آموزش هرس و سرزنی آدنیوم

آموزش هرس و سرزنی آدنیوم
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آموزش هرس و سرزنی آدنیوم: گیاه آدنیوم به دلیل شکل زیبا و تنه چوبی خود بسیار مناسب برای ساخت بونسای است. برای جلوگیری از بدشکل شدن یا رشد زیاد طولی معمولاً آدنیوم ها را سرزنی می‌کنند. این کار باعث رشد تنه اصلی و ایجاد شکل زیبا در آدنیوم می‌شود. در آدنیوم هرس ریشه نیز انجام می‌شود برای مطالعه مقاله آموزش هرس ریشه آدنیوم اینجا کلیک کنید.

سربرداری و هرس آدنیوم با چه هدفی انجام می‌شود؟
سربرداری و هرس آدنیوم به سه هدف اصلی انجام می‌شود که عبارتند از اول جلوگیری از رشد طولی بیش از حد آدنیوم دوم چند شاخه شدن گیاه و سوم برای شکل‌دهی برای ساخت بونسای.

آموزش هرس و سرزنی آدنیوم

بهترین فصل برای هرس یا سرزنی آدنیوم کی است؟
بهترین فصل برای هرس اواخر زمستان می‌باشد ولی در اکثر طول فصل بهار و تابستان می‌توانید هرس انجام دهید.

از چند سالگی می‌توان آدنیوم را سرزنی یا هرس کرد؟
از چند ماهگی و با چوبی شدن تنه گیاه می‌توان هرس کرد. حتی برخی پرورش‌دهندگان از ماه‌های اول شروع به سربرداری می‌کنند. بهترین زمان شاید پس از شش ماهگی گیاه باشد که به میزان رشد و شرایط محیطی بستگی دارد. در کل حتماً قبل از هرس باید تنه چوبی شده باشد.

آموزش هرس و سرزنی آدنیوم

هر سال باید آدنیوم را هرس کرد؟
بهتر است برای خوش فرم شدن آدنیوم هر دو سال یک مرتبه هرس انجام شود.

دقیقاً از کجای شاخه باید برش بدهم؟ یا چند سانتی متر برش بدهم؟
قانون خاصی برای این کار وجود ندارد و هرکس با سلیقه خود می‌تواند به گیاه فرم دهد. سربرداری نباید به اندازه‌ای زیاد باشد که تنه اصلی را در بر بگیرد. بهتر است از بالاتر از تنه اصلی برش را انجام دهید.

چند روز پس از سربرداری آدنیوم مجدد جوانه می زند؟
معمولاً ۴۵ روز پس از سربرداری آدنیوم ها شروع به جوانه زنی می‌کنند. البته این زمان به فصل و شرایط نگهداری بستگی دارد.

آیا همه گونه‌های آدنیوم را باید هرس کرد؟
بله بهتر است همه گونه‌های آدنیوم از جمله آدنیوم آبسیوم و عربیکوم هرس و سربرداری کنید.

شاخه‌های برش داده شده را دوباره می‌توان کاشت؟
بله اگر شاخه‌های هرس شده چوبی باشند می‌توانید چند روز بعد از برش و پس از پینه بستن (خشک شدن محل زخم) قلمه بزنید. البته شانس ریشه دار شدن آدنیوم از طریق قلمه کمتر از بسیاری از گیاهان است ولی امکان پذیراست.

چطور باید آدنیوم را هرس کنم؟
همان‌طور که در بالا توضیح داده شد گیاه آدنیوم را برای شکل‌دهی و جلوگیری از رشد طولی بیش از حد هرس یا سرزنی می‌کنیم. این کار را می‌توان از سنین پایین انجام داد.
برای هرس یا سرزنی آدنیوم از قیچی باغبانی یا چاقوی تیز یا کاتر استفاده کنید. ابزار خود را قبل از هرس با الکل یا حرارت ضدعفونی کنید تا گیاه دچار بیماری نشود.

