دلیل زرد شدن و ریزش برگ گل شفلرا چیست؟

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گیاه شفلرا با برگهای زیبا و بزرگ میتواند گزینه ای بسیار مناسب برای نگهداری فضای منزل باشد. ولی گاهی ممکن است گیاه شما دچار زرد شدن و ریزش برگ شود. در این مقاله دلایل این مشکلات همچنین راههای درمان آن بررسی می شود.

دلایل زیادی میتواند باعث زردی و ریختن برگهای گل شفلرا شود. آبیاری نامناسب، خاک نامناسب، درجه دمای هوا، نور، بیماری ها و آفت ها میتواند از دلایل به وجود آمدن این مشکل باشد. باید گیاه را بررسی کنید و مشکل را پیدا کنید، پس از یافتن مشکل درمان آسان خواهد بود.

 

مشکلات آبیاری:
محل زندگی گیاه شفلرا دارای رطوبت زیادی است ولی آبیاری زیاد در گلدان میتواند باعث پوسیدگی ریشه شود. معمولا زمانی که شفلرا دچار پوسیدگی ریشه می شود ابتدا برگها سیاه شده و سپس می ریزند. در مراحل ابتدایی میتوان از سموم قارچکش استفاده کرد ولی در صورتی که پوسیدگی پیشروی کرده باشد باید گیاه را از گلدان خارج کرده ریشه های پوسیده را جدا کرده و در خاک جدید بکارید.

آبیاری در فصل بهار و تابستان بیشتر از فصل های خنک انجام می شود. اگر مکان خنکی نگهداری میکنید آبیاری را کم کنید. در فصل رشد باید اجازه بدید سطح خاک خشک شده سپس اقدام به آبیاری کنید.

آب با املاح زیاد و کلر مناسب برای آبیاری گیاهان نمی باشد.

ته گلدان شفلرا باید دارای سوراخ هایی برای خروج آب و در جریان بودن هوا باشد.

 

نور:
کم بودن نور یکی از دلایل اصلی زدن شدن و ریزش برگهای گیاه شفلرا است. شفلرا به نور کافی و ملایم احتیاج دارد. قرار دادن در مکان تاریک و بدون نور باعث مرگ تدریجی گیاه می‌شود.

تابش شدید آفتاب بخصوص در فصل تابستان می‌تواند باعث سوختگی برگ‌ها شود.

شفلرا روزانه به چندین ساعت نور ملایم مانند نور پشت پنجره احتیاج دارد.

 

خاک:
خاک سنگین مانند خاک رس یا خاک‌های شور اصلاً برای این گیاه مناسب نیست و باعث زردی و ریزش برگهای گیاه خواهد شد و در نهایت مشکلات بیشتری در انتظار گیاه می‌باشد. از خاک با تخلل بالا استفاده کنید. در ترکیب خاک گل شفلرا علاوه بر خاک باغچه می‌توان از کوکوپیت، پیت ماس، ماسه و ورمی کمپوست نیز استفاده کرد.

 

دمای هوا:
تغییرات ناگهانی دما همچنین دمای کمتر از ۸ درجه سانتی گراد می‌تواند باعث زردی و ریزش برگها شود. دمای مناسب برای نگهداری شفلرا در حدود ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

 

جریان هوا:
وجود جریان هوا و تهویه مناسب برای داشتن گیاهانی سالم و سرحال ضروری است. از قرار دادن شفلرا و سایر گیاهان در محیط‌های بسته مانند آشپزخانه خودداری کنید.

مریض شدن گل شفلرا

رطوبت هوا:
همانطور که در بالا اشاره شد محیط زندگی شفلرا بهتر است دارای رطوبت نسبی باشد. هوای بسیار خشک می‌تواند یکی از دلایل ریزش برگها باشد.

 

شوکه شدن شفلرا:
ممکن است پس از خرید و تعویض مکان گلدان شفلرا دچار استرس شده و برگهای آن ریزش داشته باشد. این مشکل پس از تعویض گلدان نیز ممکن است مشاهده شود. اگر گیاه به درستی نگهداری شود این مشکل به‌زودی برطرف خواهد شد.

 

کمبود مواد غذایی:
کمبود مواد مغذی در خاک و کاشت در خاک های فقیر می‌تواند باعث زرد شدن و ریزش برگها شود. در فصل رشد می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان مانند کود سه بیست برای رشد بهتر و درمان مشکل ریزش برگها استفاده کرد. برای خرید کود مخصوص شفلرا اینجا کلیک کنید.

