۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی

۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی: برخی از دوستان سؤال می‌کنند که چرا گیاه  رشد کمی دارد یا اصلاً رشدی نمیکند؟ در این مقاله قصد داریم چند تا از علت‌های توقف رشد گیاهان را نام ببریم.  گیاهان برای رشد و نمو خود به شرایط مناسبی برای زندگی احتیاج دارند. در هر گیاه نیاز به شرایط محیطی متفاوت است اما در همه‌ی آن‌ها این موضوع صدق میکند که اگر شما چند تا از شرایط را برای گیاه به صورت ایده آل تأمین بکنید ولی یک یا دوتا شرایط را در تأمینش ناموفق باشید، تعادل رشد در گیاه شما برهم خورده و باعث عدم رشد یا آسیب رسیدن به گیاه می‌شود.

 

قبلاً نیز در رابطه با انواع شرایط نگهداری گیاهان مانند نور، خاک، رطوبت، دما و… توضیح کاملی داده شده و بیشتر گیاهان آپارتمانی یک به یک معرفی شده‌اند.

 

پس یک نکته مهم در نگهداری گیاهان تأمین نیازهای آن‌ها است. اگر گیاه شما رشد کامل یا طبیعی نداشته یا اصلاً رشدی نمی‌کند و مدتی است بی حال شده چند عامل مهم می‌تواند رخ داده باشد.

 

۱- اولین نکته خاک گیاهان است. گیاهان برای تأمین انرژی خود به خاک خوب و غنی احتیاج دارند که سرشار از مواد و املاح معدنی باشد. گیاهانی که در گلدان نگهداری می‌شوند باید مرتب و هر چند سال تعویض خاک شوند و خاکی جدید جایگزین خاک قبلی شود. خاک‌ها پس از مدتی فقیر شده و ترکیب و اسیدیته خود را از دست می‌دهند و نمی‌توانند رشد خوب و مطلوبی برای گیاه فراهم آورند و به همین علت باعث توقف رشد گیاه می‌شوند.

۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی

۲- دومین نکته که می‌تواند رشد گیاهان را کند کرده یا متوقف کند نور محیط است. هر دسته از گیاهان به میزان مشخصی از سطح نور نیاز دارند و همان‌طور که میدانید بهترین و کامل‌ترین طیف نوری برای گیاهان نور خورشید می‌باشد و هیچ نوری نمی‌تواند جایگزین نور طبیعی خورشید شود. اگر سطح تابش نور و مدت زمان دریافت نور گیاه از حد متوسط کمتر باشد، باعث کم پشت شدن برگ‌های گیاه و ساقه‌های ضعیف و توقف رشد آن‌ها می‌شود. حتی نور دریافتی زیاد از حد نیز می‌تواند باعث سوختگی برگ و ساقه و توقف رشد شود، پس نور گیاه باید تنظیم باشد.

۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی

 

۳- سومین نکته استفاده نکردن از کودها و مواد معدنی می‌باشد. خاک گیاهان تمام مواد ضروری گیاه را نمی‌تواند تأمین کند و همه‌ی املاح معدنی را در خود ندارد و پس‌از مدتی گیاه با کمبود برخی املاح معدنی دچار شده و باعث کمبود رشد و توقع آن می‌شود. کود دهی باعث جبران کمبود این مواد در خاک می‌شود. گیاهان خود را مرتب در فصل رشد کوددهی کنید تا رشد مطلوبی داشته باشند. کوددهی زیاد و بیش از حد نیز می‌تواند آسیب‌های شدیدی به گیاه وارد کرده و رشد آن را کند یا متوقف کند.

۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی

۴- نکته چهار که رشد گیاه را تهدید می‌کند آفت‌ها هستند. آفت‌هایی همچون شته، شپشک آرد آلود، مگس سفید و… از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند که هم باعث آسیب رسیدن به گیاه شده و هم رشد گیاه را کند یا متوقف می‌کنند. گیاهان زمانی که دچار آفت می‌شوند درگیر مبارزه با آفت شده و سعی می‌کنند از خود دفاع کنند که بیشتر انرژی گیاه در این راه تلف می‌شود. گیاهان خود را به طور مرتب و با دقت بررسی کنید تا دچار آفت زدگی نشوند.

۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی
۵- نکته دیگری که گیاه را با خود درگیر می‌کند عدم دسترسی به هوای تازه می‌باشد. برخی از افراد گیاهان را در فضاهای بسته نگهداری می‌کنند که تهویه هوا در آن محیط به شدت کم می‌باشد و گیاه نمی‌تواند به خوبی تنفس کند. گیاهان خود را اگر پشت پنجره یا داخل خانه نگهداری می‌کنید حتماً هراز گاهی پنجره را باز گذاشته تا گیاه از هوای تازه محیط بیرون بهره‌مند شود. البته دقت کنید که در فصل سرد سال به هیچ وجه این کار را نکنید و در این فصول گیاه را در معرض هوای سرد قرار ندهید.

 

۶- و نکته آخر اینکه برخی از افراد فکر می‌کنند که هرچه گلدان گیاه بزرگ‌تر باشد رشد بهتری داشته و فضای بیشتری برای رشد دارد که این یک باور غلط می‌باشد. گیاهان در گلدان‌های بیش از حد کوچک یا بیش از حد بزرگ رشد خوبی نداشته و پس از مدتی از بین می‌روند. برای گیاهان خود گلدانی با سایز مناسب تهیه کنید و هر سال یک سایز گلدان را بزرگ‌تر کنید. بخصوص برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نباید گلدان بیش از حد بزرگ باشد.
۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

۶ عامل اصلی توقف رشد گیاهان آپارتمانی

مقالات مشابه:

guest
98 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
سعیده سلطانی
سعیده سلطانی
۱۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۸

سلام، من یک آگلونما دارم که چند ماهیه خریدمش ، اول خیلی خوب و سرحال بود و یک برگ جدید هم داد ولی الان دو تا بدگش زرد شده و برگ جدیدش که حدودا از یک ماه پیش شروع کرده بود به رشد متوقف شده و رشد نمیکنه ، به نظرتون مشکلش چیه؟

کارشناس 1
۱۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۶
در پاسخ به  سعیده سلطانی

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید و از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

شیما
شیما
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۸

سلام . من یک آلورای بسیار جوان دارم ک طبق دستور فروشندش نگهداریش میکنم آب و خاکش مناسبه اما قشنگ برگهاش کنار هم مرتب واینمیستن از هم باز میشن اونقد ک قشنگ پهن میشن داخل گلدون و بین برگها هم فرو رفتگی ایجاد شده انگاری کسی فشارشون داده . الان ۳ برگ کوچولو داره دیگه . و یک حسن یوسف دارم ک اونم ‌کلا شاخش لخت شده و چندتا برگ جوان از بالا دراورده ک برگها کاملا سبز هستن . نورش و خاک و ابش مناسبه اما نمیدونم دیگه باید چیکارش کنم

کارشناس 1
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۱
در پاسخ به  شیما

سلام، شرایط نگهداری از هر دو گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از هر دو گیاه وبرگهاشون بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

زارا
زارا
۲۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۹

سلام خسته نباشید.در رابطه با توقف رشد دیفن باخیا سوال دارم.این گلو هدیه گرفتم حدود شش ماه پیش و من بعد از سه هفته گلدونشو عوض کردم اما کلا رشدش متوقف شده و حتی کنار برگها هم یکم زرد شدن .نورفیلتر مناسب به فاصله یک متری از پنجره جنوبی داره و سه بار در هفته به مقدار کم غبار پاشی میشه.خاکش ترکیب خاک باغچه و کود برگ و پرلیت هست ابیاریش هم هر پنج الی شش روز بستگی به خشک شدن خاک البته نه اینکه اب از زیر گلدان خارج بشه.یکبار با قرص اسپرین ابیاری کردم و دوبار هم با کود پتاس بالا اما علت توقف رشد و زرد شدن نوک و لبه برگها رو نمیدونم.البته توی این عکس برگها سبز تر هستند.ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
comment image

کارشناس 2
۲۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۲
در پاسخ به  زارا

سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست دلیل توقف رشدش هم همین موضوع هست، گیاه رو جابجا نکنید ودر جای ثابتی نگهداری کنید بمرور زمان با محیط وخاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه وشروع به رشد میکنه، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید فعلا تا شروع رشد کوددهی نکنید بعد از شروع به رشد میتونید کوددهی رو شروع کنید.