از محلی که تصمیم دارید شاخه را برش داده و محل زخم را برای جلوگیری از پوسیدگی بهتر است با سم قارچ‌کش ضدعفونی نمایید. در صورتی که ابزار برش شما استریل باشد و گیاه را در مکانی تمیز قرار دهید نیازی به استفاده از قارچ‌کش نیست.

گیاه هرس شده را چند روزی در معرض آفتاب شدید قرار ندهید تا محل برش پینه ببندد. پس از چند روز آدنیوم را به مکان اصلی با نور کافی انتقال دهید و از جوانه‌های جدید و شکل زیبای آن لذت ببرید. یادتان باشد آدنیوم به هوای نسبتا مرطوب با نور زیاد احتیاج دارد.

برای خرید بذر آدنیوم اینجا کلیک کنید.

آموزش هرس و سرزنی آدنیوم
آموزش هرس و سرزنی آدنیوم
آموزش هرس و سرزنی آدنیوم
آموزش هرس و سرزنی آدنیوم
آموزش هرس و سرزنی آدنیوم

آموزش هرس و سرزنی آدنیوم آموزش هرس و سرزنی آدنیوم سر برداری و هرس آدنیوم با هدفی انجام می‌شود؟

نویسنده: کاظم دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

کپی‌برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
26 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
سنا
سنا
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۲

سلام من یک ادونیوم دارم که وحدودا ۲۵ سانت طولش هست.تا حالا حرس نشده رشد خوبی داشت.گلدانش کوچک بود عوض کردم ولی الان برگ هاش شروع به زرد شدن و ریزش کرده.زهکش گلدان خوبه ونور خوبی داره.باید چیکار کنم؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

کارشناس میهن کاکتوس
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۵۱
در پاسخ به  سنا

سلام، تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه بازرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

نیکنام
نیکنام
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۵:۲۸

سلام وقت بخیر آدنیوم من تک شاخه ای هست و شاخه لاغری هم داره میتونم هرسش کنم برای بن سای شدن چگونه و چه زمانی الان که اسفند ماه هست خوبه در ضمن برگهای پایینی ریخته ولی همچنان از بالا برگهای جدید میده

کارشناس میهن کاکتوس
۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۵
در پاسخ به  نیکنام

سلام، اگر گیاهتون رشد داره بله میتوند سر زنی رو انجام بدید.

علی
علی
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۰۰:۴۱

سلام،
من حدود ۶ ماه پیش گیاه رو هرس کردم، ابتدا سه تا جوانه داد ولی فقط یکی از اونها خیلی رشد کرد و از دو تای دیگه، یکی اصلا رشد نکرد و یکی دیگه در حد چند برگ کوچیک. حالا سوال من اینه که آیا می تونم شاحه جدید رو مجددا هرس کنم؟ اگر جواب مثبته کجای شاخه رو بزنم، وسط شاخه و یا نزدیک به تنه ی اصلی گیاه؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۸
در پاسخ به  علی

سلام، میشه هرس کرد ولی در زمان رشد گیاه، بهتر هست صبر کنید واویل بهار اقدام به هرس کنید.

محمد حسین
محمد حسین
۲۸ آبان, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۲

سلام من یک ادینیوم دارم .باید چند سانت بشود تا حرس کنم

کارشناس 2
۲۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۶
در پاسخ به  محمد حسین

سلام، حداقل باید قدش ۲۰ سانت بشه.

مرتضی
مرتضی
۲۸ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۱

سلام
وقت بخیر
ببخشید تو این مطلب ننوشتید تا کی باید هرس رو انجام‌ بدیم،
یا اینکه گیاه به چند شاخه رسید از هرس کردن دست بکشیم،
یا اینکه تا ۱۰ ۲۰ سالگی باید سرشونو برید؟ اگه رشد طولی نکنه باز باید سر بری بشه؟
اگه یه ویدیو تهیه کنید چند نمونه آدنیوم رو تو سنین مختلف موقع سر زنی نشون بدین و آموزش بدین خیلی عالی میشه و اون آموزش رو تو یوتیوب پیجتون هم بزارین
مطالبتون خیلی خوبه اما ویدیو ها کمه همین مطالب متنی رو به صورت ویدیو تهیه کنید رو همون گیاه صحبت کنید بعد ویدیوتون رو هم تو یوتیوب یا آپارات به اشتراک بزارین

کارشناس 2
۲۸ مهر, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۲
در پاسخ به  مرتضی

سلام، اگر قصد بنسای کردن رو دارید هر سال باید گیاه رو هرس کنید تا شکل منظمی داشته باشه. هرس مداوم باعث جوان شدن گیاه میشه.

