۵ اشتباه در نگهداری ساکولنت ها

۵ اشتباه در نگهداری ساکولنت ها
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ساکولنت ها بعنوان گیاهان آپارتمانی فوق العاده کم دردسر که هر کسی می تواند آنها را پرورش دهد شهرت یافته اند، اما این بدان معنا نیست که شما فقط می توانید آنها را روی میز بیندازید و کاملا فراموششان کنید. حتی اگر این گیاهان سخت جان بوده و پرورش آنها نیز ساده باشد، برای داشتن بهترین حالت به مراقبت احتیاج خواهند داشت. اگر ساکولنت هایی دارید که هنوز کاملا رشد نکرده و کوچک می باشند، بایستی کمی بیشتر به آنها توجه کنید. گاهی اوقات مردم تمایل دارد که از ساکولنت ها غافل شوند، زیرا آنها غیر قابل تخریب به نظر می رسند، اما همچنان شرایط کمی وجود دارد که این گیاهان نمی توانند در آن شرایط زنده بمانند. شما می توانید با اجتناب از این شرایط و اشتباهات، آنها را شاداب و سرحال نگه دارید و هر آنچه را که احتمالا قبلا مرتکب شده اید را برطرف کنید.

۱- استفاده از گلدان و ظروف بدون زهکشی:
گلدان های سرامیکی زیبا و رنگارنگ معمولا برای نگهداری گیاهان وسوسه برانگیز می باشند، اما اگر ساکولنت خود را در یک گلدان سرامیکی و بدون هیچ سوراخی برای تخلیه آب اضافی بکارید، این اصلا برای گیاه شما خوب نخواهد بود. اکثر ساکولنت ها بخش های خشک تر خاک را ترجیح می دهند و اگر در یک ظرف یا گلدان بدون سوراخ نگهداری شوند، این کار احتمال تجمع بیش از حد آب و رطوبت در ته ظرف را افزایش می دهد که به معنای واقعی سبب غرق شدن ریشه ها و نهایتا پوسیدگی آن می شود.
همچنین سعی نکنید با افزودن سنگ ریزه در ته گلدان بدون سوراخ، برای آن زهکشی ایجاد کنید. اینکار بجای اینکه آب اضافه خاک گلدان شما را بگیرد، باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد. زیرا خاک بیش از سنگ ریزه ها تمایل به جذب و نگهداری آب در خود را دارد و سنگ ریزه ها فقط سطح خاک مرطوب و آبدار را بالاتر می برند، بنابراین به ریشه و تاج ساکولنت نزدیکتر شده و احتمال پوسیدگی آنها را افزایش می دهند.
درعوض کاری که شما می توانید انجام دهید این است که گیاهان گلدان خود را به گلدانی با سوراخ های زهکشی منتقل کنید، حتی اگر کوچکتر از گلدان زیبا و بدون سوراخ قبلی آنها باشد. همچنین شما می توانید از یک گلدان با زهکشی مناسب که کوچکتر از گلدان قبلی باشد استفاده کنید و آنرا در درون گلدای زیبای قبلی قرار دهید (دو گلدان درون یکدیگر) البته برای آبیاری بایستی گلدان کوچ را خارج کرده و آنرا آبیاری کرده و سپس اجازه دهید تا آب اضافه از سوراخ های زهکشی خارج شده و در پایان مجدد آنرا داخل گلدان زیبای بزرگتر قرار داد. توجه داشته باشید که حتما از خاک مخصوص برای ساکولنت ها و کاکتوس ها استفاده کنید.

کاشت کاکتوس در کنار ساکولنت
۲- غبار پاشی بجای آبیاری:
از آنجایی که ساکولنت ها برای زنده ماندن به آب زیادی احتیاج ندارد، ممک است فکر کنید که غبار پاشی (اسپری کردن آب) روش بهتری برای آبیاری آنها باشد. عبار پاشی برای گیاهانی که در مناطق گرمسیری و مرطوب زندگی می کنند مانند انواع سرخس ها، عالی می باشد. اما در مورد ساکولنت ها می تواند به آنها آسیب بزند و حتی باعث پوسیدگی آنها شود. درعوض مطمئن شوید که گلدان یا ظرفی با زهکشی مناسب تهیه کرده اید و سپس زمانیکه خاک گلدان کاملا خشد شده است به آن به اندازه کافی آب بدهید.

