روش نگهداری گل مرجان در منزل

روش نگهداری گل مرجان در منزل
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

روش نگهداری گل مرجان در منزل: امروز قصد معرفی یک گیاه بسیار زیبا با شرایط نگهداری آسان را داریم که نگهداری از آن بسیار لذت بخش خواهد بود. گیاه مرجان ساقه‌ای گوشتی داشته و مانند نخل ماداگاسکار و کاکتوس‌ها در ساقه خود دارای خارهای تیز و بلند می‌باشد. برگ‌های مرجان سبز روشن بوده و در تمام طول ساقه نمایان می‌شود. مرجان از گیاهان گل‌دار بوده که گل‌های آن بسیار زیبا و خیره کننده است و در صورت وجود شرایط ایده آل در تمام سال گلدهی می‌کند و گل‌های آن عمری تقریباً زیاد دارند. گل‌های این گیاه به رنگ سفید، سفید و زرد، سفید و قرمز، صورتی، قرمز و… بوده و تنوع رنگ در گل‌های آن بسیار زیاد می‌باشد. گل مرجان یا افوربیا میلی از خانواده افوربیاهاست و زیستگاه اصلی آن ماداگاسکار می‌باشد.  نام علمی گل مرجان Euphorbia milii است.

این گیاه از لحاظ اندازه به دو نوع بزرگ و مینیاتوری تقسیم می‌شود. شاخه‌ها برگ‌ها و گل‌های نوع مینیاتوری کوچک‌تر از سایر گونه‌ها می‌باشد. مرجان مینیاتوری گل‌های ریزتر و برگ و ساقه کوچک‌تری نسبت به مرجان معمولی دارد اما شرایط نگهداری در هر دو یکسان می‌باشد.

اگر دوست دارید این گیاه سالیان سال مهمان خانه شما باشد نیاز است شرایط رشد مطلوبی را برای آن فراهم کنید. در ادامه قصد آموزش نگهداری این گیاه را داریم.

۱_ نور مناسب گل مرجان:
مرجان به نور زیادی احتیاج دارد که آفتاب کامل بهترین تأمین کننده نور برای آن است. هرچه نور کامل‌تری به این گیاه بتابد هم رشد بیشتری داشته و هم گیاه پر برگی خواهید داشت. این گیاه برای اینکه گل‌های بسیاری بدهد نیاز به نور مناسب دارد. البته آفتاب داغ ظهر تابستان برای آن مناسب نیست و بهتر است در این فصل نور فیلتر شده به گیاه بتابد.

۲_ دما:
مرجان طیف دمایی گوناگونی را تحمل می‌کند اما بهترین دما برای رشد آن دمای بین ۲۰ تا ۳۰ درجه می‌باشد. این گیاه در فصل گرما تا دمای ۳۵ درجه را نیز می‌تواند تحمل کند اما رشد آن کند شده و حتی ممکن است متوقف شود. در فصل سرما دمای مرجان از ۱۵ درجه کمتر نشود چون به شدت به دمای پایین حساس بوده و ممکن است گیاه شما از بین برود. این گیاه به تهویه هوای مناسب احتیاج دارد و اگر از آن در داخل آپارتمان نگهداری می‌کنید حتماً هوای تازه به گیاه خود برسانید.

خواندن مقاله علت زرد شدن و ریزش برگ گل مرجان می‌تواند برای شما مفید باشد.

۳_ نحوه آبیاری گل مرجان:
مرجان مانند کاکتوس‌ها بافت گوشتی داشته و می‌تواند آب را درون خود ذخیره کند. این گیاه به خاک خشک احتیاج دارد و نم دار بودن خاک به مدت طولانی باعث از بین رفتن آن می‌شود. آبیاری زیاد و باتلاقی بودن خاک باعث ریزش برگ‌های آن و ژله‌ای شدن ساقه می‌شود که پس از مدتی گیاه به طور کامل از بین می‌رود. برای آبیاری این گیاه صبر کنید تا خاک کاملاً خشک شود حتی اجازه دهید یک یا دو روزی از خشکی کامل خاک بگذرد و سپس گیاه را آبیاری کنید.

