سوالات رایج در مورد مشکلات گیاهان آپارتمانی

مشکلات گیاهان آپارتمانی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

برای داشتن گیاهان و گل‌ها در آپارتمان یا منزل باید شرایط محیطی مناسب برای رشد آنها را فراهم کنیم. نور یکی از موارد بسیار مهم برای پرورش گیاهان است. گل‌ها و گیاهان بدون نور عمر کوتاهی خواهند داشت. برخی از گیاهان مانند کاج مطبق به نور ملایم و کمی احتیاج داد و برخی مانند کاکتوس‌ها حداقل در طول روز به چند ساعت نور نیاز دارد تا رشد مناسبی داشته باشد. آبیاری نیز بسیار مهم است زیرا آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود همچنین آبیاری کم نیز می‌تواند به گیاهان آسیب برساند. از قرار دادن گیاهان در معرض باد کولر یا کنار بخاری و شوفاژ خودداری کنید. همچنین گیاهان به هوای تازه احتیاج دارد و در مکانی با جریان هوا نگهداری کنید. در ادامه به برخی از مشکلات گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم.

سوالات رایج در مورد مشکلات گیاهان آپارتمانی:

برخی دوستان سؤالاتی می‌پرسند که پاسخ دادن تک به تک
آن‌ها کار دشواری می‌باشد. در این مقاله قصد داریم به چند سؤالی که پر تکرار بوده پاسخ دهیم.

۱_ گیاه من نازک شده و رشد طولی آن افزایش یافته است:

این عارضه به علت کمبود نور محیط می‌باشد، گیاه خود را به محیط پرنورتری منتقل کنید. نور شدید بخصوص در تابستان می‌تواند باعث سوختگی آنها شود. از نور فیلتر شده و ملایم برای نگهداری گیاهان استفاده کنید و مقدار نیاز نوری گیاه خود را پیدا کنید.

مشکلات گیاهان آپارتمانی

۲_گیاهان من شاخ و برگ زیادی دارند اما تعداد گل‌های آن‌ها بسیار کم هستند:

معمولاً این اتفاق به علت کوددهی نا منظم و استفاده از کود نا درست پیش می اید. کودی که استفاده می‌کنید نیتروژن زیادی دارد و بالعکس پتاسیم کمتری دارد. سعی کنید کودهایی تهیه کنید که برای گیاهان شما مناسب باشد. زیاده روی در کود دهی نیز باعث کم شدن تعداد گل‌ها می‌شود. کودهای مناسب را در فصل رشد گیاهان استفاده کنید.

۳_ برگ‌های گیاهان من سوخته و لکه‌های قهوه‌ای روی آن وجود دارد:

گیاه شما در معرض آفتاب مستقیم قرار داشته و به همین علت باعث سوختگی شده. نور آفتاب را توسط پرده، روزنامه، یا شید های گلخانه‌ای فیلتر کنید. کمبود مواد غذایی خاک نیز می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود که با کوددهی می‌توانید آن را درمان کنید.

۴_ برگ گیاهان من خشک و قهوه‌ای شدن و می‌ریزند:

به علت کود دهی زیاد می‌باشد. کود دهی فقط در فصل بهار تا تابستان ماهی یک مرتبه طبق میزان دستور شرکت سازنده انجام شود و حتماً از کود مخصوص گیاهان خود استفاده کنید.

۵_ برگ‌های گیاهان من زرد شده و می‌ریزند:

افراط در آبیاری، رطوبت کم و یا پایین بودن دمای محیط گیاه باعث این علت می‌شود. این سه مورد را بررسی کنید.

مشکلات گیاهان آپارتمانی

۶_ بر روی برگ گیاهان من پودرهای سفیدی وجود دارد:

گیاهان شما دچار قارچ پودری شده است. معمولاً این مشکل به علت بالا بودن رطوبت محیط ونبود تهویه مناسب می‌باشد. میزان رطوبت را کم کنید، گیاهان سالم را جدا کنید، پودرهای قارچ کش هر ۱۴ روز یکبار بر روی گیاهان خود اسپری کنید.

۷_ ساقه گیاهان من قهوه‌ای و شل شده‌اند و برگ‌های آن پژمرده شده:

گیاه شما دچار پوسیدگی شده، علت این مشکل افراط در آبیاری می‌باشد، میزان آبیاری را تنظیم کنید.

۸_ حس می‌کنم برگ گیاهان من شادابی خود را از دست داده‌اند:

گیاه شما دچار آفت کنه قرمز شده است و یا کثیف بودن بیش از حد برگ‌ها باعث اختلال در عمل فتوسنتز گیاهان شما شده است. برگ گیاهان را تمیز کنید اگر شاداب نشدند از سموم مخصوص کنه قرمز استفاده کنید.