۳- آبیاری کافی نیست:
درست است که اکثر ساکولنت ها می توانند هفته ها و برخی گونه ها حتی ماه ها بدون آب زنده بمانند، اما این بدان معنا نیست که شما هرگز نیاز به آبیاری آنها ندارید و یا اینکه آنها می توانند با چند قطری آب در هر بار آبیاری، زنده بمانند. ساکولنت ها با ذخیره آب در برگ ها و برخی گونه ها در ریشه های خود، از خشکسالی در امان می مانند، اما اگر بطور مداوم اجازه دهید گیاه شما بدون آب بماند، ممکن است برگ های آن شروع به جمع شدن و ریختن کنند.
درعوض به خاک گلدان توجه کنید، زمانیکه خشک شد وقت آب دادن به گیاه است. یک روش خوب برای تشخیص آن این است که نوک انگشت خود را به خاک گلدان بچسبانید و اگر احساس کردید هنوز مرطوب می باشد، می توانید دو روز دیگر آبیاری را به تاخیر بیندازید. اگر خاک خشک بود گیاه خود را کاملا سیراب کنید و مطمئن شوید که آب اضافه از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شده است و هرگز گلدان را در یک ظرف آب قرار ندهید (اجازه ندهید گلدان در آب درون ظرف زیر گلدان قرار گیرد).

عکس انواع گیاه ساکولنت
۴- کافی نبودن نور:
اکثر ساکولنت ها بعنوان گیاهان بیابانی، برای رشد بهتر به نور بسیار زیاد و یا حتی نور مستقیم خورشید نیاز دارند. با این همه شهرت آنها بعنوان گیاهان آپارتمانی جان سخت، باعث شده است که بتوانند در هر جایی حتی در اتاق های تاریک و بدون نور طبیعی نیز زنده بمانند. درواقع چند نوع ساکولنت وجود دارند که می توانند شرایط نور کم را تحمل کنند، اما بیشتر آنها در درخشان ترین نوری که می توانید تصور کنید رشد می کنند. بدون نور کافی آنها اغلب رنگ خود را از دست می دهند و شروع به کشیدن ساقه های خود برای یافتن نور بیشتر می کنند (این مورد به رشد علفی در کاکتوس ها و ساکولنت ها معروف است). هر زمان که گیاهی تهیه می کنید سعی کنید ویژگی های آنها را از نظر میزان نور روزانه بررسی کنید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد آنها را برای گیاه خود فراهم کنید. اگر قصد دارید گونه ای را در یک اتاق کم نور نگهداری کنید، بهتر است به فکر تهیه یک لامپ رشد نیز باشید تا بتوانید نور مورد نیاز آنرا تامین کنید.

ساکولنت در جعبه
۵- کاشت تعداد زیاد ساکولنت با هم و یا با گیاهان غیر ساکولنت دیگر:
ترکیبات زیبای بسیاری از گیاهان مختلف در کنار ساکولنت ها وجود دارد، اما بسیاری از آنها موقت می باشند و مدت کمی زنده خواهند ماند. ساکولنت ها بهتر از سایر گیاهان می توانند از پس محیط های تنگ برآیند، اما اگر تعداد زیادی از آنها را در یک محیط و کنار هم قرار دهید، در نتیجه در اثر رقابت برسر منابع آب و مواد غذایی، تعدادی از آنها از بین خواهند رفت. علاوه بر این از کاشت ساکولنت ها با سایر گیاهانی که نیازهای مراقبتی متفاوتی دارند نیز خودداری کنید. بعنوان مثال کاشت یک ساکولنت که مقاوم به خشکی می باشد در کنار یک سرخس که خاک آن همیشه مرطوب می باشد، نهایتا به نابودی یک یا هردو آنها می انجامد. برای چیدمان های شاداب طولانی مدت بهتر است از دیش گاردن استفاده کنید. شما همچنین می توانید چندین ساکولنت را در یک ظرف بکارید اما به شرط اینکه فضای کافی برای رشد را در اختیار آنها قرار دهید.