سلام
سلام
۱۱ دی, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۷

سلام من اسم گلم و بلد نیستم یه گل بود که ما بهش می گیم گل خرگوشی و برگاش شبیه خرگوشه من گلدونشو عوض کردم به دلیل اینکه خیلی بزرگ شده بود ولی وقتی این کارو کردم دونه دونه برگاش خشک شاد ولی ساقش موند تا دوسال یه ساقه یه متری داشتم تا کم کم خشک شد کم کمتر شد و لی کنارش یه دونه دیگه جوونه زد و دوهفته ایی چهار تا برگ بیرون اورد و داشت سریع رشد می کرد ولی الان هر دوتاشون رشدشون نزدیک ۵ماه بیشتر متوقف شده نه این خشک میشه نه اون رشد میکنه می شه راهنمایی کنید چیکارش کنم الان سه ساله منتظرم خدایی

کارشناس 1
۱۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۱
در پاسخ به  سلام

سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Cloner
Cloner
۶ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۶

سلام من قلمه پتوس گرفتم گذاشتم تو اب دو سه سانت ک ریشه زد تو خاک سبک کاشتم الان حدود ۴ ماهه تو خاک نه رشد میکنه نه خراب شده نور غیر مستقیم داره و ابیاری به موقع نمیدونم مشکل چیه

کارشناس 2
۷ دی, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۷
در پاسخ به  Cloner

سلام، احتمالا موقع انتقال به خاک ریشه ها اسیب دیدند وگیاه مجدد در حال ریشه زنی هست در همون شرایط نگهداری کنید وجابجا نکنید وبهتر هست یک بار خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید بمرورزمان که ریشه ها بیشتر شدن شروع به رشد میکنه. سعی کنید خاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید.

elham
elham
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۰۷:۵۹

سلام من یک آگلونما کوچک خریدم که سه برگ داشت یک برگ جدید که باز نشده بود الان حدود ۳ ماه بیشتر می شه که هنوز اون برگ باز نشده و یک هفته هست که یک برگ از پایین و همون برگ باز نشده زرد شدن چیکار کنم رشد کنه و دلیل زرد شدن چیست لازم هست دوباره گلدان را عواض کنم

کارشناس 1
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۱
در پاسخ به  elham

سلام، تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل شده که طبیعی هست، اگر رشد نداره میتونید ازخاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

فاطمه
فاطمه
۲۰ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۴

سلام وقت بخیر .من از گیاه پتوس قلمه زدم و اوایل خیلی خوب رشد میکرد برگاش بزرگ شد و همش برگ جدید میداد ولی از اوایل پاییز دیگه هیچ رشدی نداشته خاکشو عوض کردم هرکاری کردم رشد نکرد نور غیرمستقیم داره و هر وقت سطح خاک خشک بشه ابیاریش میکنم بنظرتون مشکل چیه؟بخاطره فصله؟؟ولی گیاه اصلی هر روز برگ میده و رشدش خوبه در حالی ک هردو در یک مکان و یک موقعیت و رسیدگی یکسانی دریافت میکنن؟

کارشناس 1
۲۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۹
در پاسخ به  فاطمه

سلام، معمولا گیاهان در این فصل به خواب میرند ورشدشون متوقف ویا کاهش پیدا میکنه که طبیعی هست اگر برگها سالم هستند ومشکل ظاهری نداره ویا ساقه چروک نشده طبیعی هست ابیاری رو هم بهترهست کاهش بدید ولی اگر ساقه ها چروکیده هستند بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر وجود افت و یا پوسیدگی بررسی کنید.

سپیده
سپیده
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۴

سلام ممنون از سایت خوبتون حدود یه سالی هست که گیاه الوورا که خریدم اصلا رشد نمیکنه یه برگ تازه هم نداده زردم نشده همین طور مونده یه باری هم خاکشو عوض کردم ولی تغییر نکرده مشکلش چیه ؟ تشکر

کارشناس 2
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۲۷
در پاسخ به  سپیده

سلام، احتمالا ریشه های گیاه مشکل داره ترکیب خاکش چی هست؟شرایط نگهداری به چه نحو هست، از گیاه وبرگها هم عکس واضح بفرستید، این موارد رو بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