۹_ گیاه من شاداب است اما برگ‌های سبز آن به یک‌دفعه می‌ریزند:

به گیاه شما شوک وارد شده است. تغییر ناگهانی دما، تغییر محیط یا تغییر گلدان باعث ایجاد شوک به گیاه شما شده است. دمای و آبیاری گیاه را تنظیم کنید و مدتی از او مراقبت کنید تا به محیط و یا گلدان جدید عادت کند.

۱۰_ برگ گیاهان من می‌پیچند و حالت لوله‌ای پیدا می‌کنند:

آبیاری زیاد و یا سرد بودن محیط باعث پیچیدن برگ گیاهان می‌شود. وجود آفت شته یا کمبود مواد غذایی خاک نیز از سایر دلایل این عارضه می‌باشد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مشکلات گیاهان خود را در زیر مقالات میهن کاکتوس ارسال کنید تا کارشناسان ما به آنها پاسخ دهند.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

محصولات مشابه:

۲۵,۰۰۰ تومان
۲۴,۰۰۰ تومان
خرید بذر کاکتوس
guest
96 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
نیما
نیما
۱۶ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۸

سلام من یه آکوبا دارم شپشک آرد آلود زده چه سمی بهش بدم که خوب باشه و از بین ببرتشون؟قبلا سه بار دیگه شپشک آرد آلود گرفته بود سم سیستماتیک دادم بهش ولی نتونست کامل از بین ببرتشون و دوباره می یومدن الان چه سمی بدم خوبه؟لطفا یه سمی بگید که دیگه دوباره هی شپشک آرد آلود نزنه الان هم از کنار بقیه گیاهام کنار گذاشتمش

1622969077437680628920.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۱:۴۹
در پاسخ به  نیما

سلام، ابتدا گیاه رو از سایر گیاهانتون جدا کنید ودر محیطی که تهویه بالایی داشته باشه نگهداری کنید، تمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو بایک پنبه اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید بعد با سم حشره کش تمام قسمتهای گیاه رو سمپاشی وخاک رو ابیاری کنید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید ودر این دو هفته هر روز تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید تهویه محیط بالا باشه گیاه به این نوع افت مبتلا نمیشه تهویه محیط نگهداری گیاه رو بالاببرید.

نیما
نیما
۱۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰

سلام من یه آدنیوم بنسا دارم که چند روزه برگ هاش زرد شده و الان تقریبا دو سالش هست و همش هی دراز میشه تقریبا ۵۰ سانت شده و شاخه ای جدید نمیده باید چه کار کنم؟هفته ای دو بار آب میدم دما تقریبا گرم پشت شیشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۹
در پاسخ به  نیما

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

نیما
نیما
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 1

هفته ای دو بار آب می دم .نور پشت شیشه . دما گرم.رطوبت هم وجود نداره. هر ماه هم یک بار کود میدم بهش

16226216745971815546747.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۱
در پاسخ به  نیما

رشدش خوب هست، چون قلمه هست تنه قطور نمیشه میتونید سرزنی کنید تا چند شاخه بشه و قسمتهای جدا شده رو مجددبکارید وتکثیر کنید، میتونید به سه یا دو قسمت تقسیم کنید. زرد شدن برگهای قدیمی تاحدودی طبیعی هست بعد ازاینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

yeganeh
yeganeh
۱۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۷

سلام خسته نباشید. ریشه گیاه فیلودندرون من که داخل اب بوده چند روزی به این شکل در اومده
و روی ساقش علاوه بر نرم و قهوه ای شدن نقاط سفید ایجاد شده . من هر هفته علاوه بر دستمال کشی روی برگ اب رو هم به صورت کامل عوض میکنم . میخواستم دلیلش رو بدونم و اینکه اون قسمت رو باید جدا کنم ؟ به چه صورتی ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

index.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۷
در پاسخ به  yeganeh

سلام، ممنون، ساقه پوسیده شده ، قسمتهای سفید هم کپک زده وقارچی شده، از قسمت بالا که سالم هست بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وقلمه رو بصورت کامل با محلول قارچ کش شستشو بدید، ظرف اب رو هم بصورت کامل بشورید وضدعفونی کنید واب تمیزی داخلش بریزد.