نویسنده: یوسف رحیمی آخوندزاده
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
72 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
M
M
۲۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۵۱

سلام
میشه بگید این چرا اینجوری شده؟
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۹:۴۱
در پاسخ به  M

سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ کمبود نور داره ساقه رو بررسی کنید ببینید نرم هست یاسفته؟

M
M
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۹:۳۹
در پاسخ به  کارشناس 2

ساقه نرمه برگاش هم دست بزنی می افتن
خاکش رو عوض کردم، اصلا ریشش قوی نیست
نور هم دریافت نمیکنه

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۹:۴۱
در پاسخ به  M

ساقه نرم شده باشه متاسفانه دیگه کاری نمیشه کرد گیاه از بین رفته برگهاش اگر سالم هستند از طریق برگها میتونید تکثیر کنید.

M
M
۲۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۲
در پاسخ به  کارشناس 2

با تشکر از پاسخ شما

سام
سام
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۲

این کل از همه بد تر شده هفته ای یک بار آب و کود نور خیلی کم دما هم ۲۴،۲۶ و دو روز هم هست زیر نایلون بودن

6F04AD49-B214-4318-ADC2-2B8EF2BB1D06.jpeg
کارشناس 2
کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۰:۲۵
در پاسخ به  سام

موندن زیر نایلون باعث شده اکسیژن کافی به گیاه نرسه، وگیاه بی حال شده کمبود نور هم داره به محیطی که تهویه ونور مناسبی داره انتقال بدید بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.

سام
سام
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۲۲

سلام ببخشید میشه بگید گل های من چرا اینشکلی شدن چند روز نایلون روش بود و هوای کمی داشت هفته ای یک بار آب نور خیلی کم و همون موقع که آب میدادم کود هم اسپری میکردم و دما هم بین ۲۰ تا ۳۰ بود

BF5B3925-F810-46AB-83A0-F823B5A2E5E5.jpeg
کارشناس 2
کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۲
در پاسخ به  سام

سلام، یکی یکی از هر گیاه که مد نظرتون هست عکس واضح واز نزدیک بفرستید هر کدوم رو جداگانه براتون راهنمایی کنیم.شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

سارا
سارا
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۹:۴۲

سلام گیاهی آئونیوم بلکی که خریدم برگاش ریزش پیدا کرده دلیلش چیه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۵۸
در پاسخ به  سارا

سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وازگیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنمایتون کنیم.

لیلی
لیلی
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۰۱:۰۶

سلام یک سمپریوم لب ماتیکی را یک ماه پیش خریدم و پشت پنجره گذاشتم که روزی ۲ ساعت آفتاب دارد. و هفته ای یک بار آب میدم. حالا ساقه اش رشد غیرطبیعی کرده و بلند شده و ظاهر اولیه خود را از دست داده. چه کنم؟

۲۰۲۱-۰۵-۱۱ ۰۱.۰۳.۵۹.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۵
در پاسخ به  لیلی

سلام، گیاهتون کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ویا ساعات نوردهی رو افزایش بدید.

fatemeh00safiri
fatemeh00safiri
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۸:۱۸

سلام خسته نباشید این گل من داره خشک میشه نور پنجره جنوبی و ابیاریش هم مرتبه اما نمیدونم مشکلش چیه

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۲۶
در پاسخ به  fatemeh00safiri

سلام، ممنون، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

ThreeM
ThreeM
۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۹

با سلام و خسته نباشید
میشه فرق بین
سدوم رفلکسوم و کراسولا تتراگونا رو بگید
راهنمای نگهداری هر کدوم و تکثیرشان
آیا اینا رو هم با برگ میشه تکثیر کرد
و اگه میشه چگونه ؟
این عکسی رو هم که فرستادم مربوط به کدوم میشه
آفات گرفته بود تور های سفید با دونه های سفید
سم رقیق بهش زدم آفتش تقریبا از بین رفت
اما سر برگاش سوخته و داره میریزه
ساقه اش هم چون ریشه هوازی میزد و خشک میشد
فکر کردم آبش کمه زیاد آب دادم از داخل ساقه هاش سیاه شده حالا میخوام تکثیرش کنم
لطفا را های تکثیر برگ و ساقه رو توضیح بدید
ممنون

1619117989057425501270.jpg
کارشناس 1
کارشناس 1
۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۰۲
در پاسخ به  ThreeM

