آموزش ریشه‌دار کردن قلمه شفلرا در آب

آموزش ریشه‌دار کردن قلمه شفلرا در آب

یکی از ساده‌ترین روش‌های تکثیر گل شفلرا تکثیر از طریق ریشه دار کردن قلمه در آب است. با این روش می‌توان قلمه‌ها و حتی برگ‌های ساقه دار این گیاه را نیز تکثیر کرد. اگر این مقاله را تا آخر با دقت مطالعه کنید شما هم می‌توانید به راحتی گیاه جدید تولید کنید. از این روش در خانه و گلخانه می‌توان استفاده کرد.

چرا باید گل شفلرا را تکثیر کنم؟
تولید گیاه جدید و فروش آنها
می‌توانید گیاهان جدید را هدیه بدهید
از لذت تکثیر گیاهان بهره ببرید
محیط اطراف خود را با گیاهان زیاد زیبا کنید
شفلرا بسیار مناسب تسویه هوا می‌باشد

مراحل قلمه زدن شفلرا در آب
انتخاب قلمه مناسب
قرار دادن در آب
ایجاد شرایط لازم
انتقال به خاک
گیاه جدید شما آماده است

 

بهترین زمان برای قلمه چه زمانی است؟
بهار و اوایل تابستان زمان مناسبی برای قلمه زدن شفلرا می‌باشد ولی با ایجاد شرایط لازم می‌توان در هر فصلی شفلرا را قلمه زد.

مراحل کار

انتخاب قلمه:
قلمه انتخابی باید سالم و فاقد هر گونه آفت و آلودگی باشد. از قلمه ساقه و برگ می‌توان برای ریشه دار کردن شفلرا استفاده کرد. قلمه‌ها را با چاقو یا چاقوی تیز و تمیز از گیاه جدا کنید. قلمه‌ها حتماً باید دارای یک یا چند گره باشند تا جوانه زنی از آن محل صورت بگیرد.

قرار دادن در آب: آب تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و املاح اضافی را در داخل ظرف مناسب مانند لیوان ریخته و قلمه ها را در جهت درست به‌طوری که سر و ته نباشند در آن قرار دهید.

ظرف آب را در مکانی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار بدهید. قلمه‌ها چند هفته پس شروع به ریشه زایی می‌کنند و آماده انتقال به گلدان.

برای انتقال قلمه‌های ریشه دار به گلدان از خاک‌های مختلف مانند کوکوپیت، خاک باغچه، پیت ماس و ماسه یا ترکیبی از این خاک‌ها مانند ترکیب ۳۰ درصد پرلیت و ۷۰ درصد کوکوپیت می‌توان استفاده کرد. خاک را قبل از استفاده بهتر است با سم قارچکش یا حرارت ضدعفونی کنید.

از گلدان با تعداد زیاد سوراخ در کف آن استفاده کنید تا رطوبت اضافی باعث پوسیدگی ریشه‌ها نشود.

پس از یک ماه پس از کاشت می‌توانید از کودهای مخصوص جهت تسریع رشد گیاه جدید استفاده کنید.

تبریک شما تکثیر گل شفلرا در آب را یاد گرفتید. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد شفلرا بدانید اینجا کلیک کنید.


ریشه دار کردن گل پنجه مرغی در آب

نویسنده: دروگریان
منبع: میهن کاکتوس

 

مقالات مشابه

شاید این موارد را موقع قلمه زدن شفلرا احتیاج داشته باشد

پایان

شاید این مقالات نیز برای شما مفید باشند

محصولات پیشنهادی

guest
20 دیدگاه‌ها
Inline Feedbacks
مشاهده همه پیام‌ها
مصی ولی زاده
مصی ولی زاده
۶ تیر, ۱۴۰۰ ۲۳:۰۳

ممنون عالی بود

امینی
امینی
۴ تیر, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۵

سلام خسته نباشید آیا گل ناز یخی و گل بیدی(چشم آهویی)میشه توی آب نگهداری کرد؟چون بعداز ریشه زدن تو گلدون که از ماسه و خاک برگ بود کاشتم اما پس از مدتی بیحال و برگهاشون شل شدن ترسیدم با توی آب گذاشتم الان حالشون خوبه توی شهربندرعباس هستم و گلهام توی اتاق پرنور هستند ممنون میشم از راهنماییتون

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ تیر, ۱۴۰۰ ۱۷:۵۰
در پاسخ به  امینی

سلام، ممنون، برای اینکه داخل خاک انتقال بدید نباید بگذارید ریشه ها زیاد بلند بشند ریشه ها داخل اب دوالی سه سانت که شد باید داخل خاک انتقال بدید، میشه داخل اب هم نگهداری کرد ولی باید با کودهای مخصوص گیاهان تقویت کنید چون تقویت نشند بمرور زمان از کمبود مواد غذایی از بین میرند هر هفته یکبار هم تنگ اب رو بشورید وضدعفونی کنید واب رو تعویض کنید.

امیر
امیر
۲۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۴:۲۹

سلام خسته نباشید من دوتا ساقه ی شفلرا تو ی آب قلمه زدم الآن حدودا سه هفته شده ولی هیچ کدوم ریشه نزده در ضمن یکیشونم تا نزدیکای برگاش بیشتر ساقش رنگش قهوه ای شده باید چکارشون کنم؟؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۲ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۵:۰۱
در پاسخ به  امیر

سلام، ممنون، احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده کنید ضدعفونی یا تیز نبوده وقلمه قارچی شده، مجدد تا قسمتی که تغییر رنگ داده با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وظرفی رو که داخلش برای ریشه دار شدن گذاشتید رو هم کامل بشورید وضدعفونی وخشک کنید واز اب جوشیده سرد شده استفاده کنید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید.