نیما
نیما
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۱۵

سلام من خاک چند تا از گیاهام روش یه چیز هایی هست که رنگشون نارنجی سوخته است آیا مشکل خاصی است؟ آبیاری هر هفته دو بار نور هم پشت پنجره

1622186584669-394505823.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۸
در پاسخ به  نیما

سلام، رسوبات اب هست این نوع خاک مناسب کاکتوسها نیست بهتر هست از خاک ماسه ای ومتخلخل برای کاکتوسهاتون استفاده کنید.

نیما
نیما
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۳

سلام من یه کاکتوس دارم اسمش فکر کنم ماری هستش امروز اومدم دیدم شل شده انگار که توی ساقه اش خالی شده چه کار کنم؟ پشت پنجره سه روز یه بار آب می دم

1621772309614-1757966877.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۶
در پاسخ به  نیما

سلام، ابیاریتون زیاد هست ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، تمام قسمتهای نرم رو جدا کنید واز قسمتهای سالم قلمه بگیرید.

تمیمی
تمیمی
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۴۵

سلام برگ قاشقی دارم ساقه ها دراز و بلند شده اند چیکار کنم پر پشت شوند و گل بدهد
هر دفعه گندمی میخرم رنگ برگها از بین میرود و خشک میشود و کلا گلدان خشک میشود ممنون میشوم راهنمایی کنید

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۶
در پاسخ به  تمیمی

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

yeganeh
yeganeh
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸

سلام خسته نباشید . من یک گیاه فیلودندرون دارم از نوع رونده . این گیاه رو یکی دو ماهی هست که از گیاه اصلیش که تو خاک بوده کندم و گذاشتم توی اب که ریشه بده . میخواستم بدونم اگر کلا همیشه توی آب بمونه و توی خاک نکارمش مشکلی براش پیش میاد یا نه؟

index.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۱۲
در پاسخ به  yeganeh

سلام، ممنون، داخل اب هم میشه نگهداری کرد ولی رشدش داخل خاک بیشتر خواهد بود میتونید کود رو هم داخل اب بریزید تا تقویت بشه.

نیما
نیما
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۴

سلام.دونه میوه کاشتم.
سطح خاک گلدان من کپکی میشه.هفته ای یک بار آب میخوره.پشت پنجره قرار داره.
مشکلش چیه؟و چطور باید از بین بره تا دیگه بوجود نیاد؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۴۱
در پاسخ به  نیما

سلام، احتمالا خاکتون الوده هست میتونید یک لایه از سطح خاک رو بردارید وخاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید.

دیل
دیل
۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۱۴

با عرض سلام،یک گل نخل ماداگاسکار دارم که ۳ساله شه نور و تهویه کافی داره هفته ای یکبار اب میدم بش ورشد خوبی اما چند روز که یکی از برگ ها جدیدش یه لکه سیاه افتاده و یک برگ یکی از وسط یکم چروک شده ممنون میشم راهنمایی کنید خیلی نگرانش هستم

20210510_193221.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۲۰
در پاسخ به  دیل

سلام، ضربه فیزیکی میتونه باشه، چند روزی لکه روتحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشت برگ رو جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

احمد
احمد
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۷:۲۱

سلام. این گیاه لیموترش است. خودم از دانه‌های لیمو کاشتم. الآن برگهاش اینجوری شده. مشکل کجاست؟

IMG_20210508_172026.jpg
ماجده
ماجده
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۱

عکس گلی که برگ ریزی داشت آپلود نشده بود

۲۰۲۱۰۵۰۱_۱۲۳۳۱۱.jpg
ماجده
ماجده
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹

سلام این ساکولنت هم درحال سیاه شدن هست

۲۰۲۱۰۵۰۱_۱۲۳۳۵۴.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  ماجده

سلام، گیاهتون بشدت کمبودنور داره روی برگهای گیاه اب نریزید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید و یک بار گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

ماجده
ماجده
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۷

با سلام من این گل رو خریداری کردم ولی برگها در حال ریختن هست
محل نگهداری و دما :حیاط بدون نور مستقیم ولی نور زیاد
آبدهی: هروقت خاک خشک باشه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۶
در پاسخ به  ماجده

سلام، اگر گیاه رو بتازگی تهیه کردید زرد شدن وریزش برگهای قدیمی طبیعی هست بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

محدثه
محدثه
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۱

ببینید گل حنام داره پزمرده میشه

photo_2021-04-23_20-18-35.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۵:۲۲
در پاسخ به  محدثه

همکارم جواب سوالتون رو نوشتند لطفا مطالعه بفرمایید.