سلام، فرق خیلی زیادی دارند، برگها وکلا سایز سدوم رفلکسوم کوچکتر هست، ولی برگهای کراسولاتتراگونا بزرگتر وتنه نسبت یه سدوم رفلکسوم قطور تر هست با اسم لاتین هردو گیاه رو سرچ کنید تفاوتشون رو میبیند، هر دو از طریق بذر، قلمه برگ وساقه تکثیر میشن نگهداری مثل سایر ساکولنتها نور زیاد وفیلتر شده، خاک متخلخل وسبک،ابیاری با خشک شدن کامل خاک دما بین ۲۰الی ۳۰ درجه کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه،گیاه شما کراسولا تتراگونا هست میتونید از قسمت سالم ساقه قلمه بزنید ویا از طریق برگهاش تکثیر کنید.

ونوس
ونوس
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۵

سلام وقتتون بخیر
میشه منو راهنمایی کنید که علت قهوه ای شدن برگ گیاه چیه ؟؟ کم و زیاد بودن آب هست یا نور خورشید ؟؟
ممنونcomment image
کپی لینک مستقیم:

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۷:۴۰
در پاسخ به  ونوس

سلام، ابیاری بیش از اندازه وخاک نامناسب باعث بیماری فوزاریوم در گیاه شده متاسفانه گیاهتون از بین رفته، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد بهتر هست انجام بدید. واز خاک سبک ومتخلخل برای ساکولنتها وکاکتوسها استفاده کنید.

قاسم
قاسم
۱۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۵

با سلام
یه ساکولنت دارم که برگ های زیر اون زرد میشه و می ریزه بعد یه کود ۴۰ ۱۰ ۱۰ هم آماده کردم که بهش بدم هفته ای یکبار ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۹ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۳
در پاسخ به  قاسم

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

امیر
امیر
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۲

سلام
من تقریبا ۳ هفته پیش از گلخونه چند تا کاکتوس و ساکولنت خریدم.با بعضیاشون تراریوم درست کردم و تو ماسه تنها کاشتمشون و پشت پنجره گذاشتم که یکی دو ساعتی خورشید مستقیم بهشون می تابه و تقریبا ۵ ساعت نور غیر مستقیم و فقط یه شیشه پنجره بینشونه که این عکسشه
comment image
بعد از چند روز پیش بعضی از برگاشون شروع به خشک شدن کردن و خراب شدن که اینم عکساشونه
comment image

comment image

comment image

comment image
ممنون میشم بگید علت خراب شدنشون چیه و باید چیکار کنم
و لطف کنید توضیح بدید از این تراریوم چطور نگهداری کنم.اگه کودی نیازه یا میزان نور و اب دهی چطور باشه?

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۰۲
در پاسخ به  امیر

سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک وگلدان به گیاهان شوک وارد میکنه وگیاهان با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میدن که طبیعی هست، برگهای زرد رو جدا نکنید وصبر کنید کامل خشک بشند بعد جدا کنید، نور رو حتما فیلتر کنید شیشه تراریوم مثل ذره بین عمل میکنه وباعث افتاب سوختگی گیاهان داخلش میشند، اگر خاکش فقط ماسه هست هردو هفته یک بار با محلول کودهای مخصوص کاکتوسها ابیاری کنید. عکس سوم برگهای پوسیده شده اگر حالت نرم وابکی داره حتما از داخل تراریوم خارج کنید وخاک رو با محلول قارچ کش ابیاری کنید ابیاری باید به اندازه ای باشه که کف تراریوم اب جمع نشه.

امیر
امیر
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۵
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام خیلی ممنونم از پاسخگویی تون
چطور نور رو فیلتر کنم؟
گذاشتمش پشت پنجره جنوبی
شیشه پنجره هم مشجره

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۳
در پاسخ به  امیر

سلام، ممنون از شما باشکست نور میتونید نور رو فیلتر کنید بین گیاه ونور پرده حریری یا توری بکشید.

امیر
امیر
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۳:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 2

اینجا کود مخصوص کاکتوس پیدا نمیشه
میشه ترکیبات و مقدارشو بگید تا جداگانه تهیه کنم؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۲
در پاسخ به  امیر

ترکیبات کودها رو فقط کارخانه تولید کننده میدونه نمیشه اندازه گفت، میتونید ازقسمت فروشگاه سایت بصورت اینترنتی تهیه کنید.