 

آفت و بیماری‌ها:
وجود بیماریها و آفت‌ها می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در گل شفلرا شود. از مهم‌ترین آفت‌ها می‌توان به شپشک آرد آلود، شپشک ها، شته، کنه و کرمها نام برد. برای درمان می‌توان از سمهای مخصوص از بین بردن آفتهای گیاهان استفاده کرد.

بیماری‌های قارچی از شایع‌ترین بیماری‌های شفلرا هستند که ابتدا به صورت لکه‌های برگی مشاهده می‌شود. برای درمان در مراحل ابتدایی می‌توان از سمهای قارچکش استفاده کرد. بهتر است سم قارچ کش را به‌صورت آبیاری به خاک داده و روی شاخ و برگ آن اسپری کرد.

زردی برگ شفلرا

چند نکته آموزشی:
دلیل سوراخ شدن برگ گل شفلرا چیست؟
وجود کرم و آفت بر روی برگها

علت سیاه شدن ساقه شفلرا چیست؟
وجود بیماری های قارچی در اثر ابیاری زیاد.

علت سوختگی برگهای گل شفلرا چیست؟
آفتاب زیاد و یا کمبود مواد غذایی

دلیل رنگ پریدگی شفلرا چیست؟
کمبود نور میتواند اصلی ترین دلیل این مشکل باشد.

علت چسبناک شدن برگهای گل شفلرا چیست؟
وجود شته بر روی گیاه

ترجمه: کاظم دروگریان

منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.

 

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات
guest
29 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
شادی
شادی
۱۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۸

سلام وقت بخیر خسته نباشید
گیاه من بی حال شده میشه علتش چی میتونه باشه؟
دوسه ماهه دارمش داخل خونه بود نور هم نداشت ولی مشکلی نداشت و شاخه جدید هم دراورده بود
من خاکش رو عوض کردم بعد ده روز یه روز خونه خیلی گرم شده بود روز بعدش دیدم پژمرده شدن شاخه ها
آیا ممکنه به خاطر شوک عوض کردن خاک باشه؟ خاک شم غنی هست
هفته ای دو بار آب میدادم بهش. زهکش و زیرگلدونی هم اوکی هست.آب تهش جمع نمیشه.
حس کردم بی حالیش شاید به خاطر بی آبی بوده باشه واسه همیین بهش آب دادم ولی تاثیری نداشت
دوتا از برگاش شاخش قهوه ای شده بود که بدون فشار درومد از ساقه.
شاخه هاش انگار دارن از بدنه جدا میشن و به سمت پایین کشیده میشنcomment imagecomment imagecomment imagecomment imagecomment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۷ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۱۷
در پاسخ به  شادی

سلام، ممنون، شوک تعویض خاک وگلدان هست، گیاه رو درمحیط خنک وسایه نگهداری کنید وجابجا نکنید موقع ابیاری یک بار با محلول قارچ کش خاک رو ابیاری کنید ودو الی سه روز گیاه رو کاور کنید تا رطوبت محیطش تامین بشه بعد کاور رو بردارید، بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه برگهای پایینی احتمالا زرد شده ومیریزند که طبیعی هست. دو هفته بعد هم با محلول هیومیک اسید ابیاری کنید.

شادی
شادی
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۵
در پاسخ به  کارشناس 1

من الان دیدم که ساقه اش از سبز به قهوه ای تغییر رنگ داده. به نظرتون به دلیل آبیاری زیاد یا پوسیدن ریشه نیست؟comment imagecomment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۱
در پاسخ به  شادی

بله ریشه های گیاهتون پوسیده شده وداره به ساقه ها هم انتقال پیدا میکنه با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده از قسمتهای سالم قلمه بگیرید.

شادی
شادی
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۹:۰۲
در پاسخ به  کارشناس 2

یعنی دیگه نمیشه نجاتش داد؟ اگه از گلدون درش بیارم ریشش که پوسیده شده خشک نمیشه؟
اگه نه چطور باید قلمه بگیرم و شرایط نگهداری ازش چطوریه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲
در پاسخ به  شادی

در نظر قبلی نوشتم براتون باید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ریشه دیگه ازبین رفته وکاری نمیشه کرد، بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده از قسمتهای سالم قلمه بگیرید بصورتی که به اوند سالم برسید بعد قلمه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک سبکی بکارید وخاک رو مرطوب نگهدارید میتونید کاورکنید تا رطوبتشون حفظ بشه ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید روزی یک بار کاور رو باز کنید تا هوادهی بشه.

