نکات طلایی در نگهداری کاج مطبق در منزل

کاج مطبق
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نکات طلایی در نگهداری کاج مطبق در منزل: کاج جزیره نورفولک یا کاج مطبق درختی مخروطی و همیشه سبز است که دارای ۱۵ گونه می‌باشد. زیستگاه بومی این درخت جزیره نورفولک در جنوب اقیانوس آرام، بین استرالیا و نیوزلند است که در سال ۱۷۷۴ کشف شد. طول آن در طبیعت به ۶۰ متر می‌رسد ولی در خانه به سختی تا ۲ متر می‌رسد. برای نگهداری بهتر کاج مطبق بهتر است به شرایط آب و هوایی زیستگاه این گیاه توجه کنیم، که چه شرایطی برای نگهداری آن مناسب است.

در زیستگاه کاج مطبق درجه حرارت معتدل تا مقداری گرم، رطوبت هوا بالا و نور آن خیلی شدید نیست به همین دلیل کاج مطبق عاشق هوای گرم و مرطوب است. هوای خشک و نور کم، سردی هوا باعث زرد شدن و ریزش برگ‌های کاج مطبق می‌شود.
نام علمی کاج مطبق: Araucaria heterophylla

کاج مطبق را در چه مکانی نگهداری کنم؟
همان طور که در بالا اشاره شد کاج مطبق به دمای معتدل تا گرم با رطوبت بالا نیاز دارد. آفتاب شدید نیز می‌تواند به کاج مطبق شما آسیب برساند بهتر است آن را در محلی با نور ملایم قرار دهید. آفتاب شدید می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های این گیاه شود. بهتر است در مکانی به دور از نور شدید آفتاب، کولر  و لوازم گرمایشی قرار دهید. نور ملایم پشت پنجره برای این گیاه کافی می‌باشد.

برای تأمین رطوبت چه کاری باید انجام داد؟
اگر در شهرهای زندگی می‌کنید که رطوبت هوا در آن پایین است بهتر است کاج خود را مرتب در طول روز اسپری یا مه پاشی کنید. می‌توانید اطراف گیاه ظرف‌های آب قرار دهید، یا برای گیاه جزیره زیرگلدانی درست کنید. رطوبت مناسب برای نگهداری کاج مطبق بالای ۵۰ درصد می‌باشد.

آیا کاج مطبق را می‌توان در بیرون منزل کاشت؟
بله در شهرهایی که در زمستان دمای هوا به زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر نمی‌رسد و دارای هوای مرطوب هستند می‌توان کاج مطبق را در خارج از خانه کاشت کرد.

کاج مطبق را چگونه آبیاری کنم؟
در فصل بهار تابستان همواره بهتر است خاک مقداری مرطوب بماند البته زیاده روی در آبیاری می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود. معمولاً در تابستان هفته‌ای دو مرتبه و در زمستان هر ده روز یک مرتبه آبیاری کافی می‌باشد. و مطمئن شوید آب اضافی از کف گلدان خارج می‌شود. در فصل زمستان بهتر است آبیاری را کم کنید.

دمای مناسب برای نگهداری کاج مطبق چقدر می‌باشد؟
دمای مناسب برای رشد بهتر این گیاه در حدود ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد ‌می باشد. بهتر است دما به زیر ۱۰ درجه بالای صفر نرسد. دمای بالای ۴۰ درجه می‌تواند به گیاه آسیب برساند.

آیا باید به کاج مطبق کود بدهم؟
بله از کودهای مناسب این درخت می‌توانید در بهار و تابستان هر دو هفته یک مرتبه استفاده کنید. برای خرید کود مناسب کاج مطبق اینجا کلیک کنید.

آیا کاج مطبق به هرس نیاز دارد؟
خیر کاج مطبق نیازی به هرس ندارد مگر برای ساخت بونسای. تنها شاخه‌های پایینی مرده را باید باید کات کرد.

دلیل افتادگی برگ‌های کاج مطبق چیست؟
افتادگی برگ‌ها و شاخه‌های کاج مطبق می‌تواند سه دلیل داشته باشد. اولین دلیل کم آبی می‌تواند باشد که ممکن است در اثر پوسیدگی ریشه یا آبیاری کم باشد.برای درمان پوسیدگی ریشه می‌توان از سم‌های قارچ‌کش استفاده کرد. برای خرید سم قارچ‌کش اینجا کلیک کنید.
دلیل دوم کمبود مواد غذایی که با دادن کود این مشکل برطرف می‌شود. و دلیل سوم می‌تواند گرمای زیاد یا تهویه نامناسب باشد.