امیر
امیر
۲۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۸:۵۳
در پاسخ به  کارشناس 1

شفلرا باید تو آب چقدر ریشه بزنه تا به گلدان منتقلش کنیم؟
یعنی ریشه هاش به چند سانت برسه و چند تا ریشه بزنه؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۲۸ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴
در پاسخ به  امیر

دو الی سه سانت که شدند بهتر هست داخل خاک انتقال بدید نگذارید زیاد بلند بشن چون به اب عادت میکنند وموقعی که داخل خاک انتقال داده بشن پوسیده شده واز بین میرند.

مریم
مریم
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۹:۱۷

من یه دفعه ساقه ای که چندتا برگ داشت ولی گره نداشت رو داخل آب گذاشتم بعد چند روز پوسید 😒 ولی بالا تو عکس ریشه داده. چرا واسه من نشد؟ یک سانتیمتر انتهایی ساقه تو آب بود فقط

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۹ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۰:۴۹
در پاسخ به  مریم

احتمالا لوازمی رو که برای برش استفاده کردید الوده بوده تمام لوازمی رو که برای قلمه زنی وریشه زنی قلمه انتخاب میکنید باید تمیز وضدعفونی شده باشه ازجمله اب وظرفی که قلمه رو داخلش میگذارید.

زهرا
زهرا
۳ خرداد, ۱۴۰۰ ۱۶:۰۱

ببخشید میشه از برگ شفلرا به عنوان قلمه استفاده کرد یا حتما باید ساقه باشه؟

کارشناس 2
کارشناس 2
۴ خرداد, ۱۴۰۰ ۰۰:۵۷
در پاسخ به  زهرا

با برگ هم ریشه میزنه ولی برگها رو بصورت کلی باساقه برگ باید ریشه دار کنید یعنی نمیشه هر برگ رو بصورت جداگانه وتکی کاشت ،برگهای شفلرا بصورت پنج یا شش تایی روی یک ساقه قرار دارند که همگی رو با ساقه ای که دارند میتونید جدا وتکثیر کنید روی عکسهایی که در مقاله هست میتونید ببینید.

محمد
محمد
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۴

سلام سم مناسب برای کرم خاکی چیست؟
در هنگام حدا کردن پاجوشهای سانسوریا متوجه شدم خاک کرم خاکی داره می ترسن سایر گلدونهام هم داشته باشن

کارشناس 2
کارشناس 2
۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۷
در پاسخ به  محمد

سلام، کرم خاکی افت نیست میتونید از داخل خاک گلدانها جمع کنید وداخل باغچه بندازید داخل باغچه باشند مفید هستند ولی داخل گلدان به ریشه های گیاه اسیب میرسونند، از سم سایپرمترین میتونید استفاده کنید و بصورت محلول خاک رو ابیاری کنید.

الهه
الهه
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۰:۵۱

سلام خسته نباشید
من نزدیک یک ماه قلمه شلفرا درون آب جوشیده به همراه کود مایع ریشه گذاشتم و ابش هم ده روز یکبار چون املاح میگیره عوض میکنم ولی تا الان جز یه چیزای سفید رنگی که روی ساقه زده ریشه ایی نداده
و آن ها هم داره تیره میشه
راهکار لطف میکنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۱:۵۰
در پاسخ به  الهه

سلام، ممنون، از قسمتهایی که سفید شده ریشه میزنه عجله نکنید برای ریشه زنی باید صبور باشید. هفته ای یک بار اب رو تعویض کنید نیازی به کوددهی نیست فعلا، بعد از ریشه دار شدن میتونید کوددهی رو بصورت غلظت کم انجام بدید.

سمیرا
سمیرا
۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۲۳:۳۷

باسلام ببخشید من حدود یک ماه و نیمه قلمه روداخل آب گذاشتم برا ریشه دار شدن
ریشه زده بصورت خیلی ریزی روی ساقه ولی ریشه بلند نمیشه که برای کاشت اقدام کنم
ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس 1
کارشناس 1
۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۵
در پاسخ به  سمیرا

سلام، چه نوع گیاهی؟اب رو هر هفته عوض میکنید؟

رضا
رضا
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۱

ببخشید این طور که من متوجه شدم میشه یک قلمه ی ۳۰ سانتی متری رو به ۳ قسمت تقسیم کرد و ان رو داخل آب گذاشت؟
سوال دیگر اینکه هر هفته باید اب ظرف رو عوض کنیم؟ و اینکه می تونیم پلاستیک سر اون ظرف بکشیم برای رطوبت؟
سوال دیگه اینکه ظرف باید شقاق باشد یا تیره؟

کارشناس 1
کارشناس 1
۳۱ فروردین, ۱۴۰۰ ۱۲:۳۴
در پاسخ به  رضا

سلام، بله میتونید به قلمه های ده سانتی تقسیم کنید حتما روی هر قلمه یک الی دو گره برگ باید باشه که جوانه زنی انجام بشه، هر هفته یک بار اب رو تعویض کنید واز اب بدون کلر استفاده کنید، فرقی نمیکنه اگر شفاف باشه میتونید ریشه دار شدن قلمه ها رو ببینید وبعد داخل خاک انتقال بدید. نیازی به کاور کردن قلمه ها نیست.

رضا
رضا
۱ اردیبهشت, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۲
در پاسخ به  کارشناس 1

سپاس