شادی
شادی
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۶
در پاسخ به  کارشناس 2

ممنون از پاسخ تون

زهرا موسوی
زهرا موسوی
۱۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۴۵

comment image
سلام روزتون بخیر دیروز هوا خیلی گرم و آفتابی بود و من یه لحظه از گل های توی حیاطم غافل شدم و ساکولنتم به این روز افتاد آیا حالش خوب میشه یا امیدی بهش نیست؟
comment image
اینم فردوسمه که مدت هاست برگاش زرد میشه حتی اوناییکه تازه در میاد هرکاری واسش کردم درست نشد چیکار میتونم براش بکنم
خیلی کم پشت شده شاید بهتر باشه قلمش بزنم چطور اینکارو بکنم
ممنون بابت وقتی که میذارید و پاسخ میدید؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۰ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۷:۳۲
در پاسخ به  زهرا موسوی

سلام، افتاب سوخته شده برگهایی که سوخته شدن میریزن ولی گیاه از بین نمیره به محیط خنک ونور فیلتر شده انتقال بدید وکامل ابیاری کنید، گیاه فردوس کمبود نور داره وخاکش فقیر هست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید وبا کودهای مخصوص کاکتوسها ماهی یک بار تقویت کنید.

زهرا موسوی
زهرا موسوی
۱۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۹
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام کارشناس محترم ممنون بابت راهنماییتون اما درمورد فردوسم این کاری که شما میفرمایید رو انجام دادم اول بهار خاکش رو تقویت کردم و نور پشت پرده خوبی بهش میتابید ،یه چیزی ام اینکه قبلا هزارپا تو خاکش بود و تمام ریشش رو خورده بود خاک و گلدانش رو عوض کردم یه مدت بعد حالش خوب شد ولی الان حس میکنم ریشش خیلی ضعیفه به نظرتون بهتر نیست از ساقه های سالم قلمه بزنم اگر خوبه لطفا خاک و طرز قلمه زدن رو بهم یاد بدید
ممنون بابت راهنمایی های بی دریغتون

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۱
در پاسخ به  زهرا موسوی

سلام، ممنون از شما، گیاه رو هر ماه باید با کودهای مخصوص به خودش تقویت کنید با یک بار نمیشه تمام نیازهای گیاه فراهم بشه، از شکل برگها گیاهتون کمبود نور داره وکمبود عناصر، میتونید قلمه هم بزنید، شاخه هایی به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانت با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده جدا کنید وانتهای قلمه ها رو داخل اب ولرمی بگذارید تاشیره سفیدقطع بشه بعد انتهای قلمه ه رو به پودر دارچین یا هورمون ریشه زایی اغشته کنید و داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید وخاک رو تاحدودی مرطوب نگهدارید و قلمه ها رو درمحیط خنک وسایه نگهداری کنید بعد از ریشه زنی وشروع به رشد بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

شبنم
شبنم
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۲۹

سلام وقتتون بخیر یه گل شفلرا دارم که نزدیک ۱ماه خریداری کردم رشدش وخاکش ظاهرا خوبه اما گفتن به خاطر جابجایی هیومیک اسید بهش بدم ومن طبق قانون ۲هفته پیش بهش هیومیک دادم نو پشت پنجره داره وچون رطوبت دوسته براش اب اسپری میکنم هفته ای دوبار هم ابش میدم الان در حال حاضر برگهای زردش لکه سیاهی پیدا کرده ومیریزه علت سیاهی وریزشش مطمین نیستم واز شما راهنمایی میخوام

Screenshot_2021-05-08-10-25-58.png
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۲:۰۶
در پاسخ به  شبنم

سلام، ممنون، این نوع لکه ها در اثر افتاب سوختگی ویا بیماری قارچی میتونه باشه، نور رو حتما فیلتر کنید وموقعی که نور روی گیاه هست روی برگها اب اسپری نکنید لکه ها رو چند روزی تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند برگهایی رو که لکه دارند کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب ابیاری وسمپاشی کنید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری رو با محلول قارچ کش رو تکرار کنید.

زهرا
زهرا
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۴

سلام اسم این گیاه چیه ؟ چیدمان برگاش خیلی شبیه شفلرا هس ولی زیر برگاش بنفشه
یه جورایی مثل برگ بیدی هس جنس برگش

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۹:۰۵
در پاسخ به  زهرا

سلام، کدوم گیاه؟ عکس بفرستید.