۴_ خاک مناسب گل مرجان:
مرجان به نوع خاک حساسیت نشان نمی‌دهد و می‌تواند در انواع گوناگون خاک‌ها رشد کند اما احتیاج است برای جلوگیری از پوسیدگی آن از خاکی با زهکشی خوب استفاده شود تا آب را از خود عبور داده و از باتلاقی شدن خاک جلوگیری کند. می‌توان گفت بهترین ترکیب همان ترکیب خاک کاکتوس‌ها می‌باشد. بهتر است مقداری کود طبیعی نیز به خاک اضافه کنید تا بهترین نتیجه را در رشد خود داشته باشد.

۵_ کوددهی:
برای رشد بهتر و جبران کمبود مواد معدنی بهتر است گیاه را در فصل رشد ( اوایل بهار تا اواخر تابستان) کود دهی کنید. از کودهای پتاس بالا و ازت پایین برای این گیاه استفاده کنید.

۶_ رطوبت:
این گیاه می‌تواند هوای خشک را تحمل کند اما در صورت وجود رطوبت رشد بهتری دارد. غبارپاشی بر روی گل‌ها و برگ و ساقه آن توصیه نمی‌شود چون ممکن است گیاه دچار بیماری قارچی شود.

۷_ هرس گل مرجان:
برای اینکه گیاه پر برگ و ساقه و درشتی داشته باشیم بهتر است مرجان را هرس کنید. سر ساقه ها را برش بدهید و صبر کنید تا از کناره‌های آن شاخه‌های جدید ظاهر شود. با هرس کردن می‌توانید فرم گیاه را زیبا کنید و گیاه گرد و تو پر داشته باشید.

برای آموزش قلمه زدن گل مرجان اینجا کلیک کنید.

توجه: این گیاه شیره سفید رنگی دارد که می‌تواند باعث حساسیت شود. حتماً هنگام هرس کردن از دستکش مخصوص استفاده کنید تا به پوست شما آسیب نرسد. این گیاه برای حیوانات مضر بوده و باعث اختلال در سیستم‌های بدن حیوانات می‌شود بنابراین دور از دسترس حیوانات جونده نگهدارید و همچنین مراقب کودکان خود باشید.

گل مرجان گل مرجان دفرمه گل مرجان زرد روش نگهداری گل مرجان در خانه روش نگهداری گل مرجان در منزل گل مرجان مینیاتوری گل مرجان ابلق

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
110 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
Maziyar
Maziyar
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۳

ببخشید اگر روى خاک کاکتوس رو با لیکاى نخودى ریز بپوشونم مشکلى براى گیاه پیش میاد منظورم مرطوب موندن خاک و قارچى شدن ریشه؟؟؟ البته من لیکاى درشت رو براى زهکشى کف گلدان هام استفاده میکنم

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۸
در پاسخ به  Maziyar

میشه ریخت ولی اگر مرطوب بمونند احتمالش هست که خاک گیاهتون پشه قارچ بزنه بصورت پراکنده میتونید روی سطح خاک بریزید تا هوا ردوبدل بشه وخاک مرطوب نمونه.

Maziyar
Maziyar
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۱۰

سلام ممنون از پاسخگویى عالیتون
فقط یک سوال دیگه اینکه میتونم کود هارو همراه با اسیدهیومیک توى اب حل کنم بعد استفاده کنم؟؟

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۵
در پاسخ به  Maziyar

سلام، ممنون از توجه شما، بله میتونید با اسید هیومیک ترکیب کنید وبصورت ابیاری استفاده کنید.

Maziyar
Maziyar
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۴

سلام و عرض ادب
من هم مرجان هلندی هم مرجان مینیاتوری و هم مرجان ایرانی(معمولی) دارم میخوام برای افزایش تنه جوش و گلدهی کود دهی کنم چه کودی بدم بهتره NPK 20-20-20 یا NPK 3-11-38 یا NPK 12-12-36 ؟؟؟؟

کارشناس 2
۱۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۲
در پاسخ به  Maziyar

سلام، از هر سه کود بصورت دوره ای میتونید استفاده کنید،یعنی این ماه یکی رو بدید ماه دیگه یکی رو و…

میترا نوذری
میترا نوذری
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۷

من چند ساله مرجان دارم الان پایین ساقه ها باریکن ولی قسمت بالای ساقه بالا کلفت شدن جوری که ساقه بالای داره کج میشه و گل هم نمیده
البته برگ و‌تیغ هاش سالمن

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۳۶
در پاسخ به  میترا نوذری

میتونید قلمه بزنید احتمالا قبلا کمبود نور داشتند والان نور کافی دریافت کردند که به صورتی که میفرمایید رشد میکنند.

