کاکتوس ها در فصل خواب زمستانی به چه مقدار نور احتیاج دارند؟

کاکتوس ها در فصل خواب زمستانی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کاکتوس ‌ها و ساکولنت ها گیاهان نور دوستی هستند که بدون آفتاب یا منبع نوری کافی رشد علفی خواهند داشت و در نهایت از بین خواهند رفت. منظور از رشد علفی رنگ پریدگی و باریک شدن است. بدون نور عمل فتوسنتز به درستی انجام نمی‌شود. در اثر کمبود نور تیغ‌ها به خوبی رشده نکرده یا کلاً کاکتوس بدون تیغ رشد خواهد کرد. ولی سؤال اینجاست که آیا کاکتوس‌ها در تمام طول سال به یک میزان نور احتیاج دارند؟

دوران زندگی یک کاکتوس را در طول سال به دو بخش، فصل رشد و فصل خواب، می‌توان تقسیم کرد.

 

فصل رشد کاکتوس‌ها:
کاکتوس‌ها در دوران رشد که برای اکثر کاکتوس‌ها از اواخر اسفند تا اواخر آبان می‌باشد به بیشترین میزان نور احتیاج دارند. کاکتوس‌ها برای رشد نرمال و گلدهی در فصل رشد به روزانه حداقل ۴ تا ۵ ساعت نور آفتاب کامل نیاز دارند. برای جلوگیری از سوختگی بهتر است اواخر بهار و تابستان نور را فیلتر کرد. برای فیلتر کردن از توری یا شیشه مات کن می‌توان استفاده کرد.

پس نتیجه می‌گیریم در فصل رشد باید نور کامل برای رشد کاکتوس‌ها فراهم شود و نگهداری از گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت ها در تاریکی یا سایه باعث از بین رفتن آنها خواهد شد.

مکان‌های سایه مانند روی میزهای منزل یا آشپزخانه محل مناسبی برای نگهداری از کاکتوس‌ها نیست.

در تصویر زیر یک کاکتوس که به علت کمبود نور در فصل رشد به صورت باریک و علفی رشد کرده است. باید از محل شروع قسمت باریک شده ساقه را جدا کرد و گیاه را به محلی با نور مناسب انتقال داد.

 

باریک شدن کاکتوس

فصل خواب کاکتوس ‌ها:
با خنک شدن هوا و کوتاه شدن روزها کاکتوس‌ها متوجه تغییر فصل شده و رشد آنها بسیار کم شده یا کلاً متوقف می‌شود. با کوتاه شدن روزها در زمستان آنها نور کمتری دریافت می‌کنند و خود را برای شروع بهار و گلدهی آماده می‌کنند.

کاکتوس ‌ها حتی در زمان خواب هم به نور نیاز دارند و نباید آنها را در تاریکی و سایه نگهداری کرد. ولی نسبت به فصل رشد نور کمتری نیاز خواهند داشت.

کاکتوس ‌ها بدون نور خواهند مرد و با کم بودن نور تیغ‌های زیبایی نخواهند داشت.

کاکتوس ها در فصل خواب زمستانی

 

نتیجه کلی:
کاکتوس‌ ها و ساکولنت ها در تمام طول سال نیاز به نور خورشید دارند و هیچ منبعی بهتر از نور خورشید برای این گیاهان نیست هرچند با لامپ‌های مخصوص گیاهان که دارای طیف‌های نوری نزدیک به خورشید هستند نیز می‌توان گیاهان را پرورش داد ولی نور دریافتی از خورشید باعث رشد بهتر و رشد نرمال گیاهان می‌شود.
کاکتوس برای گلدهی نیاز به طی دوران خواب یا استراحت است.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
38 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
امید
امید
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۸

سلام خسته نباشید آیا این کاکتوس ها نور کافیcomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۹ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۴۵
در پاسخ به  امید

سلام، ممنون، کمبود نور دارند وباریک وعلفی دارند میشند بهتر هست بمرور زمان به محیط پرنور و فیلتر شده انتقال بدید.

احسان
احسان
۲۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۷:۰۴

سلام خسته نباشید
comment image

دلیل زنگ پریدگی این قسمت از کاکتوس چیه؟
من کاکتوس رو پشت پنجره جنوبی گذاشتم و روزی پنج ساعت افتاب بهش میتابه

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۴ بهمن, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۴
در پاسخ به  احسان

سلام، ممنون، افتاب سوختگی هست حتما نور رو فیلتر کنید. نور مستقیم باعث سوختگی گیاه شده.