قاسم
قاسم
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۸:۳۱

سلام
چه کودی مناسب برای ساکولنت هست و من یه ساکولنت دارم که برگ های زیر داره زرد میشه و می ریزه دلیلش چی هست ممنون .

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۳
در پاسخ به  قاسم

سلام، کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای ساکولنتها مناسب هست، مثل ۱۲،۱۲،۳۶ یا ۳،۱۱،۳۸،شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

مهشید
مهشید
۱۴ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۰:۰۹

سلام لطفااسم این هاروهم بگین ممنون
comment image
comment image
comment image
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۴۲
در پاسخ به  مهشید

سلام، عکس اول شماره ۱هاورتیا،شماره ۲ برونزیا،شماره ۳ کراسولا اواتا،شماره ۴ kalanchoe millotii کالانکوئه میلوتی هست. با اسم لاتین سرچ کنید. عکس سوم سرئوس هست واریتشو متاسفانه نتونستم تشخیص بدم فکر کنم از واریته استت سونیاها باشه.

مهشید
مهشید
۱۰ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۶

ممنون بابت سایت خوبتون وپاسخگوییتون

مهشید
مهشید
۷ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۱۴

ممنون
اینم شماره گزاری شدش
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۸ فروردین, ۱۴۰۰ ۰۰:۱۷
در پاسخ به  مهشید

ممنون، شماره ۱دلوسپرما اچیناتوم،شماره ۲ اچوریا ابی،شماره۳ سدوم مکزیکی، شماره۴ سدوم روبروتینکتوم،شماره۵ کراسولا بورگاندی،شماره۶ کراسولا اواتا،شماره ۷ کراسولا تتراگونا.

مهشید
مهشید
۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۸

سلام چنتاکاکتوس وساکولنت دارم میخوام اسامی وشرایط نگه داری وتکثیرشون روبدونم ممنون میشم کمکم کنیدcomment imagecomment imagecomment imagecomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۳
در پاسخ به  مهشید

سلام، عکس اول اکثریت ساکولنت هستندواز طریق قلمه برگ وقلمه ساقه وبذر تکثیر میشن،روی عکس علامت رنگی بزنید یاشماره بگذارید تا اسمهاشون رو هم براتون بنویسیم. عکس دوم سمت راست کراسولا سم اسبی هست که با برگ وقلمه ساقه وبذر تکثیر میشه گلدانش بزرگ هست وریشه های گیاه مشکل داره بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، بقیه کاکتوس هستند وبا بذر وقلمه تکثیر میشند عکس دوم سمت چپ اولی هاماتو بعدی اچینو پسیس، بالای اون اپونتیا،کنار اپونتیا مامیلاریا گراسیلیس کنار اون سمت راست بالا چاما سرئوس هست، عکس سوم سمت راست، ساکولنت سدوم مورگانیوم، گلدان وسطی اپونتیا تیغ سگی،خاکش مناسب به نظر نمیرسه از خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بهتر هست استفاده کنید،گلدان سمت چپ اپونتیا و اچینو پسیس، عکس چهارم اچینو پسیس هست کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید. شرایط نگهداریشون بصورت کلی نور زیاد وفیلتر شده ابیاری با خشک شدن کامل خاک، کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه. برای خاکشون هم بهتر هست از خاکهای متخلخل وماسه ای که اب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه استفاده کنید.

اسما
اسما
۳۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۸

comment image
سلام ببخشید اسم این گل چیه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۴
در پاسخ به  اسما

سلام، اچینو پسیس هست.

اسما
اسما
۳۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۹:۵۵

comment image
comment image
comment image
comment image
comment image
سلام وقتتون بخیر ممنون از سایت خوبتون
ببخشید چند روز پیش به گل هام حشره های کوچکی دیدم که شبیه شته بود بعد اسپری حشره کش زدم به گل ها و بعدش با اب گل ها رو شستم ولی موقع ابیاری گیاه نبود
الان همه شون خراب شدند نمیدونم چی کارشون کنم ممنون میشم راهنمایی ام کنید?????????