فيروزه اخلاص پور
فيروزه اخلاص پور
۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۵

ممنون بابت پاسخگوییتون

فيروزه اخلاص پور
فيروزه اخلاص پور
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۴۲

سلام خسته نباشید
من مرجان مینیاتوری دارم و میخواستم درباره شرایط نگهداری در آپارتمان یکم بیشتر توضیح بدین
یعنی من هفته ای چند بار گلمو بزارم بیرون از پنجره؟
اگه میشه بیشتر راهنمایی کنین

کارشناس 2
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۹

سلام، ممنون، نیازی نیست گیاه رو جابجا کنید اگر دمای بیرون در شبانه روز از ۱۵ درجه کمتر نمیشه میتوند در فضای باز نگهداری کنید ولی اگر هنور خطر سرمازدگی وجود داره داخل منزل در پرنور ترین قسمت نگهداری کنید جابجایی بیش از اندازه باعث اسیب وکنده شدن ریشه های مویی گیاه میشه وگیاه بمرور زمان ازبین میره. پشت پنجره جنوبی بهترین مکان برای این نوع گیاه هست.

جعفری
جعفری
۲۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۶

سلام امروز من یه گلدون از مرجان دستم رسید خیلی پر و زیاده و سبز ولی گل نداره.
توی حیاط میتونم بذارم؟

کارشناس 2
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴
در پاسخ به  جعفری

سلام، بهتر هست بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید اگر در منطقه ای هستید که احتمال سرما ویخ زدگی گیاه در شبانه روز وجود نداره میتونید در فضای باز نگهداری کنید.

زهرا
زهرا
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۴

سلام وقت بخیر
گل مرجان من الان ۱هفتس دیگه جوونه نمیزنه.الان که افتاب کمه و همش هوا ابری میترسم دیگه گل نده باید چیکار کنم؟ ولی برگاش سبزه و برگای زرد دیگه نداره ولی ۱هفتس جوونه نزده برای گل

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۷
در پاسخ به  زهرا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

انيس
انيس
۷ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۸

سپاس از کارشناس محترم،من قلمه گل مرجان رو توی گلدان کاشته و بامشما پوشاندم و یکبار ابیاری کردم،اما الان خمید و پژمرده و زرد شده ن خیلی ناراحتم میشه راهنمایی کنید وبعد ازچ مدت ریشه میزنند

کارشناس میهن کاکتوس
۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۸
در پاسخ به  انيس

سلام، ممنون از شما، احتمالا قلمه پوسیده شده از خاک در بیارید با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده تا جای که زرد ونرم شده کات کنید وچند روزی در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید ابیاری رو بصورت سطحی انجام بدید.

eli
eli
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۱۶

سلام من چند شاخه مرجان رو که دور انداخته بودن پیدا کردم سالمن و ریشه هم داره میشه توی اب نگه دارم تا خاک تهیه کنم ؟ یا اگه تو اب باشه خراب میشه

کارشناس میهن کاکتوس
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۵
در پاسخ به  eli

سلام، دو، سه روز میتوید داخل اب نگهداری کنید ولی اب رو به اندازه ای بریزید که روی ساقه ها نیاد فقط ریشه ها مقداری داخل اب باشند.

سعید
سعید
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۱

سلام .مرجان من کلا بخاطر سرما برگاش همه رخته اگه بزارمش جای گرمتر احمال داره دوباره جوونه بزنه برگاش؟

کارشناس میهن کاکتوس
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۰
در پاسخ به  سعید

سلام، ریشه وساقه ها سالم باشند بله مجدد شروع به رشد میکنه.

سعید
سعید
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۲

ساقش خشک نشده ولی تیغاش مثل قبل قرصو محکم نیست ولی سر مرجان تیغاش محکمتره

کارشناس میهن کاکتوس
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۲
در پاسخ به  سعید

قسمتهای خشک شده وپوسیده رو بهتر هست کات کنید وحتما ریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

کلانتری
کلانتری
۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴

سلام مرجان من دو ماهه خزون کرده البته هر سال زمستون همینطور می شد ولی امسال قسمت پایینی ساقه ها نرم و پوک شده لطفا راهنمایی کنید

کارشناس 2
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۲
در پاسخ به  کلانتری

سلام، ساقه ها رو بررسی کنید اگر پوسیده شدن از قسمتهای سالم قلمه بگیرید.