Yasin
Yasin
۱۵ دی, ۱۳۹۹ ۲۳:۵۳

سلام من یک گل کاکتوس کاماسروئوس دارم میشه بگین شرایط نگهداریش چیه و می شه زمستان هم داخل افتاب باشه چون همش سمت افتاب حرکت می کنه با تشکر.

Yasin
Yasin
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۰۹:۲۹
در پاسخ به  Yasin

سلام مجدد من دوتا گل کاکتوس ایچینو دارم تازه خریدم .
وقتی بهش اب میدم دو سه روز دیگه خاکش خشک می شه باید چه کار کنم.مگه کاکتوس ها رو نباید هفته ای یا ماهی یک بار اب داد.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۴۹
در پاسخ به  Yasin

سلام، احتمالش هست که محیط نگهداری گرم باشه، اب سطح خاک زودتر خشک میشه ولی قسمتهای پایینی تا چند روز مرطوب میمونند میتونید با یک خلال چوبی قسمتهای زیرین خاک رو چک کنید اگر کامل خشک بود ابیاری رو انجام بدید.

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۶ دی, ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸
در پاسخ به  Yasin

سلام، شرایط نگهداریش مثل سایر کاکتوسهاست، ابیاری زمانی که خاکش کامل خشک شد، نور زیاد وفیلتر شده، خاک متخلخل وماسه ای، کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه، مشکلی نیست اگر در جای پرنوری هست فقط نور رو فیلتر کنید که افتاب سوخته نشه.

َ؟؟
َ؟؟
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۱

امکان داره از کم آبی اونجور شده باشه

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۳۹
در پاسخ به  َ؟؟

کم ابی در دمای پایین مشکلی بوجود نمیاره،الوده بودن خاک یا ابیاری با اب الوده،ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب ،رطوبت بالای محیط زمانی که دما پایین هست،ماندن اب بمدت طولانی روی گیاه،اینها مواردی هستند که باعث بیماری قارچی کاکتوسها میشوند.

؟؟
؟؟
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۵

الان ریشه میده

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۱
در پاسخ به  ؟؟

بعد از قلمه زدن باید در محیطی که دما بین ۲۰الی۲۵ درجه باشه نگهداری کنید تا ریشه بزنه البته بعد از اینکه قسمت بریده شده پینه بست.

) (
) (
۲۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۷

comment image
این عکس قبل ش است

آیا سالم میشه دوباره؟؟
چند وقت در پشت بام بود الان در راه پله است
آخرین بار تقریبا یک ماه پیش بود آب باران خورد بهش
و از آن موقع بهش آب ندادم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۶
در پاسخ به  ) (

توی این عکس سالم هست، در نظر قبلی توضیح دادم که چیکار کنید مطالعه بفرمایید.

محمد حسینخانی
محمد حسینخانی
۱۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۳۳

سلام وقتتون بخیر
قبلا ازتون درباره ابیاری در فصل زمستان یا همون فصل خواب سوال کردم فرمودید که اگر دما بین ۵ تا ۱۵ هست ابیاری رو قطع کنم و یک ماه یک بار اب بدم
ولی اگر بالاتر هست ابیاری هفتگی رو ادامه بدم
الان دمایی که من جلوی پنجره هایی که نورشون رو فیلتر کردم با توری اندازه گرفتم ۲۵ درجه هست اما سوالم این هست که مگه کاکتوس به خواب نمیره ؟ با این حال مشکلی براش پیش نمیاد که من هفتگی باز بهش اب بدم ؟ چجوری اب دادن تو فصل خواب به این صورت هفتگی باعث پوسیده شدنش نمیشه ؟
ممنونم از سایت خوبتون و ممنون از زحماتتون

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ آذر, ۱۳۹۹ ۲۰:۵۵
در پاسخ به  محمد حسینخانی

سلام، ممنون، دما اگر بالا باشه به خواب نمیرند ورشدشون ادامه پیدا میکنه وابیاری باید انجام بشه در دمای ۲۵ درجه کاکتوسها به خواب نمیرند احتمالش هست که رشدشون کمتر بشه ،میتونید زمانی که خاکشون کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید. دما ولی اگر پایین باشه گیاه به خواب میره ورشدی نخواهد داشت وابیاری هم کاهش پیدا میکنه.

امیرحسین.ا
امیرحسین.ا
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۴

سلام ممنون از پاسختون..عرض کردم که از سم دیازینون استفاده کردم؛ منتهی بطری اصلیش نبود و خودشون با آب قاطی کرده بودن‌.دز زیاد بوده ینی خودمم آب قاطیش کنم؟
برای آبیاری استفاده از آب جوش سرد شده خوبه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۲ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۰۵
در پاسخ به  امیرحسین.ا

سلام، ممنون، اگر دز زیاد هست بله بهتر هست مقداری اب ترکیب کنید وگیاهانی که براشون مشکل بوجوداومده ابشویی کنید هم خاک وهم خود گیاهان رو.