برای راهنمایی بیشتر در مورد علت ریزش برگ کاج مطبق اینجا کلیک کنید.

افتادگی برگ کاج مطبق

تکثیر کاج مطبق چگونه است؟
کاج مطبق را می‌توان از طریق بذر و قلمه تکثیر کرد که روش کاشت از قلمه بیشتر مورد توجه است.

کاشت بذر کاج مطبق کاشت بذر کاج مطبق کاشت بذر کاج مطبق

بهترین ترکیب خاک برای کاج مطبق چیست؟
خاک سبک مانند مخلوطی از ۴۰ درصد ماسه و ۳۰  درصد خاک باغچه و ۳۰ درصد خاک برگ پوسید برای این گیاه مناسب است. همچنین می‌توان از خاک پیت ماس یا کوکوپیت یا خاک باغچه نیز به اندازه ۲۰ درصد استفاده کرد. هر دو سال یک مرتبه بهتر است خاک گلدان را عوض کنید. زمان مناسب برای تعویض گلدان از اواسط اسفند ماه تا اواسط اردیبهشت می باشد. در شهرهای جنوبی از اول اسفند تا اواخر فروردین مناسبتر است.

با رعایت نکات بالا می‌توانید از نگهداری این گیاه لذت ببرید. سؤالات خود را در مورد نگهداری کاج مطبق در زیر این مقاله بفرستید کارشناسان میهن کاکتوس به آنها پاسخ خواهند داد.

پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق

پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق زرد شدن برگ کاج مطبق پاسخ به ۱۰ سؤال مهم در مورد نگهداری کاج مطبق

منبع: میهن کاکتوس
نویسنده: کاظم دروگریان

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

نکات طلایی در نگهداری کاج مطبق در منزل

guest
70 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
لادن
لادن
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۲

سلام. وقت شما بخیر..کاج من نزدیک ۳ ساله که در خانه حضور داره وبسیار سرحال و سرسبز بود..حدود یکماه است که از برگهای پایین شروع به خشک شدن و ریختن کردهمیخواستم راهنمایی بفرمایید. سپاس

کارشناس میهن کاکتوس
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۸
در پاسخ به  لادن

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از کل گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

فرزاد
فرزاد
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۳:۲۴

سلام خدمت کارشناسان خوب سایت میهن کاکتوس،گل کاج مطبق من یک ماه و خورده ای هست که مثل قبل نیست و برگهاش افتادگی پیدا کردن،تا قبل از اینکه حالش بد بشه در فاصله سه متری پنجره ی دوجداره بود و معمولا هفته ای یک بار بهش آب میدادم در فصل زمستان،یه بار فکر کنم بهش زیاد آب دادم و از همون موقع اینجوری شد،لینک عکس آپلود شده گلم رو میذارم،یک دنیا ممنون میشم که برای خوب شدن گلم منو راهنمایی بفرمایید.
comment image

کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۰
در پاسخ به  فرزاد

سلام، ممنون از توجه شما، حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه، احتمالش هست که ریشه ها پوسیده شده باشند میتونید گیاه رو از خاک در بیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید. رطوبت محیط رو هم افزایش بدید میتونید با جزیره زیر گلدانی این کار رو انجام بدید.

علی
علی
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۳

سلام وقت بخیر،من کاج مطبقم رو ۳سال پیش گلدونش رو عوض کردم و الان رشد خیلی خوبی داشته که اندازش نزدیک دو برابر گلدان شده،الان گلدونش رو میخوام عوض کنم و چون توی پاسیو هست میخوام گلدون بزرگ بذارم که تا چند سال نیاز به تعویض نداشته باشه،میخواستم بدونم میتونم تو یه گلدون تقریبا ۲/۵ برابر گلدون فعلی بکارم کاج رو؟؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۵۹
در پاسخ به  علی

سلام، ممنون، بله میتونید کشت کنید قبل از خارج کردن از گلدان بهتر هست خاک رو با۲۴ ساعت قبل محلول قارچ کش ابیاری کنید تا موقع تعویض خاک براحتی از ریشه ها جدا بشه وریشه هاکمتر اسیب ببینند.