محدثه
محدثه
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۷

سلام عکس گل حنام رو اپلود کردم همونطور ک میبینید برگهاش خیلی بیحاله و غنچه هاشم افتادن

photo_2021-04-23_20-18-35.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  محدثه

سلام، ابیاریتون مناسب نیست به همین دلیل گیاهتون پژمرده شده ابیاری باید بصورتی باشه که تاعمق خاک خیس بشه بصورت کامل خاک رو ابیاری کنید بصورتی که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه وزیر گلدانی رو خالی از اب نگهدارید، سیاه وخشک شدن غنچه ها از کمبود نورمیتونه باشه گیاه رو در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید.

Marjan
Marjan
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۵

سلام، خسته نباشید، میخواستم اسم این گل رو بدونم

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۶
در پاسخ به  Marjan

سلام، ممنون، کدوم گل؟ عکس نفرستادید!!

محدثه
محدثه
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۵۴

سلام.من دوماه پیش یه گل حنا خریدم اولی ک خریداری کردم برگ ها و گل های باز و شادابی داشت بعد از حدود چند روز گلهاش یکی یکی شروه ب شل شدن و ریختن کردند دوباره غنچه های جدید رشد میکردن و شاداب بودن اما ب محض باز شدن شل میشدن و میریختن.و الانم چند روزیه ک غنچه ها قبل بزرگ شدن خشک میشن و الان کاملا بدون غنچه است و برگ هاش شل و بی حال شدن.نمیدونم چیکار باید بکنم.ابیاریش هم وقتی سطح خاکش خشک میشه تقریبا اندازه نصف لیوان اب میدم و روی میز کنار پنجره است.

کارشناس 1
کارشناس 1
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۵
در پاسخ به  محدثه

سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

B. n
B. n
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۴۵

برگ های گیاه شمعدانی به مرور زرد میشه علت و اینکه چیکار باید کنم؟
توی تراس نگهداری میشه آبیاریش هم وفتی خاک اش خشک شه بهش آب میدم

۲۰۲۱۰۴۱۹_۱۸۳۳۳۹.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۲
در پاسخ به  B. n

شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بتازگی محیط نگهداری ویاخاک وگلدان گیاه تعویض شده؟

Z
Z
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۱

سلام میخواستم‌بدونم چرا یه تعدادیش زرد شده ؟
بچینم زرداشو چجور؟
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۵۷
در پاسخ به  Z

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ بتازگی گلدان یاخاک یا محیط نگهداری عوض شده؟

Z
Z
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۸
در پاسخ به  کارشناس 1

توی ۶ ماه چیزی تغییر نکرده
باید چکار کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۰۸
در پاسخ به  Z

به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وابیاری وکوددهی رومنظم انجام بدید برگهایی که زرد شدند رو میتونید با پنس جدا کنید ،خشک شدن برگها فقط در یک قسمت هست احتمالش هست که اون قسمت در کنار لوازم گرمایشی ویا در اثر تماس با پنجره یا هوای سرد بوده باشه. گیاهتون در حال رشد هست ومشکلی نداره فقط مقداری کمبود نور داره که با انتقال به محیط پرنور برطرف میشه.

Z
Z
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۹
در پاسخ به  کارشناس 1

تشکر??

نگار
نگار
۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۸:۵۷

سلام اشک تمساح من هی ساقه اش بلند تر میه و از پایین برگ ها که به مرور ریخته زشت شده .و برگ ها رو به پایین خم میشن .ایا ده سانت بالای ساقه رو میتونم ببرم قلمه بزنم ؟؟ و چکار کنم برگ هاش درست شه .کاش تلگرام اشتید عکسشو میفرستادم

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۱:۲۷
در پاسخ به  نگار

سلام، از اینجا هم میتونید عکس بفرستید،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات. ، احتمالا گیاهتون کمبود نور داره میتونید قلمه بزنید وتکثیر کنید، عکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

E
E
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۷

با سلام
مدتی قبل گیاه فیکوس آفریقایی رو خریداری کردم ولی بعد از گذشت چند روز نمیدونم به چه علت برگ های پایینی شروع به زرد شدن و ریختن کردن. الان پایین گیاه هیچ برگی نداره و فقط قسمت بالایی گیاه چندین برگ داره. از قسمت بالایی جوانه میزنه و برگ جدید رشد میکنه ولی پایین خالی باقی مونده. برای رویش مجدد برگ ها در قسمت پایین چه کاری میشه انجام داد؟ برای تقویت برگ های بالایی و قوت گرفتن گباه چه کنم؟
پیشاپیش از راهنماییتون ممنونم

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۷
در پاسخ به  E

سلام، تغییر محیط نگهداری ویا تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن وریزش برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست، در قسمت پایین دیگه برگی رشد نخواهد کرد مگر اینگه گیاه رو سرزنی کنید وقلمه بزنید برای تقویت گیاه از کودهای کامل میتونید استفاده کنید. ماهی یک بار در زمان رشد گیاه.