امیرحسین.ا
امیرحسین.ا
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۹:۲۱

سلام وقتتون بخیر چندتا سوال دارم ممنون میشم ب همشون جواب بدین..ی حشرات سفید خیلی ریز تو ساکولنتام دیدم ک عکسشونو میفرستم..استفاده از سم دیازینون خوبه؟
comment image
comment image
comment image
سمشم اینه فک کنم خودشون با اب قاطی کردن دیگه نخواد قاطی کنم؟ گفت بار اول اسپری کردم دو روز بعدم اسپری کنم..خوبه اینجوری؟
comment image
ولی روی این گیاه سدوم که اسپری کردم بعد از یکی دو روز برگاش چروکیده شدن بخاطر سمه؟ چیکارش کنم؟
comment image
خاک تراریومم ی لایه روش رسوب کرده نمیدونم چیه اگه عکسارو زوم کنین متوجه میشین منظورم چیه
comment image
comment image
و اینکه توی تراریومم یچیزایی شبیه پنبه بود گفت برا اونم همین سم دیازینون خوبه..از همین بزنم خوب میشه؟
اینم برگش یخرده بیمار شده چیه و چیکارش کنم؟
comment image
خیلی ممنونم

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۵۳
در پاسخ به  امیرحسین.ا

سلام، شپشک ارد الود هست تمام نقاط سفید وپنبه ای رو حذف فیزیکی کنید بعد با محلول حشره کش سمپاشی کنید احتمالا دز مصرف رو زیاد استفاده کردید چه نوع سمی هست که استفاده میکنید؟ رسوبات روی خاک بدلیل استفاده از ابهای دارای املاح هست برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

زهرا
زهرا
۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۴

سلام خسته نباشید
من بدر کاکتوس کاشتم با اینکه نور خوبی میگیرن بازم علفی شدن ،میشه راهنماییم کنید چیکار کنم
صبح نور میگیرن بعدازطهر هم روشونو میپوشم ک چند تا بدری ک هنوز جوانه نزدن ،جونه بزنن

کارشناس 1
کارشناس 1
۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۲۱
در پاسخ به  زهرا

سلام، ممنون، احتمالا نور دریافتیشون کم هست که علفی میشن میتونید از نور مصنوعی براشون استفاده کنید.

َ؟؟
َ؟؟
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۰۸:۳۳
در پاسخ به  کارشناس 1

برای چی اینجور شده دلیلش

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ آذر, ۱۳۹۹ ۱۲:۱۰
در پاسخ به  َ؟؟

شرایط نگهداری ایدال نبوده برای همین گیاه به قارچ مبتلا شده.

محمد حسینخانی
محمد حسینخانی
۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۰:۴۰

سلام وقتتون بخیر
میخواستم بدونم بلافاصله که وارد اذر شدیم باید ابیاری رو یک ماه یک بار بکنیم یا اروم اروم فواصل ابیاری رو یک هفته یک هفته افزایش بدیم ؟
من یه کاکتوس داشتم که به علت فضای کم یک مقدار چروک شده بود الان با گلدون و ابیاری مناسب داره به مرور صاف میشه نصفش صاف شده ولی نصف دیگش هنوز چروکه
این کاکتوس بره داخل فصل خواب اسیب میبینه یا همونجوری میمونه ؟
ممنون از سایت خوبتون

کارشناس 2
کارشناس 2
۳ آذر, ۱۳۹۹ ۱۸:۱۰
در پاسخ به  محمد حسینخانی

سلام، اگر دمای نگهداری بین ۵الی ۱۵ درجه هست بهتر هست ابیاری رو قطع کنید ولی اگر دما از ۱۵ درجه بالا هست میتونید ابیاری رو ادامه بدید.