قاسم
قاسم
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۶

سلام.ممنون از راهنماییهایتان ۲ هفته ای کاج مطبق خریده ام وسریع گلدانشو عوض کردم روزی ۲تا ۳ بار آب اسپری می کنم اشکالی نداره؟

کارشناس 2
۲۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۲
در پاسخ به  قاسم

سلام، ممنون از شما، روزی یک بار اسپری کنید کافی هست زیاد هم اب اسپری بشه برگها قارچ میگیرند، میتونید برای چند روز گیاه رو کاور کنید تا رطوبت از دست نده بعد از چند روز کاور رو بردارید.

فاطمه
فاطمه
۱۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۳

سلام وقت شما بخیر ، بنده کاج مطلق در منزل دارم که برگ هاش همون طور ک سبز هستن میریزن ، ممنون میشم بفرمائید علتش چی هست؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۴
در پاسخ به  فاطمه

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

آذرخش
آذرخش
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۲

سلام وقتتون به خیر
مرسی از سایت خوبتون
کاج مطبق من تقریبا ۲ ماه اومده تو خونه ام
کاج به نسبت بزرگی هست
از همون اول برگای پایینی شروع به خشک شدن و افتادن کرد
یعنی چند تا از برگ های پایینی کاملا خشک شدن جدا شدن
برگهای بالایی هم یکمی رنگش رفت سمت زردی
نه خیلی ولی از سبزیش کم شده
از برگهای بالایی هم ریزش دارم
اوایل ۱۰ روز یه بار اب دادم
وسط یه اتاق که پنجره شمالی و جنوبی داره قرار گرفته یعنی مستقیم پشت پنجره نیست
خاکش و دیروز عوض کردیم چون حس کردیم گلدونش کوچیک براش و خاکش خیلی سنگینه
تو هوای مازندران
و الان ۲ هفته است غبارپاشی می کنم و یه ظرف اب گذاشتم کنارش
خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنین

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۲
در پاسخ به  آذرخش

سلام، ممنون، از گیاه وبرگها عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

لیلا طاهری
لیلا طاهری
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۲

سلام
وقتتون بخیر
من تقریبا پانزده روز هست که کاج مطبق خریدم اولش خوب بود وای الان از پایین برگاش داره زرد و خشک میشه
روش هم آب اسپری میکنم هفته ای دو بار
جایی هم که گذاشتم نور غیر مستقیم داره
هفته ای دوبار آب میدم
ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۴
در پاسخ به  لیلا طاهری

سلام، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،گیاه رو جابجا نکنید ودر جای ثابتی نگهداری کنید برای کاهش شوک میتونید یک بار گیاه رو با محلول اسید هیومیک ابیاری کنید بمرورزمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

لیلا طاهری
لیلا طاهری
۱۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۸:۱۱

ممنونم ?????????

مینا
مینا
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۰۵

سلام وقتتون بخیر من درخت کاج مطبق رو یک ماه پیش از گل فروشی تهیه کردم همونجا گلدونش رو تعویض کردن از وقتی آوردمش از هفته ی دوم شروع شد رنگ برگهاش زرد شدن الانم برگهای بالایی رنگشون تغییر نکردن ولی تقریبا خشک شدن چیکار باید بکنم لطفا راهنمایی کنین گیاهم از بین نره نزدیک پنجره نور غیر مستقیم بهش میخوره هفته ای یکبارم آبیاری میکنم

کارشناس 2
۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۱
در پاسخ به  مینا

سلام، رطوبت محیط رو افزایش بدید ویا چند روزی گیاه رو کاور کنید تا رطوبت کافی داشته باشه اولین ابیاری رو هم بهتر هست بعد از تعویض خاک وگلدان با محلول قارچ کش انجام بدید برگهایی رو که زرد شدند جدا نکنید صبر کنبد کامل خشک بشند بعد جدا کنید.