امیر
امیر
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۰۰:۲۵

سلام
وقت بخیر
من یه گیاه آرالیا دارم که الان ۳ ماهه که خریدمش ما اصلا رشد نکرده حدود یک ماه پیش بخاطر کمبود آب برگاش خم شده بودن که وقتی متوجه شدم آبیاری و غبار پاشی رو بیشتر کردم و خوب شده بود اما الان دوباره برگاش خم شدن و روی برگای بزرگترش لکه های قهوه ای تشکیل شده و دوتا از برگاشم خشک شد
ممنون میشم راهنمایی کنید چیکار کنم
نور غیر مستقیم درفاصله ۳ متری پنجره جنوبی داره
آبیاری یک روز درمیون انجام میدم

کارشناس 1
۱۷ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸
در پاسخ به  امیر

سلام، یعنی از وقتی تهیه کردید یک برگ هم نداده؟ اگر بله بهترهست ریشه های گیاه رو بررسی کنید اگر درمحیط خنکی نگهداری میکنید احتمالش هست که به خواب زمستانی رفته باشه وبهار مجدد شروع به رشد کنه، ولی اگر دمای نگهداری بالاست حتما ریشه ها رو از نظر افت وپوسیدگی بررسی کنید.

احسان
احسان
۱۱ مهر, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۳

با سلام و خسته نباشید
یاس چمپام مدتیه که کنه زده (بیشتر شده)، قبلا یک بار سم کنفیدور زدم ولی باز بعدش با تعداد بیشتری برگشتن و بعلت مشغله کاریم نمیتونم صبح ها خوب بهش هوادهی کنم و درهارو باز کنم؛ شب هم که میرسم چون گلدونش کنار در هست میگم اگه در رو باز کنم آفات در شب بیشتر میشن و پنجره دیگه نزدیکش نیست. رشدش هم متوقف شده و برگهاش دارن خشک میشن. سوالم اینه که خشکی برگها به خاطر آفت هست یا بخاطر فصل داره خشک میشه؟ و اینکه برای ازبین بردن کنه واقعا چیکار باید بکنم چون هرسمی میزنم باز برمیگردن؟(سموم دیازینون،آبامکتین،کنفیدور و سوین هم دارم)
با تشکر از راهنمائیهای به موقع و همیشه خوبتون

http://uupload.ir/files/ndp_20201002_084614.jpg

کارشناس 2
۱۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۵
در پاسخ به  احسان

سلام، تمام قسمتهای الوده گیاه وقسمتهای خشک شده رو کات کنید، با یکی از سمهای کنه کش که دارید گیاه رو کامل سمپاشی وابیاری کنید رطوبت محیط وتهویه ی محیط رو بالا ببرید رطوبت زیاد بشه کنه ها از بین میرند.زمانی که منزل نیستید پنجره رو باز بگذارید تا تهویه بخوبی انجام بشه.

موسوی
موسوی
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۸

http://uupload.ir/files/mog_img_20200729_191948.jpg
http://uupload.ir/files/9j5c_img_20200729_191958.jpg
سلام تشکر از سایت خوبتون گیاه گلسنگ من از وقتی خریدم برگهاش به داخل خم میشه وحالت لوله ای پیدا میکنه تازگی‌ها برگهاش نوکش خشک میشه و سرحال نیست
موقع خرید چون ریشه هاش از زیر گلدون اومده بود بیرون بعداز چندروز جاشو عوض کردم فروشنده گفت خاک برگ براش بریزم منم فقط خاک برگ ریختم و همون خاک دور ریشه هاش ک نتکوندم موند ولی بعد از خوندن مقالات شما فهمیدم ک خاک برگ هیچ ارزش غذایی نداره میخواستم ببینم حالا دوباره باید خاکش رو عوض کنم یا بهش کود بدم کافیه و اینکه برای برگهاش چیکار کنم ببخشید طولانی شد

کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۴
در پاسخ به  موسوی

سلام، ممنون از توجه شما،دمای زیاد وکمبود رطوبت محیط باعث لوله شدن برگهای این گیاه میشه گیاه رو در محیط خنکی نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید،خشک شدن نوک برگها هم دلیلش همین هست،الان زمان مناسبی برای تعویض خاک گیاهان نیست بهتر هست داخل همون خاک نگهداری کنید وماهی یک بار گیاه رو با کودهای کامل تقویت کنید، میتونید اسفند ماه خاکش رو عوض کنید.