علی بهجتی
علی بهجتی
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۱۴

مشکل گل شفلرای من چیست؟

IMG_20210502_161049.jpg
کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۵
در پاسخ به  علی بهجتی

شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح وکلی ازگیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. این برگها در کدام قسمت گیاه بودند؟

علی بهجتی
علی بهجتی
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۱
در پاسخ به  کارشناس 2

تازه خریدم از همه جاش این برگ ها میشه و میوفته امروز هم یک حشره کوچیک کرمی رنگ روی برگش دیدم

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۰
در پاسخ به  علی بهجتی

این نوع لکه ها در اثر ابیاری با اب سرد و یا داری املاح بوجود میاد، از اب هم دمای محیط وبدون املاح برای ابیاری استفاده کنید، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید.

ملیکا
ملیکا
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۳۹
در پاسخ به  کارشناس 2

سلام روزتون بخیر من یه مدتی هست گیاه شفلرا رو دارم ولی هیچوقت برگاش نریخته بود تا اینکه الان دوسه روزی هست هرروز ده برگ از برگایه قدیمیش میریزه نه لکه ای داره نه قهوه ای شده فقط خشک میشه یا به همون رنگ سبزی که هست میوفته غبار پاشی هم یه روز درمیون میشه و ابیاریشم هر هفته یه بار به اندازه ی یک پارچ چون گلدون بزرگی است و کود هم هر یک ماه بهش میدم پشته پنجزه هم قرار داره و افتاب نمیخوره ولی نور غیر مستقیم داره باید چیکار کنم؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶
در پاسخ به  ملیکا

سلام، زهکش گلدان رو رو بررسی کنید که گرفته نباشه وبعد از ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه. گیاه رو بهتر هست داخل گلدانی که دو الی سه سایز ازحجم ریشه بزرگتر باشه بکارید گلدان زیاد بزرگ باشه مشکلات زیادی بوجود میاره.

حسین
حسین
۳۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۱۷

سلام
سال نو مبارک
برگ های جدید گیاه فیلودندرون قهوه ای و پژمرده میشن، علت چی میتونه باشه، لطفا راهنمایی بفرمایید.
گلدان با پنجره جنوبی که پرده توری دارد ۱٫۵ متر فاصله دارد. هفته ای یک بار آبدهی می شود. دما حدود ۲۵ درجه است. غبار پاشی نمی شود.
با تشکر
comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۰ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۱:۴۴
در پاسخ به  حسین

سلام، ممنون سال نو شما هم مبارک، کمبود نور، کمبود رطوبت محیط ،دمای زیاد ویا نگهداری گیاه کنار لوازم گرمایشی بیشتر باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید. برای ابیاری ازاب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

علی بهجتی
علی بهجتی
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۱:۱۴
در پاسخ به  کارشناس 1

سلام. علت اینکه برگ ها از سرشون تا تقریبا یکم پایین تر قهوه ای شده و بعد از بیخ ساقه جدا میشن به خاطر چیست؟
نور داره دما هم خوبه و گل داره رو به بی برگ شدن میره. وقتی میوفته ته برگ که نگاه میکنی فک میکنی اصلا آب بهش نرسیده و پیر شده و افتاده

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۵ خرداد, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۱
در پاسخ به  علی بهجتی

سلام، دلایل مختلفی میتونه باعث قهوه ای وخشک شدن برگهای گیاهان بشه، مثل نور مستقیم، کمبود رطوبت محیط ،ابیاری با اب سرد ویا دارای املاح، افت وبیماری و… شرایط نگهداری از گیاهتون رو بفرمایید واز گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

حسین
حسین
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۱:۴۷

سلام
برگ های جدید گیاه فیلودندرون قهوه ای و پژمرده میشن، علت چی میتونه باشه، لطفا راهنمایی بفرمایید.
با تشکر
comment image

کارشناس 2
کارشناس 2
۲۸ اسفند, ۱۳۹۹ ۱۸:۰۴
در پاسخ به  حسین

سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

همیشه بهار
همیشه بهار
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۰۰

باسلام ببخشید ساقه رز از وسط قهوه ای میشه و برگها و غنچه بالایی پژمرده و خشک میشن لطفن راهنمایی کنین دلیل چی هس ممنون

comment image

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۱ اسفند, ۱۳۹۹ ۲۳:۱۴
در پاسخ به  همیشه بهار

سلام، در مورد زرها اطلاع دقیقی ندارم، میتونید از قسمتی که خشک شده کات کنید وبا محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید برای راهنمای کامل از یک کارشناس کشاورزی کمک بگیرید.