Saeed
Saeed
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۳

سلام خسته نباشید من یه گیاه hoya weebella خریدم اینم عکس اشcomment image
به نظرتون بعد از اینکه رسید دستم گیاه رو تو محیط گلخانه ای نگهداری کنم مثلا کاورش کنم یا نه که به گیاه جاش عوض شده شوک کم تر وارد بشه ممنون

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۵
در پاسخ به  Saeed

سلام، ممنون، بله میتونید برای کاهش شوک چند روزی کاور کنید تا رطوبت از دست نده، بعد از دریافت بمرور زمان در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید کمبود نور داره.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳

سلام وقت بخیر
در رابطه با بهترین خاک ممکن برای سروپژیا وودی، هویا کارنوزا،اگسالیس بنفش و یوکا ممنون میشم راهنماییم کنید
یکی از دوستان چند تا پیاز اگسالیس کاشتن تو خاک و دادن بهم که هنوز جوونه نزدن.چند وقت بعد از جوونه زدن‌شون میشه خاک‌شون رو عوض کرد چون خاکی که درحال حاضر توش هستن افتضاحه.میترسم باعث بیماری بقیه گیاهانم شه.و اینکه تا موقع جوونه زدن اگسالیس‌ها چند وقت یبار بهشون آب بدم؟آیا کاور کردن گلدون به جوونه زدن‌شون کمک میکنه؟
سوال آخرم هم اینکه شرایط نگهداری سروپژیایی که خیلی کوچیکه و فعلا فقط یک رشته‌ی حدودا هجده سانتیه و فقط یدونه غده هوایی کوچولو رو ساقه‌ش داره به چه شکله؟آیا مثل گیاه بالغ باید دیر دیر بهش آب داد؟گلدونش زهکشی خوبی داره و خاکی که داخلش کاشته شده خیلی سبک بنظر میاد.انگار که کل خاکش گیاخاک و سبوس برنج و الیاف گیاهی و یکمم پرلیته و بنظر میرسه زیاد آب نگه نمیداره

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۹
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، خاک مناسب برای گیاه اگزالیس باید غنی باشه، ترکیب خاک‌هایی همچون خاک‌برگ، خاک باغچه و یا ترکیب پیت ماس و پرلیت برای این گیاه مناسب هست. هر دو سال یک‌بار در فصل زمستان که گیاه در خواب است باید خاک وگلدان رو تعویض کنید، برای هویا ترکیبی از خاک لوم وپیت ماس بهترین خاک برای این گیاه هست، برای یوکا ترکیبی از یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت خاک برگ، یک قسمت ماسه، یک قسمت کود دامی کاملا پوسیده وضدعفونی شده، برای سروپژیا مخلوطی از یک قسمت پیت ماس و یک قسمت خاک باغچه و ۲ قسمت ماسه یا پرلیت مناسب خواهد بود. برای اگزالیس بهتر هست رطوبت محیط رو افزایش بدید وابیاری رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید، برای سروپژیا بهتر هست در جای پرنور وگرمی نگهداری کنید این گیاه به سرما حساس هست ولی نزدیک لوازم گرمایشی نباشه، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

زلفی
زلفی
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۲

سلام ممنون . چشم بفرمائید ??

comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  زلفی

سلام، ممنون، اون گیاه از همین گیاه جلویی قلمه گرفته شده؟ اگر بله کالانکوئه بلوسفلدیانا هست.

زلفی
زلفی
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۸
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام ممنون . خیر من برگ ها رو زدم .و جایزه اون ها جوونه زد و یک سوال برای تکثیر داخل چه خاکی بزارم و اینکه وقتی در اب قرار میدهم حالت گندیده میگیره . واقعا ازتون ممنون که جواب میدید ?

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۳۵
در پاسخ به  زلفی

سلام، ممنون از شما، اگر از همون گیاه باشه کالانکوئه هست، داخل اب هم ریشه میزنه باید ساقه های نازکی رو انتخاب کنید، برای خاک ازترکیب خاک باغچه تمیز وماسه عدسی ومقدارکمی کود دامی پوسیده شده ویا ورمی کمپوست وخاک برگ یا پیت ماس میتونید ترکیب کرده واستفاده کنید یا از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید.