فاطمه هاشميان
فاطمه هاشميان
۴ دی, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۹

comment image
comment image
comment image

-https://uupload.ir/files/tv34_499804f5
۶۸۳۵-۴۸۸d-a69e-31cad8ff6366.jpeg
comment image

-https://uupload.ir/files/zfrr_4f8f5781-4a0b
۴۲۰a-9613-bcc3d20f5629.jpeg

بازم سلام، من اون سفیدک ها رو پیدا کردم از خاکی که دور ریختم و امیدوارم عکسش واضح باشه
عکس خاک جدید و نخوه خشک شدن کاج هم فرستادم
ببخشید من مدام مزاحم شما میشم گفتم شاید پیگیری من برای بقیه هم مفید باشه
بازم یک دنیا ممنون ازتون

کارشناس میهن کاکتوس
۴ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۳
در پاسخ به  فاطمه هاشميان

سلام، ممنون ازشما، اگر بصورت آردی وپنبه مانند هستند شپشک ارد الود هست،ولی بیشتر شبیه پلاستیک هست. برای کاج میتونید شاخه های خشک شده رو جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازینم ابیاری وسمپاشی کنید.

فاطمه هاشميان
فاطمه هاشميان
۵ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۱

ممنونم ازتون یک دنیا

فاطمه هاشميان
فاطمه هاشميان
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۲

سلام مجدد
من کاج رو سمپاشی کردم و به ریشه هم زدم
در نهایت خاک رو عوض کردم و توی خاک پر از سفیدک و اینا بود اینا قارچ بودن؟
بعد این شاخه هایی که دارن خشک میشن، تمام خشک میشن یا بازسازی میشه توسط کاج؟
کلا طبقات از بین رفته سبز میشن؟
ممنون بازم
خیلی اطف میکنید و خوشحالم که با سایتتون اشنا شدم

کارشناس 2
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷
در پاسخ به  فاطمه هاشميان

سلام،ممنون از توجه شما، از قسمتهایی که سفیدک داره عکس واضح بفرستید احتمالا شپشک ارد الود باشه که باید کاملا حذف فیزیکی انجام بشه. قسمتهایی که خشک شدن رو باید کات کنید. ترمیم نمیشه.

فاطمه هاشميان
فاطمه هاشميان
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از شما
توی خاک بودن یادم رفت عکس بگیرم و خاک رو کامل ریختم دور و تا جایی که تونستم از ریشه جدا کردم

کارشناس 2
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۸
در پاسخ به  فاطمه هاشميان

ممنون از شما،اگر از خاک وریشه ها جدا کردید مشکلی بوجود نمیاد.

فاطمه هاشميان
فاطمه هاشميان
۳۰ آذر, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۱
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنووووون

اردلان
اردلان
۲۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۶

سلام و درود!

ممنونم بابت اطلاعات ارزنده سایتتون. این عکس کاج مطبق بنده است که به نظر مشکلی داره. نظرتون برام خیلی مهمه. مجددا ممنونم.

comment image

کارشناس 2
۲۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۴
در پاسخ به  اردلان

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم،ترکیب خاک،ابیاری،میزان نور دریافتی در روز،دمای نگهداری،رطوبت محیط،کوددهی اگر داشته..

اردلان
اردلان
۲۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۴
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنونم از پاسختون قربان. یک هفتس از ذیوار خریدم و خبری ندارم از سابقه نگهداری. ولی حس می کنم سرحال نیست زیاد. ازش هم زیاد می ریزه نسبتا. اینجا دم پنجره جنوبی گذاشتمش. دمای اتاق. رطوبت هوای تهران. ترکیب خاک رو اطلاعی ندارم.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۶
در پاسخ به  اردلان

ممنون از شما،تغییر محیط نگهداری هم باعث بی حال شدن گیاه میشه که طبیعی هست، رطوبت محیط رو افزایش بدید وبرای اطمینان خاطر از قارچی شدن گیاه یک بار با محلول قارچ کش کاربندازیم (مقدار مصرف دو گرم در یک لیتر اب) گیاه رو ابیاری وسمپاشی کنید گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

اردلان
اردلان
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۵

مجدداً سپاسگزارم و بابت محتوای ارزشمند سایتتون تشکر می کنم.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۵ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۱۹
در پاسخ به  اردلان

ممنون از شما.