مرضیه
مرضیه
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۳

سلام .من شش ماه گل مرجان گرفتم خوب بود اما تازه که خاکشو یکی عوض کرده دو روزه دارن زرد میشن من نمیدونم چیکارش کنم . لطفاً راهنمایی کنید منو
هر چی نگاه کردم نتونستم عکس براتون بفرستم

کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۹
در پاسخ به  مرضیه

سلام، بعد از تعویض خاک به گیاه شوک وارد میشه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست بمدت یک هفته گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وجابجا نکنید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید میتونید دوهفته بعد ازکاشت با محلول اسید هیومیک گیاه رو ابیاری کنید تاشوک وارده کاهش پیدا کنه، بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه وزرد شدن برگها کاهش پیدا میکنه بعد از بهبود وشروع به رشد به محیط پرنور وفیلترشده انتقال بدید، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات. برای اموزش ارسال عکس روی قسمت ابی رنگ کلیک کنید.

سعید
سعید
۱۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۰

سلام تقریبا یکسال پیش چهار تا مرجان داخل یک گلدان گذاشتم و داخل بهارخواب نگهداری کردم خیلی رشدشون و گلدهیشون خوب بود تا اینکه خوردیم به زمستون و فصل سرما که هر روز شاهد ضعیف تر شدن گلهام شدم تا اینکه یکهفته پیش تصمیم گرفتم که جابجاشون کنم و آوردمشون پشت پنجره ولی میترسم که دیر شده باشد و گلهام از بین رفته باشن
یتعداد عکس براتون فرساادم لطف میکنید اگه بهم بگید هنوز امیدی به برگشتن گلهام به حالت اول هست یا اینکه از بین رفتن
ضمنا تا بحال چندبار حشرات ریز پرنده هم داخل گلدونشون دیدم
اینها برای گیاه خوبه یا باید بکشمشون
مرسی

comment image

comment image

comment image

comment image

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۷
در پاسخ به  سعید

سلام، احتمالا بدلیل سرما خزان کردند، چند شاخه رو به ارامی خم کنید اگر انعطاف دارند سالم هستند بمرور زمان شروع به شد میکنند ولی اگر موقع کم کردن شاخه شکست متاسفانه خشک شدند ونمیشه کاری کرد، برای حشرات بهتر هست کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وخاک رو با محلول حشره کش ابیاری کنید ورطوبت خاک رو کم کنید حشرات بالغ برای گیاه مضر نیستند ولی لاروهایی که داخل خاک هستند از ریشه ی گیاه تغذیه میکنند.

سعید
سعید
۱۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۵

مرسی بابت راهنمایی خوبتون
تست کردم و خداروشکر شاخه ها نشکستند و گل ها هنوز سالمن
فقط جسارتا با توجه به عکسایی که فرستادم (نوع خاک و تعداد گل تو گلدان هستند و فصل سرمایی ک هست) بنده هر چندوقت یکبار آبیاری کنم
و در صورتی که سلاح میدونید کود یا مکنلی برای تقویت گل ها معرفی کنید که براشون تهیه کنم
بازهم ممنونم که وقت باارزشتون را گذاشتید و به سوالاتم جواب دادید
مرسی

کارشناس میهن کاکتوس
۱۳ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۸
در پاسخ به  سعید

ممنون از شما،اگر فعلا رشدشون متوقف شده بهتر هست ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید کوددهی رو بهتر هست زمانی که شروع به رشد کردند شروع کنید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید برای تقویت وگلدهی مرجان استفاده کنید مثل npk 12,12,36یا ۳,۱۱,۳۸،ماهی یک بار در زمان رشد گیاه، یک گرم دریک لیتر اب.

حمیدرضا
حمیدرضا
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۰

سلام
مرجان من انگار شاخه هاش دارن خشک میشن پژمرده شدن برگه هاش لکه زرد میزنه نهایتا خشک میشه میریزه
هفته ای بک بار اب میدم اصلا گلم تاحالا ندادن

کارشناس میهن کاکتوس
۸ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۶
در پاسخ به  حمیدرضا

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وساقه های گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.