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۸
در پاسخ به  اسما

سلام، ممنون ازشما، چه نوع حشره کشی استفاده کردید وبا چه دزی؟

اسما
اسما
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 1

حشره کش هایی که برای خانه استفاده میشه فکر کنم اتک و تارو مار بود کانل به همه جاشون پاشیدم.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۳
در پاسخ به  اسما

این نوع حشره کشها برای گیاهان مضر هست وباعث سوختگی گیاهان میشه،تمام قسمتهای سوختگی گیاه رو جدا کنید وبا اب ولرم شستشو بدید تا اثر سم بره برای گیاهان بهتر هست از سمهای مخصوص حشره کش گیاهان که با اب ترکیب میشند استفاده کنید مثل دیازینون، دلتامترین و…

zahra.babaei77
zahra.babaei77
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۰

سلام خسته نباشید
من هروقت ببینم خشک شده باشه ابیاری میکنم و نزدیک پنجره که اول صبح افتاب میخوره ازهم فاصله دارند برگاش و اینک نوک برگا هم سوخته
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۲
در پاسخ به  zahra.babaei77

سلام، ممنون، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید، نگهداری گیاه کنار لوازم گرمایشی ویا نور مستقیم وکمبود رطوبت محیط باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

صادقی
صادقی
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام تشکر از مطالب خوبتون
میخواستم ببینم این گیاه من کنارش یک یدونه کوچیک هم بود که بعد از چند روز قد کشید و به این شکل دراومد
برای تعویض گلدان باید این کوچکتر را چه کار کنم و آیا باید گلدان جدا باشه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۶ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۰
در پاسخ به  صادقی

سلام، ممنون ازشما، از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

صادقی
صادقی
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹
در پاسخ به  کارشناس 1

بله تشکر فراموش کردم لینک آپلود شده رو قرار بدم
comment image

این گیاه هم نمیدونم مشکلش چیه که به این صورت لکه لکه شده
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴
در پاسخ به  صادقی

گیاهتون کمبود نور داره به همین دلیل پاجوش گیاه بیش از اندازه قد کشیده میتونید به همین صورت گلدان رو عوض کنید ویا اگر میخواهید تکثیر کنیدموقع تعویض گلدان پاجوش رو جدا کنید یک هفته بعد از تعویض گلدان بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید. در مورد عکس دوم گیاهتون به کنه مبتلا شده ولکه ها خسارت کنه هست از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتهویه ورطوبت محیط رو افزایش بدید وگیاه رو با محلول کنه کش سمپاشی وابیاری کنید.

صادقی
صادقی
۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 2

سپاس فراوان
فقط برای جدا کردن پاجوش باید از کدام قسمت ببرم؟

و نحوه‌ی استفاده از کنه کش رو میشه بیشتر توضیح بدید؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۴
در پاسخ به  صادقی

از انتهای گاجوش بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید چون قلمه دراز هست میتونید به دوقسمت تقسیم کنید وبکارید ریشه دارکه شدند شروع به رشد میکنند،در مورد کنه کش طریقه مصرف روی بسته بندی محصول نوشته میشه مصرف معمولشون نیم سی سی در یک لیتر اب هست ،دو بار بافاصله یک هفته گیاه الوده رو سمپاشی وابیاری کنید.

zahra.babaei77
zahra.babaei77
۲۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۲:۲۸

سلام وقت بخیر این گیاه من بعد از استفاده قارچ کش بنومیل کلا روی برگاش سوخته شد یعنی درعرض یک روز باید چیکارکنم خواهش میکنم جواب بدید
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۸
در پاسخ به  zahra.babaei77

سلام، احتمالا دز مصرف سم رو زیاد زدید ،بهتر هست گیاه رو با اب ولرم ابشویی کنید اگر داخل خاکش هم ریختید خاک رو هم ابشویی کنید. برگهایی رو که سوختند بعد از اینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید، زمانی که میخواهید گیاهی رو سمپاشی کنید دز مصرف رو نصف کنید تا گیاه سوخته نشه.

zahra.babaei77
zahra.babaei77
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۱۱
در پاسخ به  کارشناس 1

خیلییییییییی ممنونم درمصرف رو منظورتون سمپاشی برگاش؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۸
در پاسخ به  zahra.babaei77

ممنون از شما، در نه دز مصرف یعنی مقدار مصرف سم، اگر یک گرم مقدار مصرف دریک لیتر اب هست یک گرم رو نصف کنید.

