را بهتر است هر روز تعویض کنید. قلمه‌ها پس از گذشت ۱ الی ۲ هفته داخل آب ریشه زایی می‌کنند. وقتی اندازه ریشه‌ها حدود ۲ الی ۳ سانتی متر شد می‌توانید نسبت به انتقال آن به گلدان اقدام کنید. چون قلمه‌ها درون آب قرار داشته‌اند، به محیط آب عادت کرده و پس از انتقال به خاک دچار شوک شده و ممکن است از بین بروند. به همین علت ریشه زایی در خاک بهتر و آسان تراز آب می‌باشد اما این‌گونه نیست که اصلاً روش آب جوابگو نیست، فقط کار شما را دشوارتر می‌کند.

 

اگر شما نیز تجربه‌ای در زمینه تکثیر گیاه حسن یوسف از طریق قلمه دارید با ما و دوستان در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا استفاده کنیم.

قلمه گل در آب.
قلمه گل در آب.
قلمه گل در آب
guest
28 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
رضا
رضا
۱۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۵

سلام آقای کارشناس من دیشب چنتا قلمه حسن یوسف زدم ودرمان مخلوط کوکوی وخاک برگ کاشتم وگلدان راداخل یه کاسه‌ی آب گزاشتم وصبح که بیدارشدم دیدم ساقش نرم شده واستاده ولی براش کامل سالمه وپایین ساقش هم سیاه نشده ومشکل نداره ولی فقط ساقش نرم شده

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۲
در پاسخ به  رضا

سلام، احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده کردید ضدعفونی نبوده بهتر هست قلمه هاررو از خاک دربیارید ومجدد بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید ومجدد بکارید وخاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

رضا
رضا
۱۷ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام کل ساقه لشت شده همش ووسایلم هم زدعفونی کرده بودم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  رضا

شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

رضا
رضا
۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۸

سلام اقای کارشناس میگم من قلمه زدم توی آب گذاشتم بعد امروز دیدم ریشه هاش درآمده ولی یکم گیاه بی حالش شده لطفا راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۵
در پاسخ به  رضا

سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید ویا قلمه ها رو در محیط نسبتا خنکی نگهداری کنید.

مهناز نیکخو
مهناز نیکخو
۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۳

سلام .من قلمه ی حسن یوسف که تو آب ریشه زده و حسابی سروحال هست رو تا توی خاک میزارم(خاک سبک)سریع پژمرده میشه،چیکار کنم که پژمرده نشه؟

یه قلمه هم توی خاک از حسن یوسف زدم تو خاک سبک که ریشه بزنه،اونم پژمرده شده،لطفا راهنمایی کنید.

کارشناس 2
کارشناس 2
۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۹
در پاسخ به  مهناز نیکخو

سلام، ریشه هایی که داخل اب رشد میکنند از ریشه هایی که داخل خاک رشد میکنند ضعیفتر هستند به همین دلیل موقع انتقال ازاب به داخل خاک به ریشه ها شوک وارد میشه واز بین میرند وگیاه پژمرده میشه برای جلوگیری ازاین کار یا باید ریشه ها رو هرس کنید ویا زمانی که ریشه هادوالی سه سانت شد داخل خاک انتقال بدید وبا محلول قارچ کش ابیاری کنید وحتما گیاه رو کاور کنید تا رطوبت از دست نده. برای داخل خاک هم قلمه رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید تا قلمه قارچی نشه وبعد ازکاشت داخل خاک با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

سلیمانی
سلیمانی
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۵

سلام رو بخیر
من یه گیاه بسیار زیبای حسن یوسف داشتم،کلییی برگ ریز هم جوونه زده بود،به سفر باید میرفتم، با خودم بردمش توی ماشین،ترمز زده شد و گیاهم با اون همه برگ از شاخه پایین شکست،خواهش میکنم بگید چیکارش کنم؟؟؟
قلمه بزنم چیکار کنم؟؟؟???

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۵
در پاسخ به  سلیمانی

سلام، ?، میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید یا انتهای شاخه های شکسته رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید ومجدد ریشه دار کنید.

بهاربانو
بهاربانو
۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹

سلام عذر میخوام که مجدد مزاحمتون میشم جسارتا جواب سوالاتم رو کمی ناقص گرفتم در مورد خروج هزاپاها از گلدان همین روش کافیه یعنی دیگه نیازی به سم نیست؟ چون من گلدون رو فقط دوساعت تو اب غرق کردم ولی یه حسی بهم میگه شاید هنوز داخلش باشن مثلا لارو یا تخم هاشون چون فردوسم خیلی سرحال بود ولی الان اوضاعش خوب نیست
comment image
درمورد سم پاشی روی خاک هم من قارچ کش و سم رو با تقریبا یک لیتر اب حل کردم بعد با آب پاش روی خاک پاشیدم باز هم نیاز به اب شویی هست ؟
این هم عکس حشره کشی هست که قبلا برای خاکم استفاده کردم این هم مناسب هست و نیاز به آبشویی خاک داره؟
comment image
عذر میخوام که سوالاتم زیاد شد من هنوز درگیر تفاوت بین شن ریز و ماسه هستم این دوتا عکس شن و ماسه ساختمانیه که هم شسته شده هم ضدعفونی شده کدومش شن ریز و کدوم ماسه به حساب میاد
comment image
comment image
خیلی ممنون از زحمتی که برای پاسخ به سوالات من میکشید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۸
در پاسخ به  بهاربانو