فاطمه هاشميان
فاطمه هاشميان
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۶

سلام و ممنون از سایت خوبتون
من حدوزا یکسال این کاج دارم، یک بار خاک گلدان عوض کردم ولی بنظرم خاک تا حدودی سنگین بوده. الان این کاج رشد نداشته و از پایین حالت خشکی داره، فکر کنم ابیاریمم کم بوده( میترسیدم بپوسه)ولی از پایین داره خشک میشه
ابیاری هفته ای یکبار
کنار پنجره با نور غیرمستقیم
پنجره هم براش باز میکنم برای اکسیژن
یک هفته اس دارم مه پاشی میکنم

comment image

comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۸
در پاسخ به  فاطمه هاشميان

سلام، ممنون از شما،بله متاسفانه خاکش مناسب نیست سنگین هست میتونید بهارخاکش رو تعویض کنید وازخاک سبکی براش استفاده کنید. گیاهتون قارچ گرفته، دو بار بافاصله یک هفته خاک وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید از قارچ کش کاربندازیم میتونید استفاده کنید(مقدار مصرف دوگرم دریک لیتر اب)

فاطمه هاشميان
فاطمه هاشميان
۱۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنونم از لطفتون و خدا خیر و برکت بده بهتون

زهرا جعفری
زهرا جعفری
۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۳

سلام خسته نباشید من گل کاج مطبق ام از پایین کامل خشک شده و ریخته حتی از برگ های سبز بالا هم یکی یکی از برگ ها میریزه دلیلش چی میتونه باشه؟

کارشناس 2
۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۴
در پاسخ به  زهرا جعفری

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

زهرا جعفری
زهرا جعفری
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۶
در پاسخ به  کارشناس 2


جلوی پنجره میزارم و اینکه نور بهش از پشت پرده میخوره آبم در هفته یه بار میریزمcomment image

کارشناس 2
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۳
در پاسخ به  زهرا جعفری

سلام، اگر فقط این یک برگ خشک شده طبیعی هست برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند میتونید به ارامی جدا کنید، ولی اگر برگهای بالایی هم خشک میشن وریزش دارند گیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم (مقدار مصرف دو گرم در یک لیتر اب) ابیاری وسمپاشی کنید رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدان تامین کنید وتا زمان بهبود کامل روی برگها مه پاشی نکنید.

نیلوفر
نیلوفر
۲۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۴

سلام خسته نباشید من دو هفته هست کاج مطبق خریدم اولش خوب بود برگ های پاینیش سفیدک پودری داشت اول متوجه نشدم الان تا برگ های بالایی همش سفیدک پودری داره کنار پنجره گزاشتم که نور غیر مستقیم داشته باشه ولی متاسفانه هوا یکم سرد بود الان چکار کنم

کارشناس میهن کاکتوس
۲۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۷
در پاسخ به  نیلوفر

سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Sina
Sina
۲۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۰۶

سلام وقت بخیر
این تراریوم رو یکی از دوستان برای من هدیه اورد حدودا یک هفته پیش تمام برگ ها سبز سبز بود ولی کم کم شروع کرد به قهوه ای شدن و خشک شدن بعد چوب های تزئینی کپک زد و خودشم تار عنکبوت
لطفا طرز مراقبت از رو بگید واینکه می تونم شیشه روش رو کلا بردارم
خیلی ممنون از سایت خوبتون

http://uupload.ir/files/mi7t_۲۰۲۰۰۹۱۵_۲۰۵۱۰۳.jpg
http://uupload.ir/files/28kj_۲۰۲۰۰۹۱۵_۲۰۵۳۰۷.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۱۳
در پاسخ به  Sina

سلام، کنه تارعنکبوتی هست میتونیدبا یک کنه کش محلول درست کنید وگیاه رو کامل سمپاشی کنید،میتونید هر روز تنگ رو بردارید وهوادهی کنید یا بمرور زمان کلا بردارید تا به هوای بیرون عادت کنه.

مهدی
مهدی
۲۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۲

http://uupload.ir/files/livb_۲۰۲۰۰۹۱۱_۱۶۲۹۱۱.jpg

http://uupload.ir/files/zvf3_15998259533501376775373206223757.jpg

http://uupload.ir/files/6ceg_15998259852318726621201594145585.jpg

اینم از عکسای کاج مطابق من

۲ بار در هفته بهش آب میدم
هر روز آب رو به صورت غبار پاشی اسپری میکنم
الانم پشت پنجره جنوبی ولی روی شیشه یک لایه مات هست که نور مستقیم به گیاه نمیخوره

چطور میتونم درستش کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۷
در پاسخ به  مهدی

سلام، احتمالا موقع تعویض خاک ریشه های گیاه اسیب دیدند،خاک وگیاه رو دوبار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید،رطوبط محیط رو افزایش بدید میتونید برای چند روز گیاه رو کاور کنید تا رطوبت محیط تامین بشه ،وگیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید،بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

