آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی: هرس گل کاغذی به چند منظور انجام می‌شود. برای جلوگیری از رشد بی‌رویه، شکل دادن به گل کاغذی، افزایش گلدهی و ساخت بونسای گل کاغذی را هرس می‌کنند. همچنین هرس شاخه‌های بریده. بهترین زمان برای هرس گل کاغذی اواخر زمستان می‌باشد. بهتر است تمامی شاخه‌های خشک شده را مرتب هرس کنید.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد:

  1. بهترین فصل برای هرس گل کاغذی؟
  2. روش صحیح بریدن شاخه های گل کاغذی
  3. افزایش گلدهی گل کاغذی با هرس کردن
  4. نحوه هرس گل کاغذی

در عمل هرس می‌توان کل یک شاخه و یا قسمتی از آن را حذف نمود و این بستگی به هدف عمل هرس دارد. به عنوان مثال اگر شاخه‌ای شکل کلی یک گیاه را بر هم زده است و خارج از شکل مورد نظر رشد می‌کند می‌توان تمامی آن را قطع کرد و یا اگر مرکز گیاه شلوغ شده است می‌توان قسمتی از شاخه را که باعث این تراکم و شلوغی شده است را قطع نمود.

همچنین به‌منظور جلوگیری از بلند شدن بیش‌ازاندازه شاخه‌ها و داشتن گل کاغذی که شکل بوته‌ای داشته باشد تا درختچه، می‌توان شاخه‌های جوان گیاه را سرزنی کرد. اما اگر خواهان گیاهی بلندقامت هستید عمل سرزنی را انجام ندهید بلکه شاخه‌هایی که در قسمت پایین گیاه است از نزدیکی شاخه اصلی قطع کنید تا رشد شاخه‌های بالایی تحریک شود.

جداسازی شاخه‌های شکسته و بیمار را در هر زمان از سال می‌توان انجام داد و عملیات هرس را بهتر است بعد از اتمام دوره گلدهی و یا در شروع دوره استراحت گیاه و یا در ابتدای فصل بهار انجام شود.

یکی دیگر از مواردی که در مورد نحوه گلدهی گل کاغذی باید به آن توجه کرد این است که اصولاً گیاه گل کاغذی بر روی شاخه‌های کوتاه (شاخه‌هایی به طول ۵۰-۴۰ سانتیمتر) جدید و یک‌ساله گل می‌دهد، بنابراین شاخه‌های قدیمی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند می‌بایست در فصل پاییز و بعد از اتمام فصل گلدهی هرس کرد این کار باعث تولید شاخه‌های جدید و در نتیجه افزایش گلدهی گیاه برای فصل بعد خواهد شد.

در طی فصل رشد نیز می‌توان با عمل هرس گلدهی بیشتر گیاه را تحریک کرد. بدین صورت که می‌توان هر ماه یک مرتبه نسبت به قطع نوک ساقه‌هایی که گلدهی آنان به اتمام رسیده است اقدام کرد. بدین صورت که نوک ساقه را به همراه مقداری از طول ساقه قطع کرد تا رشد شاخه‌های جوان و در نتیجه گلدهی در همان فصل تحریک شود.
به عنوان مثال تصور کنید که نوک ساقه که دارای گل بوده است حدود ۱۵ سانتیمتر طول داشته است. این ۱۵ سانتیمتر را به همراه حدود ۷-۶ سانتیمتر از چوب ماقبل آن می‌بایست قطع کرد.

برای هرس کردن گل کاغذی بهتر است از قیچی باغبانی استریل استفاده کنید. از شاخه های چوبی بریده شده میتوانید به عنوان قلمه استفاده کنید. برای آموزش قلمه زدن گل کاغذی اینجا کلیک کنید.

آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی

منبع: میهن کاکتوس
کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

آموزش روش صحیح هرس گل کاغذی

guest
24 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
یاسر
یاسر
۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۹

سلام گل کاغذی من گل نمیده توزمستان هم برگهاش زرد شده بااینکه توبهارخواب نگهش داشتم خیلی ناراحتم اخه من گل کاغذی روخیلی دوست دارم سه سالی میشه گلدونشوعوض کردم دوهفته ای کودمیدم چکارکنم لطفا

کارشناس میهن کاکتوس
۲۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۰
در پاسخ به  یاسر

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

علی هوشمند
علی هوشمند
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۳

سلام
ممنون از سایت خوبتون
ببخشید یه سوال دارم
اگر به ساقه گل کاغذی برای ریشه دار شدن هورمون ریشه زا نزنیم مشکلی نداره؟

کارشناس 2
۱۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۵
در پاسخ به  علی هوشمند

سلام، ممنون از شما، اگر بزنید ریشه زایی زودتر انجام میشه میتونید از عسل یا پودر دارچین ویا پودر تالک (پودر بچه) هم استفاده کنید بجای هورمون ریشه زایی.

فرشید
فرشید
۲۴ آذر, ۱۳۹۹ ۰۹:۰۸

سلام ؛ هنگام انتقال گیاه کاغذی از گلدان به باغچه ریشه گیاه اسیب دید و یکی از ریشه های آن شکست و از فردای آن کمی گیاه بی حال شد و رنگ برگهایش کم رنگ و گلهایش شروع به جمع شدن و خشک شدن شد آیا امیدی به درختچه من هست ؟ برای احیا آن چه کاری انجام دهم .