مهدی
مهدی
۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۱

سلام.من یک آدنیوم سه ساله رو سرزنی کردم اما فقط یک شاخه داده و زشت شده.شما پیشنهادی دارید؟

کارشناس 2
۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۳۴
در پاسخ به  مهدی

سلام، صبر کنید شاخه کمی رشد کنه وبزرگتر بشه بعد مجدد همون شاخه رو هم هرس کنید.

فرشاد
فرشاد
۳۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۵:۰۷

سلام و عرض ادب
عذر میخوام چند سوال در مورد دو نوع گیاه داشتم:
۱-
من یه گیاه آدنیوم دارم میخواستم سرزنی و هرسش کنم، خواستم راهنماییم کنید از چه قسمتی هرسش کنم
http://uupload.ir/files/l1vf_img_۲۰۱۹۱۰۱۳_۰۴۲۶۳۹-.jpg
http://uupload.ir/files/fkg2_img_۲۰۱۹۱۰۱۳_۰۴۲۷۵۸-.jpg
این عکس ها واسه پاییز سال قبل هست الان حدودا دو هفته اس برگاش دونه دونه ریختن.چه نوع کودی واسش مناسبه
۲-
و یه گیاه هم دارم اسمشو نمیدونم واسم هدیه آوردن:
میخواستم لطفا راهنماییم کنیدبدونم چطور و از کدوم بخش ساقه هاشو هرس کنم مثه یه بنسای بشه. چندین باره اینکارو میکنم ولی بازم ساقه هاش بلند میشه و شکل علفی به خودش میگیره:
http://uupload.ir/files/9gnr_img_۲۰۲۰۰۷۳۰_۰۵۳۴۲۶.jpg
http://uupload.ir/files/xt1_img_۲۰۲۰۰۷۳۰_۰۵۳۴۳۱.jpg
http://uupload.ir/files/pg3v_img_۲۰۲۰۰۷۳۰_۰۵۳۴۱۹.jpg
http://uupload.ir/files/hjn_img_۲۰۲۰۰۷۳۰_۰۵۳۲۴۰.jpg
http://uupload.ir/files/uy4p_img_۲۰۲۰۰۷۳۰_۰۵۳۳۱۵.jpg
http://uupload.ir/files/qrh9_img_۲۰۲۰۰۷۳۰_۰۵۳۳۲۱.jpg
ممنون میشم لطفا راهنماییم کنید این دو گیاه رو چطور هرس کنم؟ و اسم گیاه دوم چیه؟
مرسی.

کارشناس 2
۳۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۰
در پاسخ به  فرشاد

سلام، گیاهتون مشکل داره بهتر هست ابتدا ریشه های گیاه رو بررسی کنید وبعد از اینکه بهبود یافت ساقه ای رو ۲۰ سانت هست رو هرس کنید بقیه شاخه ها هنوز کوتاه هستند زمانی که بلند شدند میتونیدهرس کنید از کودهای مخصوص کاکتوسها برای تقیویتش میتونید استفاده کنید مثل کود npk12, 12,36 ،عکس دوم فکر کنم واریته ای از ائونیوم باشه بشدت کمبود نور داره ونمیشه کامل تشخیص داد که چه نوعی هست، میتونید شاخه های بلند شده رو کات کنید وبمرور زمان به محیط پرنورو فیلترشده انتقال بدید.