امیر
امیر
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۷

http://uupload.ir/files/mdds_15960094216277096795564488135632.jpg
سلام وقتتون بخیر
من این گیاهو که اسمشو نمیدونم الان یک ساله دارم و رشد خوبی داشته ولی الان یه مدتیه که رشد نمیکنه و برگ جدید نمیده حتی برگی که حدود یک هفته پیش دراومده باز نمیشه حاشیه برگ ها قدیمی ترش زرد شدن که توی عکس معلومه
آبدهی با خشک شدن حدود دو سانت از سطح خاک گیاه انجام میدم و حدود سه هفته پیش از این کود بهش دادم
http://uupload.ir/files/g9c7_15960097060877439115146091007114.jpg
یه گلدون بنجامینم کنارش بود که شپشک آردی گرفت و سریع جاشو عوض کردم که بقیه رو آلوده نکنه
ممنون میشم بفرمایید چرا رشد نمیکنه و چیکار باید انجام بدم

کارشناس 2
۸ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۷
در پاسخ به  امیر

سلام، سینگونیوم سبز هست،زرد شدن برگهای قدیمی تا حدودی طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید، ولی اگر زرد شدگی با سرعت بیشتری انجام میشه مثلا هفته ای دو یا سه برگ زرد میشه گیاه کمبود عناصر داره که طبق روش مصرف روی بسته بندی میتونید از همین کود استفاده کنید، برگها رو با یک دستمال نرم ومرطوب پاک کنید ،متوقف شدن رشد گیاه در اثر دمای زیاد میتونه باشه دما بیشتر از ۲۵درجه بشه رشد این گیاه متوقف میشه با خنک شدن هوا مجدد شروع به رشد میکنه.

امیر
امیر
۱۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۵
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام مجدد
ممنون از راهنماییتون
قرص ال دی هم میشه بهش داد؟؟

کارشناس 2
۱۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۹
در پاسخ به  امیر

سلام، ممنون از شما قرص های ال دی مخصوص انسانهاست، یکی دوبار میتونید برای گیاهان استفاده کنید ولی بصورت مداوم باعث از بین رفتن گیاه میشه برای گیاهان بهتر هست از کودهای مخصوص گیاهان استفاده کنید.

سحر
سحر
۵ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۱

با سلام و‌تشکر مجدد از سایت خوبتون
من به تازگی درخت در اسنا کامپکت خریدم هفته ای دو بار یک لیوان اب میدم نور متوسط و البته یک‌بار ابفشانی کردم روی برگ‌ها الان از قسمت بالای ساقه برگها از داخل سیاه شده و ریزش دارند ممنون میشم راهنمایی کنید
http://uupload.ir/files/d2h4_14869aa1-e4f5-46d2-b092-ac04d1625566.jpeg
http://uupload.ir/files/2g4k_e739b9c2-c3f3-4e79-9042-1b316cfa4602.jpeg

کارشناس 2
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۱
در پاسخ به  سحر

سلام ممنون از شما، هیچ وقت در قسمت رویش، تاج گیاه اب نریزید موندن اب در قسمت رویش(مریستم) باعث پوسیدگی اوند شده تا قسمتی که سیاه شده کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید،اوند سالم باشه مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

سحر
سحر
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۱
در پاسخ به  کارشناس 2

وای چه بد یعنی کامل تاج رو قطع کنم یا کندن برگ های سیاه کفایت میکنه ، محلول قارچ کشی رو چه جوری میتونم سفارش بدم ممنون

کارشناس 1
۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۹
در پاسخ به  سحر

تاقسمتی که اوند سیاه شده باید کات کنید،برای خرید روی قارچ کش کاربندازیم کلیک کنید.

سحر
سحر
۶ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۵
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام مجدد ممنون از کمکتون
اگر بخوام ساقه را کات کنم تعداد زیادی از برگ‌ها از بین میروند که به نظر سالم می ایند ایا کات کردن حتما لازم هست برگ ها به نظر از قسمت پایین سالم میایند
و این‌که کلا ظاهرا شرایط نگهداری بنده مناسب نیست چون گیاه به زیبایی روزهای اول نیست نوک برگ‌ها هم داره شروع به زردی میکنه وسط برگ ها لک سوختگی هست
شرایط نگهداری فاصله ۵۰ متری از پنجره . هفته ای دو مرتبه یک لیوان اب
http://uupload.ir/files/v2i_5bd7bc0f-a986-4e82-af21-29f790ea6ce1.jpeg
http://uupload.ir/files/sws5_0e45646b-19c2-4df2-b5af-fa4dfffbdedb.jpeg
http://uupload.ir/files/0vph_1b993dc0-3a24-4a79-8866-8d89edd65473.jpeg

کارشناس 1
۷ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۲۱
در پاسخ به  سحر

سلام، ممنون از شما،برگها الان سالم هستند ولی چون اوند اسیب دیده برگها هم بمرور زمان از بین میرند بهتر هست تا قسمتی که اوند سیاه شده کات کنید.