اکام
اکام
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۸
در پاسخ به  زلفی

سلام خسته نباشید من دوتا کاکتوس دارم
اولیش سه تایی هست در یک گلدان کوچک که داره به سفیدی و بعد هم بنفش شدن میزنه
دومی هم چروک شده و سطح روی خاک زرده
لطفااا کمک کنید?
تو بیر و ن بود اوردمش خونه

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۱
در پاسخ به  اکام

سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محمد
محمد
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۵

سلام . ببخشید این چه گیاهی است .

comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ دی, ۱۳۹۹ ۲۲:۱۷
در پاسخ به  محمد

سلام، پیچک سوئدی یا گل اشرافی با اسم علمی Plectranthus australis (پلکترانتوس استرالیس) هست.

محمد
محمد
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۱۴
در پاسخ به  کارشناس 1

فقط به نظرتون کالانکوا نیست .اگه واضح نیست یک واضحش رو بفرستم . ببخشید مزاحم شدم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۳
در پاسخ به  محمد

شبیه کالانکوئه هم هست شاخه ها بلند و اویزان میشن یا بصورت عمود بالا میرند؟ عکس کلی از برگها وشاخه ها بفرستید بی زحمت.

شبنم
شبنم
۱۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۵

سلام من امسال فیکوس خریدم رشدش هم خوب بوده از وقتی ک خریدم ۱۰ سانت بلندتر شده و کلی برگ دراورده ولی از اوایل پاییز برگاش شروع به ریزش کرده و هرروز برگای سرحالش میفتن، ایا بخاطر پاییز طبیعیه ؟؟؟
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۲
در پاسخ به  شبنم

سلام، ممعمولا داخل منزل خزان نمیکنه،زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وبعد از ابیاری بلافاصله اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه،دما رو هم بررسی کنید مخصوصا شبها اگر سوز سرما از پنجره وارد میشه گیاه رو ازسرما محافظت کنید ابیاری رو زمانی که سطح خاک دوبند انگشت خشک شد انجام بدید برای ابیاری اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

مینا
مینا
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۰

سلام. شفلرای من اوایل رشد خوبی داشت. اما بعد از مدتی روی برگهای بالایی لکه هایی شبیه زنگ زدگی پیدا شد. حالا هم همه جوانه ها به محض بیرون آمدن حالت قهوه ای و سوخته پیدا میکنند و می ریزند.
خاک بنجامین رو هم اوایل سال عوض کردم. تا اواخر تابستان هیچ رشدی نداشت. بعد شروع به برگ دادن کرد. اما انگار حال عمومی خوبی نداره. شاخه های وسط گیاه کاملا از برگ خالیه. اما تقریبا همه شاخه های پیرامونی جوانه داده ند. هردو پشت پنجره شمالی ند و در این فصل ماهی یک بار کوددهی میشن. آبیاری هم با آب جوشیده ست.
ممکنه لطفا راه درمان این گیاهان رو بفرمایید؟ بسیار سپاسگزارم.

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۴ آذر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۰
در پاسخ به  مینا

سلام، شرایط نگهداری از هر دوگیاه رو بصورت پیام جدا گانه به همراه عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

کاظمی
کاظمی
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۴

سلام وقتتون بخیر. ببخشید در منزل نزدیک پنجره گیاه پتوس داریم خاک گلدانش نامناسب شده بود و چون تابحال عوض نکرده بودیم دیروز خاک گلدانش را عوض کردیم ولی روز بعد برگاش بی حال شد و ی حالت پژمرده گرفت
بنظرتون طبیعیه؟ یا کار خاصی باید انجام بدیم تا از این وضعیت دربیاد؟ مثلا کود بدهیم، یا آب پوست موز یا پوست تخم مرغ آبپز….بدهیم؟

تا بحال اصلا بهش کود ندادیم و آبیاریش هم وقتی سطح خاکش خشک شد(تقریبا ۲بار در هفته)

پیشاپیش ممنونم از پاسخگویتون?

comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۷
در پاسخ به  کاظمی

سلام، تعویض خاک به گیاه شوک وارد کرده خاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید تا یک ماه نیازی به کوددهی یا هیچ کار خاصی نیست فقط رطوبت محیط رو افزایش بدید تعدادی از برگها زرد خواهد شد که طبیعی هست بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبودپیدا میکنه.