سلام، ممنون از شما،برای خارج کردن واز بین بردن کامل هزارپاها که هم تخمها از بین برند وهم لاروها بهتر هست سمپاشی وابیاری با حشره کش هم انجام بشه غرق ابی کردن فقط حشرات بالغ رو از خاک خارج میکنه وتخمها داخل خاک باقی میمونند، گیاه فردوستون کمبود عناصر داره باکودهای کامل تقویت کنید، اگر دز مصرف رو طبق نوشته محصول انجام داده باشید وزیاد نبوده نیازی به ابشویی خاک نیست، عکس اول که درشت هستند شن دانه درشت یاسایز نخودی محسوب میشه، عکس دوم ماسه ریز هست، سنگریزه هم میشه.

بهاربانو
بهاربانو
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۳

با سلام خدمت کارشناس محترم سایت ممنون از وقتی که برای ما عاشقان گل میذارید اجرتون با خالق همه زیبایی ها
با عرض پوزش چند تا سوال از خدمتتون داشتم
۱٫دیروز اتفاقی تو گلدون سانسوریا و فردوسم دو سه تا هزارپا پیدا کردم یکی از دوستان گفت گلدان رو بذار تو اب تا خارج بشن همین کارو کردم و ۵ تا هزارپای ریز تو آب دیدم به نظرتون برای تمام گل هام همین کار رو بکنم بخصوص سانسوریا اگه میشه چند ساعت تو آب بمونن یا اینکه روش بهتری مدنظرتونه
۲٫با توجه به اینکه هوا هنوز خیلی سرد نشده چند تا قاشقی و پتوسی و کالانکویه که در اب ریشه دار کردم رو تو خاک بزنم؟ اگه ممکنه بگین چه خاکی براشون بهتره
۳٫مقداری خاک جنگل،رودخانه و باغچه دارم البته خاک باغچه رو از زمین کشاورزی اوردم فکر میکنم خاک خوبیه میخواستم قبل استفاده ضدعفونیشون کنم به نظرتون میتونم به ضخامت یک سانت زیر آفتاب پهنشون کنم و روشون مقداری با اب پاش قارچ کش و سم دیازینون ۶۰ درصد بپاشم چند روز بمونن ؟اگه راه حل دیگه ای سراغ دارید لطفا راهنماییم کنید
پیشاپیش از لطفی که در حقم میکنید یک دنیا تشکر میکنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۴
در پاسخ به  بهاربانو

سلام، ممنون از توجه شما، بله با این روش هم میتونید هزار پاها رو از خاک خارج کنید، برای سانسوریا هم میتونید این کار رو انجام بدید ولی بعد از خارج کردن از اب، گلدان رو روی یک سبد بمدت ۲۴ ساعت بگذارید تا اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه ومشکلی برای ریشه های گیاه بوجود نیاد. بله میتونید داخل خاک بکارید همین ترکیب خاکی که فرمودید مناسب هست ،بله با همین روش بصورت کامل ضدعفونی میشه ولی اگر مقدار دز مصرفی سم قارچ کش ودیازینون بیشتر باشه باید خاک رو ابشویی وخشک کنید بعد استفاده کنید.

mahsa
mahsa
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۴

سلام ممنون میشم یه سری گیاه اپارتمانی بهم معرفی کنید که نگهداریشون راحت باشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۴ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۷
در پاسخ به  mahsa

سلام، هر نوع گیاهی که تهیه کنید نیاز به مراقبت خواهد داشت اینطوری نیست که گیاه رو تهیه کنید ودر یک گوشه قرار بدید وفقط ابیاری کنید هر هفته گیاه رو بایداز نظر وجود افتها وبیماریها بررسی کنیدوتقویت کنید، ولی گیاهانی که به مراقبت کمتری نیاز دارند مثل زاموفیلیا، سانسوریا،لیندا،برگ انجیری پتوس و.. میتونید انتخاب کنید.

ترنم
ترنم
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۱

سلام و خداقوت یه سوال داشتم نحوه قلمه زدن گیاه برگ قاشقی به چه صورت هست و اینکه نور دهی به چه صورت باشه براش که گل سالم بمونه
ممنون میشم جواب رو به ایمیلم بفرستید

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۳ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۸
در پاسخ به  ترنم

سلام،پاسخگویی به سوالات روی همین سایت انجام میشه، نحوه قلمه زدن همانند گیاه حسن یوسف هست همین مقاله رو مطالعه بفرمایید، میتونید هم در اب وهم داخل کوکوپیت ریشه دارکنید ،به نور متوسط وفیلتر شده احتیاج داره.