سلیمی
سلیمی
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۲۶

سلام چرا نباید کاکتوس ها و ساکولنت هارا با روش اینکه درون ظرف آب بذاریم آبیاری نکنیم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۷ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۴:۵۲
در پاسخ به  سلیمی

سلام، با این روش هم میشه ابیاری رو انجام داد بشرطی که اب اضافی بصورت کامل از زهکش گلدان خارج بشه. کاکتوسها وساکولنتها به ابیاری بیش از اندازه حساس هستند وریشه ها دراثر رطوبت زیاد خاک پوسیده میشه برای همین بیشتر از طریق ابیاری سطحی ابیاری انجام میشه.

dr.lili.sahm
dr.lili.sahm
۱ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸

سلام و شرمنده بابت اینکه این چند روز اینهمه سوال پرسیدم ازتون
این ساکولنتها رو من همین امروز هدیه گرفتم.متاسفانه اسم انواعش رو نمیدونستن و من خیلی علاقه دارم که بدونم چه نوعی هستن که بتونم شرایط نگهداری‌شون رو سرچ کنم.میدونم تشخیص از رو عکس سخته ولی اگه براتون مقدور بود ممنون میشم اسم‌شون رو بگید.شماره‌گذاری کردمشون که راحت‌تر بشه نام‌گذاری‌شون کرد
سوال بعدیم در این باره‌ست که اینها تو گلدونهای با قطر دهانه ۴ سانت هستن و اکثر گلدونها اصلا سوراخ زهکش ندارن.چندتایی هم که زیرشون سوراخ دارن خیلی سوراخ‌هاشون ریزه.خاک‌شون هم ظاهرش شبیه خاک کاکتوس نیست.آیا میشه تو همین سایز تعویض گلدون انجام بدم یا فعلا خیلی کوچیکن؟ و اگه امکان تعویض گلدان وجود داره آیا باید بازم تو گلدون چهارسانتی بکارمشون یا میشه تو گلدون کمی بزرگتر مثلا شش یا هشت سانتی کاشت‌شون؟

comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲ بهمن, ۱۳۹۹ ۲۱:۳۰
در پاسخ به  dr.lili.sahm

سلام، خواهش میکنم در خدمتتون هستیم، شماره ۱لامپرانتوس،شماره ۲ و۸ سدوم ادولفی، شماره۳ ژیمنو میهانوویچی، شماره ۴ اچوریا پولویناتا، شماره ۵ کالانکوئه تیرسیلفورا، شماره ۶ برونزیا، شماره ۷ اچوریا الگانس، فعلا بهتر هست داخل همین گلدونها نگهداری کنید چون تازه جابجا شدن خراب میشند ابیاری رو بصورتی انجام بدید که خاک مرطوب بشه بهار میتونید گلدانشون رو یک الی دو سایز بزرگ کنید حتما دقت کنید که گلدان زهکش داشته باشه.

ali
ali
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۲

سلام و خسته نباشید
من یه سدوم مورگانیوم دارم که خیلی خوب رشد کرده بود الان امروز به طور عجیبی گلدونش کج شد و افتاد
۴ شاخش شکسته و کلی برگ ریخته
خواستم بدونم چیکار کنم ریشه دار شن
میتونم از برگاش که موقع افتادن ریختن گیاه جدید بگیرم ؟
گیاه اصلی که افتاده اونو چیکارش کنم کود پتاسیم بدم یکم تنشش کمتر شه ؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ دی, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۸
در پاسخ به  ali

سلام، ممنون، نیازی به کوددهی نیست، شاخه های شکسته شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده بصورت صاف برش بزنید ویک روز استراحت بدید بعد داخل خاک بکارید برگها رو هم به همین صورت یک روز استراحت بدید بعد روی سطح خاک بگذارید وبصورت اسپری روی دم برگها اب اسپری کنید مجددجوانه زده ورشد میکنند.