محمد حسینخانی
محمد حسینخانی
۴ آذر, ۱۳۹۹ ۲۲:۴۳
در پاسخ به  کارشناس 2

ببخشید یعنی داخل فصل خواب هم باید هفته ای یک بار اب بدم بهش ؟
درباره اون کاکتوس هم که گفتم یک مقدار چروک شده ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۵ آذر, ۱۳۹۹ ۱۶:۲۲
در پاسخ به  محمد حسینخانی

دما رو باید چک کنید طبق فرمایش همکارم ببیند دما چقدر هست که از روی دما میتونید ابیاری رو ادامه بدید یا قطع کنید. در مورد گیاهی که چروک شده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم،آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

محبوب
محبوب
۱ آذر, ۱۳۹۹ ۰۱:۵۶

سلام خسته نباشید خدمت کارشناس محترم
من جدیدا خیلی سخت میتونم پیجتون رو بالا بیارم نمیدونم چرا
میشه لطفا راهنمایی بفرمایید اسم این گلهارو
اولین عکس گیاه شبیه به بالشتک میمونه و یجورایی خال و طرح داره موقع خرید فروشنده گفت آرتیشو‌ ولی من سرچ‌ کردم آشتی‌شون همچین گیاهی نبود
comment image

comment image

comment image

comment image

آخرین عکس هم گیاه که گلدان صورتی داره
باتشکر فروان

کارشناس 1
کارشناس 1
۱ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۲
در پاسخ به  محبوب

سلام، مرور گرتون رو اپدیت کنید مشکل برطرف میشه، عکس اول ساکولنت آدرومیشوز،عکس دوم گاستاریا،عکس سوم ائونیوم،عکس چهارم گلدان صورتی کراسولا اواتا هست.

Ali
Ali
۲۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۲:۲۵

سلام من کاکتوس های خودم رو پشت پنجره نگهداری میکنم،الان هوا یکمقدار سرد شده و پشت پنجره دمای پایینی داره برای گل ها مشکلی ایجاد نمیشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۱۲
در پاسخ به  Ali

سلام، اگر دما از پنج درجه کمتر نباشه مشکلی بوجود نمیاد.

امیرحسین.ا
امیرحسین.ا
۲۸ آبان, ۱۳۹۹ ۱۳:۳۷

سلام وقتتون بخیر ..من از این کوکوپیت استفاده میکنم اما ی قسمت کوچیک توش انگار کپک زده دقیق نمیدونم چیه
comment image
و اینکه من از این کود آهن مایع استفاده میکنم..ایا لازمه کود دیگه ای بخرم؟ نحوه دقیق استفادش چیه؟ چه زمانی از این کودآهن استفاده کنم؟
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ آبان, ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵
در پاسخ به  امیرحسین.ا

سلام، قسمتی رو که کپک زده از روی پلاستیک پاره کنید وجدا کنید ودور بندازید میتونید کوکوپیت رو داخل یک سینی بریزید وبقیه قسمتهارو بررسی کنید وبعد از اینکه داخل سینی کامل خشک شد داخل پلاستیک بریزید. برای چه نوع گیاهانی میخواهید از کوداهن استفاده کنید؟ طریقه مصرف معمولا روی بسته بندی نوشته میشه.

امیرحسین.ا
امیرحسین.ا
۲۹ آبان, ۱۳۹۹ ۰۱:۰۵
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام ممنونم از پاسختون..برای کاکتوس و ساکولنت به توصیه فروشنده گلخونه..گفت همیشه برای ابیاری ی مقداریشو قاطی اب کنم و بهشون بدم خواستم ببینم ضرر نداشته باشه همیشه اینکارو کنم؟ بسته بندی هم نداشت کلا تو بطری بودن ک چیزی روش ننوشته.. آیا کلا خرید کود دیگه ای ضروریه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۹ آبان, ۱۳۹۹ ۱۹:۰۹
در پاسخ به  امیرحسین.ا

سلام، ممنون از شما،کاکتوسها وساکولنتها نیازی به کود اهن ندارند ونیازی نیست هر بار با ابیاری به گیاهان بدید، اگر مطمعن هستید کود اهن هست میتونید برای گیاهان اپارتمانی برگ سبز ماهی یک بار هنگام شب استفاده کنید من احتمال میدم که این مایع هیومیک اسید باشه. بهتر هست از فروشنده بپرسید اگر هیومیک اسید هست ماهی یک بار برای همه ی گیاهان میتونید استفاده کنید،برای کاکتوسها که در این فصل به خواب میرند نیازی به کوددهی نیست وبهتر هست کوددهی رو از اوایل بهار شروع کنید وبرای کاکتوسها وساکولنتها کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند مناسب هست مثل ۳،۱۱،۳۸

؟؟
؟؟
۲۷ آذر, ۱۳۹۹ ۱۳:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام
مشکل ایم میرتلو چیه در راه پله نگهداری می‌شود دما تا ۳ یا ۴ میاد پایین
comment image

comment image
لطفا توصیح بدید چه کار کنم

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ آذر, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۳
در پاسخ به  ؟؟

سلام، قسمتی رو که تغییر رنگ داده به آرامی بین دو انگشت فشار بدید اگر نرم هست باید اون قسمت رو کات کنید،بیشتر شبیه بیماری قارچی هست.