مهسا
مهسا
۲۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۹

سلام ممنون از وقتی که صرف پاسخ به سوالات میکنید
میشه قلمه حدود شش یا هفت سانت باشه؟
و اینکه میشه این گل رو داخل آب بزرگ کرد یعنی به خاک انتقال نداد؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۳
در پاسخ به  مهسا

سلام، ممنون از توجه شما،بهترین سایز برای انواع قلمه هابین ۱۵ الی ۷ سانت هست، کمتر یا بیشتر از این اندازه باشه ریشه زایی بسختی انجام میشه،میشه داخل اب هم ریشه دار کرد ولی برای مدت زمان طولانی نمیشه داخل اب نگه داشت، مگر اینکه داخل اب گیاه رو تغذیه کنید وبصورت هیدروپونیک پرورش بدید.

مهدی
مهدی
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۶

سلام بر شما
من یه قلمه بار اول از همسایه دوسال پیش گرفتیم تو اب ریشه دار کردیم و تو خاک کاشتیم نتیجه داد الان چند ماهه بیش از ۶ بار قلمه از گیاه مادری که تو خاک داریم و بزرگ شده گرفتیم و هر چه تو خاک میکاریم از بین میره پژمرده میشه. تو اب هم ریشه دار کردیم میبرم تو خاک باز پژمرده میشه میمیره. الان یه قلمه ام سوخت و رفت ولی دومی داره کم کم پژمرده میشه قبلیارو بررسی کردم ریشه ها و ساقه شون تیره و سیاه میشه. آب هم بار اول خاکشو کامل خیس میکنم بعد از اون هر روز یه مقدار یا یه روز در میون قدری که خاک خیس بشه ابیاری میشهو این عکس قلمه دومیه هست تا از بین نرفته راهنمایی بفرمایید ممنونم.
http://uupload.ir/files/ral9_whatsapp_image_2020-04-05_at_00.49.32_(1).jpeg
http://uupload.ir/files/51m_whatsapp_image_2020-04-05_at_00.49.32.jpeg
http://uupload.ir/files/90ze_0.jpeg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۳
در پاسخ به  مهدی

سلام، احتمالش هست که لوازمی رو که برای برش استفاده میکردید تیز وضدعفونی نبوده، خاک رو هم حتما با محلول قارچکش ضدعفونی کنید ،الوده بودن خاک هم باعث از بین رفتن قلمه ها میشه خاک گیاه حسن یوسف باید همیشه مرطوب باشه ولی غرق اب نباشه خاکش هم خیلی سنگین هست میتونید مقداری خاک برگ یا کوکوپیت داخل خاکش ترکیب کنید که هم متخلخل وهم سبکتر بشه،میتونید قلمه ها رو داخل کوکوپیت بکارید وبعد از ریشه زنی داخل خاک اصلی انتقال بدید ریشه های گیاه مشکل داره ودلیلش خاک نامناسب هست بهتر هست از همون قسمت که تغییر رنگ داده بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید ومجدد ریشه دار کنید.

آرش
آرش
۱۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۰۱

بعد از اینکه حسن یوسف ریشه زده توو آب رو‌ توو ترکیب کوکوپ‌یت و پرلیت کاشتیم ، چند وقت باید توو این خاک بمونه ؟؟،یعنی اگه زنده موند کی باید به خاک اصلی انتقالش بدم !؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۷:۵۵
در پاسخ به  آرش

میتونیدداخل کوکوپیت هم نگهداری کنید وبرای تقویت از کودهای کامل استفاده کنید ویا یک ماه بعد میتونید داخل خاک اصلی انتقال بدید.

آرش
آرش
۱۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۰:۰۱

سلام
من توو آب گذاشتمش و ریشه زده ، چیکار کنم که احتمال زنده موندنش بعد از کاشتن توو خاک بالا بره ؟؟ توو چه خاکی بکارم ؟!؟ بعد از کاشتن به چه مقدار آب بدم !؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۱:۱۳
در پاسخ به  آرش

سلام، زمانی که ریشه ها دو الی سه سانت شدن داخل خاک سبک مثل پیماس وپرلیت یا کوکوپیت وپرلیت انتقال بدید وخاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید. سطح خاک هر زمان خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

m.h
m.h
۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۱۶:۰۷

سلام من می خوام از یک نوع گل به تعداد زیاد برای فروش به گلخونه ها پرورش بدم به نظر شما چه گلی رو می تونم پرورش بدم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ اسفند, ۱۳۹۸ ۲۱:۰۸
در پاسخ به  m.h

سلام، در این مورد اطلاع دقیقی ندارم،میتونید از فروشندگان گل وگیاه بپرسید که چه نوع گیاهی فروش زیادی داره. فعلا در این زمان انواع سانسوریاها در بورس هستند.