مهدی
مهدی
۲۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۷

سلام کاج مطبق من ۴ سال بود که اصلا رشد نداشت و به یک شکل کوچک و سبز باقی مانده بود
چند وقت پیش خاکش رو با خاک سبک عوض کردم
الان برگ های پایینی خشک شده و همه برگ ها افتاده شده
چیکار بکنم تا به حالت اول برگرده

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۳
در پاسخ به  مهدی

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

منیژه
منیژه
۱۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۴

سلام من ۲ تا کرم در زیر گلدانی کاج مطبقم دیدم آیا نیاز هست که سم پاشی کنم ؟ در پاییز محل نگهداریش به چه صورت است؟

کارشناس 2
۱۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۶
در پاسخ به  منیژه

سلام، چه نوع کرمی بودن؟ عکس دارید ازشون؟ اگر در فضای باز نگهداری میکنید با سرد شدن هوا باید به محیط سرپوسیده انتقال بدید.

سحر
سحر
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۳

ممنون از راهنماییتون متاسفانه من الان که دوباره سوال پرسیدم جواب شما برام امد نمیدونم چرا شرمنده که مجدد سوال کردم ????

کارشناس 2
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۴
در پاسخ به  سحر

ممنون از شما،وقتی وارد سایت میشید ابتدا صفحه رو پایین بکشید تا برزورسانی بشه و پیامها براتون بیاد.

سحر
سحر
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۸

با سلام و‌تشکز از سایت خوبتون من حدود دو‌هفته کاج مطبق گرفتم کنار پنجره پشت پرده گذاشتمش. نور خوبی داره . اب دهی هفته ای دو بار. قسمت پایینش از اول کمی خشک بود الان بیشتر شده و در قسمت های دیگه به مقدار خیلی کمی خشک شدگی هست بیشتر از قسمت زیر برگ ها خشک شدند ممنون میشم راهنمایی کنید
http://uupload.ir/files/lez_00137616-1022-4af3-8dbf-cb6e0bb60850.jpeg
http://uupload.ir/files/p4bq_674ebd75-3b6c-473e-8b77-24bb02494edd.jpeg
http://uupload.ir/files/ev2u_993c3f80-ff73-4a96-8655-eb0a5c7067d4.jpeg

کارشناس 2
۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۵۵
در پاسخ به  سحر

سلام، ممنون از شما،تغییر محیط نگهداری باعث این مشکل میشه که طبیعی هست گیاه رو درجای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید، رطوبت محیط رو هم افزایش بدید، برگهایی رو که زرد شدند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،بمرور زمان بامحیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه.

سحر
سحر
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۳:۲۶
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از پاسختون ممنون میشم راهنمایی کنید رطوبت رو چگونه افزایش بدم . اسپری اب به برگ‌ها یک روز در میان کفایت میکنه؟

کارشناس 2
۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۷
در پاسخ به  سحر

ممنون از شما،غبار پاشی روی برگها بیشتر باعث بیماری قارچی میشه بهترهست از جزیره زیر گلدانی برای تامین رطوبت استفاده کنید.

رضوان
رضوان
۲۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۸

سلام وقت بخیر
کاج مطبق من بیشتر از ۱ سال است که برگ و طبقه جدید ندارد و فقط برگها رشد می‌کند. لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون http://uupload.ir/files/ltog_15917900860762037757757723771251.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۱
در پاسخ به  رضوان

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید واینکه اون قسمتی که بالا رفته اول برگ داشت یا همینشکلی رشد کرده؟

رضوان
رضوان
۲۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۶:۳۵

نور خیلی خوب و دما مناسب. چون اول خبلی رشد خوبی داشت از برگای بسیار بزرگ معلومه. اون قسمت از اول برگ نداد.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴
در پاسخ به  رضوان

بعضی مواقع به دلایل نامعلوم به گیاه شوک وارد میشه وگیاه به این صورت باریک بدون هیچ برگی رشد میکنه،میتونید مجدد به گیاه شوک وارد کنید تا شروع به رشد کنه، برای این کار میتونید خاک گیاه رو عوض کنید ویا محیط نگهداری رو تغییر بدید. یا کلا اون قسمت باریک رو کات کنید از انتهای برگها شروع به رشد میکنه ولی چندشاخه میشه وشاخه ها بصورت افقی رشد خواهند کرد وعمود نخواهند بود.