کارشناس 2
۲۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۴
در پاسخ به  فرشید

سلام، گیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم(مقدار مصرف دو گرم در یک لیتر اب) ابیاری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید.بمرور زمان گیاه خودش قسمتهای اسیب دید ریشه رو ترمیم میکنه وبهبود پیدا میکنه، احتمالش هست که تعدادی از برگها زرد بشه وتمام گلها بریزه که طبیعی هست.

بهزاد
بهزاد
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۰

سلام
ممنون از سایت خوبتون
ببخشید من یه گلدان گل کاغذی دارم که توو تراس نگهداری میکنم، با توجه به شروع فصل سرما، ممنون میشم در رابطه با شرایط نگهداری گل کاغذی در نیمه دوم سال در داخل منزل راهنمایی کنید
سپاس

کارشناس 2
۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۵
در پاسخ به  بهزاد

سلام، داخل منزل در پرنورترین قسمت بهتر هست نگهداری کنید، اگر پنجره جنوبی دارید پشت پنجره جنوبی بهترین محل نگهداریش هست بشرطی که نور گیری خوبی داشته باشه.

محمد سروش
محمد سروش
۳۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۲:۰۰

سلام گل باباآدم چه خاکی نیاز داره؟ برای ا ینکه برگهای بزرگ داشته باشه چه شرایطی از نظر نور ورطوبت وکود نیازداره؟

کارشناس 2
۳۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۲
در پاسخ به  محمد سروش

سلام، به خاکی سبک با زهکش خوب نیاز داره تا آب را در خودش نگه نداره، استفاده از پیت ماس، پرلیت و خاک برگ در مخلوط خاکی این گیاه مناسب هست، الوکازیا یا بابا ادم گیاه استوایی هست وبه رطوبت محیط زیادی نیاز داره،دما بین ۱۸الی۲۴ درجه نور زیاد وفیلتر شده.

محمد سروش
محمد سروش
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۲:۱۴

سلام آیا کودهای شیمیایی رو می شه باهم مخلوط کرد وبه یک باره به گیاه ذاذ؟

کارشناس 2
۲۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۲:۵۱
در پاسخ به  محمد سروش

سلام، نه بهترهست هر کود رو جداگانه مصرف کنید وفاصله استفاده بین کودها دو هفته هست، کودها عناصر مختلفی دارند در صورت ترکیب عناصر موجود در کودها چند برابر میشه واگر برای گیاه استفاده بشه ممکن هست گیاه مسموم شده واز بین بره.

محمد سروش
محمد سروش
۲۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸

سلام تقویت گل کاغذی با چه کودهایی موثرتره؟ آهن npk هیومیک اسید؟

کارشناس 2
۲۰ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴
در پاسخ به  محمد سروش

سلام، از هر سه بصورت دوره ای میتونید استفاده کنید.

بهزاد
بهزاد
۲۱ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۱

سلام
وقت بخیر
با تشکر از تیم خوب میهن کاکتوس
ببخشید دوره گل دهی گل کاغذی من روی یکی از ساقه ها دو سه روزیه که تموم شده و طی همین چند روز ، از ادامه همون ساقه شروع به برگ دادن و جوونه زدن کرده. آیا میتونم با وجود برگ های جدید و جوونه ها این ساقه رو هرس کنم که برای گل دهی تحریک بشه یا نه فعلا نباید این کارو کنم
ممنون میشم راهنمایی کنید.

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۲
در پاسخ به  بهزاد

سلام، میتونید هرس کنید وهمون شاخه رو قلمه بزنید وریشه دارکنید.

بهزاد
بهزاد
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۱

ممنون از راهنماییتون
امکان قلمه زدن تنها با استفاده از پودر دارچین هست یا حتما باید از هورمون ریشه زایی استفاده کنم؟

کارشناس میهن کاکتوس
۲۲ مرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵
در پاسخ به  بهزاد

ممنون از شما از هردو میتونید برای ریشه زایی استفاده کنید از پودر تالک (پودر بچه) هم میتونید استفاده کنید. انتهای قلمه رو به یکی از این پودرها اغشته کنید وداخل خاک بکارید.

رضا
رضا
۱۳ خرداد, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۱

سلام و خسته نباشید من یه تازه کارم چه بنسای هایی رو پیشنهاد میکنید و دقیقا چه نوع واریته هایی از کاکتوس رو پیشنهاد میکنید.

کارشناس میهن کاکتوس
۱۴ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۶
در پاسخ به  رضا

سلام، برای بنسای میتونید از انار، نارون، افرای سیاه شروع کنید برای کاکتوسها از انواع استروفیتوم، سرئوس وفرو کاکتوس،ژیمنو..

الف
الف
۱۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۰۵:۳۹

سلام من با بی احتیاطی گلدان حسن یوسف رو عوض کردم و خاک دور ریشه ها کنده شدو ریشه ها هوا خوردن و الان انگار گیاه دچار شوک شده و برگ و ساقه ها بیحال و افتاده هستند
آیا به شرایط قبلی بر میگرده و دوباره شاداب میشه ؟ راه حلی هست؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۰:۵۳
در پاسخ به  الف

سلام، خاک گیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم(یک گرم در یک لیتر اب) کامل ابیاری کنید وگیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه بمدت یک هفته نگهداری کنید وبرای چند روز گیاه رو کاور کنید تا رطوبت محیط تامین بشه این فرایند رو انجام بدید مجدد بهبود پیدا میکنه.

الف
الف
۱۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۱

ببخشید برای تامین رطوبت ک فرمودید بخور سرد هم در کنار این مراحل موثر هست ؟

کارشناس میهن کاکتوس
۱۰ خرداد, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۴
در پاسخ به  الف

بله از دستگاه بخور سرد هم بجای کاور کردن میتونید استفاده کنید.