امید
امید
۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۱:۲۷

سلام
ببخشید من میخوام آدنیومم رو سر زنی کنم ، میترسم بمیره ، همیشه سر زنی جواب میده ؟

کارشناس 2
۶ تیر, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۳
در پاسخ به  امید

سلام، قد گیاهتون چند سانت هست؟

امید
امید
۷ تیر, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۷
در پاسخ به  کارشناس 2

حدود ۱۵ سانت

کارشناس میهن کاکتوس
۷ تیر, ۱۳۹۹ ۲۳:۲۲
در پاسخ به  امید

بهتر هست عجله نکنید صبر کنید کمی قدبکشه وبزرگتر بشه بعد سرزنی کنید.

Axiss
Axiss
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۸:۴۹

لیست بذرها خدمت شما
لطفا راهنمایی کنید کدومارو میتونم توی یک بستر بکارم
و اینکه آیا روش کاشت همه ی کاکتوس های زیر یک شکل هست؟
ممنون
پارودیا کریسا کانتیون
لیتوپس میکس رنگی هلندی
مامیلاریا پلاموزا
مامیلاریا تولوکا
مامیلاریا پارکینسونی
مامیلاریا میکس
اسپوستوا لاناتا
سرئوس پرویانوس
آدنیوم آبسیوم
ارغوان گل قرمز

کارشناس میهن کاکتوس
۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۲
در پاسخ به  Axiss

سلام، پارودیا کریسا کانتیون_مامیلاریا پلاموزا_مامیلاریا تولوکا
مامیلاریا پارکینسونی_مامیلاریا میکس باهم داخل یک بستر بکارید،
اسپوستوا لاناتا_سرئوس پرویانوس رو باهم. لیتوپس و ادنیوم وارغوان رو جدا گانه بکارید،دمای جوانه زنی لیتوپس بین ۱۵الی ۲۰ درجه هست، همه ی بذرها بجز ارغوان مثل بذر سایر کاکتوسها کشت میشه،بذر ارغوان برای جوانه زنی به دمای بین ۵الی ۱۰ درجه نیاز داره وداخل خاک حدود یک سانت باید دفن بشه. حدود دو ماه زمان میبره تا جوانه بزنه.

AxissXs2011
AxissXs2011
۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۰۲:۲۷

ببخشید بدجایی دارم میپرسم.
لطفا سفارش #۵۰۹۰۶ رو چک کنید و بگید کدوم بذر ها رو توی یک بستر همزمان میتونم کشت کنم؟

کارشناس 2
۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۰:۰۱
در پاسخ به  AxissXs2011

سلام، اسم بذرها رو بنویسید تابهتر راهنماییتون کنیم. سفارشها زیاد هست وبررسی کد سفارش مشکل هست.

آذین
آذین
۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۳

من یه نخل آدنیوم دارم، که خیلی خوب رشد میکرد و برگ داشت، قبلا یک بار سر زنی شده، و باز رشد کرده بود، ولی چند وقت پیش همه ی برگ هاش زرد شد و تنه اش یه کم نرم شد، باز قسمت نازک تنه که برگ های زرد داشت رو زدم
الان بازم برگ داده، ولی تنه از پایین پلاسیده و نرمه هنوز،میشه راهنمایی کنید که باید چیکارش کنم

کارشناس میهن کاکتوس
۵ اردیبهشت, ۱۳۹۹ ۱۷:۵۱
در پاسخ به  آذین

گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه،خاک باید متخلخل وماسه ای باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه.

امین
امین
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۴

با سلام و عرضادب
بنده یک آدنیوم با تنه به قطر حدودی ۴ سانتی متر رو یک و نیم سال پیش سر زنی کردم ، اصلا جوانه نزد ولی هنوز زنده هست
فکر کنم خیلی پایین رو قطع کردم، امیدی به جوانه زنی اش هست
ریشه کاملا سالمه
ممنون

کارشناس میهن کاکتوس
۳۱ فروردین, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۳
در پاسخ به  امین

سلام، ریشه سالم باشه جوانه میزنه رطوبت محیط رو افزایش بدید.