کاظمی
کاظمی
۱۸ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۵۵
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام وقتتون بخیر
ببخشید من گیاهم هنوز خوب نشده و برگ های زیادیش زرد شده و هنوز نگرفته???
رطوبت محیط رو بردم بالا ولی محلول قارچ کش را هنوز براش نگرفتم
خیلی خیلی ممنون میشم ازتون که دوباره راهنماییم کنید که چه کاری براش انجام بدم که بگیره و از بین نره????
آخه تعداد زیادی از برگاش زرد شد و ریخت و ساقه اش هم کمی شُل شده میترسم ازبین بره
comment image
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۹
در پاسخ به  کاظمی

سلام، تمام اون برگهایی که زرد شده خواهد ریخت، احتمالا موقع تعویض خاک ریشه ها اسیب دیدید بهتر بود همون موقع با محلول قارچ کش گیاه رو ابیاری میکردید ،بهتر هست از تمام ساقه هایی رو که لخت شدن رو جدا کنید وقلمه بزنید. تهویه محیط رو بالا ببرید دمای زیاد ونبود اکسیژن کافی باعث پژمرده شدن گیاه میشه.

امیرعلی
امیرعلی
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۳

سلام اسم این گیاه چیه؟ بعدش این گیاه تا یه ماه پیش برگ هاش بود و شادم بود ولی الان برگاش ریخته علتش چیه چیکار باید بکنم
comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ آبان, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۷
در پاسخ به  امیرعلی

سلام، ناز یخی هست، این نوع گیاهان چند ساله هستن وبهتر هست که مجدد ازشون قلمه بگیرید وتکثیر کنید.کمبود نور،ابیاری بیش از اندازه وکاهش دما باعث ریزش برگهاشون میشه.

khodabandehlou97
khodabandehlou97
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۰۷

سلام روزتون بخیر من دوتا گلدون پتوس دارم که هر دو در مهرماه چندتا از برگاشون زرد شدن و انگار برگ های دیگه نازک شدن و لول شدن اگر مشکل از دمای گلخونه اس چه راهکاری برای متعادل کردن دما دارید هوای خونه متعادله

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۱ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۵
در پاسخ به  khodabandehlou97

سلام شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

Soraya
Soraya
۲۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۰

سلام خیلی ممنون و خداقوت اولین سایتی هستید ک میبینم واقعا جوابگو هستید??

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۳ مهر, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۱
در پاسخ به  Soraya

سلام، ممنون از توجه شما.

دیانا
دیانا
۱ مهر, ۱۳۹۹ ۱۵:۳۲

سلام، من این گلدون رو تقریبا یک ماهه خریدم و متاسفانه اسمشو نمیدونم، هفته ای یکبار بهش آب میدم و جلوی پنجرهگذاشتمش، ولی شروع به پژمرده شدن و خشک شدن کرده. میشه لطفا راهنماییم کنید
http://uupload.ir/files/udjh_camscanner_09-22-2020_15.28.25_2.jpg%

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۲
در پاسخ به  دیانا

سلام، تمام برگهای خشک شده داخل گلدان رو جمع کنید وبرگهای زرد شده روی گیاه رو جدا کنید وبا محلول قارچ کش گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید،برای ابیاری از اب تمیز وبدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید. زمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، بیماری قارچی هست، میتونید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید،کراسولا خرفه ای هست.

دیانا
دیانا
۲ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 2

مطمئنید؟؟
من اسم این گیاهو زدم
و شبیه گیاه من نبود

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۰۴
در پاسخ به  دیانا

احتمالا اشتباه تشخیص دادم، از زمان سالم بودن گیاه اگرعکس واضح دارید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

دیانا
دیانا
۵ مهر, ۱۳۹۹ ۰۰:۳۱
در پاسخ به  کارشناس 2

متاسفانه ندارم

آفتاب
آفتاب
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۴

سلام این کاکتوس هم همچین حالتی داره
ممنون میشم راهنمایی ام کنید
http://uupload.ir/files/sak0_img_۲۰۲۰۰۹۰۸_۱۳۲۴۳۵.jpg
http://uupload.ir/files/agde_img_۲۰۲۰۰۹۰۸_۱۳۲۴۴۲.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۵۳
در پاسخ به  آفتاب

سلام، سدوم هست در اثر کمبود نور رشد علفی کرده میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ویا مدت زمان نوردهی رو افزایش بدید،لکه های روی برگهای پایینی در اثر ضربه فیزیکی یا سوختگی در اثر تابش نور مستقیم هست بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