حسن س
حسن س
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۳:۵۳

سلام. .خسته نباشید ،.از شفلرا ابلقم قلمه گرفتم ، طول قلمه ده سانته ، برگهای پایین رو کندم ، دوتا برگهای بابایی قلمه موند ، ته قلمه رو به پودر ریشه زا زدم ، داهل گلدون با ترکیب خاک ( کوکو پیت ، پیت ماس ، و ماسه ) کاشتم ، الان ده روزه هیچ تغییری تو قلمه شفلرا نکرده ، جز حالت بی حال شدن برگهای قلمه و کمی لاغر شدن ساقه قلمه …!!! هر جهار روز یکبار وقتی خاک گلدونش رو به خشکی میخواد بره آب میدم . ممنون میشم اگر راهنمایی کنید . (پشت شیشه با نور کم و ملایم نگهداری میشه ، قبل از کاشت خاکش با کاربندازیم قارچکشی شده بود )

کارشناس 1
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۸
در پاسخ به  حسن س

سلام، ممنون، قلمه ها رو بعد از کاشت بهتر هست در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنیدوکاور کنید که رطوبت از دست ندهند، احتمالا رطوبت از دست داده بهتر هست انتهای قلمه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید دقت کنید که همیشه قلمه ها رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید.

موسوی
موسوی
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۸

سلام بعد از ریشه دار شدن نیاز هست ک خاک و گلدونش عوض بشه یا همون ترکیب پیت ماس و پرلیت براش مناسبه؟

کارشناس 2
۴ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۷
در پاسخ به  موسوی

سلام، بعد از اینکه ریشه دار شد میتونید داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید.

موسوی
موسوی
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۰:۰۰

http://uupload.ir/files/ez18_img_20200723_235342.jpg
سلام این گیاه اسمش چیه و آیا تو آب ریشه دارمیشه و شرایط نگهداری‌ چ جوریه؟ ۱۵ روزه تو آبه اما اصلا ریشه نداده ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 2
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۸
در پاسخ به  موسوی

سلام، افوربیاسینادنیوم(فردوس) هست داخل اب بسختی ریشه میزنه بهتر هست داخل ترکیب پیت ماس وپرلیت بکارید ودر جای خنکی نگهداری کنید دو هفته بعد ریشه میزنند، بعد از ریشه دار شدن به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وهر زمان سطح خاک رطوبت از دست داد ابیاری کنید.

حلما
حلما
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۳

سلام وقت به خیر
نخلی که تصویرش را آپلود کردم ۶ سال پیش از درخت نخلی پاجوش زده بوده و قلمه گرفتیم یک بار گلدانش را عوض کردم تقریبا ۳ سال پیش گلدانش عوض شد که اولش نزدیک ۲۰تا برگاش خشک شدن اما کم کم به گلدان جدید عادت کرد و شروع به رشد کرد.از ۲ سال پیش خاکش تقویت نشده و کود نگرفته. نورش که نور اتاق هست و نزدیک پنجره نیست یعنی نور متوسط داره آبیاریش هم هفته ای دو بار. تقریبا یک ماهی هست که برگای پایینش خشک میشه و رشدش هم کمتر شده و زیاد سرحال نیست. تا حالا دو بار پاجوش داد که همون اول هنوز پاجوشا یک سانت هم نشدن خشکیدن. حالا دوباره یه پاجوش کوچیک توی ساقه اش زده چکار کنم هم رشد خود نخل بهتر بشه هم پاجوشه رشد کنه و بزرگ بشه تا بتونم ازش قلمه بگیرم؟؟

http://uupload.ir/files/wdou_20200704_002127.jpg

کارشناس 1
۱۴ تیر, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۳
در پاسخ به  حلما