POOYA.S
POOYA.S
۱۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۹
در پاسخ به  رضوان

سلام این کاج مطبق چش شده چرا اینجوره؟
http://uupload.ir/files/bzo5_img-20200908-wa0175.jpg
http://uupload.ir/files/q54u_img-20200908-wa0176.jpg

کارشناس 2
۱۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۹
در پاسخ به  POOYA.S

سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

POOYA.S
POOYA.S
۲۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۴
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام این برای من نیست برای یه بنده خدایی هست که میگه یک ماه پیش خاکش رو عوض کردن و توی خاکش هم کرم نبوده و قبل از اون یک ماه هم برگ های پایینش پژمرده بوده.
تا الان هم قارچ کش بهش نزدن

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۶
در پاسخ به  POOYA.S

سلام، بهتر هست تمام برگهای خشک شده گیاه رو جداکنید وگیاه رو دوبار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش کاربندازیم (مقدار مصرف دو گرم در یک لیتر اب) ابیاری وسمپاشی کنید.

آسترکی
آسترکی
۶ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸

سلام و خسته نباشید. توی خاک گلدون کاج مطبق من کرم های بزرگی وجود داشت که الان طی سه دوره به فاصله زمانی ۱۰ روز از کرم کش سوین استفاده کردم. الان باید چیکار کنم؟ بنظر شما هنوز توی خاکش کرم هست؟ متاسفانه ریزش برگ ها تا حدودی همچنان ادامه دارن. البته الان چهار روزه از دوره سوم کرم کش دادن میگذره. ممنون میشم راهنمایی کنید

http://uupload.ir/files/olmi_20200526_205509.jpg
http://uupload.ir/files/te50_20200526_205415.jpg

کارشناس میهن کاکتوس
۸ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۲
در پاسخ به  آسترکی

سلام، ممنون، دو هفته بعد از اخرین سمپاشی با محلول حشره کش گیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم (مقدارمصرف دوگرم دریک لیتر اب) دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید. زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه،گیاه رو در محیط ثابت که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید،رطوبت محیط رو هم با جزیره زیر گلدانی تامین کنید فعلا تا بهبود کامل روی برگها مه پاشی نکنید.

حاتمی
حاتمی
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۳

با سلام.خیلی ممنون میشم اگه به سوالم جواب دهید کاج مطبق من چند ماه رشدش متوقف شده و از پایین طبقاتش شروع به خشک شدن و ریزش کرده.شدیدا
برگهاش زرد نمیشه بلکه در همان حالت سبزی شروع به خشک شدن می کنه. نورش از پنجره جنوبی و خوبه و هفته ای یه بار آب میدم. مشکلش چیه؟هفت ساله خریدمش .چطور عکسشو بفرستم؟

کارشناس 2
۲۹ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۹
در پاسخ به  حاتمی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

سعید
سعید
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۰

http://uupload.ir/files/am3t_15873069866222977206409756060783.jpg
http://uupload.ir/files/9b_15873070603849135141342005683731.jpg
http://uupload.ir/files/n1vm_15873071454076318035303583507416.jpg
سلام ۰ کاج مطلق برگ هایش رشد نمی کنه و قهوه ای میشه می ریزه پشت پنجره جنوبی با نور فیلتر شده ۴ روز یکبار آب می دهم ۰ دلیلش چیه آیا برگهایش دوباره پر پشت میشه

کارشناس میهن کاکتوس
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۷
در پاسخ به  سعید

سلام، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه،گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب به اندازه دو گرم در یک لیتر ابیاری وسمپاشی کنید.

پريسا
پريسا
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۰:۴۸

سلام وقتتون بخیر
کلج مطبق من رشد خوبی داشته برگ جدید هم میزنه منتهی یه مدت هست از پایین داره برگ های سبز شروع به خشک شدن میکنه ابیاری هم دو بار در هفته و رو به روی پنجره ی جنوبی هست
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید چیکار کنم متوقف بشه این خشک شدن

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۹
در پاسخ به  پريسا

سلام، زرد وخشک شدن برگهای پایینی تا حدودی طبیعی هست برگها بمرور زمان پیر وفرسوده میشن که طبیعی هست بعد از این که کامل خشک شدند جدا کنید، ولی اگر این خشک شدگی زیاد هست گیاه کمبود عناصر داره میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.