Nariman
Nariman
۲۲ آبان, ۱۳۹۹ ۱۴:۴۷

سلام و با عرض خسته نباشید میخواستم اسم چند تا از ساکولنت هام و تکثیر شون رو بهم بگید براتون شماره گذاری کردم راحت تر باشید
comment image

comment image

comment image

comment image

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶
در پاسخ به  Nariman

سلام، عکس شماره ۴سدوم ادولفی، شماره ۵دلوسپرما اچیناتوم، عکس۳ سدوم رفلکسوم، عکس۲سدوم چمنی،عکس شماره ۱سدوم گلدموس،همه ی ساکولنتها بابرگ وقلمه ساقه وتقسیم بوته مادری تکثیر میشوند، گیاهانتون بشدت کمبود نور دارند بمرور زمان به محیط پرنوروفیلتر شده انتقال بدید.

Nariman
Nariman
۲۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۵:۴۸
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام این رو از اینجا قلمه کنم خوبه
چون میخوام گیاه مادر پر پشت بشه بعد تو چه خاکی بزنم و چقدر طول میکشه ریشه بده

comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۳ آبان, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۰
در پاسخ به  Nariman

سلام، کمی بالاتر از زیر برگها بهتر هست کات کنید چون اون قسمت چوبی شده ودیر ریشه دار میشه یا اصلا ریشه دار نمیشه از قسمتی که ساقه سبز هست کات کنید در محیطی که دمای معتدلی داشته باشه حدود دو الی سه هفته زمان میبره ریشه دار بشه احتمالش هم هست که بیشتر زمان ببره.

Matin
Matin
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۳۱

سلام
اسم این ها چیه؟ آیا از یک نوع آستروفیتوم هستند
comment image
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ مهر, ۱۳۹۹ ۱۶:۰۲
در پاسخ به  Matin

سلام، بله فرق دارند بالایی استروفیتوم کلونی هست پایینی استروفیتوم اورناتوم هاکاجو.

Matin
Matin
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۳:۴۱

سلام
آیا میشه کاپوت مدوسا رو با آستروفیتوم ها گرده افشانی کرد

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۰
در پاسخ به  Matin

فکر نمیکنم جواب بده یا بذری تولید بشه، چون نوعشون متفاوت هست.

مریم
مریم
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۰۴:۵۴

سلام و درود
من چندین ساکولنت و کاکتوس دارم که قصد دارم با اونا دیش گاردن درست کنم.آیا می تونم اونا رو در یه ماهیتابه تفلون بی استفاده که قطرش ۳۰ سانتیمتر و عمقش ۵ سانتی متر هست و کفش هم لایه ی تفلون داره بکارم و دیش گاردن درست کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ مهر, ۱۳۹۹ ۱۲:۴۶
در پاسخ به  مریم

سلام، بهتر هست کف ظرف رو حتما سوراخ کنید تا مشکل پوسیدگی ریشه گیاهان در اثر ابیاری بوجود نیاد ودقت کنید که ماهیتابه جنسش از فلز هست ودر تابستان زودتر گرم خواهد شد واحتمالش هست که به ریشه گیاهان اسیب وارد بشه برای جلوگیری از این کار در دمای متوسط باید نگهداری کنید.

بی نام
بی نام
۲۱ مهر, ۱۳۹۹ ۱۷:۳۲

سلام وقتتون به خیر
من یه ساکولنت دارم که وقتی که خریدمش رنگش صورتی پررنگ بود ولی الان داره به سبز تغییر رنگ میده و برگ هاش صاف و دراز میشه
با اینکه تو محیط پر نور هم گذاشتمش (پشت پنجره جنوبی) باز هم وضعیتش همونه.
چی کار, باید بکنم که دوباره رنگش به صورتی برگرده و چقدر طول می کشه؟
اگر میشه راجع به نحوه نور رسانی مصنوعی با لامپ هم توضیح بدین.

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۱ مهر, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۰
در پاسخ به  بی نام

سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه احتمالش هست که ساعات دریافت نور کم هست، میتونید از لامپهای مخصوص رشد گیاهان استفاده کنید وحداقل ۶الی ۴ساعت روی گیاه روشن باشه فاصله نور مصنوعی تا گیاه ۴۰الی ۳۰ سانت باشه وبهتر هست بالای گیاه قرار بدید.