سلام، گیاهتون یوکا هست،میتونید ساقه رو کات کنید قسمتی که داخل خاک هست تنه جوش میزنه ورشد میکنه قسمت بالا رو هم داخل خاک بکارید ریشه دار میشه، ساقه رو هم میتونید به تکه های ۲۰الی۳۰ سانت تقسیم کنید وداخل خاک بکارید، دقت کنید که قلمه ها رو سروته نکارید،با این روش میتونید تکثیر کنید. بعد از شروع به رشد میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

حلما
حلما
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۴
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام ممنون از پاسختون. شیوه قلمه زنی یوکا که در سایت بود را مطالعه کردم. سر نخل که برگ داره چند تا از برگاش رو بذارم بمونه و بعد بکارم؟
هم سر نخل هم ساقه بدون برگ رو داخل چه خاکی بکارم ریشه بده؟ حتماکوکوپیت باید باشه؟ نمیشه داخل ماسه کاشت تا ریشه بده؟
یه سوال دیگه اینکه قسمت های برش داده رو با پارافین شمع یا پودر دارچین آغشته کنم تا قارچ نگیره؟ یعنی هم قسمتی که داخل خاک قرار میگیره و هم قسمتی که بیرون هست باید آغشته بشه؟
گلدانها چه سایزی باشن بهتره ؟ممنون

کارشناس 2
۱۸ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۹
در پاسخ به  حلما

سلام، ممنون از شما،سه الی چهار برگ بالایی بمونه کافی هست،اگر به کوکوپیت دسترسی ندارید میتونید داخل خاک سبکی مثل خاک برگ بکارید، خاک باید مرطوب بمونه تا قلمه ها ریشه بزنند،میتونید همه ی قلمه ها رو داخل یک گلدان بزرگ بکارید وبعد از ریشه زنی وجوانه زنی به گلدان جداگانه ای انتقال بدید، انتهای قلمه ها رو میتونید به پودر دارچین یا هورمون ریشه زایی ویا پودر تالک(پودر بچه) اغشته کنید، قسمت بالایی قلمه ها رو میتونید به موم شمع اغشته کنید یا از چسب پیوند استفاده کنید. اگر داخل گلدان جداگانه ای میخواهید کشت کنید سایز گلدان از قطر قلمه دو سایز بزرگتر باشه کافی هست.

fateme morady
fateme morady
۱۰ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۴
در پاسخ به  حلما

سلام یه گل پیچک دارم ک ساقه هاش مثل چوب شدن وبرگهاشم شل وول شدن خاکشوکه عوض کردم اینطوری شد چکارکنم ک به حالت اول برگرده

کارشناس 2
۱۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۴
در پاسخ به  fateme morady

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

وحید
وحید
۱۲ تیر, ۱۳۹۹ ۱۷:۱۹

سلام
حدود اخرای اسفند ماه بود که من یه گل شفلرا خریدم اولش سه تا جونه داشت بعد چند روز جوونه ها کامل بزرگ شدن و یه جوونه دیگه زد ولی رشدش متوقف شد و رشد نکرد، خود گیاه سرحال بود
بعد از چند وقت چندتا گل دیگه خریدم، زمانی که داشتم گلدون جدید هارو عوض میکردم گلدون این شفلرا رو هم عوض کردم خاکش خیلی سفت بود مثل خاک باغچه، خاکش رو عوض کردم و خاکی از ترکیب پرلیت، پیت ماس، خاک برگ و خاک های اماده برای گیاهان آپارتمانی استفاده کردم
حالا برگاش آویزون شده و بی حاله
برگ های جدیدش رنگ روشن دارن و قدیمی ها تیره
روی ساقه خال های قهوه‌ای هست و زیر برگ ها خال افتاده
ابیاری تقریبا دوبار در هفته
نور غیر مستقیم و خوب
غبار پاشی
خاکش هم که گفتم
کود، ۳بیست و کریستالون میدم
http://uupload.ir/files/rtq6_img_20200625_152926.jpg
http://uupload.ir/files/3isy_img_20200625_152906.jpg
http://uupload.ir/files/lzjm_img_20200625_153128.jpg
http://uupload.ir/files/3bzy_img_20200625_153116.jpg

کارشناس 2
۱۳ تیر, ۱۳۹۹ ۰۰:۱۳
در پاسخ به  وحید

سلام، در تاریخ ۵تیر همین سوال رو پرسیدید وجواب دادیم لطفا مطالعه بفرمایید.