آفتاب
آفتاب
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۵:۲۰

سلام.کلدان پنجه غازی من برگاش زرد میشه.هفته ای دوبار آب بهش میدم. نزدیک پنجره هم هست. بنظرتون دلیلش چی می‌تونه باشه؟ این هم عکس گلدان
http://uupload.ir/files/31bk_img_۲۰۲۰۰۹۱۶_۱۵۱۲۳۸.jpg
http://uupload.ir/files/hiu_img_۲۰۲۰۰۹۱۶_۱۵۱۲۱۳.jpg
http://uupload.ir/files/we44_img_۲۰۲۰۰۹۱۶_۱۵۱۲۲۱.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۹
در پاسخ به  آفتاب

سلام، گیاهتون سینگونیوم هست،اگر فقط برگهای قدیمی وپایینی زرد میشن طبیعی هست برگها بمرور زمان پیر وفرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه کانل خشک شدند جدا کنید،اگر برگهای میانی وبالای هم زرد میشن ابیاری رو کاهش بدید وزهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه وبلافاصله بعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه،زیر گلدانی رو همیشه خالی از اب وخشک نگهدارید زمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد ابیاری رو انجام بدید ،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید. برای تقویت میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

الهه
الهه
۲۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۹:۳۰

سلام یک سوالی برام پیش اومده
من قبل از اینکه بذر گیاه رو توی خاک بکارم اون هارو توی دستمال خیس میزارم که جوانه بزنه بعد توی خاک میکارم اما وقتی که توی خاک میکارم جوانه از ساقه می پوسه و پژمرده میشه علتش چیه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۰:۱۹
در پاسخ به  الهه

سلام، احتمالش هست که خاک الوده باشه ویا جوانه ها موقع جابجایی الوده شده باشند، میتونید خاک رو کامل ضدعفونی کنید وروی جوانه ها هم محلول قارچ کش اسپری کنید.

POOYA.S
POOYA.S
۱۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۰۰

سلام
همین پنج نوع
content://media/external/file/963454

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۴۲
در پاسخ به  POOYA.S

سلام، لینکی که فرستادید مشکل داره ولی لینکی که قبلا فرستادید سمت راست پایین سینگونیوم هستند، کنارش اسپاتی فیلوم، بالای اون کالانکوئه بلوسفلدیانا وکنار اسپاتی فیلوم اگلونما هست، کنار اون هم نخل قسمت بالایی هم نخل مرداب هستند.

POOYA.S
POOYA.S
۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۶

سلام
اسم این گل ها چیه؟
ممنون
http://uupload.ir/files/a696_img-20200907-wa0078.jpg

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۵۰
در پاسخ به  POOYA.S

سلام، روی عکس گلهای زیادی هست کدومشون مدنظرتون هست؟علامت بزنید تا راهنماییتون کنیم.

زارا
زارا
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۲

سلام خسته نباشید.میشه لطف کنید اسم این گل و مشکلش رو بفرمایید.شرایط نگهداریش چند متر از پنجره اصلی فاصله داره و هفته ای دوبار هم ابیاری میشه.روبرو وسایل سرمایشی هم نیست و محیط نگهداریش هم مغازه هست.این گل هدیه است و متاسفانه نوع خاکش رو هم نمیدونم.
http://uupload.ir/files/fyes_img-20200905-wa0004.jpg

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۱
در پاسخ به  زارا

سلام، ممنون، گیاه کوردلین هست،به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ،ریشه های گیاه مشکل داره زهکش گلدان رو حتما بررسی کنید که گرفته نباشه،از اب بدون املاح وهمدمای محیط بذای ابیاری استفاده کنید وزمانی که سطح خاک یک بند انگشت خشک شد ابیاری رو انجام بدید، این گیاه باید در محیطی که نور زیاد وفیلتر شده و تهویه مناسب ورطوبت بالا داره نگهداری بشه میتونید هر روز برگها رو با یک دستمال نرم ونمور پاک کنید ویا جزیره زیر گلدانی براش درست کنید تارطوبتش محیطش تامین بشه

طاها
طاها
۶ شهریور, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۰

سلام ممنون از نکات اموزشی این سایت همواره موفق باشید

ترنم
ترنم
۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۱۹:۴۴

سلام من اکثر این موارد رو رعایت میکنم ولی گلام رشد کافی ندارن و اینکه برگاشون زود زرد میشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۵ شهریور, ۱۳۹۹ ۲۳:۳۵
در پاسخ به  ترنم

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

حسن س
حسن س
۲۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۳:۳۶

سلام و خداقوت به شما دوستان عزیز .
آیا گیاه حسن یوسف و برگ بیدی ، حساسیت زا و سمی بحساب میان ??

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ مرداد, ۱۳۹۹ ۰۹:۴۸
در پاسخ به  حسن س

سلام، ممنون، نه این دو گیاه سمی نیستند.